آشنایی با هارلی کویین – شهبانویِ تبهکاریِ شهرِ گاتهام

می‌گویند که پشت هر مرد پیروزی، یک زن موفق ایستاده است. اگر جوکر را یک مرد پیروز در نظر بگیریم، زن موفق پشت او هم هارلی کویین است. این دو شخصیت از برجسته‌ترین دست اندرکاران آشوب و هرج و مرج در شهر گاتهام و از بزرگ‌ترین دردسرهای بتمن به حساب می‌آیند.

<!–

–>

هارلی کویین شاید در ابتدای ماجرای خود تنها در جایگاه یک دستیار و معشوقه برای جوکر استفاده شد ولی به میزانی از موفقیت رسید که حضورهایش پررنگ و پررنگ‌تر شدند و پس از مدتی حتی از زیر سایه‌ی شاهزاده‌ی دلقکی گاتهام بیرون آمد و مسیر خودش را پیش گرفت.

شناسنامه‌ی هارلی کویین (Harley Quinn)

– رونمایی:
در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series: اپیزود Joker’s Favor (ماه سپتامبر سال ۱۹۹۲)
در دنیای کمیک‌ها: شماره‌ی ۱۲ کمیک The Batman Adventures (ماه سپتامبر سال ۱۹۹۳)
– ناشر: دی‌سی
– پدیدآورندگان: پاول دینی (Paul Dini) و بروس تیم (Bruce Timm)
– نام راستین: هارلین فرانسیس کویینزل (Harleen Frances Quinzel)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
The Batman Adventures: Mad Love (ماه سپتامبر سال ۱۹۹۳)
Batman: Harley Quinn (ماه اکتبر سال ۱۹۹۹)
Gotham City Sirens (از ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۰۹ تا ماه آگوست سال ۲۰۱۱)
Harley Quinn (ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰)
Harleen (ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ تا ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۰)


هارلی کویین کیست؟

هارلی کویین در کمیک‌های دی‌سیهارلی کویین در کمیک‌های دی‌سی

هارلی کویین در جایگاه معشوقه و دستیار جوکر پا به دنیای داستان‌های دی‌سی گذاشت. او نیز همچون شریکش از نظر ذهنی دچار دیوانگی بود و از سوی دیگر علاقه‌ی بی‌چون و چرایی نسبت به شاهزاده‌ی دلقکی جنایت گاتهام داشت تا بدین گونه به سربازی ارزشمند در لشکر جوکر تبدیل شود.

هر چند، آوازه‌ای که هارلی کویین در این سال‌ها برای خود رقم زد باعث شد تا او دیگر چندان به جوکر وابسته نباشد. هارلی کویین با محبوبیتی که به دست آورد توانست مسیرش را از دلقک دیوانه‌ی گاتهام جدا کند. مسیر تازه‌ی هارلی او را به جایگاه‌های تازه‌ای همچون یک تبهکار خودپا، یک آنتی‌هیرو و حتی هم‌پیمان بتمن تبدیل کرد!

من هر جا که میرم مایه‌ی آشوب میشم!

هارلی کویین در Harley Quinn


مطلب پیشنهادی:۹ همتای شخصیت‌های The Boys در دی‌سی و مارولسون = جاستیس لیگ؟
۹ همتای شخصیت‌های The Boys در دی‌سی و مارول۹ همتای شخصیت‌های The Boys در دی‌سی و مارول

اوریجین هارلی کویین

هارلی کویین در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Seriesهارلی کویین در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series
هارلی کویین در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series

هارلی کویین وارون بیش‌تر شخصیت‌های کمیک بوکی که می‌شناسید نه در دنیای کمیک‌ها بلکه در بیرون از این مدیوم پدید آمد. از این شخصیت نخستین بار در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series پرده‌برداری شد. در ابتدا قرار بود که او شخصیتی گذرا با نقشی کوتاه باشد ولی اوضاع برای هارلی کویین به میزانی خوب پیش رفت که حتی پا به دنیای کمیک‌ها هم گذاشت و تبدیل به یک شخصیت محبوب در بین هواداران شد.

هارلین کویینزل یکی از روان‌پزشکان تیمارستان آرکهام بود؛ تیمارستانی که اگر با دنیای داستان‌ها بتمن آشنا باشید می‌دانید محل نگهداری بیش‌تر ویلن‌های برجسته‌ی شوالیه‌ی تاریکی به حساب می‌آید. جوکر نیز برای چندمین بار پس از دستگیر شدن به وسیله بتمن دوباره به این تیمارستان منتقل می‌شود. این بار مسئولیت رسیدگی به وضعیت ذهنی پادشاه جرم و جنایت گاتهام به هارلین سپرده شد.

جلسات روان‌درمانی جوکر و هارلین به جای این که وضعیت ذهنی جوکر را بهبود ببخشد، مایه‌ی علاقه‌مند شدن هارلین به جوکر و همین طور اندیشه‌هایش می‌شود. این شیفتگی دیوانه‌وار تا جایی پیش رفت که هارلین به جبهه‌ی جوکر پیوست. دلقک دیوانه‌ی گاتهام هم همان بلایی که سر خودش آمده بود، یعنی پرت شدن در خمره‌ی مواد شیمایی، سر هارلین می‌آورد تا شریکی همانند خود داشته باشد. این گونه شد که هارلی کویین آفریده شد.

ولی این تازه آغاز کش و قوس‌های فراوان زندگی تبهکاری هارلین کویینزل بود. هارلی به میزانی به جوکر دل می‌بندد که متوجه سوءاستفاده‌های او از خودش نمی‌شد. با این وجود (و شاید بیش‌تر به لطف محبوبیتی که این شخصیت به دست آورد) نویسندگان مسیر تازه‌ای در برابر شهبانویِ تبهکاریِ شهرِ گاتهام قرار دادند.

هارلی کویین سرانجام از زیر سایه‌ی جوکر بیرون آمد و مسیر ویژه‌ی خودش را پیش گرفت. البته این مسیر نیز پر از بالا و پایین‌های فراوان بود. هارلی در زندگی نوی خود هم تبهکار بودن را ادامه داد، هم یک آنتی‌هیرو بودن را تجربه کرد و هم حتی هم‌پیمانان قهرمانان و از همه مهم‌تر خود بتمن شد!


مطلب پیشنهادی:هزارپای درخشان Attack on Titan چیست؟خاستگاه همه‌ی مواد ارگانیک
هزارپای درخشان Attack on Titan چیست؟هزارپای درخشان Attack on Titan چیست؟

ویژگی‌ها و توانایی‌های هارلی کویین

آشنایی با هارلی کویین - شهبانویِ تبهکاریِ شهرِ گاتهام - ویجیاتوآشنایی با هارلی کویین - شهبانویِ تبهکاریِ شهرِ گاتهام - ویجیاتو

اگر بخواهیم درباره‌ی ویژگی‌ها و توانایی‌های هارلی کویین سخن بگوییم، ابتدا باید اشاره کرد که هارلی پیش از تبدیل به همراه جوکر، او روان‌پزشک یکی از خطرناک‌ترین تیمارستان‌های دنیا و پزشک درمانگر هراس‌انگیزترین دشمن شوالیه‌ی تاریکی بود. چنین جایگاهی نیاز به توانایی، هوش و زیرکی بالایی دارد که هارلین کویینزل از آن بهره می‌برد.

در دوران کودکی هم هارلین کویینزل در مسابقات ژیمناستیک شرکت می‌کرده و جوایز فراوانی نیز از این نظر کسب کرده است تا یک ژیمناست ماهر به شمار آید. سال‌ها همراهی‌اش با جوکر و دیگر تبهکاران هم باعث شد تا او بتواند قابلیت‌هایش را بهبود ببخشد و در زمینه‌ی استفاده از جنگ‌افزارهای سرد، گرم و حتی مواد منفجره مهارت کسب کند.

هر از چند گاهی هارلی را با حیوانات دست‌آموز محبوبش می‌بینیم که به او در برخی موارد همچون درگیری‌ها کمک می‌کنند. البته هارلی کویین چندان علاقه‌ای به حیوانات ساده ندارد و جانوران مورد بحث ما در واقع کفتارهای خال‌دار هستند.

دیوانگی و آسیب‌های ذهنی هارلی کویین هم هر از چند گاهی به طور شدید بر روی او اثر می‌گذارد. تأثیرات این آسیب‌های ذهنی بعضی وقت‌ها به صورت آسیب‌زننده هستند و گاهی نیز القاگر انجام کارهای دیوانه‌واری که می‌توانند زندگی خود و اطرافیانش را نجات دهند.


مطلب پیشنهادی:۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشتماجراهای ترسناک شوالیه‌ی تاریکی
۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشت۱۰ کمیک بتمن با چاشنی وحشت

هارلی کویین بیرون از دنیای کمیک‌ها

هارلی کویینِ مارگو رابی
در فیلم Suicide Squad به کارگردانی دیوید آیرهارلی کویینِ مارگو رابی
در فیلم Suicide Squad به کارگردانی دیوید آیر

هارلی کویین یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای کمیک‌های دی‌سی برای برگردان‌ها و اقتباس‌ها در دیگر مدیوم‌هاست، به گونه‌ای که ردپای این شخصیت را به شکل فراوان و در گوشاگوش این دست آثار می‌بینیم.

اگر بخواهیم از دنیای سریال‌ها سخن بگوییم باید پیش از هر چیزی به سراغ خود انیمیشن Batman: The Animated Series برویم؛ همان ساخته‌ای که هارلی را به مخاطبان معرفی کرد. صداپیشگی هارلی کویین در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series بر دوش آرلین سورکین بود. ایفای نقش سورکین در نقش هارلی به میزانی ماندگار بود که بارها و در ساخته‌های دیگر از او به عنوان صداگذار ملکه‌ی جنایت گاتهام استفاده شد.

دیگر ساخته‌ی سریالی که باید به آن اشاره کرد مربوط به سریال انیمیشنی Harley Quinn سال ۲۰۱۹ است که روی هارلی کویینی که از جوکر جدا شده تمرکز دارد. فیلم‌های انیمیشنی همانند Batman: Assault on Arkham سال ۲۰۱۴ و Batman and Harley Quinn سال ۲۰۱۷ هم با حضور شهبانوی تبهکاریِ گاتهام ساخته شده‌اند.

نخستین اثر لایو اکشن که از شخصیت هارلی کویین بهره برد فیلم Suicide Squad سال ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از DCEU بود. مارگو رابی نقش هارلی کویین را در فیلم Suicide Squad به کارگردانی دیوید آیر بازی کرد. سپس رابی این نقش را در دیگر فیلم‌های DCEU همچون Birds of Prey سال ۲۰۲۰ و The Suicide Squad سال ۲۰۲۱ بر عهده داشت.

دیگر بازیگری که به شکل لایو اکشن در قالب هارلی قرار می‌گیرد استفانی جرمنوتاست که با نام لیدی گاگا شناخته می‌شود. لیدی گاگا به عنوان یک بازیگر و خواننده انتخاب تاد فیلیپسِ کارگردان برای ایفای نقش هارلی کویین در Joker: Folie à Deux (دنباله‌ی Joker سال ۲۰۱۹) در ژانر موزیکال و جنایی است.

در دنیای بازی‌ها نیز از هارلی هم در جایگاه یک آنتاگونیست و هم به عنوان یک شخصیت قابل بازی استفاده شده است. برای نمونه در بخش داستانی سری بازی‌های Batman: Arkham معمولاً در نقش بتمن در برابر هارلی کویین قرار می‌گیریم. این در حالی‌ست که در عناوینی همچون Suicide Squad: Kill the Justice League و سری بازی‌های Injustice، پلیرها می‌توانند کنترل هارلی کویین را به دست بگیرند.


به خواندن درباره‌ی هارلی کویین ادامه دهید


پرسش‌های فراگیر درباره‌ی هارلی کویین

جوکر و هارلی کویین چه پیوندی با یکدیگر دارند؟

در ابتدا، دکتر هارلین کویینزل پزشک درمانگر جوکر در تیمارستان آرکهام بود ولی به او دل بست و به عنوان دستیار و معشوقه همراهش شد. پس از دوره‌ای، او که با نام هارلی کویین فعالیت می‌کرد از شاهزاده‌ی دلقکی گاتهام جدا شد و مسیر خودش را پیش گرفت.

حیوانات دست‌آموز هارلی کویین چه هستند؟

انگار هارلی کویین علاقه‌ی چندانی به حیوانات ساده ندارد؛ چرا که حیوانات دست‌آموز او کفتارهای خال‌دار هستند.

چه کسی هارلی کویین را پدید آورد؟

از پاول دینی و بروس تیم به عنوان آفرینندگان نگارش ابتدایی هارلی کویین برای دنیای دی‌سی یاد می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.