۴۰ تا از بهترین فیلم هایی جنایی که داستان واقعی دارند

مستندهای جنایی واقعی در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته‌اند، اما درباره فیلم‌ جنایی واقعی چطور؟! بهترین فیلم های جنایی دهه‌ها است که محبوبیت زیادی دارد و مخاطبان به دنبال نمایش‌های داستانی جنایات واقعی هستند. در حالی که بیشتر ژانر جنایی برگرفته از واقعیت بر قتل و قاتلان زنجیره‌ای تمرکز دارد، ما می‌توانیم این ژانر را به عنوان فیلم‌هایی با الهام از جنایات واقعی زندگی بهتر درک کنیم.

فیلم‌های درون این لیست «ویجیاتو» طیف گسترده‌ای دارند و از بهترین فیلم های جنایی با داستان واقعی به شمار می‌روند. از شکار قاتلان زنجیره‌ای مانند «زودیاک» دیوید فینچر گرفته تا تراژدی‌هایی با انگیزه نژادی مانند «ایستگاه فروتویل»؛ اما همه آنها یک چیز مشترک دارند: تمام این آثار بر اساس رویدادهای واقعی هستند. چیزهایی که واقعاً اتفاق افتاده است. مطمئناً، برخی از آنها کمی تخیلی‌تر از دیگران هستند، اما در هسته اکثر آنها، این داستان‌ها همه از ماجرای مبتنی بر دنیای ما می‌آیند. بنابراین، با توجه به همه اینها، ما بهترین فیلم های جنایی بر اساس واقعیت که شما را در بهت فرو می‌برد را معرفی خواهیم کرد.

Zodiac


ZodiacZodiac
کارگردان دیوید فینچر
بازیگران جیک جیلنهال، رابرت داونی جونیور، مارک روفالو، کلویی سونی، آنتونی ادواردز، جان کارول لینچ
سال انتشار ۲۰۰۷
امتیاز IMDb ۷.۷

شاهکار دیوید فینچر در مورد شکار قاتل سریالی بدنام سانفرانسیسکو که نامه‌های رمزگذاری شده را برای روزنامه‌ها می‌فرستاد، به سادگی یکی از بهترین فیلم های جنایی برگرفته از واقعیت تمام دوران است. این فیلم بر اساس کتاب رابرت گریسمیت (که خودش در فیلم با بازی جیک جیلنهال به تصویر کشیده شده) به سادگی همه چیزهایی را که در این ژانر به دنبال آن هستید را دارد: داستانی هیجانی، توجه خیره‌کننده به جزئیات از سوی یک فیلمساز درخشان، و یک تیم بازیگری فوق العاده که شامل مارک روفالو، رابرت داونی جونیور و برایان کاکس و البته خود جیک جیلنهال می‌شود.

Scream


ScreamScream
کارگردان وس کریون
بازیگران نو کمبل، کورتنی کاکس، دیوید آرکوات، اسکیت اولریش، درو بریمور، متیو لیلارد
سال انتشار اولین فیلم ۱۹۹۶
امتیاز IMDb ۷.۴

شاید انتظارش را نداشته باشید، اما «جیغ» به عنوان نمادین‌ترین فیلم ترسناک و اسلشر ۳۰ سال گذشته بر اساس یک سری قتل‌های واقعی در سال ۱۹۹۰ از قاتل معروف به «گینزویل ریپر» ساخته شده است و از همین رو نامش در فهرست فیلم های جنایی بر اساس واقعیت دیده می‌شود. همین موضوع که فیلم مبتنی بر جنایت واقعی است، این کلاسیک را بسیار ترسناک‌تر می‌کند. باید بدانید این فیلم بر اساس قاتل سریالی دنی رولینگ بود که در آگوست ۱۹۹۰ در فلوریدا آمریکا، پنج دانشجو را طی چهار روز کشت. این نبوغ کارگردان وس کریون و فیلمنامه‌نویس کوین ویلیامسون است که به این قضیه نگاه می‌کنند و سکوی پرشی برای یک اثر سینمایی می‌بینند که می‌تواند کلیشه‌های فیلم را از بین ببرد.

My Friend Dahmer


My Friend DahmerMy Friend Dahmer
کارگردان مارک میرز
بازیگران روس لینچ، الکس ولف، آن هش، دالاس رابرتس، لیام کوت، وینسنت کارتیسر
سال انتشار ۲۰۱۷
امتیاز IMDb ۶.۲

«دوست من دامر» یک درام زندگینامه‌ای با رویکرد جنایی است که دوران نوجوانی جفری دامر را پوشش می‌دهد؛ اما جفری دامر چه کسی است؟ پسری خجالتی و عجیب که بزرگ شد تا به یکی از بدنام ترین قاتلان زنجیره‌ای آمریکا تبدیل شود. راس لینچ در این اقتباس محصول سال ۲۰۱۷ از رمان گرافیکی الکس بکدرف، نقش دامری که از دبیرستان فارغ التحصیل شده را بازی می‌کند. یک قاتل جوان که به دنبال شروع جنایات خونین خود با حضور در اجتماع دوستانه است.

Foxcatcher


FoxcatcherFoxcatcher
کارگردان بنت میلر
بازیگران استیو کرل، چنینگ تیتوم، مارک روفالو، مارک شولتز، ونسا ردگریو، سیه‌نا میلر
سال انتشار ۲۰۱۵
امتیاز IMDb ۷

فیلم فاکس‌کچر، جان دو پونت (استیو کارل) مولتی‌میلیونر را دنبال می‌کند که تلاش می‌کند یک تیم کشتی عالی برای المپیک بسازد. او از کشتی‌گیر مارک شولتز (چنینگ تاتوم) دعوت می‌کند تا به خانه‌اش نقل مکان کند، اما وقتی دیو شولتز (مارک روفالو) به آنها می‌پیوندد، تنش‌های‌ زیادی در این بین به وجود می‌آید. در حالی که قتل دیو یا همان کشتی‌گیر در سال ۱۹۹۶ تمرکز فیلم نیست، رویدادهای درون این فیلم تا آن لحظه وحشتناک از این جنایت واقعی را شکل می‌دهند. داستان این فیلم خیره کننده و غم انگیز است و شما را از ابتدا تا انتها مجذوب خود می‌کند.

True Story


True StoryTrue Story
کارگردان روپرت گولد
بازیگران جیمز فرانکو، جونا هیل، فلیسیتی جونز، گرچن مول، ایتن ساپلی
سال انتشار ۲۰۱۵
امتیاز IMDb ۶.۳

احتمالاً جونا هیل و جیمز فرانکو را برای کارشان در آثار کمدی بهتر می‌شناسید، اما این دو نامزد جایزه اسکار در سال ۲۰۱۵ در فیلم بسیار جدی True Story (که بله، بر اساس یک داستان واقعی است) بازی کردند و یکی از بهترین آثار در بین فیلم های جنایی بر اساس واقعیت را ساختند. مایکل فینکل واقعی با بازی جونا هیل در تلاش است تا نام خود را از یک پرونده پیرامون چاپ یک مقاله را پاک کند تا زمانی که یک قاتل (فرانکو) خود را تسلیم می‌کند و ادعا می کند که نامش مایکل فینکل است. فرانکو در نقش کریستین لانگو است؛ مردی تحت تعقیب اف بی آی که همسر و سه فرزندش را به قتل رسانده است. او در مکزیکو تحت نام مایکل فینکل، یک روزنامه‌نگار با بازی هیل، مخفی شده‌. این اثر بر اساس کتاب واقعی فینکل به همین نام تولید شده است.

Henry: Portrait of a Serial Killer


Henry: Portrait of a Serial KillerHenry: Portrait of a Serial Killer
کارگردان جان مک‌ناتن
بازیگران جان مک‌ناتن، مایکل روکر، تریسی آرنولد، مری دیمس، تام تولس
سال انتشار ۱۹۸۶
امتیاز IDMb ۷

«هِنری: پرتره یک قاتل سریالی» یک فیلم تاریک و جنایی است که بر اساس اعترافات واقعی هنری لی لوکاس، مردی که به بیش از ۶۰۰ قتل اعتراف کرده، ساخته شده است. ما نمی‌دانیم که آیا همه اینها حقیقت بودند یا خیر، اما مطمئنا برای ترسناک کردن این فیلم کافی است. اما یک چیز فیلم را نمی‌توان نادیده گرفت که مایکل روکر در نقش اصلی فوق العاده است. این فیلم به جنبه‌هایی از قاتل زنجیره‌ای هنری لی لوکاس اشاره می‌کند که صدها نفر را بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۳ به شیوه‌های افراطی و خشونت‌بار کشت.

The Black Dahlia


The Black DahliaThe Black Dahlia
کارگردان برایان دی پالما
بازیگران جاش هارتنت، اسکارلت جوهانسون، آرون اکهارت، هیلاری سوانک، میا کرشنر، میا فرای
سال انتشار ۲۰۰۶
امتیاز IDMDb ۵.۶

فیلم «کوکب سیاه» یا همان The Black Dahlia روایتی (تخیلی) از یکی از واقعی ترین قتل‌های حل نشده در تاریخ آمریکا است؛ منظور زمانی است که یک جوان ۲۲ ساله به نام الیزابت شورت در سال ۱۹۴۷ در لس آنجلس تکه تکه شد. این فیلم بر اساس قصه جنایی استاد داستان‌های جنایی جیمز الروی ساخته شده است. اقتباس از نسخه الروی رویدادهای جنایی فیلم را با حضور جاش هارتنت، اسکارلت جوهانسون و آرون اکهارت در یک نئو نوآر از برایان دی پالما به زیبایی به تصویر می‌کشد.

Molly’s Game


Molly's GameMolly's Game
کارگردان آرون سورکین
بازیگران جسیکا چستین، ادریس آلبا، مایکل سرا، کوین کاستنر، جرمی استرانگ
سال انتشار ۲۰۱۷
امتیاز IDMDb ۷.۴

بازی مولی یا همان مولی گیم، بر اساس خاطرات شخصی به همین نام است. فیلم داستان واقعی مولی بلوم، اسکی باز جوان آمریکایی است که منحصر به فرد ترین بازی پوکر پرمخاطره در جهان را برای یک دهه با بازیکنانی شامل بازیگران، ورزشکاران، مغول‌ها و اوباش روسیه اجرا کرد، روشی حرفه‌ای برای خالی کردن جیب این افراد به سبکی خاص و دلربا. این فیلم درباره زندگی بلوم (چستین) است که پس از افشای امپراتوری پوکر زیرزمینی که برای افراد مشهور هالیوودی و سرمایه‌داران تجاری اداره می‌کرد از سوی اف‌بی‌آی مورد بازجویی قرار می‌گیرد. او در نیمه‌های یک شب توسط بیش از ۱۷ مامور اف بی آی در سال ۲۰۱۳ هنگامی که ۳۴ ساله بود دستگیر شد.

Pain and Gain


Pain and GainPain and Gain
کارگردان مایکل بی
بازیگران مارک والبرگ، دوئین جانسون، آنتونی مکی، بار پالی، تونی شالهوب، اد هریس
سال انتشار ۲۰۱۳
امتیاز IMDb ۶.۴

«رنج و گنج» یا Pain and Gain یک فیلم از مایکل‌بِی است، اما در این مورد خاص، این به معنای آن چیزی نیست که شما فکر می‌کنید. نه، این یک فیلم پرفروش اکشن عظیم نیست که هر پنج دقیقه یک بار با انفجار پر شود. با این حال، Pain and Gain داستان یک طرح جنایی واقعی سرقت است و احتمالاً هر پنج دقیقه یا بیشتر شما را شوکه خواهد کرد. این فیلم بر اساس مقاله‌ای از میامی نیو تایمز در سال ۱۹۹۹، داستان سه مرد بدنساز با بازی مارک والبرگ، راک، آنتونی مکی را روایت می‌کند که با برنامه دست به یک جنایت فکر شده می‌زنند که زندکی آن‌ها را به چالش می‌کشد.

Monster


MonsterMonster
کارگردان پتی جنکینز
بازیگران شارلیز ترون، کریستینا ریچی، بروس درن، لی ترگسن، پروییت تیلور وینس
سال انتشار ۲۰۰۳
امتیاز IMDb ۷.۳

شاید بدانید که شارلیز ترون اسکار خود را برای بازی در نقش فاحشه واقعی که تبدیل به قاتل سریالی آیلین وورنوس شد را در فیلم Monster به کارگردانی پتی جنکینز دریافت کرد. فیلم جنایی هیولا ساخته پتی جنکینز درباره قاتل زنجیره‌ای آیلین وورنوس، یک کارگر جنسی است که هفت نفر از مشتریان خود را در یک سال به قتل رساند و از بهترین فیلم های جنایی با داستان واقعی به شمار می‌رود. آیلین در سال ۲۰۰۲ به اعدام محکوم شد و خیلی سریع نیز اعدام شد. در این اثر سینمایی شارلیز ترون در نقش آیلین بازی می‌کند، نقشی که برای آن برنده جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار شد.

Changeling


ChangelingChangeling
کارگردان کلینت ایستوود
بازیگران آنجلینا جولی، جان مالکوویچ، جیسون باتلر، جفری داناوان، ایمی رایان
سال انتشار ۲۰۰۸
امتیاز IMDb ۷.۸

فیلم «بچه جایگزین» یک برداشت آزاد از یک ماجرای جنایی واقعی است. در این فیلم کلینت ایستوود، آنجلینا جولی نقش مادری را بازی می‌کند که به دنبال پسر گمشده‌اش می‌گردد. سال ۱۹۲۸، در لس‌آنجلس، کریستین کالینز (آنجلینا جولی)، مادر مجرد مجبور می‌شود برای رفتن به سر کار، پسر ۹ ساله‌اش والتر را در خانه تنها بگذارد. اما زمانی که بازمی‌گردد، والتر را در خانه نمی‌یابد. جستجوهایش نتیجه نمی‌دهد و مراجعه‌اش به پلیس نیز سود چندانی ندارد. چند ماه بعد، پلیس پسری را می‌یابد. اما زمانی که کریستین برای تحویل گرفتن پسرش در مراسم حاضر می‌شود، خود را با بچه‌ای اشتباهی روبرو می‌بیند.

Badlands


BadlandsBadlands
کارگردان ترنس مالیک
بازیگران مارتین شین، سیسی اسپیسک، وارن اوتس، گری لیتلجان، آلن وینت
سال انتشار ۱۹۷۳
امتیاز IMDb ۷.۷

اولین فیلم ترنس مالیک، فیلمساز پیشگام، درباره یک زوج فراری با اختلاف سنی (شخصیت مارتین شین ۲۵ سال و سیسی اسپیسک ۱۵ ساله است) خیره کننده است. این فیلم بر اساس کشتار واقعی چارلز استارک ودر و کارلی آن فوگیت در سال میلادی۱۹۵۸، تمام ویژگی‌های بصری این کارگردان را به نمایش می‌گذارد و از ابتدا تا انتها جذاب است. در اواخر دهه ۱۹۵۰، هالی (اسپیسک) و پدرش (اوتس)، پس از مرگ مادرش، تگزاس را به مقصد شهری در داکوتای جنوبی ترک می‌کنند. در اینجا هالی پانزده ساله با کیت بیست و پنج ساله (شین) آشنا می‌شود. چندی بعد کیت پدرش را می‌کشد و همراه هالی به جنگل فرار می‌کنن. این شروع یک بازی ترسناک است.

Heavenly Creatures


Heavenly CreaturesHeavenly Creatures
کارگردان پیتر جکسون
بازیگران کیت وینسلت، ملانی لینسکی، سارا پیرس، دایانا کنت، کلایو مریسون
سال انتشار ۱۹۹۴
امتیاز IMDb ۷.۳

کیت وینسلت و ملانی لینسکی اولین فیلم بلند خود را در اثری به نام Heavenly Creatures، پروژه‌ای بر اساس پرونده قتل پارکر-هولم در سال ۱۹۵۴ در کرایست چرچ، نیوزلند انجام می‌دهند. داستان فیلم ماجرای دوستی دو دختر نوجوان، جولیت هالم (وینسلت) و پائولین پارکر (لینسکی) را دنبال می‌کند که در نهایت به قتل مادر پارکر ختم می‌شود. موجودات آسمانی یا آفریدگان بهشتی از آثار اولیه پیتر جکسون است. شاید او با این فیلم به سر زبان‌ها افتاد.

فیلمی که دراصل از یک داستان واقعی الگوبرداری شده‌است و از مخوف‌ترین بهترین فیلم های جنایی با داستان واقعی است. در این فیلم پارکر هولم جنایتکار و جنایتی که با دو دختر نوجوان که یکی از آنها دخترش بود در شهر کرایست‌چرچ در سال ۱۹۵۳ انجام داد، به تصویر کشیده می‌شود.. این فیلم نامزد جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شد و همچنین جز ۱۰ اثر برتر سال از نگاه مجله تایم و گاردین شد.

The Good Nurse


The Good NurseThe Good Nurse
کارگردان توبیاس لیندهولم
بازیگران ادی ردمین، جسیکا چستین، کیم دیکنز، نوآ امریک، نمدی آسوموگا
سال انتشار ۲۰۲۲
امتیاز IMDb ۶.۸

فیلم «پرستار خوب» داستان واقعی چارلز کالن، یک قاتل سریالی محکوم است، و اینکه چگونه همکارش، امی لاگرن، به او کمک کرد تا این شخص را به دست عدالت بسپارد. ادی ردمین نقش چارلز و جسیکا چستین نقش امی را در این اقتباس از کتاب «پرستار خوب چارلز گریبر: داستان واقعی پزشکی، جنون و قتل» بازی می‌کند. اگر به آثار جنایی مبتنی بر واقعیت علاقه دارید، تماشا این فیلم را نیز از دست ندهید. چرا که شاید جدیدترین اثر این لیست همین فیلم باشد.

In Cold Blood


In Cold BloodIn Cold Blood
کارگردان ریچارد بروکس
بازیگران رابرت بلیک، اسکات ویلسون، جان فورسایث، پال استوارت
سال انتشار ۱۹۷۶
امتیاز IMDb ۷.۹

در کمال خونسردی فیلمی به کارگردانی ریچارد بروکس بر اساس رمانی به همین نام از ترومن کاپوتی نویسنده آمریکایی محصول سال ۱۹۶۷ است. باید بدانید این اثر بر اساس کتاب غیرداستانی ترومن کاپوتی با همین نام است. داستانی بر پایه واقعیت از قتل‌های خانواده کلاتر در سال ۱۹۵۹ در هلکامب، کانزاس. داستان کاپوتی یکی از اولین کتاب‌های جنایی واقعی بود که نوشته شد و به محبوبیت این ژانر معروف کمک شایانی کرد. این فیلم برای تعبیر ریچارد بروکس کارگردان از کتاب کاپوتی و نیز بازی هنرپیشگان از جمله اسکات ویلسون و رابرت بلیک مورد تحسین منتقدان قرار گرفت.

Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile


Extremely Wicked, Shockingly Evil and VileExtremely Wicked, Shockingly Evil and Vile
کارگردان جو برلینگر
بازیگران زک افران، لی‌لی کالینز، هالی جوئل آزمنت، کایا اسکودلاریو، جان مالکوویچ، جیم پارسونز
سال انتشار ۲۰۱۹
امتیاز IMDb ۶.۷

زک افرون در این فیلم جنایی واقعی در نقش نقش قاتل سریالی بدنام آمریکایی تد باندی ایفای نقش می‌کند که به دنبال لیز (لیلی کالینز) است که عاشق تد می‌شود. این فیلم بر اساس خاطرات الیزابت کندال، «شاهزاده شبح: زندگی من با تد باندی»، در مورد رابطه او با باندی است. در واقع این فیلم جنایات او را از دیدگاه دوست دخترش روایت می‌کند که سال‌ها جنبه تاریک شریک زندگی خود را انکار می‌کرد.

The Bling Ring


The Bling RingThe Bling Ring
کارگردان سوفیا کوپولا
بازیگران اما واتسون، کتی چانگ، ایزرائیل بروسارد، کلر جولین، تایسا فارمیگا، پاریس هیلتون
سال انتشار ۲۰۱۳
امتیاز IMDb ۵.۶

حلقه بلینگ فیلمی جنایی به کارگردانی سوفیا کوپولا است؛ این فیلم براساس رویدادهای واقعی رخ داده در سال‌های اخیر ساخته شده است. این فیلم جزو متفاوت ترین عنوان در لیست بهترین فیلم های جنایی با داستان واقعی است. یک گروه نوجوان با نام‌های ربکا (رهبر حلقه)، مارک، نیکی، سم و کلوئی که به حلقه بلینگ شهرت دارند از اینترنت برای بدست آوردن منزل افراد مشهور و دزدی از این منازل استفاده می‌کنند. قربانیان این جریان افرادی همچون لیندزلی لوهان، مگان فاکس، راشل بیلسون٬ آدرینا پاتریج و اورلاندو بلوم می‌باشند. این فیلم بسیار سرگرم‌کننده با بازی اما واتسون بر اساس مجموعه‌ای از سرقت‌ها است که در واقع افراد مشهور هالیوود را هدف قرار داد.

The Irishman


The IrishmanThe Irishman
کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی، هاروی کایتل، استیون گراهام
سال انتشار ۲۰۱۹
امتیاز IMDb ۷.۸

جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی در سال‌های اخیر یکی دیگر از فیلم‌های مافیایی/جنایی خاص اوست، اما در عین حال لطیف‌ترین فیلم او نیز به شمار می‌آید. این اثر در مورد پیرمردی است که در طول زندگی با پشیمانی‌های فراوان خود کنار می‌آید. این فیلم بر اساس داستان واقعی مردی است که ادعا می‌کند جیمی هوفا را کشته است، مرد ایرلندی یک اثر به شدت بلند است. بله، این یک ماراتن طولانی ۳ ساعت و نیمه است، اما با توجه به اینکه رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی و بسیاری دیگر شما را در آن به سواری می‌برند، ارزش وقت گذاشتن را دارد.

The Iceman


The IcemanThe Iceman
کارگردان آریل ورومن
بازیگران مایکل شنون، ری لیوتا، جیمز فرانکو، کریس ایوانز، وینونا رایدر
سال انتشار ۲۰۱۲
امتیاز IMDb ۶.۸

فیلم دیگری درباره یک قاتل بدنام در زندگی واقعی، مرد یخی دارای یک بازیگر شگفت انگیز (مایکل شانون در نقش اصلی در کنار کریس ایوانز، وینونا رایدر، جیمز فرانکو و ری لیوتا) و داستانی جذاب است. شانون نقش یک مرد خانواده را بازی می‌کند که هر روز سر کار می‌رود و به خانه خانواده‌ای دوست داشتنی می‌آید. البته، همانطور که معلوم است، کار این مرد خانواده قتل است. ریچارد کوکلینسکی واقعی بیش از ۱۰۰ نفر را کشت. این فیلم تاکید می‌کند که او چگونه توانسته یک زندگی دوگانه واقعی داشته باشد.

Goodfellas


GoodfellasGoodfellas
کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی، پل سوروینو، لورین براکو، فرانک وینسنت
سال انتشار ۱۹۹۰
امتیاز IMDb ۸.۷

فیلم Goodfellas ممکن است بهترین فیلم مارتین اسکورسیزی در بین کل آثار او باشد. این فیلم بر اساس کتاب غیرداستانی «Wiseguy: Life in a Mafia Family» از نیکولاس پیلگی، درباره زندگی هنری هیل تبهکار است. این داستان حماسی در طول نمایش خود کاملاً سرعت خوبی در روایت دارد و درام موجود در آن تنها فقط با فیلم‌هایی مانند پدرخوانده و سوپرانوها مطابقت دارد. با نیت تماشای فیلم سراغ رابرت دنیرو و ری لیوتا بیایید، با هیبت بازی تعیین کننده حرفه جو پشی در نقش تامی دویتو از آن خارج شوید. بدون شک این اثر یک فیلم قابل توجه در ژانر مافیایی جنایی است.

Memories of Murder


Memories of MurderMemories of Murder
کارگردان بونگ جون هو
بازیگران سونگ کانگ-هو، پارک هائه ایل، کیم روی-ها، کیم سانگ-کیونگ، جونگ این سون
سال انتشار ۲۰۰۳
امتیاز IMDb ۸.۱

خاطرات قتل از کارگردان بونگ جون هو، سه کارآگاه را دنبال می‌کند که در اواخر دهه ۱۹۸۰ در مورد تجاوزها و قتل‌ها در هواسونگ، کره جنوبی تحقیق می‌کنند. این فیلم بر اساس داستان واقعی اولین قتل های زنجیره‌ای تایید شده در کره جنوبی است. برای دوستانی که نمی‌دانند می‌گویم که این فیلم تماشایی از سازنده فیلم انگل است که چند سال پیش عدادی اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اصلی را برد. «خاطرات قتل» که هنوز هم پس از ۲۰ سال یکی از بهترین‌های کارگردان معروف «بونگ جون هو» به حساب می‌آید، اثری فوق‌العاده است.

American Gangster


American GangsterAmerican Gangster
کارگردان ریدلی اسکات
بازیگران لیماری نادال، دنزل واشینگتن، راسل کرو، کارلا گوجینو، جاش برولین، ادریس البا
سال انتشار ۲۰۰۷
امتیاز IMDb ۷.۸

ریدلی اسکات بیشتر به خاطر کارهای علمی تخیلی خود در فیلم‌هایی مانند بیگانه، بلید رانر و مریخی شناخته می‌شود، اما او یک کارگردان افسانه‌ای نادر است که تقریباً در همه ژانرها افسانه‌ای است، و او با گانگستر آمریکایی به حماسه جنایی واقعی چرخشی زیبا داد. دنزل واشنگتن در نقش فرانک لوکاس، پادشاه بدنام مواد مخدر هارلم در دهه ۷۰ میلادی، تمام تلاش خود را می‌کند و راسل کرو، همکار همیشگی اسکات، در نقش ریچی رابرتز، کارآگاهی است که مصمم به نابودی اوست. این فیلم بر اساس «بازگشت سوپرفلای»، مقاله‌ای در مجله نیویورک در سال ۲۰۰۰ است که همه چیز آن درباره فرانک لوکاس است.

Summer of Sam


Summer of SamSummer of Sam
کارگردان اسپایک لی
بازیگران اسپایک لی، جان لگویزمائو، آدرین برودی، میرا سوروینو، جنیفر اسپوزیتو
سال انتشار ۱۹۹۹
امتیاز IMDb ۶.۷

فیلم اسپایک لی در سال ۱۹۹۹ نمایشی از قتل‌های سریالی پسر سم است که در تابستان ۱۹۷۷ در برانکس اتفاق افتاد. جان لگوئیزامو، آدرین برودی، میرا سوروینو و جنیفر اسپوزیتو در این فیلم ایفای نقش کردند. باید بدانید که تابستان سم به کارگردانی اسپایک لی یکی از منحصربفردترین فیلم‌های این فهرست است که درباره یک قاتل واقعی به نام دیوید برکوویتز، با نام مستعار پسر سم است، اما داستان فیلم درباره خود او نیست. در عوض، تابستان سم بر زندگی یک جامعه ایتالیایی در برانکس (به رهبری جان لگوئیزامو) و نحوه برخورد آنها با موقعیتی که احساس می‌کردند یک قاتل زنجیره‌ای در هر گوشه‌ای در کمین است، تمرکز می‌کند.

All The President’s Men


All The President's MenAll The President's Men
کارگردان آلن جی پاکولا
بازیگران رابرت ردفورد، داستین هافمن، جیسون روباردز، هال هالبروک، مریدیت بکستر
سال انتشار ۱۹۷۶
امتیاز IMDb ۷.۹

شما به احتمال زیاد داستان این یکی را می‌دانید. باب وودوارد (رابرت ردفورد) و کارل برنشتاین (داستین هافمن) یک جفت خبرنگار تحقیقی زیرک هستند که برای واشنگتن پست کار می‌کنند تا راز پول‌های کثیف را کشف کنند؛ و در نهایت این دو اسرار رسوایی بدنام واترگیت را فاش می‌کنند. این بخشی از تاریخ سینما است و دلیل خوبی هم دارد. فیلم همه مردان رئیس‌جمهور فیلمی از آلن جی پاکولا درباره تقلب انتخاباتی در زمان ریچارد نیکسون است که به رسوایی واترگیت مشهور شد و استعفای نیکسون را از ریاست جمهوری آمریکا در پی داشت.

Lost Girls


Lost GirlsLost Girls
کارگردان لیز گاربوس
بازیگران امی رایان، توماسین مک‌کنزی، گابریل بیرن، لولا کریک، میریام شر، دین وینترز
سال انتشار ۲۰۲۰
امتیاز IDMb ۶.۱

زمانی که دختر ماری گیلبرت (امی رایان)، یعنی شانن گم می‌شود، او خودش شروع به تحقیق می‌کند وسپس یک رشته قتل‌های حل نشده از کارگران محلی را کشف می‌کند. این فیلم بر اساس داستان واقعی شانن گیلبرت است که در سال ۲۰۱۰ ناپدید شد و کشف یک قاتل زنجیره‌ای در لانگ آیلند حاصل این جنایت واقعی بود. این فیلم بر اساس دختران گمشده: راز حل نشده آمریکایی نوشته رابرت کولکر ساخته شده است. این درام جنایی که به مجموعه‌ای از پرونده‌های مرتبط با قاتلان زنجیره‌ای می‌پردازد، زمانی وحشتناک به نظر می‌رسد که تماشاگر متوجه می‌شود براساس داستانی کاملا واقعی ساخته شده است.

Fruitvale Station


Fruitvale StationFruitvale Station
کارگردان رایان کوگلر
بازیگران مایکل بی جردن، اکتاویا اسپنسر، ملونی دیاز، چاد مایکل موری، کینن کوگلر
سال انتشار ۲۰۱۳
امتیاز IMDb ۷.۵

قبل از اینکه مایکل بی جردن و کارگردان رایان کوگلر برای فیلم Black Panther و Creed با هم همکاری کنند، یک فیلم مستقل کوچک بر اساس یک داستان واقعی در منطقه خلیج به نام ایستگاه فروت ویل ساختند. جردن نقش اسکار گرانت، پدر جوانی را بازی می‌کند که به ناحق در اوایل صبح روز سال نو ۲۰۰۹ توسط یک افسر پلیس کشته شد. این فیلم به طور خاص آخرین روز زندگی گرانت را دنبال می‌کند. جردن در این فیلم فوق‌العاده است. همچنین باید بدانید این فیلم یکی از پیشرفت‌های او به حساب می‌آمد و این بازیگر را به لیست هنرمندان رتبه بالای هالیوود آورد.

Dog Day Afternoon


Dog Day AfternoonDog Day Afternoon
کارگردان سیدنی لومت
بازیگران آل پاچینو، جان کازال، کریس ساراندون، چارلز دارنینگ، پنی آلن
سال انتشار ۱۹۷۵
امتیاز IMDb ۸

بعد ازظهر سگی سیدنی لومت نمایشی است از سرقت واقعی سال ۱۹۷۲ از بانک چیس در بروکلین توسط جان ووتوویچ و سالواتوره ناتوریل. یکی از بهترین فیلم های جنایی با داستان واقعی که در آن بازیگر بزرگی نیز بازی می‌کند. در این فیلم آل پاچینو در نقش سانی وورتزیک بر اساس ووتوویچ بازی می‌کند و جان کازاله در نقش سال ناتوریل ایفای نقش می‌کند. در این فیلم افسانه‌ای سیدنی لومت، دو کهنه سرباز بیکار جنگ ویتنام تصمیم به سرقت از یک بانک نیویورک می‌گیرند و در این کار بدشانسی می‌آورند. یکی از شرکا در آخرین لحظه کنار می‌کشد، صندوق‌ها تقریباً خالی است و پلیس‌ها ظاهر می‌شوند. سانی (آل پاچینو) و سال (جان کازال) برای رهایی از این موقعیت خاص، گروگان می‌گیرند و مذاکرات را آغاز می‌کنند.

Call Northside 777


Call Northside 777Call Northside 777
کارگردان هنری هاتاوی
بازیگران جیمز استوارت، ریچارد کونته، لی جی کاب، هلن واکر، بتی گارد
سال انتشار ۱۹۴۸
امتیاز IMDb ۷.۳

در سال ۱۹۳۲ میلادی، یک پلیس در مکانی از شهر شیکاگو به قتل رسید و فرانک ویچک (ریچارد کونته) به قتل او محکوم شد. اما یازده سال بعد، مادرش یک بسته محرمانه منتشر می‌کند و در آن اطلاعاتی درباره قاتلان واقعی می‌خواهد. در پی این اتفاق گزارشگر پی جی مک نیل (جیمز استوارت) شروع به بررسی آن پرونده از زوایای مختلف می‌کند و موفق می‌شود با تلاش فراوان ویچک را تبرئه کند. این فیلم بر اساس داستان واقعی جوزف مایچک است که به اشتباه زندانی شد، اما با تحقیقات خبرنگاران جان مک‌فول و جیمز مک‌گوایر آزاد شد.

Snowtown


SnowtownSnowtown
کارگردان جاستین کرزل
بازیگران دنیل هنشال، لوکاس پیتاوی، لوئیس هریس، فرنک کویرتنیاک، باب آدرینز
سال انتشار ۲۰۱۱
امتیاز IMDb ۶.۶

این فیلم بر اساس قتل‌های هولناک در اسنوتاون استرالیای جنوبی که به آن ماجرای جنایات «جسد در بشکه‌ها» نیز می‌گویند تولید شده است. یک اثر تینیجری در بین فیلم های بر اساس واقعیت جنایی که داستان قاتل زنجیره‌ای جان بانتینگ (دانیل هنشال) را از نگاه خانواده بی‌گناه هاروی دنبال می‌کند و این‌که چگونه جان مردان جوان را به خدمت می‌گیرد تا به او در انجام جنایاتش کمک کنند. استرالیا در دهه ۹۰ میلادی به مدت هفت سال، از سال ۱۹۹۲، با سلسله قتل‌هایی مواجه شد. یک گروه چهار نفره از مردان به رهبری جان بانتینگ، یک سری قتل‌های وحشتناک را انجام دادند که عمدتاً پدوفیل‌ها و همجنس گرایان را هدف قرار می‌دادند. این فیلم بر اساس همین قتل‌ها تولید شده است.

Hustlers


HustlersHustlers
کارگردان لورین اسکافاریا
بازیگران جنیفر لوپز، کنستانس وو، لی‌لی راینهارت، کاردی بی، کیکه پالمر، جولیا استایلز
سال انتشار ۲۰۱۹
امتیاز IMDb ۶.۳

کنستانس وو و جنیفر لوپز در این درام جنایی درباره گروهی از رقصنده‌های برهنه که از مشتریان وال استریت خود سرقت می‌کنند، به ایفای نقش می‌پردازند. روزنامه‌نگاری به نام جسیکا پریسلر در سال ۲۰۱۵ مقاله‌ای نوشت که جنجال بسیاری به همراه داشت. این مقاله به زندگی زنانی می‌پرداخت که در روزهای دشوار اقتصاد ایالات متحده آمریکا دچار بحران‌هایی پیچیده شده بودند. آن‌ها وقتی از پس هزینه‌های زندگی‌شان برنمی‌آمدند، تصمیم گرفتند تا شغل‌های جدیدی را انتخاب کنند. داستان فیلم Hustlers هم براساس این مقاله نوشته شده (با عنوان فرعی: داستان مدرن رابین هود: رقصنده‌هایی که از مردان (بیشتر) ثروتمند و (معمولاً) نفرت‌انگیز سرقت می‌کردند).

Reversal of Fortune


Reversal of FortuneReversal of Fortune
کارگردان باربت شرودر
بازیگران جرمی آیرونز، گلن کلوز، ران سیلور، کریستین برنسکی، آنابلا شورا
سال انتشار ۱۹۹۰
امتیاز IMDb ۷.۲

این فیلم جنایی واقعی داستان کما سونی فون بولو (گلن کلوز) و تلاش برای قتل شوهرش، کلاوس فون بولو (جرمی آیرونز) را روایت می‌کند. در واقع داستان فیلم شامل آلان درشوویتز پروفسور با استعداد حقوق است که توسط کلاوس وان بالو استخدام می‌شود که اتهام‌های وارده به او مبنی بر اقدام به قتل همسر ثروتمندش را از او رفع اتهام کند. این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و کاندیدای ۲ اسکار دیگر (اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و اسکار بهترین کارگردانی) در سال ۱۹۹۱ شد.

Natural Born Killers


Natural Born KillersNatural Born Killers
کارگردان الیور استون
بازیگران وودی هارلسون، جولیت لوئیس، تام سایزمور، رابرت داونی جونیور، تامی لی جونز
سال انتشار ۱۹۹۴
امتیاز IMDb ۷.۲

فیلم دیگری که بر اساس داستان چارلز ریموند استارک ودر و کاریل آن فوگیت ساخته شده، و «قاتلین بالفطره» متولد شده است. این فیلم درباره مالوری (جولیت لوئیس) و میکی (وودی هارلسون) است که بیش از ۵۰ نفر را در نیومکزیکو، آریزونا و نوادا کشتند. این فیلم الیور استون زوجی پیچیده را به تصویر می‌کشد که در سرزمین اطراف خود سفر می‌کنند و تقریباً هر کسی را که از مسیرشان عبور کند، به خشن ترین شکل می‌کشند. آنها همیشه در هر صحنه یک قربانی را زنده می‌گذارند تا داستان آن‌ها را تعریف کنند و به همین دلیل، داستان جنایات آنها توسط رسانه‌های جمعی مورد توجه قرار می‌گیرد.

Psycho


PsychoPsycho
کارگردان آلفرد هیچکاک
بازیگران آنتونی پرکینز، جنت لی، ورا مایلز، جان گوین، پاتریشا هیچکاک
سال انتشار ۱۹۶۰
امتیاز IMDb ۸.۵

فیلم کلاسیک «روانی» آلفرد هیچکاک بر اساس قاتل معروف «اد جین» که به «قصاب پلین‌فیلد» نیز معروف است، ساخته شده است. جالب است بدانید این جنایات فرد همچنین الهام بخش آثاری چون کشتار با اره برقی تگزاس (۱۹۷۴) و سکوت بره ها (۱۹۹۱) بود. با گذشت بیش از ۵۰ سال، این فیلم ترسناک جذاب کلاسیک هیچکاک هنوز کاملاً دلهره‌آور محسوب می‌شود. کسب عنوان «استاد تعلیق» کار آسانی نیست و کسی جز آلفرد هیچکاک سزاوارتر از آن نیست.

The Wolf of Wall Street


The Wolf of Wall StreetThe Wolf of Wall Street
کارگردان مارتین اسکورسیزی
بازیگران لئوناردو دی‌کاپریو، جردن بلفورت، جونا هیل، مارگو رابی، متیو مک‌کانهی، کریستین میلیوتی
سال انتشار ۲۰۱۳
امتیاز IMDb ۸.۲

گرگ وال استریت نیز شامل حضور در این لیست می‌شود. لئوناردو دی کاپریو بارها برای دریافت جایزه اسکار مورد بی مهری قرار گرفت و ما نیازی به وارد کردن همه آنها در اینجا نداریم. اما او مستحق آن برد برای گرگ وال استریت بود، جایی که او به طور ویژه یکی از تماشایی‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بازی‌هایش را در نقش جردن بلفورت، یک جنایتکار مالی واقعی انجام داد. این فیلمی است که مردم هنوز به طور مداوم به آن مراجعه می‌کنند، تماشا می‌کنند و از آن لذت می‌برند. این فیلم یک اثر حاکم است. شما در مورد آن زیاد شنیده‌اید. پس دوباره تماشاش کن!

All The Money In The World


All The Money In The WorldAll The Money In The World
کارگردان ریدلی اسکات
بازیگران کریستوفر پلامر، کوین اسپیسی، مارک والبرگ، میشل ویلیامز، چارلی پلامر
سال انتشار ۲۰۱۷
امتیاز IMDb ۶.۸

احتمالاً اخبار مربوط به این اثر ساخته ریدلی اسکات را به یاد دارید؛ این واقعیت که او نقش کوین اسپیسی را از نو بازسازی کرد و کریستوفر پلامر را تنها چند هفته قبل از اکران فیلم جایگزین او کرد. اما خود فیلم فراتر از این اخبار، داستانی گیرا از یک آدم ربایی واقعی است و هر آنچه قبل و بعد از آن اتفاق افتاده است. مارک والبرگ و میشل ویلیامز در کنار پلامر به عنوان بازیگر در فیلم حضور دارند.

The French Connection


The French ConnectionThe French Connection
کارگردان ویلیام فریدکین
بازیگران جین هکمن، روی شایدر، سانی گروسو، ادی ایگن، فرناندو ری، بیل هیکمن
سال انتشار ۱۹۷۱
امتیاز IMDb ۷.۷

اگر شما علاقه مند به تماشای بهترین کارهای افسانه‌ای جین هکمن هستید، باید بدانید او برای بازی در این فیلم برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. فیلم افسانه‌ای که خود نیز برنده بهترین فیلم شد. با تماشای این ۱۰۴ دقیقه توجه خود را به یک قطعه ماندگار از سینمای کلاسیک آمریکا اختصاص دهید. شاید ارتباط فرانسوی بیشتر به خاطر صحنه تعقیب و گریز باورنکردنی‌اش معروف است، اما باید بدانید این فیلم داستانی عمدتاً واقعی درباره یک حلقه قاچاق هروئین را روایت می‌کند که توسط بازی‌ هکمن در قامت پلیس بدون تمرمز جذاب‌تر شده است.

Black Mass


Black MassBlack Mass
کارگردان اسکات کوپر
بازیگران جانی دپ، جسی پلمونس، داکوتا جانسون، جوئل اجرتون، جونو تیمپل، بندیکت کامبربچ
سال انتشار ۲۰۱۵
امتیاز IMDb ۶.۹

جانی دپ در این درام جنایی برگرفته از واقعیت که در دهه ۱۹۷۰ اتفاق می‌افتد، در نقش مافیای بدنام ایرلندی جیمز وایتی بولگر بازی می‌کند. در جنوب بوستون سال ۱۹۷۰، مأمور اف‌بی‌آی جان کانلی (جوئل اجرتون)، تبهکار ایرلندی وایتی بالجر (جانی دپ) را ترغیب به همکاری با اف‌بی‌آی و از بین بردن دشمنی مشترک یعنی گروه مافیای ایتالیایی کردند. این اثر درام داستان واقعی اتحادی را نشان می‌دهد که از کنترل خارج شده و به وایتی اجازه فرار از اجرای قانون و تحکیم قدرت را داد، که بدین سبب او تبدیل به یکی از قدرتمندترین و خطرناک‌ترین تبهکارها در بوستون شد.

American Hustle


American HustleAmerican Hustle
کارگردان دیوید او راسل
بازیگران بردلی کوپر، کریستین بیل، جنیفر لارنس، جرمی رنر، لوئی سی کی
سال انتشار ۲۰۱۳
امتیاز IMDb ۷.۲

علیرغم آنچه که در تریلر و پوسترهای فیلم ممکن است شما را به فکر وادار کنند، ولی American Hustle چیزی فراتر از دکلره امی آدامز است. این فیلم به طرز شیکی بر یک عملیات ویژه و واقعی اف‌بی‌آی در دهه ۱۹۷۰میلادی متمرکز می‌‌شود و پر از پیچ و تاب است. ایروینگ روزنفیلد یک کلاه‌بردار حرفه‌ای است که همراه با سیدنی پروسر مشغول شیادی هستند که توسط مامور ریچی دو ماسو به دام قانون گرفتار می‌شوند. ریچو دو ماسو که مامور اف‌بی‌آی است به مجرمانی که دستگیر کرده این قول را می‌دهد که در صورت همکاری برای دستگیری تعدادی از سیاستمداران فاسد آمریکایی می‌توانند آزاد شوند. بنابراین روزنفیلد و پروسر وارد باند مافیای نیوجرسی می‌شوند تا ریشه فساد را پیدا کنند.

Bonnie and Clyde


Bonnie and ClydeBonnie and Clyde
کارگردان آرتور پن
بازیگران وارن بیتی، فی داناوی، مایکل جی پولارد، جین هکمن، استل پارسونز
سال انتشار ۱۹۶۷
امتیاز IMDb ۷.۷

این فیلم محصول ۱۹۶۷ با بازی وارن بیتی و فی داناوی داستان بانی پارکر و کلاید بارو، یک زوج جنایتکار آمریکایی را روایت می‌کند که قبل از اینکه در سال ۱۹۳۴ به ضرب گلوله به قتل برسند، دست به جنایت می‌زنند. این فیلم بر اساس حوادث واقعی که بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ در آمریکا به وقوع پیوست و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، ساخته‌شده است. ماجرا درباره زوجی به نام‌های بانی و کلاید است که از بانک‌ها و مشاغل محلی سرقت می‌کنند. شمار قربانیان سرقت‌های آن‌ها دقیقاً مشخص نیست اما تخمین زده می‌شود در حدود ۹ افسر پلیس را به قتل رساندند. زندگی بانی و کلاید یک تراژدی تمام‌عیار است؛ افرادی مستعد که پتانسیلشان به خاطر شکوه و خشونت بی مورد، نابود شد.

Donnie Brasco


Donnie BrascoDonnie Brasco
کارگردان مایک نیوول
بازیگران جانی دپ، آل‌ پاچینو، آن هش، مایکل مدسن، برونو کیربی، جیمز روسو
سال انتشار ۱۹۹۷
امتیاز IMDb ۷.۷

تعداد زیادی فیلم مافیایی وجود دارد، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که بسیاری از آنها بر اساس افراد واقعی و قاتلان شناخته شده هستند. به عنوان مثال، خانواده جنایی بانانو از این فیلم واقعاً وجود داشتند، و واقعاً توسط یک مأمور سابق FBI، جوزف دی پیستون با نام مستعار دانی براسکو، که توسط جانی دپ بازی می‌شود، مورد شناسایی و بازداشت قرار گرفتند. فیلم که براساس یک داستان واقعی ساخته شده، نشنان می‌دهد که چگونه دانی براسکو به عنوان یک پلیس مخفی وارد گروه‌های تبهکاری می‌شود. جالب است بدانید که دانی براسکو نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شده‌ است.

جمع بندی

فهرست بهترین فیلم های جنایی بر اساس واقعیت ویجیاتو در اینجا به اتمام می‌رسد. شما کدام یک از این فیلم های بر اساس واقعیت جنایی را تماشا کرده‌اید؟ جای چه عنوانی را در فهرست بهترین فیلم های جنایی با داستان واقعی ویجیاتو خالی می‌بینید؟ حتما نظر خود را با ما در میان بگذارید.

بهترین فیلم های جنایی بر اساس واقعیت چه آثاری هستند؟

ارتباط فرانسوی، بانی و کلاید، دانی براسکو، جیغ، زودیاک و روانی و خاطرات یک قتل از بهترین فیلم های جنایی بر اساس واقعیت هستند.

بهترین فیلم کره ای جنایی بر اساس واقعیت چه فیلمی است؟

فیلم سینمایی خاطرات یک قتل از شاهکارهای سینمای کره و بر اساس واقعیت ساخته شده است.

آیا هویت زودیاک هیچ وقت افشا شد؟

زودیاک یک قاتل سریالی بدنام سانفرانسیسکو که نامه‌های رمزگذاری شده را برای روزنامه‌ها می‌فرستاد و هیچ وقت هویت واقعی‌اش کشف نشد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.