یافته های جدید محققان نشان داد؛چرا سیستم ایمنی فضانوردان دچار اختلال می شود؟

محققان سوئدی موسسه کارولینسکا در مطالعه اخیر خود، تاثیر بی وزنی بر سلول های T سیستم ایمنی بدن را  بررسی کرده اند. نتایج تحقیقاتی، ممکن است تضعیف سیستم ایمنی فضانوردان در مبارزه با عفونت ها را توضیح دهند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران دریافتند: فضا، محیطی مرموز است که سلامت انسان را تهدید می کند. یکی از این تهدیدات، تغییراتی است که در اثر بی وزنی در سیستم ایمنی فضانوردان رخ می دهند و پس از بازگشت آنها به زمین، همچنان باقی می مانند. این نقص ایمنی می تواند آنها را در برابر عفونت ها، آسیب پذیرتر کند و به فعال شدن مجدد ویروس های نهفته در بدن منجر شود.

دانشمندان ادامه داده اند، برای این که فضانوردان، بتوانند مأموریت ‌های فضایی خود را به صورت ایمن تری انجام دهند، باید بدانیم که سیستم ایمنی آنها چگونه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و سعی کنیم راه ‌هایی برای مقابله با تغییرات بالقوه مضر بیابیم. ما در این مطالعه کشف کرده ایم که در شرایط بی وزنی، چه اتفاقی برای سلول‌ های T که جزء کلیدی از سیستم ایمنی محسوب می شوند، می ‌افتد.

تیم تحقیقاتی مشاهده کرد : بیان ژن سلول های T به طور قابل توجهی پس از یک الی دو هفته قرار گرفتن در شرایط بی وزنی تغییر کرد. بیشترین اثر پس از ۱۴ روز مشاهده شد.

محققان توضیح داده اند: ما دریافتیم که فعال شدن سلول های T، به هنگام قرار گرفتن در شرایط بی وزنی، زمان بیشتری می برد و در نتیجه اثربخشی این سلول ها در مبارزه با سلول های تومور و عفونت ها کمتر می شود. یافته های ما می ‌توانند راه را برای درمان‌ های جدیدی که این تغییرات ژنتیکی را در سلول ‌های ایمنی معکوس می ‌کنند، هموار کنند.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Science Advances منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه

نوشته

یافته های جدید محققان نشان داد؛

چرا سیستم ایمنی فضانوردان دچار اختلال می شود؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.