در انتخاب خدمات مشاوره‌ی آنلاین باید به چه نکات مهمی توجه کنید؟

با وجود مشاوران آنلاینی که این روزها بیش از همیشه در دسترس هستند، ممکن است انتخاب یک روان‌درمانگر آنلاین کار بسیار دشواری باشد، به‌ویژه اگر برای اولین مرتبه سراغ چنین خدماتی می‌روید. با این‌حال، فراوانی گزینه‌ها می‌تواند به شما برای انتخاب بهترین آن‌ها شانس بیشتری بدهد. در نهایت، انتخاب خدمات مشاوره یا روان‌درمانگر آنلاین مناسب موضوعی است که ممکن است به فردی کمک کند، اما برای دیگری هیچ تأثیری نداشته باشد. اگر به دنبال انتخاب بهترین خدمات مشاوره‌ی آنلاین هستید، مطالعه این مطلب برایتان مفید خواهد بود چون نکاتی که به شما کمک می‌کنند تا انتخاب درستی داشته باشید را معرفی می‌کنیم.

چه نوع خدمات روان‌درمانی ارائه می‌دهد؟

بیشتر مراکز روان‌درمانی شما را با درمان‌گرهایی که می‌توانند خدمات گفت‌وگو درمانی (talk therapy) به صورت فردی ارائه دهند، آشنا می‌کنند. برخی از این مراکز نیز انواع دیگری از خدمات روان‌درمانی مانند زوج‌درمانی (couples therapy)، خانواده‌درمانی (family therapy) یا گروه‌درمانی (group therapy) را ارائه می‌دهند که ممکن است برای شما مناسب‌تر باشد.

هنگام مراجعه به مراکز روان‌درمانی باید از خود چنین سؤالاتی بپرسید:

آیا این مرکز خدمات روان‌پزشکی نیز دارد؟

همه کسانی که به مرکز روان‌درمانی مراجعه می‌کنند، به دارو نیاز ندارند. بااین‌حال، در برخی از این مراکز می‌توانید با روان‌پزشک نیز ملاقات کنید تا درباره وضعیت شما نظر بدهد و در صورت لزوم مناسب‌ترین داروها را برایتان تجویز کند.

آیا روان‌درمانگر در زمینه مسئله مورد نظر شما تخصصی دارد؟

روان‌درمانگرها بر اساس صلاحیت و تجربه خود در درمان افراد تخصص‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال، در صورتی که به دنبال درمان اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (ADHD) یا اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) باشید، باید سراغ روان‌درمانگری بروید که در این زمینه‌ها تخصص دارد.

آیا این مرکز روان‌درمانی برای درمان گروه سنی خاصی است؟

بیشتر مراکز مشاوره به بزرگ‌سالان خدمات ارائه می‌دهند اما برخی از آن‌ها برای ارائه خدمات به گروه‌های سنی خاص مانند کودکان یا نوجوانان تأسیس شده‌اند.

فرآیند ثبت‌نام و تجربه‌ی کاربری

خدمات مشاوره آنلاین

اگر نگران تجربه کاربری، انعطاف‌پذیری و سایر مسائل مربوط به برنامه‌ریزی در مشاوره‌ی آنلاین هستید، برای ثبت‌نام در یک سرویس خدمات مشاوره‌ی آنلاین باید به سؤالاتی از این قبیل پاسخ دهید:

آیا روان‌درمانگر مورد نظر برای شما مناسب است؟

برخی از مراکز مشاوره، هنگام مراجعه برای اولین بار از شما می‌خواهند تا پرسش‌نامه‌ای را تکمیل کنید. این پرسش‌نامه با استفاده از یک الگوریتم، متناسب با شرایطتان به شما یک یا چند روان‌درمانگر پیشنهاد می‌دهد. بااین‌حال، این روش برای همه مناسب نیست. اگر ترجیح می‌دهید که خودتان روان‌درمانگر خود را انتخاب کنید، بهتر است به دنبال مراکز درمانی که اجازه این کار را می‌دهند، مراجعه کنید.

آیا روان‌درمانگرها برنامه زمانی منعطفی دارند؟

ممکن است روان‌درمانی آنلاین نسبت به روش درمان حضوری انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد اما به‌هرحال، باید برنامه خود را با روان‌درمانگر خود هماهنگ کنید.

چگونه با روان‌درمانگر خود ارتباط برقرار می‌کنید؟

درمان آنلاین معمولا از طریق تماس ویدیویی انجام می‌شود اما برخی از مراکز درمانی گزینه‌های ارتباطی دیگری نظیر چت آنلاین، تماس تلفنی یا پیامک را هم ارائه می‌دهند.

پرداخت هزینه مشاوره‌ی آنلاین

ممکن است روان‌درمانی آنلاین در مقایسه با روش حضوری راحت‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و همراه با برنامه زمانی منعطف‌تری باشد اما بسیاری از مردم نمی‌توانند هزینه‌های آن را بپردازند. بنابراین، هنگام جست‌وجوی خدمات مشاوره‌ی آنلاین باید چنین سؤالاتی را در ذهن داشته باشید:

هزینه خدمات مرکز درمانی بدون پوشش بیمه چقدر است؟

احتمالا این نکته را بدیهی بدانید، اما باید مطمئن شوید که می‌توانید هزینه خدمات دریافتی را بپردازید. قیمت‌ها در مراکز درمانی مختلف بسیار متفاوت‌ است. برخی از آن‌ها نیز در صورت عضویت شما، در هزینه‌ها تخفیف می‌دهند.

هرچند وقت یک‌بار باید هزینه را پرداخت کنید؟

برخی از مراکز درمانی آنلاین هزینه‌ها را به صورت آبونمان دریافت می‌کنند، به این معنی که شما برای یک برنامه ماهانه ثبت‌نام می‌کنید و هر چهار هفته یک‌بار هزینه صورت‌حساب آن را می‌پردازید. در مقابل، برخی از مراکز به شما این امکان را می‌دهند که هزینه هر جلسه درمانی را همان موقع پرداخت کنید.

آیا بیمه درمانی پذیرفته می‌شود؟

استفاده از بیمه درمانی می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. بااین‌حال، همه مراکز درمانی طرح بیمه ندارند. اگر می‌خواهید هزینه‌ها را با کمک بیمه درمانی بپردازید، مطمئن شوید که مرکز مورد نظر بیمه شما را قبول می‌کند.

مشاوره‌ی آنلاین و نکات مهم مربوط به آن

مشاوره آنلاین

اگر نشانه‌های خفیف یا متوسطی از مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فکری- عملی، تروما، اختلال استرس پس از سانحه یا اضطراب پس از زایمان دارید، روان‌درمانی آنلاین گزینه‌ی خوبی است. همچنین، در صورتی که در شهر یا محل زندگی شما، خدمات مشاوره‌ی محدودی وجود دارند یا به دلیل برنامه کاری یا مراقبت از کودکانتان امکان مراجعه‌ی حضوری ندارید، می‌توانید از روش آنلاین استفاده کنید.

با این حال، مشاوره‌ی آنلاین برای افرادی که مشکلات جدی‌تری دارند، مناسب نیست. به عنوان مثال، روان‌درمانی آنلاین به فردی که با بحران روانی بزرگی مواجه شده و باید در مراکز درمانی بستری شود، کمکی نمی کند. در چنین مواقعی، بهتر است فرد از درمان حضوری کمک بگیرد تا روان‌درمانگر بتواند با توجه به زبان بدن و گوش دادن به سخنان او، مشکل را کاملا درک کند.

نکته‌ی بعدی که باید درباره مشاوره‌ی آنلاین به آن توجه کنید، انتخاب روش درمانی مناسب است. برای این منظور، باید هدف از درمان را به‌خوبی بدانید. در روش‌های آنلاین نیز مانند روش‌های حضوری، نوع خدمات درمانی متفاوت‌اند. برخی از آن‌ها تنها روان‌پزشک دارند و برخی از روش‌های دیگر مانند مشاوره و مددکاری اجتماعی نیز استفاده می‌کنند. برای انتخاب روش درمانی مناسب، می‌توانید از پلت‌فرم‌هایی استفاده کنید که با بررسی شرایط شما بهترین روش‌ها را پیشنهاد می‌دهند.

آیا مشاوره‌ی آنلاین تأثیری دارد؟

بله، روان‌درمانی آنلاین می‌تواند به اندازه درمان حضوری برای شرایط خاص مؤثر باشد. به عنوان مثال، نتایج پژوهشی در سال ۲۰۱۸، نشان داد که درمان شناختی رفتاری (CBT) به صورت آنلاین به کسانی که به‌طور منظم از آن استفاده می‌کنند، در درمان اختلالات اضطرابی و افسردگی کمک می‌کند. همچنین، نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مشاوره‌ی آنلاین در درمان افسردگی بزرگ‌سالان مؤثر است. مشاوره آنلاین بر بهبود سلامت کودکان و نوجوانان نیز تأثیر دارد.

کلام پایانی

مشاوره‌ی آنلاین روشی مؤثر برای درمان برخی از مشکلات روانی است. بااین‌حال، هنگام انتخاب بهترین مراکز مشاوره باید نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر داشته باشید.

کتاب 48 قانون قدرت اثر رابرت گرین انتشارات پارس اندیش

۳۸۶,۰۰۰

۱۸۰,۰۰۰

تومان

کتاب چگونه کمال گرا نباشیم اثر استفان گایز نشر آذرگون

۱۰۸,۰۰۰

۵۷,۰۰۰

تومان

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: verywellmind

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.