کودکان به چند بار بغل کردن در روز نیاز دارند؟

به عنوان پدر و مادر می‌دانیم که کودکان، جوانان و حتی فرزندان بزرگسالمان دوست دارند به صورت مرتب توسط والدینشان در آغوش گرفته شوند. اما چیزی که بسیاری از افراد متوجه نمی‌شوند این است که بغل کردن کودکان فواید بسیار زیادی دارد.

در آغوش گرفتن، اکسی‌توسین که از آن به عنوان هورمون عشق یاد می‌شود را آزاد می‌کند و حتی شواهدی وجود دارد که بغل کردن می‌تواند فشار خون و شدت بیماری را کاهش داده و به افراد کمک می‌کند دعواهای بین فردیشان را حل کنند. در این مطلب نگاهی به تحقیقاتی که روی کودکان و در آغوش گرفتن انجام شده می‌اندازیم و این مساله را بررسی می‌کنیم که در صورتی که کودکتان دوست نداشت او را بغل کنید باید چه کار کنید.

چرا در آغوش گرفتن برای کودکان و والدین مهم است؟

ویرجینیا ساتیر (Virginia Satir) نویسنده و درمانگر خانواده می‌گوید: «ما برای زنده ماندن به ۴ بغل در روز، برای محافطت به هشت بغل در روز و برای رشد به ۱۲ بغل در روز نیاز داریم». چهار مطالعه به این نتیجه رسیدند که گرمای خانوادگی فواید بسیار زیادی برای کودکان دارد و با موفقیت‌های تحصیلی و مهارت‌های خود نظم‌دهی بهتر همراه است. دریافت محبت از والدین همچنین به کودکان کمک می‌کند در زندگی تاب‌آوری بیشتری داشته باشند.

یکی از بهترین راه‌ها برای ابراز محبت و گرما به عنوان یک والد در آغوش گرفتن فرزند است. در آغوش گرفتن نمادی از عشق و تاثیر و روشی ساده برای نشان دادن احساس مثبت است. بغل کردن سطحی از آشنایی بین افراد درگیر را نشان می‌دهد و اغلب نشان دهنده‌ی یک رابطه‌ی مثبت است.

آغوش‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند مانند سلام یا خداحافظی یا به عنوان راهی برای به اشتراک گذاری لحظه‌ای مثبت با فرزند باشند. قانونی برای زمان و چگونگی بغل کردن وجود ندارد، با غریزه‌ی خود پیش بروید و عشق را توسعه دهید.

هنگام در آغوش گرفتن هیچ محدودیتی وجود ندارد

هیچ محدودیتی برای در آغوش کشیدن فرزند وجود ندارد

حقیقت این است که هیچ مقدار ثابتی از در آغوش گرفتن برای رفع نیاز کودک در حال رشد وجود ندارد. هیچ عدد جادویی‌ای وجود ندارد و کودکان در مقدار توجه فیزیکی‌ای که نیاز دارند متفاوت هستند. به عنوان یک قانون کلی کودکان کم سن و سال‌تر به صورت کلی به در آغوش گرفته شدن بیشتری نسبت به کودکان بزرگسال‌تر نیاز دارند. اما این موضوع می‌تواند در مورد هر کودک متفاوت بوده و به سطح راحتی آن‌ها با محبت جسمانی بستگی دارد.

نه تنها کودکان کم سن و سال‌تر نسبت به کودکان بزرگسال‌تر اغلب به دنبال در آغوش گرفته شدن بیشتری هستند بلکه واضح است که بغل‌ها و لمس می‌تواند تاثیر مثبتی بر گروه‌های سنی پایین آن‌ها بگذارد. به عنوان مثال تمرین پوست به پوست با نوزادان فواید بسیار زیادی دارد از جمله تنظیم دما، بهبود افزایش وزن، گریه‌ی کمتر، کاهش مشکلات تنفسی و واکنش‌های ایمنی قوی.

لمس کودک در اوایل کودکی اثرات مثبت قدرتمندی بر رشد، یادگیری، وابستگی و انضباط اجتماعی دارد.

مزایای در آغوش گرفتن

مزایای در آغوش کشیدن کودکان

تعداد زیادی فایده بر اساس شواهد در رابطه با بغل کردن وجود دارند. در آغوش گرفتن به صورت کلی برای انسان‌ها مفید است اما حتی بیشتر برای کودکان فایده دارد زیرا ذهنشان به صورت فعال در حال توسعه است. در آغوش گرفتن احساس ارتباط با سایر افراد را فراهم می‌کند. بغل کردن برای کودکان مانند غذا، آب و سرپناه مهم است.

ذهن کودکان تاثیر بسیار قوی‌ای از محیط و افراد نزدیکشان می‌گیرد. بنابراین ارتباط داشتن با والدین از طریق لمس کردن و بغل کردن می‌تواند اثرات احساسی ارزشمندی داشته باشد. یکی از اجزای این مساله یک عبارت روانشناسانه به نام «هم‌تنطیمی» است که در آن یک بدن از نورون‌های آینه‌ای برای «همگام‌سازی» با بدن انسان دیگر استفاده می‌کند.

اگر یک بزرگسال آرام و ایمن با کودکی که در پریشانی است «همگام» شود، مغز کودک شروع به یادگیری نحوه‌ی آرام کردن و مدیریت احساسات به روشی سالم می‌کند. اما درست مانند هر چیز دیگری، تکرار مداوم این تجربه‌ی تنظیم شده‌ی مشترک برای مغز آن‌ها لازم است تا یاد بگیرد چگونه آن را به طور مستقل انجام دهد.

علاوه بر قدرت ارتباط و هم‌تنظیمی برای کودکان، در آغوش گرفتن فواید عصبی نیز دارد. نکته‌ی قابل توجه این است که در آغوش گرفتن باعث آزاد شدن اکسی توسین در کودکان و همچنین سرکوب کورتیزول (هورمون استرس) می‌شود. اکسی‌توسین باعث می‌شود احساس کنیم با افراد مهم زندگی‌مان ارتباط داریم، همچنین خلق و خو را تقویت کرده، به تقویت حس آرامش کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس امنیت کنیم.

تجربه‌های مکرر اکسی‌توسین به مغز اجازه می‌دهد تا احساس امنیت و آرامش کند و توانایی آن را برای یادگیری چیزهای جدید، تصمیم‌گیری مثبت و توسعه‌ی مهارت‌های اجتماعی تقویت کند. به عبارت دیگر، هرچه مغز در هنگام رشد، اکسی توسین بیشتری داشته باشد، سالم‌تر و قوی‌تر می‌شود.

در صورتی که کودکمان بغل کردن را دوست نداشت چه کار کنیم؟

علاقه نداشتن فرزند به بغل کردن

در حالی که در آغوش گرفتن فرزندتان مزایای زیادی دارد، اما همه‌ی بچه ها در آغوش گرفته شدن را دوست ندارند و برخی هم تمایلی به در آغوش گرفته شدن مکرر ندارند. این مساله طبیعی است و اشکالی ندارد. بعضی از بچه ها آغوش را دوست ندارند و باید به ترجیحات آن‌ها احترام گذاشت.

اگر فرزندتان دوست ندارد در آغوش گرفته شود، راه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید. نمایش‌های مختلف محبت مانند تعریف و تمجید یا به هم زدن دست‌ها را ارائه دهید. اگر فرزندتان با در آغوش گرفتن احساس راحتی نمی‌کند، او را تشویق کنید که مودبانه اما مستقیم صحبت کند.

همچنین بسیار مهم است که فرزندتان را در شرایطی که تحت فشار در آغوش گرفته شدن توسط شخص دیگری مانند اعضای بزرگتر خانواده قرار می‌گیرند حمایت کنید. در آغوش گرفتن اجباری کودک توسط خانواده یا دوستان، به‌طور نادرست به بچه‌ها می‌آموزد که در ازای خوب بودن، دیگران می‌توانند به بدن‌شان دسترسی داشته باشند.

اجازه دادن به کودکان برای بیان احساسات خود در مورد در آغوش گرفته شدن به آن‌ها درس‌های اساسی در مورد رضایت در آینده می‌آموزد. وادار کردن کودکان به در آغوش گرفته شدن برخلاف میلشان می‌تواند منجر به این شود که نوجوانان و بزرگسالان از انکار تعامل فیزیکی با کسی که با آن‌ها مهربان بوده احساس گناه کنند. فقط به دلیل اینکه یکی از اعضای خانواده می‌خواهد کودک را در آغوش بگیرد به این معنی نیست که می‌توانند این کار را انجام دهند.

آیا می‌توان کودک را بیش از اندازه بغل کرد؟

همانطور که تعداد مشخصی از نیاز فرزندان به در آغوش گرفته شدن وجود ندارد تا فرزندتان از مزایای آن بهره مند شوند، در آغوش گرفتن بیش از حد نیز معنا ندارد. با این حال، فقط زمانی که کودک می‌خواهد در آغوش گرفته شود، او را در آغوش بگیرید. این مهم است که همیشه در ابتدا از کودک بپرسیم که آیا او می‌خواهد در آغوش گرفته شود یا خیر.

کودکان مبتلا به مشکلات حسی ممکن است به اندازه‌ی کودکان عصبی نخواهند در آغوش گرفته شوند، و احترام به این مساله بسیار مهم است. کودکان با چالش‌های حسی ممکن است در صورتی که بغل خیلی محکم باشد احساس اضطراب و آشفتگی می‌کنند. اما بر عکس به دنبال در آغوش گرفته شدن هستند به غیر از مواردی که خیلی سفت باشد. برای شروع یادگیری این موضوع، وقتی کودک می‌گوید بغل می‌خواهد، او را در آغوش بگیرید. در حالی که کودک در آغوشتان است، بپرسید که آیا آغوش به اندازه کافی سفت یا نرم  است و مطابق با پاسخ آن‌ها تنظیم کنید.

در پایان

وقتی نوبت به در آغوش گرفتن فرزندانتان می‌رسد، تقریباً هرگز نمی‌توانید اشتباه کنید. در آغوش گرفتن یک راه عالی برای برقراری ارتباط با بچه ها یا ایجاد احساس امنیت در آن‌ها است و حتی به آن‌ها کمک می کند تا احساسات خود را تنظیم کنند، مهارت های اجتماعی مثبت را در خود توسعه دهند و در طول زندگی رشد کنند. اگر کودکی دارید که دوست ندارد در آغوش گرفته شود، باید به احساسات او احترام بگذارید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Verywell Family

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.