موز یا پلانتین؛ کدام یک در ظرف میوه‌ی شما قرار دارد؟

حتما شما هم وقتی برای خرید میوه به فروشگاه یا تره‌بار مراجعه کرده‌اید دو مدل موز مختلف را در بخش میوه‌ها دیده‌اید. یک مدل از موزها کوچک و یک مدل دیگر موزهای بسیار بزرگ با پوست ضخیم‌تر و بافت سفت‌تر هستند. جالب است بدانید که دسته‌ی دوم موز نیست و پلانتین نام دارد. پلانتین از خانواده‌ی موز اما با نشاسته‌ی بیشتر است که محبوبیت ویژه‌ای در آمریکای لاتین، آفریقا و کارائیب دارد. البته نه به عنوان میوه، بلکه به عنوان ماده‌ی غذایی خوشمزه‌ای برای پخت‌وپز.

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم درباره‌ی تفات‌های موز و پلانتین با شما صحبت کنیم تا از این به بعد بتوانید میوه‌ی درست را در ظرف میوه قرار دهید.

موز چیست؟

موز چیست؟

شاید باور نکنید اما موز یک گیاه دارویی است و در دوران باستان برای درمان بیماری‌های مختلفی از آن استفاده می‌شده است. موزهایی که این روزها در گلخانه‌ها و مزرعه‌ها پرورش پیدا می‌کنند به اصطلاح عقیم هستند و دیگر آن خواص عالی را ندارند.

اما اگر موزی با پوست سیاه یا لکه‌های قهوه‌ای پیدا کردید بدانید که همان میوه‌ی باستانی است که خواص دارویی و درمانی دارد. موز اندازه‌ی کوچکی دارد، شیرین‌تر است و حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این میوه‌ی خوشمزه به کاهش فشار خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

پلانتین چیست؟

پلانتین چیست؟

پلانتین یکی از اعضای خانواده‌ی موزها است که طعم متفاوتی دارد و در آشپزی کاربرد دارد. خاستگاه آن آسیای جنوب شرقی است اما در حال حاضر در تمام نقاط زمین کشت می‌شود. اندازه‌ی پلانتین از موز بزرگ‌تر است و پوست ضخیم‌تری هم دارد. نسبت به موز نشاسته‌ی بیشتر و قند کمتری دارد.

رنگ پوست پلانتین نسبت به میزان رسیده بودن آن از سبز تا قهوه‌ای تیره تغییر می‌کند. به دلیل وجود نشاسته‌ی زیاد در این میوه، معمولا به صورت خام مصرف نمی‌شود و بهتر است قبل از مصرف پخته شود. روش‌های پخت پلانتین شامل آب‌پز کردن، سرخ شدن یا پخته شدن همراه با مواد غذایی دیگر است.

وقتی از آشپزی کردن با پلانتین صحبت می‌کنیم یعنی با این میوه مثل سبزیجات دیگر رفتار می‌شود و در اغلب غذاهای محدوده‌ی آمریکای لاتین، آفریقا و کارائیب استفاده می‌شود. این میوه، یا دیگر بهتر است بگوییم سبزیجات، کربوهیدرات زیادی دارد و سرشار از مواد مغذی مهم برای بدن است.

راه‌های استفاده از پلانتین

راه‌های استفاده از پلانتین

حالا که با تفاوت‌های موز و پلانتین آشنا شدید، بد نیست چند روش عالی برای پخت‌وپز با پلانتین را هم یاد بگیرید.

پلانتین را بعد از خرد کردن در روغن سرخ کنید. اگر رسیده و سبز است می‌توانید آن را با غذاهایی مثل ماهی و کباب سرو کنید. اگر زرد است روی آن کمی پودر نارگیل و شکر یا عسل بریزید و به عنوان شیرینی مصرف کنید.

۲. توستون پورتوریکویی

پلانتین‌های حلقه شده را در روغن داغ به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنید تا حسابی طلایی و برشته شوند. سپس آن‌ها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافه‌شان گرفته شود. وقتی خشک شدند دوباره آن‌ها را سرخ کنید تا رنگشان قهوه‌ای شود. وقتی ترد شدند از روغن خارج کنید، روی آن‌ها کمی نمک بپاشید و بخورید.

۳. چیپس پلانتین

پلانتین را مثل چیپس سیب‌زمینی خیلی نازک برش بزنید و در فر قرار دهید تا حسابی خشک و ترد شود. سپس برگه‌ها را در یک ظرف در بسته بریزید و مثل یک چیپس کمی شیرین از آن استفاده کنید.

موز Fresh مقدار 1 کیلوگرم

مرور کلی

پلانتین یک میوه، یا بهتر بگوییم یکی از سبزیجات، است که ظاهری شبیه به موز دارد اما بزرگ‌تر است و پوست ضخیم‌تری دارد. به دلیل نشاسته‌ی زیادی که در این میوه وجود دارد از آن برای پخت‌وپز استفاده می‌شود. در این مطلب تفاوت‌های موز و پلانتین را گفتیم و چند دستور تهیه‌ی غذا را هم مرور کردیم.

 

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: allrecipes

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.