خواص شاهدانه | کاهش وزن تا درمان انواع بیماری

این روزها بیشتر افراد الگوی غذایی ناسالم دارند و میان وعده‌های ناسالم مصرف می‌کنند. در این بین، افرادی هم هستند که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و در تلاش هستند تا مواد غذایی با ارزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند. یکی از بهترین گزینه‌ها شاهدانه یا کنف است که خواص بسیار زیادی دارد و به همین دلیل می‌توان آن را در گروه مواد بسیار مغذی قرار داد. البته متاسفانه بیشتر افراد با خواص بی نظیر این گیاه آشنایی ندارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص شاهدانه بپردازیم، البته قبل از هر چیزی بهتر است با تعریف این ماده غذایی باارزش آشنا شویم.

شاهدانه چیست؟

شاهدانه یا کنف یک گزینه سالم و پرخاصیت است که خیلی از خانواده‌های ایرانی نسبت به آن بی‌توجه هستند. گیاه شاهدانه در طبیعت رشد می‌کند و برگ‌هایی به شکل قطره دارد. میوه‌ی این گیاه خواص درمانی زیادی دارد و بافت دانه‌های ریز و یکدست آن نرم است و طعمی شبیه آجیل دارد. ازجمله مهمترین خواص شاهدانه می‌توان به تاثیر آن در لاغری و  آرامش‌بخش بودن این ماده غذایی اشاره کرد. همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و تنظیم هورمون‌ها می‌شود. نکته قابل توجه درباره این گیاه، بخش‌های مختلف آن است که می‌توان از آن الیاف شاهدانه، تخم شاهدانه، ماری‌جوانا و حشیش به دست آورد.
از دانه‌های سبز و زردرنگ شاهدانه استفاده‌های مختلف می‌شود. به عنوان مثال، این دانه‌ها را روی سالاد می‌ریزند و گاهی در شکلات و گاهی هم به جای تخم آفتابگردان استفاده می‌شود. گیاه شاهدانه در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و شمال کشت می‌شود.

خواص شاهدانه

شاهدانه چرا خوب است؟

شاهدانه با نام علمی «Cannabis sativa» دارای مواد مغذی متعددی است که می‌توانند به سلامتی انسان کمک کنند. این گیاه در بیشتر مواقع به دو شکل روغن و دانه‌های شاهدانه مصرف می‌شود. در اینجا بررسی خواهیم کرد که چرا شاهدانه خوب است و چه مواد مغذی دارد:

  1. پروتئین: دانه‌های شاهدانه منبع خوبی از پروتئین هستند و تمام اسیدهای آمینه ضروری را که بدن نمی‌تواند خودش تولید کند، دارند.
  2. اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶: دانه‌های شاهدانه اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ دارند که برای سلامت قلب و مغز مفیدند.
  3.  فیبر: دانه‌های این گیاه منبع خوبی از فیبر هستند که به هضم کمک کرده و می‌توانند به کنترل وزن کمک کنند.
  4.  ویتامین‌ها: دانه‌های شاهدانه حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین E هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.
  5.  مواد معدنی: این دانه‌ها سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، کلسیم و فسفر هستند
  6.  کانابینوئیدها: این مواد شیمیایی طبیعی که در گیاه شاهدانه یافت می‌شوند، ممکن است خواص ضدالتهابی و آرام‌بخش داشته باشند.
  7. ترپن‌ها: ترکیباتی که به گیاه شاهدانه بو و طعم می‌دهند و ممکن است خواص درمانی داشته باشند.

آشنایی با ۱۱ خاصیت از شاهدانه

شاهدانه برای لاغری و کاهش وزن توصیه می‌شود

از آنجایی که کنف دارای مقادیر زیادی پروتئین و فیبر است، به همین دلیل اشتها را مهار کرده و با افزایش تولید هورمون گرلین به پیشگیری از پرخوری و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند. هرروز صبح می‌توانید چهار قاشق غذاخوری شاهدانه را به وعده‌ی صبحانه خود اضافه کرده و میل کنید. همچنین طبق برخی تحقیقات، مصرف این گیاه ممکن است بر متابولیسم بدن تأثیر بگذارد و به افزایش سوخت و ساز کمک کند. علاوه بر این، باعث کاهش تشکیل چربی سفید می‌شود.

۹ برنامه‌ی غذایی عالی برای سلامت کلی بدن و کاهش وزن

شاهدانه به رشد جنین کمک می‌کند

از آنجایی که شاهدانه مقادیر زیادی پروتئین دارد، بنابراین برای تقویت و بهبود رشد جنین کمک می‌کند. همچنین این گیاه یکی از بهترین منابع پروتئین برای زنان باردار گیاهخوار است. شاهدانه علاوه بر اینکه به رشد جنین کمک می‌کند، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید گاما لینولنیک دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و زنان شیرده کمک می‌کند.

شاهدانه برای نوزادان و کودکان مفید است

همانطور که گفتیم کنف منبع خوبی از پروتئین و امگا ۳ است و بنابراین به کاهش التهاب، بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن بزرگسالان، نوزادان و کودکان کمک می‌کند. بهتر است از یک سالگی شاهدانه خام را به غذای  نوزاد اضافه کنید. همچنین می‌توانید  پودر گل شاهدانه را در غذای کودک بریزید.

 شاهدانه خام دستچین کالا - 100 گرم

۳۹,۰۰۰ تومان

شاهدانه برای بدنسازان خوب است

اگر بدن‌ساز هستید، مصرف کنف را برای عضله‌سازی توصیه می‌کنیم. این گیاه مفید دارای ۸ اسیدآمینه ضروری برای بدن است که به همین دلیل به عنوان یک منبع پروتئین کامل می‌شود و به ایجاد بافت‌های جدید در بدن و تقویت توده عضلانی کمک می‌کند.

پودر پروتئین شکلات کاله پرو - 1800 گرم
۱۵ %

۲,۱۹۵,۰۰۰

۱,۸۷۰,۷۹۰ تومان

شاهدانه منبع پروتئین برای گیاه‌خوران است

اگر گیاه‌خوار هستید، شاهدانه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا یک منبع پروتئینی کامل است و همه اسیدهای آمینه ضروری را دارد. به عبارت بهتر، از آنجایی که گل شاهدانه آمینه لیزین، متیونین، سیستئین، آرژنین و اسید گلوتامیک دارد، بنابراین به‌عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین محسوب می‌شود.

شاهدانه برای پوست خاصیت دارد

برخی محققان معتقدند گل شاهدانه به سلامتی پوست کمک می‌کند. به همین دلیل، از این گیاه به صورت روغن در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. مصرف خوراکی آن نیز بر شادابی و زیبایی پوست شما تاثیر مثبت می‌گذراد.

خواص شاهدانه

شاهدانه نرم‌کننده موی سر است

کنف به شکل‌های مختلف می‌تواند نرم کننده موی سر نیز باشد و به سلامت مو کمک کند. محصولات بهداشتی شاهدانه برای مو در بازار موجود است. همچنین روغن کنف به‌ عنوان یک نرم‌کننده طبیعی برای موی سر استفاده می‌شود.

شاهدانه خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد

یکی دیگر از خواص شاهدانه برای افزایش سلامتی بدن، کاهش خطر پوکی استخوان است. به دلیل اینکه کنف مقادیر قابل‌ توجهی ​​کلسیم دارد باعث تقویت استخوان‌ها شده و در نتیجه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

شاهدانه به درمان کم‌ خونی کمک می‌کند

این روزها خیلی از افراد درگیر کم خونی هستند. از آنجایی که گل شاهدانه مقادیر زیادی آهن دارد، پس باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود؛ در نتیجه به درمان کم‌خونی و فقر آهن کمک می‌کند. همچنین علائم این بیماری نظیر خستگی، سردرد و ضعف عضلانی را درمان می‌کند.

شاهدانه برای درمان اگزما مفید است

بیماری پوستی نظیر اگزما می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. روغن شاهدانه برای درمان این بیماری‌ مفید است. همچنین علاوه بر اگزما، کنف به درمان پسوریازیس، التهاب و خشکی پوست نیز کمک می‌کند‌.

خواص تخم گشنیز؛ از سلامت پوست تا کاهش وزن

سندروم پیش از قاعدگی را درمان می‌کند

طبق نظر محققان، علائم سندروم پیش از قاعدگی بیشتر یه دلیل حساسیت به هورمون پرولاکتین ایجاد می‌شود. کنف دارای اسید گاما لینولنیک است که می‌تواند به کاهش اثرات پرولاکتین کمک کند و در نتیجه سندروم پیش از قاعدگی کنترل شود. همچنین مطالعاتی نیز نشان می‌دهد که دانه شاهدانه مقادیر بالای اسید گاما لینولنیک دارد و به تنظیم غلظت هورمون‌ها کمک کرده و علائم یائسگی را کاهش دهد.

بررسی عوارض  احتمالی شاهدانه

شاهدانه کاربردهای پزشکی و مزایای زیادی دارد، اما در صورت مصرف بیش از اندازه، ممکن است عوارض جانبی و مضرات احتمالی نیز به همراه داشته باشد. از جمله عوارض احتمالی این گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اختلالات روانی: مصرف بیش از حد شاهدانه در افراد جوان یا کسانی که استعداد ژنتیکی برای بیماری‌های روانی دارند، می‌تواند خطر ابتلا به اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانی را افزایش دهد.
  2.  وابستگی: استفاده طولانی مدت یا بیش از حد شاهدانه در برخی موارد منجر به وابستگی جسمی و روانی می‌شود.
  3.  تأثیر بر حافظه و تمرکز: THC موجود در شاهدانه می‌تواند بر عملکرد شناختی، حافظه کوتاه‌ مدت و تمرکز تأثیر منفی داشته باشد.
  4. مشکلات تنفسی: استعمال کنف می‌تواند به ریه‌ها آسیب زده و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد.
  5.  مسائل قلبی: مصرف بیش از حد شاهدانه می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شود.
  6. عوارض جانبی جسمی: ممکن است عوارضی مانند خشکی دهان، چشم‌های قرمز، تهوع و استفراغ در برخی افراد ایجاد کند.
شاهدانه نمکی خاتون - 500 گرم

۸۸,۰۰۰ تومان

سخن آخر

در این مطلب به بررسی خواص شاهدانه پرداختیم و متوجه شدیم که تاثیر زیادی در سلامتی دارد. در پایان به دو نکته مهم اشاره می‌کنیم، اگر به دنبال کاهش وزن خود هستید، کنف را همراه با صبحانه میل کنید. مصرف شاهدانه در وعده صبحانه، باعث احساس سیری طولانی طی روز می‌شود و همچنین فراموش نکنید که مصرف بیش از حد آن عوارض دارد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.