۱۱ بازی شوتر آنلاین شاهکاری که برای همیشه فراموش‌ شدند

بازی‌های شوتر جزو محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی تاریخ هستند. بازی‌هایی که معمولا با فرنچایزهای بزرگی چون کال آو دیوتی، بتلفیلد و حتی سری دوم شناخته می‌شوند و به سختی می‌توان گیمری را پیدا کرد که علاقه‌ چندانی به دنیای بازی‌های شوتر نداشته باشد. خوشبختانه با همه‌گیر شدن اینترنت، بستری فراهم شد تا بازی‌سازها، عناوین شوتر را با دنیای اینترنت ترکیب کنند و این‌گونه بود که بازی‌های شوتر آنلاین برای اولین‌بار متولد شدند. بازی‌هایی که امروزه با عناوین محبوبی مانند فورتنایت، ایپکس، پابجی و سایر بازی‌های بزرگ شوتر شناخته می‌شوند.

<!–

–>

اما راستش را بخواهید، قرار نیست که این بازی‌ها عملکرد خوبی داشته باشند. گاه یک بازی شوتر ممکن است که علی‌رغم پتانسیل‌هایی که دارد، به دست فراموشی سپرده شود. پس بنابراین اگر شما نیز طرفدار بازی‌های شوتر آنلاین هستید، در این مطلب از ویجیاتو همراه ما باشید تا سری به ۱۱ بازی شوتر آنلاین شاهکاری بزنیم که علی‌رغم تمامی پتانسیل‌های خوبی که داشتند، برای همیشه به دست فراموشی سپرده شدند.

فهرست محتوا
نمایش

Warface


در طول چندین سال اخیر، بازی‌های رایگان بسیاری در اختیار گیمرها قرار گرفتند که اکثرشان بازی‌های باکیفیتی بودند. اما در میان بازی‌های رایگان، این عناوین شوتر بودند که موفق شدند تا بیش از سایر بازی‌ها عملکرد خوبی داشته باشند و Warface نیز دقیقا یکی از همین بازی‌هاست. این بازی که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ توسط استودیوی مستقل Crytek ساخته شد و به جرئت می‌توان گفت که یکی از خوش‌ساخت‌ترین بازی‌های شوتر در زمان خود بود که دنیای هیجان‌انگیزی را به تصویر می‌کشید.


مطلب پیشنهادی:رتبه بندی فیلم های Predator (غارتگر) از بدترین تا بهترینداستان شکار و شکارچی
رتبه بندی فیلم های Predator (غارتگر) از بدترین تا بهترینرتبه بندی فیلم های Predator (غارتگر) از بدترین تا بهترین

بازی Warface تاکنون برای پلتفرم‌های مختلفی از جمله موبایل منتشر شده است. همچنین هر چند که سازندگان بازی ادعا دارند که Warface هنوز هم گیمرهای وافادارش را حفظ کرده، اما باید اعتراف کرد که این بازی مغلوب بازی‌های بزرگ دیگری چون فورتنایت و پابجی شده و دیگر کسی آن‌چنان از بازی Warface یاد نمی‌کند.

Hawken


بازی شوتر آنلاین، Hawken یکی دیگر از آن دسته از بازی‌های رایگانی بود که توسط استودیوی مستقل Adhesive Games در سال ۲۰۱۲ برای کنسول‌های نسل هشتمی و پی‌سی ساخته شد. این بازی دست روی ایده‌ی خلاقانه‌ای گذاشته بود و از شما می‌خواست تا هدایت یک غول رباتی چند صد تنی را به دست بگیرید و به نبرد با سایر پلیرها بروید عنوانی که در دنیایی پساآخرالزمانی جریان داشت و ربات‌ها، حالا تبدیل به سلاح‌هایی مرگبار شده بودند. این بازی موفق شد تا گیم‌پلی بسیار جذابی را ارائه کند که یک سر و گردن Hawken را نسبت به سایر بازی‌های شوتر رایگان آن زمان جذاب‌تر می‌کرد.

در واقع این بازی شوتر بقدری شاهکار بود که چندین سال بعد، نسخه دوم این بازی نیز منتشر شد. اما راستش را بخواهید، واقعا مایه تاسف است که بازی Hawken علی‌رغم پتانسیل‌های خوبی که داشت، هرگز آن‌طوری انتظار می‌رفت دیده نشد و نسخه اول و دنباله آن، برای همیشه به دست فراموشی سپرده شدند.

Defiance 2050


Defiance یک سریال اکشن بود که در سال ۲۰۱۳ اولین قسمت آن از شبکه تلویزیونی Syfy منتشر شد. سریالی که روایتی جذاب از غرب وحشی، فضایی‌ها و موضوعات علمی تخیلی داشت. اما چیزی‌که بسیاری از گیمرها نمی‌دانند، این است که در سال ۲۰۱۸ یک بازی ویدئویی توسط استودیوی Trion Worlds با اقتباس از این سریال به نام Defiance 2050 منتشر شد. عنوانی که در آن زمان، برای کنسول ایکس باکس وان، پلی‌استیشن ۴ و نهایتا پی‌سی ساخته شده بود.


مطلب پیشنهادی:نقد فیلم دوشیزه (Damsel) | فانتزی فمینیستیتقابل میلی بابی براون با اژدها
نقد فیلم دوشیزه (Damsel) | فانتزی فمینیستینقد فیلم دوشیزه (Damsel) | فانتزی فمینیستی

بازی Defiance 2050 پتانسیل‌های بسیار بالایی داشت. این بازی یک عنوان نقش آفرینی – MMO با المان‌های شوتر بود که سعی داشت نسبت به سایر بازی‌ها متفاوت‌تر باشد. اما متاسفانه Defiance 2050 نیز سرنوشت چندانی خوبی نداشت. این بازی علی‌رغم تمامی تونایی‌هایی که داشت، چندان عملکرد تاثیرگذاری نداشت و سرورهای آن در سال ۲۰۲۱ برای همیشه خاموش شدند.

ShootMania Storm


بازی کال آو دیوتی مدرن وارفر سال ۲۰۱۹ تاثیر بسیاری در صنعت بازی‌های ویدئویی به ویژه عناوین شوتر داشت. این بازی انقلابی را در صنعت عناوین شوتر محور به راه انداخت و گیم‌پلی بازی‌ها را سریع و سریع‌تر کرد. اما تا پیش از این بازی، بازی‌های شوتر بسیاری بودند که گیم‌پلی سرعتی اولویت آن‌ها بود. روی صحبتمان با بازی ShootMania Storm است که در سال ۲۰۱۳ توسط یوبیسافت و با کمک استودیوی Nadeo انحصارا برای پلتفرم پی‌سی منتشر شد.

ShootMania Storm یک تجربه جذاب از بازی‌های شوتر اول شخص بود که موفق شد تا به امتیاز متای ۷۶ برسد. گرافیک متفاوت این بازی و اتمسفر مثال‌زدنی بازی ShootMania Storm، جزو دلایلی بودند که این بازی را خاص می‌کردند. همچنین جالب است بدانید که این بازی هنوز هم قابل اجراست و اگر طرفدار بازی‌های شوتر آنلاین هستید، بد نیست که سری به این بازی فراموش‌شده از استودیوی بیوسافت بزنید.

Brink


استودیوی بازی‌سازی Splash Damage چندان با دنیای بازی‌های شوتر غریبه نبود. آن‌ها پیش از ساخت بازی Brink، سابقه ساخت مودهای PVP برای بازی‌های بزرگی چون Return to Castle Wolfenstein، بازی Enemy Territory: Quake Wars و حتی Doom 3 را نیز در کارنامه خودشان داشتند. اما در سال ۲۰۱۰، این استودیو تصمیم گرفت تا بازی شوتر آنلاین خودش را با نام Brink بسازد.


مطلب پیشنهادی:چه اتفاقاتی در کمیک پیش درآمد بازی Spider-Man 2 رخ می‌دهد؟چه بر سر دو مردعنکبوتی خواهد آمد؟
چه اتفاقاتی در کمیک پیش درآمد بازی Spider-Man 2 رخ می‌دهد؟چه اتفاقاتی در کمیک پیش درآمد بازی Spider-Man 2 رخ می‌دهد؟

Brink یک بازی جذاب بود که با ترکیب المان‌های پارکو و شوتر، سعی در متمایز بودن داشت. اما دلایل بسیاری بودند که باعث شدند تا Brink، برای همیشه به دست فراموشی سپرده شود. گیمرها و منتقدان از این بازی استقبال نکردند و گیم‌پلی بازی Brink نیز بسیار پیچیده بود. این موضوعات باعث شدند تا این بازی برای همیشه از دنیای عناوین شوتر کنار گذاشته شود.

Dust 514


بازی EVE Online یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌های MMO است که توسط استودیوی ایسلندی CCP Games برای پلتفرم پی‌سی منتشر شده است. عنوانی که انقلابی در بازی‌های آنلاین بود و حتی بازی‌سازهای بزرگ موبایلی را نیز مانند NetEase مجبور کرد تا نسخه موبایلی این بازی را بسازند. اما جالب است بدانید که این بازی صرفا اولین بازی استودیوی CCP Games نیست. آن‌ها در سال ۲۰۱۳ عنوانی به نام Dust 514 را نیز معرفی کردند که یک اسپین‌آف از دنیای EVE Online بود.

Dust 514 یک بازی شوتر با تمی علمی تخیلی بود که عملکرد بسیار خوبی داشت. اما علی‌رغم این عملکرد خوب، پایانی تلخ و تراژدیک نسبت بازی Dust 514 شد. در سال ۲۰۱۶ و درست پس از ۳ سال از عرضه این بازی، گروهی از هکرها به سرورهای بازی Dust 514 حمله کردند. این حمله سایبری خسارت زیادی به بار آورد و باعث شد تا استودیوی CCP Games برای همیشه سرورهای این بازی را خاموش کند.

Nexuiz


موتور بازی‌سازی Quake بزرگ‌ترین موتور بازی‌سازی در دنیای بازی‌های ویدئویی است که بسیاری از عناوین شوتر کلاسیک مانند نسخه‌های اولیه بازی Doom با استفاده از این موتور بازی‌سازی ساخته شدند. اما اگر بازی دوم را فاکتور بگیریم، Nexuiz نیز یکی از همین بازی‌ها بود که در سال ۲۰۰۵ تحت عنوان یک بازی شوتر اول شخص توسط استودیوی Alientrap انحصارا برای پی‌سی ساخته شد.


مطلب پیشنهادی:معرفی ۴۷ تا از بهترین سریال های اکشن جهان | آپدیت ۲۰۲۴نور، صدا، دوربین، اکشن!
معرفی 47 تا از بهترین سریال های اکشن جهان | آپدیت 2024معرفی 47 تا از بهترین سریال های اکشن جهان | آپدیت 2024

راستش را بخواهید، این بازی هرگز موفق نشد تا عملکرد خوبی داشته باشند و گیمرهای بسیاری حتی در آن زمان نیز این بازی را نمی‌شناختند. اما با این‌حال بازی Nexuiz جزو اولین‌ بازی‌های شوتر آنلاینی است که متاسفانه برای همیشه به دست فراموشی سپرده شد.

Turok: Rage Wars


Turok: Rage Wars نه‌تنها جزو یکی از بهترین بازی‌های شوتر آنلاین بود، بلکه ایده خلاقانه‌ای نیز داشت. ایده‌ای از شما می‌خواست تا به سربازان شجاعی محلق شوید که باید در مقابل دایناسورهای غول‌پیکر از خودشان دفاع کنند. این بازی شوتر برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و استودیوی Acclaim Studios Austin سازنده آن بود. این بازی برای کاربران کنسول‌ نینتندو ۶۴ و پی‌سی قرار گرفت.

Turok: Rage Wars عملکرد نسبتا خوبی داشت و موفق شد تا به امتیاز متای ۷۲ برسد. اما با این‌حال این بازی نیز سرنوشت چندان خوبی انتظارش را نمی‌کشید و جزو اولین بازی‌های شوتر آنلاینی محسوب می‌شود که به دست فراموشی سپرده شده و دیگر خبری از آن نیست.

Hybrid


نسل هفتم کنسول‌های ویدئویی، دوره طلایی بازی‌های شوتر سوم شخص بود. در این دوره بازی‌های بزرگ بسیاری منتشر شدند که دنیای بازی‌های شوتر را تغییر دادند و Hybrid یکی از همین بازی‌ها بود. این بازی در سال ۲۰۱۲ توسط استودیویی مستقل برای ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و انحصاری این کنسول دوست داشتنی بود. در نهایت Hybrid موفق شد تا عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای بگذارد و به امتیاز متاکریتیک ۷۳ رسید که برای یک بازی مستقل، نمره قابل قبولی بود.


مطلب پیشنهادی:نقد فیلم Ghosted | یک عاشقانه اکشنکمدی رمانتیک با چاشنی جاسوسی
نقد فیلم Ghosted | یک عاشقانه اکشننقد فیلم Ghosted | یک عاشقانه اکشن

Hybrid برای جذاب‌تر کردن دنیای خودش، به سراغ المان‌های استراتژیک نیز رفته بود. گرافیک این بازی جلوتر از زمان خودش بود و صداگذاری و گیم‌پلی آن نیز واقعا در مقایسه با عناوین بزرگ، حرف برای گفتن داشتند. اما با این‌حال Hybrid هرگز آن‌طوری که باید شناخته نشد و به همین دلیل لایق یک شانس دوباره است.

Gotham City Impostors


یک بازی شوتر آنلاین آن‌هم با حضور کاراکترهای دنیای دی‌سی، قطعا عجیب‌ترین چیزی است که می‌توانید انتظارش را داشته باشید، مگر نه؟ معمولا بازی‌های ابرقهرمانی، عناوین اکشن و یا مبارزه‌ای هستند که به شما اجازه می‌دهند تا با دشمنان مبارزه کنید. اما این چیزی نیست که بتوان درباره Gotham City Impostors گفت. این بازی یک برداشت کمدی از دنیای دی‌سی و قهرمانانی چون بتمن است. عنوانی که در سال ۲۰۱۲ برای پلی‌استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و پی‌سی منتشر شد.

داستان و دنیای این بازی نیز کاملا ساده بود. شما باید به عنوان یکی از افراد تیم جوکر و یا بتمن بازی می‌کردید. مکانیزمی مشابه بازی کانتر استرایک و ولورانت که شما باید در آن به عنوان ۲ تیم چند نفره با یکدیگر رقابت می‌کردید و هرتیمی که بیشترین امتیاز را می‌گرفت، برنده بازی می‌شد.

Rogue Company


در نهایت اجازه دهید که لیستمان را با بازی Rogue Company به پایان برسانیم. این بازی یکی از جدیدترین عناوین شوتر سوم شخصی است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و یک بازی کاملا رایگان بود. این بازی هنوز طرفداران خاص خودش را دارد و به لطف آپدیت‌هایی که دریافت می‌کند، توانسته تا به بقای خودش ادامه دهد. اما راستش را بخواهید، دیر یا زود Rogue Company نیز برای همیشه فراموش خواهد شد و به همین دلیل ما به این بازی اشاره کردیم.


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های اکشن مستقل تاریخ سینماآثاری کوچک اما تماشایی
بهترین فیلم های اکشن مستقل تاریخ سینمابهترین فیلم های اکشن مستقل تاریخ سینما

این بازی شوتر محصولی از Hi-Rez Studios بود که برای کنسول‌های نسل هشتمی، نهمی، پی‌سی و نینتندو سوئیچ منتشر شد. Rogue Company کیفیت فوق‌العاده‌ای را به تصویر می‌کشید و گرافیک این بازی توان رقابت با بازی‌های بزرگ را داشت. اما اگر استودیوی Hi-Rez Studios فکری به حال این بازی نکند، این عنوان دوست داشتنی برای همیشه فراموش خواهد شد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.