بودن در فضا سیستم ایمنی فضانوردان را مختل می کند

به گزارش سیناپرس همدان، مطالعه جدیدی که توسط محققان موسسه کارولینسکا در سوئد انجام شد، چگونگی تاثیر سلول های T سیستم ایمنی بدن در اثر بی وزنی را بررسی کرد. نتایجی که در مجله Science Advances منتشر شده است، می‌تواند توضیح دهد که چرا سلول‌های T فضانوردان کمتر فعال می‌شوند و در مبارزه با عفونت مؤثر نیستند.

گام های بعدی در اکتشاف فضا، ماموریت های انسان به ماه و مریخ است. فضا محیطی بسیار خشن است که سلامت انسان را تهدید می کند. یکی از این تهدیدات، تغییراتی در سیستم ایمنی است که در فضانوردان در فضا رخ می دهد و پس از بازگشت آنها به زمین ادامه می یابد. این نقص ایمنی می تواند آنها را در برابر عفونت آسیب پذیرتر کند و منجر به فعال شدن مجدد ویروس های نهفته در بدن شود.

لیزا وستربرگ، رهبر این مطالعه، محقق اصلی دپارتمان میکروبیولوژی، تومور و زیست شناسی سلولی، موسسه کارولینسکا، می گوید: اگر قرار است فضانوردان بتوانند ماموریت های فضایی ایمن را انجام دهند، باید بدانیم که سیستم ایمنی آنها چگونه تحت تاثیر قرار می گیرد و سعی کنیم راه هایی برای مقابله با تغییرات مضر در آن پیدا کنیم. ما اکنون توانسته ایم بررسی کنیم که وقتی فضانوردان در معرض شرایط بی وزنی قرار می گیرند، چه اتفاقی برای سلول های T که جزء کلیدی سیستم ایمنی هستند، می افتد.

در این مطالعه، محققان سعی کرده اند با استفاده از روشی به نام غوطه وری خشک، بی وزنی را در فضا شبیه سازی کنند. این شامل یک بستر آبی سفارشی است که بدن را فریب می دهد تا فکر کند در حالت بی وزنی است. محققان سلول های T را در خون هشت فرد سالم به مدت سه هفته در معرض بی وزنی شبیه سازی شده بررسی کردند. آنالیز خون قبل از شروع آزمایش، در روزهای هفت، ۱۴ و ۲۱ پس از شروع و هفت روز پس از پایان آزمایش انجام شد.

آنها دریافتند که سلول های T به طور قابل توجهی بیان ژن خود را تغییر دادند، یعنی اینکه کدام ژن فعال بود و کدام ژن فعال نبود، پس از ۷ و ۱۴ روز بی وزنی و اینکه سلول ها در برنامه ژنتیکی خود نابالغ تر شدند. بیشترین اثر پس از ۱۴ روز مشاهده شد.

کارلوس گالاردوداد، دانشجوی دکتری در گروه میکروبیولوژی، تومور و بیولوژی سلولی، مؤسسه کارولینسکا، می گوید: سلول‌های T شروع به شبیه‌تر شدن به سلول‌های T نابالغ کردند، که هنوز با هیچ عنصر خارجی مواجه نشده‌اند. این می‌تواند به این معنی باشد که فعال شدن آنها بیشتر طول می‌کشد و بنابراین در مبارزه با سلول‌های تومور و عفونت‌ها کمتر موثر می‌شوند. نتایج ما می تواند راه را برای درمان های جدیدی هموار کند که این تغییرات را در برنامه ژنتیکی سلول های ایمنی معکوس می کند.

پس از ۲۱ روز، سلول های T بیان ژن خود را با بی وزنی تطبیق داده بودند به طوری که شرایط آن ها تقریباً به حالت عادی بازگشته بود، اما تجزیه و تحلیل هایی که هفت روز پس از پایان آزمایش انجام شد نشان داد که سلول ها برخی از توانایی های خود را دوباره به دست آورده اند.

محققان اکنون قصد دارند از سکوی موشکی مرکز فضایی اسرانژ در سوئد، برای مطالعه نحوه رفتار سلول‌های T در شرایط بی وزنی و نحوه تأثیرگذاری بر عملکرد آنها استفاده کنند.

این مطالعه با همکاری نزدیک با گروه تحقیقاتی کلودیا کاتر در موسسه Karolinska/SciLifeLab و شرکای همکار در IBMP مسکو و دانشگاه نیویورک ابوظبی انجام شد.

منبع: Science Advances

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته بودن در فضا سیستم ایمنی فضانوردان را مختل می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.