۲۰ فیلم برتر که فروش بالای یک میلیارد دلار را در گیشه داشته‌اند

در گذشته‌ای نه چندان دور رسیدن به عدد یک میلیارد دلار فروش در گیشه برای یک فیلم موفقیتی بسیار بزرگ محسوب می‌شد، اما امروزه از بسیاری از آثار چنین انتظاری می‌رود. تا حد زیادی به دلیل تلاش‌های دیزنی در دروه قبل از پاندمی کرونا، مرز ۱ میلیارد دلار اکنون معیاری است که اکثر بلاک‌باستر‌ها باید با آن اندازه‌گیری شوند. با وجود اینکه پاندمی باعث شد که فیلم‌های کمتری به این عدد برسند، اما صعنت سینما به شکل آروم ولی قطعی به حالت قبلی خود بازگشت و در سال ۲۰۲۳ شاهد فیلم‌های موفقی با فروش دو میلیارد دلار هم بودیم.

<!–

–>

با وجود سرویس‌های تماشای آنلاین، صنعت فیلم و سینما در جلب توجه مخاطبان کمی دچار تقلا شده است، اما با این وجود هنوز مخاطبینی هستند که برای دیدن فیلم‌های خوب سر و دست می‌شکنند. تاکنون بیشتر از پنجاه فیلم فروش یک میلیارد دلار را در باکس آفیس رد کرده‌اند، اما تنها برخی از آن‌ها را می‌توان فیلم‌هایی عالی در نظر گرفت. در فهرست زیر به سراغ بیست تا از این فیلم‌ها رفته‌ایم که علاوه بر موفقیت مالی، کیفیت بسیار خوبی را نیز داشته‌اند. این مقوله به خوبی ثابت می‌کند که می‌توان ترکیب خوبی را بین هنر و بازارگرایی ایجاد کرد. با ویجیاتو همراه باشید.


مطلب پیشنهادی:۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت که باید تماشا کنیدیک وحشت متفاوت
۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت که باید تماشا کنید۱۵ فیلم ترسناک کیهانی یا لاوکرافت که باید تماشا کنید

۲۰. Star Wars: The Force Awakens (2015)

فروش جهانی: ۲،۰۷۱،۳۱۰،۲۱۸ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم  Star Wars: The Force Awakens (جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد) هر کاری را که یک دنباله باید انجام می‌داد انجام داد. در حالی که شخصیت‌های آشنایی چون هان سولو (هریسون فورد) و لیا ارگانا (مرحوم کری فیشر) برای نقش‌های قدیمی و به‌یاد‌ماندنی‌‌شان بازگشتند، اما چیزی که تماشاگران را به تماشای مکرر فیلم واداشت، جذابیت ستاره‌های جدیدی مانند دیزی ریدلی، جان بویگا و اسکار آیزاک به عنوان نسل بعدی قهرمانان بود. این فیلم همچنین پیچیده‌ترین شخصیت شرور کل این حماسه یعنی کیلو رن (با بازی آدام درایور) را به ما ارائه داد. متاسفانه این فیلم به مانند تکرار دوباره فیلم Star Wars: Episode IV – A New Hope بود. در واقع این عنوان بجای اینکه دست به انجام کاری تازه در این فرنچایز محترم بزند، ترجیح داد که در نقطه امن خود باقی بماند. با این حال همانطور که از فروش فیلم در گیشه مشخص است، طرفدران بسیار این فیلم را ارج نهادند. با اینکه گذشت زمان کمی به این فیلم آسیب زده، اما با فیلمی لذت‌بخش، سرگرم کننده و جذاب طرف هستیم که یک دنباله خوب برای این فرنچایز به شمار می‌آید.

۱۹. Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest (2006)

فروش جهانی: ۱،۰۶۶،۱۷۹،۷۴۷ میلیارد دلار

فیلمفیلم

سه گانه ابتدایی دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean)، به کارگردانی «گور وربینسکی»، نشان دهنده برخی از عجیب‌ترین و اوریجینال‌ترین فیلم‌‌سازی بلاک باستری و استودیویی قرن بیست و یکم است. چه کسی فکرش را می‌کرد که یک بازی و سواری تفریحی در شهربازی دیزنی در نهایت الهام‌بخش یک سه ‌گانه حماسی با وسعت و مقیاس فیلم‌های ارباب حلقه‌ها باشد؟ با این حال برخلاف شرایط و تصور، این فیلم‌ها به پدیده‌های سینمایی‌ای تبدیل شدند که در آن‌ها شاهد برخی از به‌یاد‌ماندنی‌ترین شخصیت‌ها و جلوه‌های بصری عالی بودیم. این جلوه‌های تصویری بعد از گذشت سال‌ها و تا به امروز دوام آورده‌اند و همچنان خوب به نظر می‌رسند.

فیلم Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest، محصول سال ۲۰۰۶، بیل نیگی را در نقش شخصیت دیوی جونز قرار داد که یکی از بهترین اجراهای موشن کپچر تمام دوران محسوب می‌شود. زمانی که به گذشته نگاه می‌کنیم، موفقیت عنوان Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest بسیار غافلگیر‌کننده است، چرا که فیلم قبلی آن حتی نزدیک عدد فروش این فیلم نشده بود. در نتیجه زمانی که با استودیوی قابل اطمینانی چون دیزنی و بازیگرانی جذاب و عالی طرف باشیم، مردم حاضرند که برای تماشای فیلم به سینما‌ها هجوم بیاورند.

۱۸. The Dark Knight Rises (2012)

فروش جهانی: ۱،۰۸۱،۱۶۹،۸۲۵ میلیارد دلار

فیلمفیلم

با وجود اینکه فیلم The Dark Knight Rises در مقایسه با عنوان قبلی خود کمی ناامیدکننده محسوب می‌شود، اما همچنان یکی از بهترین عنوان‌های ابرقهرمانی تاریخ است. در واقع در مورد این فیلم واضح بود که نولان قصد ساخت همان فیلم هیجان‌انگیز و جنایی قبلی را نداشت و بیشتر به ساخت یک حماسه احساسی و معنوی که در مورد مسائل اجتماعی بود علاقه داشت. با اینکه جاه‌طلبی این فیلم بیشتر از دست‌آورد‌هایش بود، اما در نهایت عنوان The Dark Knight Rises یک پایان دلچسب و مناسب برای بهترین سه گانه سینمایی و ابرقهرمانی تاریخ است. این عنوان یکی از فیلم‌های کمیاب ابرقهرمانی است که در آن پیامدهای واقعی و نتیجه‌گیری قطعی وجود دارد.

ممکن است که این فیلم در دام ایده‌های بزرگ خودش افتاده باشد و در کل فیلم سوم قوی‌ای در این سه گانه محسوب نشود، اما تیم بازیگران برجسته و برخی از جاه‌طلبانه‌ترین صحنه‌های اکشن نولان آن را به یک عنوان هیجان‌انگیز، گیرا و ارزشمند در سینماها تبدیل می‌کند. همچنین واضح است که تماشاگران معاصر با این جمله موافق بوده و این فیلم را دوست داشته‌اند.


مطلب پیشنهادی:۴۵ عنوان از بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ سینماداستان هیولا‌ی گوشت‌خوار مخوف
45 عنوان از بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ سینما45 عنوان از بهترین فیلم های زامبی محور تاریخ سینما

۱۷. Avengers: Endgame (2019)

فروش جهانی: ۲،۷۹۹،۴۳۹،۱۰۰ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم Avengers: Endgame به عنوان فصل پایانی عالی و کاملی برای این حماسه چندجهانی عمل می‌کند و به این فرنچایز خفن و عالی — که نسل اول قهرمانان مارول را به راه انداخت — کمک می‌کند تا به پایانی درخور برسد. فیلم Avengers: Endgame جدا از اینکه سه ساعت به درازا می‌انجامد، ساختاری درخشان دارد: این عنوان در پرده اول بر غم جمعی انتقام‌جویان تمرکز دارد، پرده دوم بر عناصر سفر در زمان تمرکز کرده است. در پرده سوم نیز شاهد نبرد نهایی با تانوس (با بازی جاش برولین) هستیم.

فیلم Avengers: Endgame که به خاطر جاه‌طلبی و بازده احساسی‌اش به شکل بی‌پایانی ستایش شده، قطعا به عنوان رویداد سینمایی هزاره جدید باقی مانده است. حتی فاز چهارم و پنجم مارول نتوانسته‌اند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند. از بسیاری جهات فیلم Avengers: Endgame نه تنها برای فرنچایز اصلی خود، بلکه برای ژانر ابرقهرمانی به عنوان پایان محسوب می‌شد. با وجود اینکه در ادامه ماجراهای حماسی و قهرمانانه بیشتری به ما ارائه خواهد شد، اما هیچ‌کدام احتمالا به مقام و دستاورد‌هایی که این فیلم بدست‌آورده نخواهند رسید.

۱۶. The Avengers (2012)

فروش جهانی: ۱،۵۲۰،۵۳۸،۵۳۶ میلیارد دلار

فیلمفیلم

اولین فیلم گروهی دنیای سینمایی مارول (MCU) پس از بیش از یک دهه فعالیت و تعداد بی‌شماری فیلم و پروژه‌های پخش آنلاین یکی از بهترین ساخته‌های سازنده‌ها است. همانطور که احتمالا می‌دانید مقیاس و وسعت فیلم سینمایی The Avengers مانند سال ۲۰۱۲ برای مخاطبان قابل توجه و تاثیر‌گذار نیست. دلیل آن هم بخاطر پیچیدگی روزافزون قصه‌گویی این حماسه و فرنچایز است. با این حال The Avengers ترکیبی خالصانه از احساسات و طنز بود که توسط نویسندگی و کارگردانی عالی و چشم‌نواز به ما ارائه شد.

این فیلم به شکل واضحی ثابت کرد که دنیای سینمایی مارول قادر به ساخت یک اثر موفق انتقادی و تجاری است. این اثر از انتظارات بالاتر رفت و شوقی را برانگیخت که دنیای سینمایی و ابرقهرمانی دهه ۲۰۱۰ را تحت تاثیر خودش قرار داده بود. فیلم The Avengers اثبات کرد که داستانی در هم تنیده می‌تواند در وسعت و طیفی بزرگ موفق شود و راه را برای بسیاری از بزرگ‌ترین موفقیت‌های باکس آفیس این دهه هموار کرد. با وجود اینکه این عنوان پایش را از گلیمش درازتر کرد، اما این اولین گردهمایی ابرقهرمانان، برای همیشه مدرکی بر عالی بودن این فیلم است.

۱۵. Harry Potter and the Deathly Hallows- Part 2 (2011)

فروش جهانی: ۱،۳۴۲،۳۵۹،۹۴۲ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم Harry Potter and the Deathly Hallows- Part 2 به عنوان یک پایان عالی برای این فرنچایز محسوب می‌شود و به بهترین عملکرد و دست‌آورد کارگردان، دیوید یتس، در فرنچایز هری پاتر تبدیل شد. مخاطبان در طول یک دهه و پس از مشاهده اولین حضور دنیل ردکلیف، روپرت گرینت و اما واتسون در این فرنچایز، به شخصیت‌‌های آن‌ها بسیار دلبسته شده بودند. به همین منظور دیدن یک پایان کامل و نهایی برای ماجراجویی هری، رون و هرماینی برای آن‌ها بسیار راضی‌کننده بود. 

پیش از اینکه فیلم‌های ابرقهرمانی به مد روز تبدیل شوند، فرنچایز هری پاتر چیزی بود که هر تابستان منتظرش بودیم. این فیلم‌ها به حدی خوب بود که پس از یک دهه از آخرین عنوان سینمایی آن، همچنان مجموعه طرفداران وفادار فعالی در رابطه با آن‌ها وجود دارند. با وجود اینکه این حماسه بخشی از درخشش خود را تا حد زیادی به لطف نظرات بحث‌برانگیز و جنجالی سازنده آن از دست داده است، اما هشت فیلم اصلی آن هنوز می‌توانند به عنوان آثاری مهم در سینمای قرن بیست و یکم باقی بمانند.

۱۴. Avatar (2009)

فروش جهانی: ۲،۹۲۳،۷۰۶،۰۲۶ میلیارد دلار

فیلمفیلم

جای خوشحالی دارد که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما نه تنها یک فیلم اوریجینال، بلکه یک عنوان عالی و خوش‌ساخت است. در فیلم Avatar شاهد اشتیاق جیمز کامرون به محیط زیست‌گرایی همراه با ترکیب آن با برخی از باورنکردنی‌ترین جهان‌سازی‌ها در تاریخ سینما هستیم. استفاده از فناوری نوآورانه سه بعدی همراه با شهرت فراوان جیمز کامرون به عنوان یک نویسنده خوش‌ذوق و عالی، منجر به تبدیل‌شدن عنوان Avatar به یک پدیده در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی و اوایل سال ۲۰۱۰ شد.

جای تعجب ندارد که جایگاه فیلم Avatar از زمان انتشار ابتدایی‌اش در سینما‌ها در سال ۲۰۰۹، تنها بهتر شده است. این عنوان از آن زمان به عنوان یک پدیده فنی به شمار می‌آید و علاوه بر آن قصه‌گویی کلاسیک و بی‌نظیری دارد. داستان موفقیت این فیلم واقعا شگفت‌انگیز است. به هر حال، شما هر چند وقت یک بار فیلمی را می‌بینید که با ۷۷ میلیون دلار فروشش را آغاز کرده و در نهایت بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد کسب کند؟ عنوان Avatar یک دستاورد بی‌نظیر بوده و تاییدی دیگر بر این است که کامرون قطعاً یک فرد جریان‌ساز و نوآور است. در نهایت با انسانی طرف هستیم که شاید یکبار در هر نسل شبیهش را مشاهده کنیم.


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های ماجراجویی جذاب هالیوودیسفر به سوی ناشناخته‌ها
بهترین فیلم های ماجراجویی جذاب هالیوودیبهترین فیلم های ماجراجویی جذاب هالیوودی

۱۳. Captain America: Civil War (2016)

فروش جهانی: ۱،۱۵۵،۰۴۶،۴۱۶ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم Captain America: Civil War پس از سال‌ها به عنوان بهترین فیلمی که جو و آنتونی روسو کارگردانی کرده‌اند محسوب می‌شود. در این عنوان همچنین شاهد ترکیب گروه نادری از شخصیت‌ها هستیم که به تنهایی نیز بسیار محسوب هستند و داستانی خاص و مستقل را دارند. سفر شخصیت استیو راجرز (با بازی کریس ایوانز) به عنوان یک رهبر در این فیلم کامل می‌شود. استیو طبیعت Sokovia Accords را زیر سوال برده و زندگی‌اش را برای نجات بهترین دوستش یعنی باکی بارنز (با بازی سباستین استن) به خطر می‌اندازد.

به جرئت می‌توان گفت که عنوان Captain America: Civil War اولین فیلم غیر انتقام‌جویانه دنیای سینمایی مارول (MCU) است که این فرنچایز را وارد مسیر جدید و تاریک‌تری کرد. این اثر چندین مهره و شخصیت اصلی دیگر را وارد MCU کرد که از بین ‌آن‌ها می‌توان به مرد عنکبوتی ، بلک پنتر و بارون زمو اشاره کرد. این اثر همچنین به معرفی دوباره شخصیت تاندربولت راس (Thunderbolt Ross) پرداخت. فیلم Captain America: Civil War پر از صحنه‌های اکشن، گیرا، عالی و دارای داستانی احساسی بود که منجر به اهمیت‌دادن طرفداران به قهرمانان شد. این اثر تا به امروز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های مارول باقی مانده است.

۱۲. Avatar: The Way of Water (2022)

فروش جهانی: ۲،۳۲۰،۲۵۰،۲۸۱ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم Avatar: The Way of Water دست به کاری غیرممکن زد: این اثر از لحاظ فنی فیلم قبلی خود را پشت سر گذاشت و همینطور داستانی بهتر از آن به طرفدران ارائه داد. در حالی که فیلم قبلی آن یعنی Avatar متهم به استفاده از کلیشه‌های تکراری و کلاسیک بدون الهام داستانی شده بود، دنباله آن کاری تمام‌عیار را در جهان‌سازی و گسترش دنیای شگفت‌انگیز پاندورا انجام داد. اگر بگوییم که فیلم Avatar: The Way of Water بهترین عناصر بصری تاریخ را دارد اغراق نکرده‌ایم.

همچنین این فیلم به عنوان یک اثر قدرتمند و احساسی موفق بوده است و بیشتر از پیش در مورد خانواده سالی و فرهنگ ناوی (Na’vi) به مخاطبان اطلاعات ارائه کرد. جیمز کامرون پس از سال‌ها مقابله با کسانی که به او شک داشتند با فیلم Avatar: The Way of Water ثابت کرد که مردم همچنان به این فرنچایز اهمیت می‌دهند. از آن زمان عبارت «هرگز علیه جیمز کامرون شرط‌بندی نکن» وجود داشته است. این عبارت از زمان موفقیت این دنباله به یک رسم هالیوودی تبدیل شده است.

۱۱. Zootopia (2016)

فروش جهانی: ۱،۰۲۵،۵۲۱،۶۸۹ میلیارد دلار

فیلمفیلم

در دهه اخیر استودیوی انیمیشن‌سازی والت دیزنی ثابت کرده که نسبت به پیکسار نوآفرین‌تر و ثابت‌قدم‌تر است. در حالی که پیکسار به طور گسترده روی پیش‌در‌آمد‌ها، دنباله‌ها و بازآفرینی‌ها تمرکز کرده، استودیوی انیمیشن‌سازی والت دیزنی روایت‌های خلاقانه‌تری را به کار برد که شخصیت‌های جدید و نمادین را با پیشرفت‌های شگفت‌انگیز در انیمیشن‌های سه بعدی ترکیب می‌کرد. انیمیشن Zootopia به دلیل پیام‌های اجتماعی‌ای که دارد و ارتباط آن با مشکلات امروزی در مورد تبعیض، امتیازات، رفتار‌های ناهنجار پلیسی، و فساد سیاسی بسیار به چشم می‌آید.

این حقیقت که این انیمیشن تمام این پیام‌ها و موضوعات را بدون پرده و به شکل موثری به نمایش می‌گذارد درخور ستایش است. همچنین عنوان Zootopia دارای انیمیشن زیبا، صداگذاری عالی، روایت جذاب و سرزنده است که آن را به یکی از بهترین دستاوردهای مدرن دیزنی تبدیل می‌کند. ناگفته نماند که یک دنباله از این انیمیشن در دست ساخت قرار دارد. امیدواریم این دنباله نیز همان ماهیتی را داشته باشد که اثر اوریجینال را به یک عنوان موفق انتقادی و تجاری تبدیل کرد.

۱۰. Black Panther (2018)

فروش جهانی: ۱،۳۴۹،۹۲۶،۰۸۳ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم سینمایی Black Panther نه تنها یکی از بهترین عنوان‌های دنیای سینمایی مارول (MCU) بود، بلکه برخلاف هر چیزی که سبک ابرقهرمانی تا به حال به خود دیده، به رویدادی فرهنگی تبدیل شده است. این عنوان تاکید و توجه ویژه‌ای به فرهنگ سیاه‌پوستان داشت و جایگاهی عالی را در ارائه و بازنمایی بدست آورد و دنیای سینمایی مارول را به مقامی رساند که برای مدت‌ها ازش دوری کرده بود.

عنوان Black Panther با وجود اینکه از بافت متصل MCU فاصله گرفته بود، اما به خوبی نمایان‌کننده یک قهرمان در حال ظهور بود که با میراث پدرش کنار آمده و تلاش می‌کند تا یک ملت در حال تقلا را رهبری کند. فیلم Black Panther به اولین فیلم ابرقهرمانی تبدیل شد که نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم در آکادمی جوایز اسکار شد. همچنین این عنوان به خوبی شکوه و عظمت بازیگر فقید «چادویک بوزمن» را به نمایش گذاشت. اگر پیش از این، این فیلم را تماشا نکرده‌اید، همین حالا نمایشگر خود را روشن کرده و به تماشایش بنشینید.


مطلب پیشنهادی:۱۰ اژدها قدرتمند در قاب سینما و تلویزیوناز «گودزیلا» تا «بازی تاج و تخت»
۱۰ اژدها قدرتمند در قاب سینما و تلویزیون۱۰ اژدها قدرتمند در قاب سینما و تلویزیون

۰۹. Star Wars: The Last Jedi (2017)

فروش جهانی: ۱،۳۳۴،۴۰۷،۷۰۶ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم Star Wars: The Last Jedi یکی از برجسته‌ترین دست‌آوردهای بلاک‌باستری دوره جدید است. کارگردان این فیلم یعنی «رایان جانسون» به جای ساخت دنباله‌ای عمومی و تکراری که به سادگی عناصر و تکه‌های فیلم The Empire Strikes Back را تکرار کند، فیلمنامه را به کل تغییر داد. عنوان Star Wars: The Last Jedi مضامین و موضوعات اصلی حماسه Star Wars (جنگ ستارگان) را مورد بررسی قرار داد تا ببیند که آیا علمکرد Jedi Order در مأموریتشان موجه است یا خیر!  همچنین این فیلم از زمان سه گانه اوریجینالش مهم‌ترین فیلمی بوده که در دنیای حماسه جنگ ستارگان ساخته شده است.

بازیگر دوست‌داشتنی یعنی «مارک همیل» عملکرد حرفه‌ای‌اش را در نقش نسخه‌ای مسن‌تر و بدبینانه‌تر از شخصیت لوک اسکای‌واکر ارائه می‌کند. او در عنوان Star Wars: The Last Jedi به خود شک کرده و با گذشته شک‌برانگیز خود رو به رو می‌شود. این فیلم در فرنچایزی که مدام در حال به تصویر‌کشیدن موضوعات شبیه و تکراری خودش بود، به عنوان یک اثر جدید و متنوع محسوب می‌شود. این اثر یک قطعه فیلم‌سازی نوآورانه و جسورانه است که جرئت می‌کند طبیعت فرنچایزی که آن را خلق کرده زیر سوال ببرد.

۰۸.  Barbie (2023)

فروش جهانی: ۱،۴۴۵،۶۳۸،۴۲۱ میلیارد دلار

فیلمفیلم

مارگو رابی به عنوان ستاره و تهیه‌کننده یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳ درخشید. فیلم Barbie به لطف کارگردانی قاطعانه و مطمئن «گرتا گرویگ» و فیلمنامه بامزه و آشکار او — که با شریک زندگی واقعی‌اش «نوآ بامباخ» آن را نوشته است — یک بازآفرینی واقعی از عروسک معروف یعنی باربی است. عملکرد‌های بازیگری برجسته از رایان گاسلینگ و امریکا فررا (که نامزد دریافت جایزه از آکادمی جوایز اسکار شدند) ، این نمایش خیالی و فانتزی صورتی رنگ را بهتر نیز می‌کند و آن را به بالای جدول فروش در باکس آفیس می‌برد.

با این حال چیزهای بیشتری جز پلاستیک و عروسک در باربی وجود دارد. این فیلم کند و کاوی اثرگذار از مقوله زنانگی و پویایی جنسیتی است که پیام خود را زیر مقدار زیاد و سنگینی از طنز پنهان کرده است. عنوان Barbie هرگز نصیحت نمی‌کند و در واقع در به تصویر‌کشیدن مشاهدات خود از جامعه مردسالار و معنای زندگی زن در آن کاملاً منصف است. در نهایت فیلم Barbie یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های دهه ۲۰۲۰ میلادی بوده و به مانند نقطه عطف بزرگ و مهمی برای زنان جلو و پشت دوربین عمل می‌کند.

۰۷. Top Gun: Maverick (2022)

فروش جهانی: ۱،۴۹۵،۶۹۶،۲۹۲ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم Top Gun: Maverick پس از سال‌ها توسعه و عقب‌نشینی‌های فراوان به دلیل پیچیدگی‌های ناشی از پاندمی کووید ۱۹ در ساخت فیلم‌های سینمایی، با تکریم شورانگیزانه‌اش به تجربه دیدن فیلم در سینما، از همه انتظارات فراتر رفت. این عنوان نه تنها تایید کرد که بازیگر دوست‌داشتنی و بااستعداد یعنی «تام کروز» همچنان بهترین ستاره سینما است، بلکه به دلیل تمایل دست‌جمعی طرفدران و مخاطبان برای تماشای دوباره و دوباره فیلم به عنوان اثری که به قول معروف «تجارت سینما را نجات داد» شناخته شد.

فقط بینندگان نبودند که این فیلم را ستایش کردند و همانطور که احتمالا می‌دانید این عنوان توسط منتقدان نیز بسیار تحسین شد. در واقع عنوان Top Gun: Maverick توسط منتقدان به عنوان ترکیبی عالی از غرایز جسورانه تام کروز و هنر پرآوازه او مورد تحسین قرار گرفت. بیشتر موفقیت این اثر در باکس آفیس یا همان گیشه به دلیل استفاده از صفحه نمایش‌های IMAX بود که صحنه‌های عملی باورنکردنی و شگفت‌انگیز مبارزات هوایی را هیجان انگیزتر نیز می‌نمود. این فیلم از دنباله فیلم آواتار نیز فراتر رفت و به رویداد سینمایی سال ۲۰۲۲ تبدیل شد. در نتیجه عنوان Top Gun: Maverick بازگشتی به فیلم‌های اکشن کلاسیکی که هالیوود دوست داشت در اواخر قرن بیستم بسازد بود.


مطلب پیشنهادی:۱۲ فیلم تماشایی با چاشنی ماجراجویی در جنگلورود به حیات وحش
۱۲ فیلم تماشایی با چاشنی ماجراجویی در جنگل۱۲ فیلم تماشایی با چاشنی ماجراجویی در جنگل

۰۶. Skyfall (2012)

فروش جهانی: ۱،۱۴۲،۴۷۱،۲۹۵ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم Skyfall، محصول سال ۲۰۱۲، بهترین فیلم در سری فیلم‌های جیمز باند به شمار می‌آید، چرا که به تجزیه و تحلیل تاریخ شخصیتی پرداخت که پنجاه سال از عمرش می‌گذرد. ۰۰۷ از کجا آمد و چه ارتباطی با دوران مدرن جاسوسی داشت؟ «سم مندز» به این سوالات با کند و کاو دقیق MI6 (سرویس اطلاعات مخفی) جواب می‌دهد. این بررسی‌ها همچنین منجر به ساخت برخی از بهترین دکوپاژ‌های فرنچایز جیمز باند شده‌اند که توسط فیلم‌بردار برجسته یعنی «راجر دکینز» به تصویر در آمده است. «دنیل کریگ» ثابت کرد که پیچیده‌ترین و جذاب‌ترین بازیگری است که تا به حال پایش را در نقش ۰۰۷ گذاشته است. همه این‌ها در حالی است که جودی دنچ در آخرین دوره کاری‌اش در نقش «ام» نقشی اندوهناک و فراموش‌نشدنی را به ما ارائه داد. با این حال این شرور حقه‌‌باز و ترسناک فیلم یعنی «خاویر باردم بود» که Skyfall را به عنوان بهترین فیلم باند دوران مدرن تحکیم کرد.

۰۵. Toy Story 3 (2010)

فروش جهانی: ۱،۰۶۷،۳۱۶،۱۰۱ میلیارد دلار

فیلمفیلم

انتخاب بهترین قسمت در سری انیمیشن‌های Toy Story (داستان اسباب‌بازی‌) به این معنی است که باید بین سه شاهکار و عنوان چهارم آن — که انیمیشنی بالاتر از حد متوسط و خوب ​​اما بسیار غیر‌ضروری بود — یکی را انتخاب کنیم. در حالی که هر چهار فیلم از نظر عاطفی دلهره‌آور بوده و از نظر داستانی نیز پیچیده هستند، Toy Story 3 (داستان اسباب‌بازی ۳) مضامین مهم و پیچیده‌ای چون رشد‌کردن و پذیرفتن را در خود دارد. همچنین این انیمیشن به لطف شخصیت «باز لایتیر» اسپانیایی زبان (تیم الن) و معرفی شخصیت کن (مایکل کیتون)، احتمالا بامزه‌ترین و خنده‌دارترین عنوان این فرنچایز محسوب می شود.

همچنین انیمیشن Toy Story 3 مورد توجه و ستایش منتقدان قرار گرفت و سومین (و تا به امروز، جدیدترین) انیمیشنی است که نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شده است. این انیمیشن باکس آفیس را تکان داد و بدون هیچ زحمتی مرز یک میلیارد دلار فروش را رد کرد. Toy Story 3 همچنین ثابت کرد که عنصر نوستالژی تا زمانی که به درستی استفاده شود می‌تواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد.

۰۴. Titanic (1997)

فروش جهانی: ۲،۲۶۴،۷۴۳،۳۰۵ میلیارد دلار

فیلمفیلم

جدیدترین انتشار دوباره فیلم Titanic یک بار دیگر ثابت کرد که عشق بین جک (با بازی لئوناردو دی کاپریو) و رز (کیت وینسلت) همچنان قدرت زیادی بر جذب مخاطبان از سراسر جهان دارد. داستان عاشقانه ماندگار جیمز کامرون از زمان اکران اولیه‌اش حتی یک ذره هم کهنه نشده است و مدت زمان سه ساعته این فیلم به لطف ترکیب منحصر به فرد عناصر عاشقانه، درام والا و جلوه‌های بصری خیره‌کننده سریع می‌گذرد.

دستاورد‌های تجاری فیلم Titanic برای همیشه گیشه را دچار تحول کرد. علاوه بر آن این عنوان توسط منتقدان بسیار ستایش شد و در کل با فیلمی بسیار موفق طرف هستیم. این اثر همچنین رکورد بیشترین جایزه را با یازده برد در مراسم جوایز اسکار دارد که از این بین می‌توان به بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اشاره کرد. امروزه فیلم Titanic به‌ عنوان یکی از بهترین برندگان بهترین فیلم تمام دوران شناخته می‌شود و این مقوله یک دستاورد سینمایی پیروزمندانه است که همچنان به عنوان یک قبل و بعد در تاریخ سینما به شمار می‌آید.


مطلب پیشنهادی:بهترین تغییرات چهره بازیگران در تاریخ صنعت سینماگریم ابزاری برای دگرگونی
بهترین تغییرات چهره بازیگران در تاریخ صنعت سینمابهترین تغییرات چهره بازیگران در تاریخ صنعت سینما

۰۳. Jurassic Park (1993)

فروش جهانی: ۱،۱۰۹،۸۰۲،۳۲۱ میلیارد دلار

فیلمفیلم

پس از دو دهه و ساخت پنج دنباله از دنیای ژوراسیک پارک هنوز عنوانی نیامده است که به خوبی فیلم اصلی یعنی Jurassic Park باشد. «استیون اسپیلبرگ» با این عنوان یک بار دیگر ثابت کرد که چرا او بهترین کارگردان زنده حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. او در این اثر بلاک‌باستر و ماندگار طنز، هیجان و حس وحشتی را که سینمای مدرن به شدت فاقد آن است به تصویر کشید. این فیلم یک دستاورد فنی پیشگامانه بود و تماشاگران را با عناصر وحشتناکش شگفت‌زده کرد.

فیلم Jurassic Park فقط به خاطر دستاوردهای بصری‌اش — که در سال ۱۹۹۳ بی‌نظیر بودند و امروزه نیز به عنوان یک شگفتی باقی مانده‌اند — خاص نبود. در واقع این اثر به خاطر شخصیت‌های غنی و جذابی چون سم نیل، لورا درن و جف گلدبلوم منجر به علاقه و عشق مخاطبان شد. با وجود اسپیلبرگ در پشت دوربین و استفاده خلاقانه و تکرارنشدنی از دایناسور، فیلم Jurassic Park به فیلم‌سازی اوایل دهه ۹۰ میلادی معنی بخشید و همچنین یکی از بهترین بلاک‌باستر‌های پرفروش تاریخ سینما شد.

۰۲. The Dark Knight (2008)

فروش جهانی: ۱،۰۰۶،۲۳۴،۱۶۷ میلیارد دلار

فیلمفیلم

فیلم دوست‌داشتنی و محبوب The Dark Knight قطعا بهترین فیلم ابرقهرمانی تاریخ و همچنین بهترین فیلم در کارنامه درخشان کریستوفر نولان است. این عنوان آزمایش زمانه خود را به عنوان یک فیلم مدرن ولی در عین حال کلاسیک به خوبی پشت سر گذاشته است. این فیلم سرعت روایتی که نولان از مایکل مان به ارث برده بود، بازی بزرگ و برجسته هیث لجر در نقش شرور داستان یعنی جوکر و بینش‌های شگفت‌انگیزی درباره تنش‌زایی، فساد سیاسی، و ظهور تروریسم داخلی را با هم ترکیب کرده و یک اثر عالی را به مخاطب ارائه داده است.

کمتر فیلمی را می‌توان با میراث غنی و پیچیده فیلم The Dark Knight مقایسه کرد. این عنوان یک اثر درخشان است که رکوردهای باکس آفیس را شکست و صحبت‌ها در سال‌ ۲۰۰۸ و سال‌های پس از آن در موردش بسیار فراوان بود. در نهایت این فیلم یک میراث عالی را برای کریستوفر نولان به جا گذاشته است. همچنین حذف آن از فهرست بهترین فیلم در مراسم جوایز اسکار باعث شد که این مراسم نامزد‌ی‌های خود را از پنج به ده نامزدی تغییر دهد.

۰۱. The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

فروش جهانی: ۱،۱۴۷،۶۳۳،۸۳۳ میلیارد دلار

فیلمفیلم

در حالی که هر سه فیلم سه گانه The Lord of the Rings (ارباب حلقه‌ها) به نوبه خود شاهکار محسوب می‌شوند، اما فیلم The Return of the King (بازگشت پادشاه) بهترین پایانی را که طرفداران جی. آر. آر. تالکین می‌خواستند به آن‌ها ارائه داد. عنوان Return of the King که تا حد نفس‌گیری هیجان‌انگیز است، از جمله فیلم‌های نادری به شمار می‌آید که شایسته عنوان «حماسی» است. همه چیز در این اثر از روند تولید گرفته تا موسیقی، بازیگری، تدوین و فیلمبرداری بی‌نظیر و تکرارنشدنی است. این فیلم یک قطعه سینمایی زیبا، گیرا، جذاب و سرگرم‌کننده است که مخاطبان را به دنیایی جدید برده و ماموریت فرودو را بیش از پیش برای مخاطبان شخصی و حیاتی می‌کند.

عنوان Return of the King هم از لحاظ اکشن‌محور بودن و هم از لحاظ احساسی بهترین اثر در بین سه گانه کارگردان مشهور یعنی پیتر جکسون به شمار می‌آید. هیچ نبردی حماسی‌تر و عالی‌تر از نبرد عظیم نیروهای گاندور با ارتش موردور نبود. همچنین هیچ لحظه‌ای قشنگ‌تر و قدرت‌مند‌تر از دیدن فرودو (الیجا وود)، سم (شان آستین)، مری (دومینیک موناگان) و پیپین (بیلی بوید) برای اولین بار از آغاز سفرشان و در کنار یکدیگر نبود. فیلم Return of the King از معدود فیلم‌هایی است که می‌توان آن را کامل نامید و به عنوان تعالی تصویرسازی سبک فانتزی در سینما و پرده بزرگ به حساب می‌آید.


مطلب پیشنهادی:۱۰ فیلم که باعث می‌شود پدر و مادر خود را در آغوش بگیریدخانواده مهم‌ترین کانون یک اجتماع
۱۰ فیلم که باعث می‌شود پدر و مادر خود را در آغوش بگیرید۱۰ فیلم که باعث می‌شود پدر و مادر خود را در آغوش بگیرید

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.