ایجاد تکنیک کم تهاجم برای ترمیم جداشدگی شبکیه

به گزارش سیناپرس همدان، یک جراح و محقق شبکیه سنت مایکل یک روش جدید و کم تهاجمی را برای ترمیم جداشدگی شبکیه ایجاد کرده است که نیازی به برش ندارد و می توان آن را در مطب چشم پزشک انجام داد. او می‌گوید این می‌تواند به بهبودی سریع‌تر برای بیماران منجر می شود و به آنها این امکان را می‌دهد که به سر کار بازگردند و فعالیت‌های عادی روزانه خود را سریع‌تر از سر بگیرند.

این تکنیک که ویسکوپکسی سوپراکرووئیدال (SCVEXY) نام دارد، در یک مطالعه جدید منتشر شده در JAMA Ophthalmology مشخص شده است.

دکتر راجیو مونی جراح شبکیه چشم در سنت مایکل و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: سنت مایکل یک رهبر بین‌المللی در مدیریت جداشدگی شبکیه است که بسیاری از آزمایش‌های بالینی کلیدی چشم پزشکی را انجام داده است. آزمایش‌هایی که ما در سنت مایکل انجام داده‌ایم نشان داده‌اند که با جراحی ترمیم جداشدگی شبکیه کمتر می‌توان نتیجه گرفت.

جداشدگی شبکیه زمانی است که شبکیه، یک لایه حساس از بافت در پشت چشم، از موقعیت طبیعی خود جدا می شود. این یک بیماری جدی است که باعث می شود بیماران تغییرات ناگهانی در بینایی خود را تجربه کنند، مانند دیدن اجسام کم رنگ و معلق و یا نقاط درخشان در چشم، تاری دید و تیره شدن دید جانبی. اگر جداشدگی شبکیه به سرعت ترمیم نشود، می تواند منجر به از دست دادن دائمی و شدید بینایی شود.

شایع ترین نوع جداشدگی شبکیه، جداشدگی رگماتوژن شبکیه (RRD) نامیده می شود که زمانی رخ می دهد که در شبکیه شکستگی یا پارگی ایجاد شود. هنگامی که شبکیه پاره می شود، مایع ژل مانند در مرکز چشم می تواند پشت شبکیه قرار گیرد و باعث جدا شدن آن از بافت اطراف شود.

مونی گفت: بسیاری از تکنیک های فعلی برای ترمیم جداشدگی شبکیه نیاز به روش های جراحی تهاجمی در اتاق عمل دارند. یکی دیگر از گزینه های فعلی، یک روش در مطب به نام رتینوپکسی پنوماتیک است که پزشکان را ملزم می کند تا یک حباب گاز را به چشم تزریق کنند تا شبکیه را تغییر مکان دهد. در حالی که رتینوپکسی پنوماتیک نسبت به سایر جراحی‌هایی که در اتاق عمل انجام می‌شود کمتر تهاجمی است، اما هنوز دارای جنبه‌های منفی است، زیرا شامل تزریق حباب به چشم می شود و بیمار باید تمام فعالیت های معمول خود را متوقف کند و یک هفته پس از عمل در وضعیت خاصی بماند.

در مقاله، مونی و تیم تحقیقاتی، نحوه استفاده از تکنیک جدید خود را در سنت مایکل توضیح می‌دهند. در طی این روش‌ها، مونی یک ماده ژل مانند که معمولاً در جراحی چشم استفاده می‌شود به نام ویسکوالاستیک به فضای خاصی در چشم به نام فضای سوپراکرووئیدال تزریق کرد. این یک فرورفتگی در ناحیه ای که شبکیه چشم پاره شده بود ایجاد کرد و عملاً پارگی را مسدود کرد. طبق این مطالعه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از عمل، شبکیه عمدتاً دوباره چسبانده شد.

مونی گفت: ما توانایی تزریق ویسکوالاستیک به فضای سوپراکرووئیدال را بدون برش و به روشی که در مطب انجام می شود، نشان داده ایم. این می‌تواند منجر به رفع پارگی شبکیه در برخی از بیماران شود، در حالی که به آنها اجازه می‌دهد روز بعد به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.

وی افزود: با استفاده از تکنیک‌های کم تر تهاجمی و اجتناب از تخلیه مایع و حباب‌های بزرگ گاز، این روش جدید همچنین می‌تواند منجر به یکپارچگی بهتر اتصال شبکیه شود.

مونی می‌گوید گام‌های بعدی این تیم، انجام بیشتر این روش‌ها بر روی بیماران مبتلا به جداشدگی شبکیه و کسب تجربه در انواع سناریوهای بالینی است. این تیم همچنین یک درخواست ثبت اختراع برای دستگاهی ارائه کرده است که فرآیند را ساده می کند و تزریق ماده ویسکوالاستیک را به فضای سوپراکوروئیدی آسان می کند.

ما در ۱۰ سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا راه‌های بهتری برای اتصال مجدد شبکیه چشم تا جایی که ممکن است به موقعیت اولیه‌اش نزدیک کنیم تا کیفیت بینایی بیماران را بهینه کنیم. این یک روش جدید در مطب است که در آن بیماران ممکن است بتوانند شبکیه چشم خود را بدون برش، تزریق حباب گاز یا موقعیت دقیق وصل کنند و به طور بالقوه به آنها امکان می دهد تقریباً بلافاصله به تمام فعالیت های معمول خود بازگردند.

منبع: JAMA Ophthalmology 

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته ایجاد تکنیک کم تهاجم برای ترمیم جداشدگی شبکیه اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.