نماینده مجلس آمریکا خطاب‌به دولت: هواوی را فلج کنید

huawei logo closeup netengine router 63ae8ab461363f965a01da71

رئیس یکی از کمیته‌‌های ویژه‌ی مجلس نمایندگان آمریکا که برای تمرکز بر فعالیت‌های چین تشکیل شده است، از لزوم برخورد قاطعانه‌تر با این کشور می‌گوید. او از دولت و سایر نمایندگان خواسته است صادرات تمامی انواع فناوری را به هواوی و SMIC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) متوقف کند. نماینده‌ی آمریکایی معتقد است که پردازنده‌ی هفت نانومتری جدید هواوی،‌ تحریم‌ها علیه این شرکت را نقض می‌کند.

مایک گالاگر، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از تأثیرگذارین افراد بر سیاست‌های خارجی این کشور در قبال چین، این سخنان را در واکنش به رونمایی گوشی هواوی میت ۶۰ پرو مطرح کرده است. گوشی میت ۶۰ پرو که از هفته‌ی قبل روانه‌ی بازار چین شده، پردازنده‌ی هفت نانومتری دارد. تحلیلگران می‌گویند ساخت این پردازنده در سایه‌ی تحریم‌ها، دستاورد بزرگی برای شرکت SMIC است.

گالاگر می‌گوید که احتمالاً چین بدون دسترسی به فناوری‌های آمریکایی هرگز نمی‌توانست پردازنده‌ی هفت نانومتری گوشی میت ۶۰ پرو را بسازد؛ بدین ترتیب ساخت این پردازنده ممکن است مثال بارز نقض تحریم‌های آمریکا باشد: «زمانش رسیده که صادرات تمامی فناوری‌های آمریکایی به هواوی و SMIC را به پایان برسانیم تا به‌طور واضح بگوییم هر شرکتی که قانون آمریکا را نقض و امنیت ملی ما را ضعیف کند، از فناوری‌هایمان محروم خواهد شد.»

هواوی در سال ۲۰۱۹ وارد فهرست سیاه وزارت بازرگانی ایالات متحده شد تا دسترسی‌اش به فناوری‌های این کشور بسیار محدودتر شود. یک سال بعد شاهد اضافه‌شدن SMIC به فهرست سیاه آمریکا بودیم. دولت آمریکا معتقد است که پیشرفت هواوی و SMIC به تقویت توان نظامی چین منتهی می‌شود.

به‌موجب تحریم‌های آمریکا تمامی شرکت‌هایی که در سراسر دنیا از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند، اجازه‌ی تولید پردازنده برای هواوی را ندارند. رویترز به‌نقل از منابع آگاه می‌گوید برخی از شرکت‌های آمریکایی با کسب مجوز از دولت، همچنان به تأمین نیازهای هواوی و SMIC ادامه می‌دهند.

گفته‌های گالاگر در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته خبرگزاری South China Morning Post گفته بود ایالات متحده در حال تحقیق است تا «مشخصات دقیق پردازنده‌ی به‌کاررفته در گوشی جدید هواوی را بفهمد.» برخی از کارشناسان هشدار داده‌اند که چین با اتکا به توان داخل و توسعه‌ی فناوری‌های اختصاصی و پیشرفته، می‌تواند تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.