۵ نشانه‌ی سرد شدن ازدواج از نظر کارشناسان

5 signs your marriage has gone cold

هر ازدواجی بالا و پایین دارد، روزهای خوب و بد دارد و ممکن است در آن ناامیدی‌های زیادی را تجربه کنید. اما اگر می‌بینید در کنج یک مسیر بن‌بست گیر افتاده‌اید و دیگر احساس خوبی نسبت به ازدواجتان ندارید، ممکن است رابطه‌ی شما و همسرتان سرد شده باشد. اما از کجا باید متوجه این سردی روابط شد؟

۵ نشانه وجود دارد که در صورت مشاهده در هر ازدواجی، خبر از سرد شدن روابط می‌دهد. در این مطلب از دیجی‌کالا مگ این ۵ نشانه‌ی مهم را معرفی می‌کنیم؛ اگر فکر می‌کنید ممکن است ارتباط شما هم به همین سمت رفته باشد، این مطلب را با دقت بخوانید و با مشاهده‌ی اولین نشانه، برای نجات ازدواجتان اقدام کنید.

۱. کاهش لذت‌های جنسی و عاطفی

با افزایش سن ممکن است میزان و تعداد دفعات رابطه‌ی جنسی شما کم شود، اما محبت فیزیکی، مثل در آغوش کشیدن، به همان شکل قبل باقی بماند. آوریل ماسینی، کارشناس روابط، می‌گوید: «رابطه‌ی جنسی فشارسنج یک ازدواج است، اما محبت فیزیکی مثل در آغوش گرفتن، از نشانه‌های مهم رابطه در ازدواج است.»

لیزا بهار، زوج درمانگر در کالیفرنیا، می‌گوید: «کاهش زمان و دفعات تکرار رابطه‌ی جنسی با افزایش سن یک اتفاق عادی است اما اگر لذت‌های کوچک‌تر، مثل گرفتن دست‌های یکدیگر و بوسیدن در زمان سلام و خداحافظی، کاهش پیدا کرده باشد اصلا نشانه‌ی خوبی نیست.»

اگر برای رفع این مشکل تلاش کنید که میزان رابطه‌ی جنسی را افزایش دهید به احتمال زیاد به مرگ رابطه‌تان منجر می‌شود. رابطه‌ی جنسی ناگهانی یا اجباری می‌تواند باعث ناراحتی طرف مقابل شده و وضعیت روابط شما را از قبل هم بدتر کند.

به جای این تصمیم نادرست می‌توانید با کارهای کوچکی مثل در آعوش کشیدن، نشان دادن عشق از طریق توجه و ابراز محبت‌های کوچک اما واقعی شروع کنید. این شروع آرام می‌تواند رابطه را به آرامی در مسیر درست قرار دهد و هر دو بدون تحمل هیچ فشاری، دوباره گرمای عشق را احساس کنید.

ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد، اما هر روز به همسرتان بگویید «دوستت دارم» و او را در آغوش بکشید.

۲. سکوت‌های آزاردهنده

اگر فضای بین شما و همسرتان آنقدر در سکوت فرو رفته که وقتی کنار هم هستید صدای جیرجیرک‌ها را می‌شنوید نشانه‌ی خوبی نیست. اجازه ندهید سکوت حکم فرما شود. حتی اگر چند دهه از ازدواجتان می‌گذرد باز هم با گفت‌وگو می‌توانید رابطه را تقویت کنید. کیم هاردی، کارشناس روابط، می‌گوید: «جرقه‌های ازدواج زمانی از بین می‌رود که صحبت‌های بین زوج‌ها بیشتر در مورد بچه‌ها و نوه‌ها باشد تا درباره‌ی خودشان»

برای برطرف کردن این مشکل یک مشاور ازدواج پیشنهاد داده است که همیشه به خودتان یادآوری کنید که با همسرتان ازدواج کرده‌اید نه فرزندانتان.

۳. شروع تجربه‌ی احساس بی‌تفاوتی

هاردی می‌گوید: «اگر رابطه‌تان به جایی رسیده که مثل همکاران قدیمی که در راهروی شرکت یکدیگر را می‌بینند، فقط گاهی به هم سر تکان می‌دهید و خیلی گذرا یکدیگر را می‌بینید، باید حتما وضعیت را بررسی کنید.» در هر ازدواجی زوجین علایق و برنامه‌های جداگانه‌ی مخصوص به خود را دارند.

اما اگر در یک روتین خسته کننده مثل صرف غذا در ساعت‌های منظم، شام همزمان و تلویزیون دیدن در ساعت مشخص گیر کرده‌اید و هیچ هیجانی را تجربه نمی‌کنید، می‌تواند نشانه‌ی رکود و سرد شدن ازدواجتان باشد.

برای رفع این مشکل باید از الگوهای روزانه رها شوید، مهم نیست چه کار می‌کنید فقط از الگوها خلاص شوید. وقت گذاشتن برای یک‌دیگر، یک پیاده‌روی بدون برنامه بعد از شام، صرف شام در رستوران مورد علاقه یا رانندگی در مسیرهای خاطره‌انگیز می‌تواند به حفظ ارتباطات قوی کمک کند.

۴. بحث و جدل همیشگی

ماسینی می‌گوید: «بروز اختلاف نظر و بحث در ازدواج طبیعی است. اما این مسئله آنجایی غیرطبیعی می‌شود که دائم، در فاصله‌های زمانی کوتاه و در هر موقعیتی در حال تکرار باشد. این رفتار از یک زوج بالغ که رابطه‌ای سالم دارند هرگز دیده نمی‌شود. در واقع این کاری است که خواهر و برادرها در سن نوجوانی و اوایل جوانی برای جلب توجه بیشتر انجام می‌دهند.»

وقتی دعوا را شروع می‌کنید به خودتان اولویت بیشتری نسبت به ارزش رابطه‌تان می‌دهید. خطر واقعی هم همین جا است. این مشاجره‌ها ممکن است به یک هنجار تبدیل شود و به راحتی جایگزین رابطه‌ی محبت‌آمیز شما شود. زندگی در یک جدال همیشگی چیزی نیست که کسی دوست داشته باشد.

برای رفع این مشکل بررسی کنید ببینید چه چیزی شما را آزار می‌دهد. اگر در بیان خودتان یا احساسات و خواسته‌هایتان مشکل دارید حتما از یک مشاور کمک بگیرید. برای ایجاد ارتباط بهتر از یک زوج درمانگر کمک بگیرید و سعی کنید رابطه‌ی عاطفی قبلی را برگردانید.

یک راه عالی برای شروع یک مکالمه‌ی عاشقانه این است که بگویید «یادت هست وقتی که…» و جمله را با اشاره به خاطراتی مثل روزهای اول آشنایی‌تان، زمانی که ازدواج کردید، اولین خانه‌ای که خریدید، زمانی که فرزندتان به دنیا آمد یا وقتی ترفیع شغلی گرفتید، کامل کنید.

با یادآوری این خاطرات می‌توانید بعضی از احساسات خوبی که در آن زمان با هم به اشتراک گذاشتید ریشه‌ی عمق رابطه‌تان دارد را دوباره بازسازی کنید. یادآوری و بازسازی این خاطرات به شکل قدرتمندی جلوی مشاجرات بیش از حد را می‌گیرد.

۵. پس آن همه مهربانی کجا رفته؟

اگر این سوال را از خودتان می‌پرسید یعنی وقت آن رسیده که به رابطه‌ی خود نگاهی دقیق داشته باشید. زمانی که حرکات، اتفاقات و احساسات زیبا در آن متوقف شد را پیدا کنید. نوشتن نامه برای همسر یا نوشیدن چای و قهوه در کنار هم ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد، اما همین کارهای به ظاهر ساده و کوچک چسب ازدواج هستند. زوج درمانگرها معتقدند وقتی اعمال محبت آمیز متوقف شوند خصومت رفته رفته زیر پوست رابطه رشد می‌کند.

با انجام کاری که قبلا انجام نداده‌اید شریک زندگی‌تان را غافلگیر کنید تا ترمیم رابطه‌ی آسیب‌دیده‌تان شروع شود. به جای او زباله‌ها را بیرون ببرید، ماشین را بشویید، ظرف‌ها را بشویید، صبحانه را برای او به تخت‌خواب ببرید یا یک برنامه‌ی پیک‌نیک تنظیم کنید. برپایی مهمانی و دورهمی با دوستان و آشنایان در کنار همسرتان، به او نشان می‌دهد که چقدر برای شما مهم است و دوست دارید لحظات خوشی را تجربه کند.

صحبت‌های عاشقانه، گپ‌زدن‌هایی به سبک اول آشنایی و دلبری کردن به نوعی که قرار است تازه رابطه را شروع کنید هم می‌تواند روش خوبی برای برطرف کردن این مشکل باشد. اگر همسرتان از این کار خجالت می‌کشد پا پس نکشید. نگران نباشید، بالاخره او هم وارد این مسیر می‌شود و کلمات محبت‌آمیز به زبان می‌آورد.

مرور کلی

ازدواج یک ارتباط عمیق دو طرفه است که مثل هر رابطه‌ی دیگری نیاز به نگهداری، مراقبت و توجه دارد. اگر نشانه‌هایی که در این مطلب خواندید را در ازدواجتان پیدا کردید اصلا نگران نباشید. با راه‌حل‌هایی که ارائه دادیم مشکل به راحتی قابل برطرف شدن است. البته توصیه‌ی جدی ما به شما این است که در این مسیر حتما از یک مشاور زوج درمانگر قابل اعتماد هم کمک بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: hellalife

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.