وضعیت باکس‌آفیس در سال ۲۰۲۴ چگونه خواهد بود؟

توسط

در

اگر بخواهیم به طور کلی وضعیت باکس‌آفیس سال ۲۰۲۳ را بررسی کنیم، نتیجه می‌گیریم که سال خیلی خوبی بوده و درآمد داخلی آن تقریبا نزدیک ۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۲ با آمار ۷.۳۶۶ میلیارد دلار، یعنی ۲۰ درصد بیشتر، پیشرفت قابل توجه و چشمگیری داشته است. اما نکته قابل توجه در این میان این است که ۳ فیلم برتر امسال در گیشه که به ترتیب Barbie (با ۱.۴۴ میلیارد دلار)، The Super Mario Bros. Movie (با ۱.۳۶ میلیارد دلار) و در نهایت Oppenheimer (با ۹۵۳ میلیون دلار) هیچ‌کدام دنباله نبودند و به عنوان یک فیلم اصلی موفق شدند فروش بسیار خوبی داشته باشند. این نخستین بار در چند دهه گذشته است که چنین اتفاقی افتاده.

<!–

–>


مطلب پیشنهادی:۲۵ فیلم درباره جادو که ارزش وقت شما را داردبهترین آثار سینمایی در مورد جادو
۲۵ فیلم درباره جادو که ارزش وقت شما را دارد۲۵ فیلم درباره جادو که ارزش وقت شما را دارد

اما آمار و پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد که متاسفانه امسال (۲۰۲۴) وضعیت باکس‌‌آفیس به خوبی سال گذشته نخواهد بود و با توجه به تقویم اکران فیلم‌ها، باکس آفیس حداقل برای بخش اول سال، درآمد چندان بالایی نخواهد داشت. هالیوود ریپورتر اخیرا گزارش داده که باکس‌آفیس داخلی در سال ۲۰۲۴ می‌تواند تا ۲ میلیارد دلار فروش داشته باشد که به بیان ساده ویران‌کننده خواهد بود. سینماها از زمانی که پاندمی در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، هیچ‌گاه نتوانستند فروش ثابتی را تجربه کنند.

اما خبر امیدوارکننده این است که صنعت سینما از همان زمان پیشرفت زیادی کردی خسارت‌های وارده به سرعت در حال جبران شدند هستند. مجموع درآمد باکس آفیس جهانی در سال ۲۰۲۰، تنها به ۱۱.۸ میلیارد دلار رسید، سپس در سال ۲۰۲۱ به ۲۱.۳ میلیارد دلار بازگشت. این آمار در سال ۲۰۲۲ حتی بسیار بهتر هم شد و به ۲۶ میلیارد رسید. بدون شک، هنوز کیلومترها با بازگشت وضعیت سینماها به پیش از دوران پاندمی فاصله داریم، اما انتظار می‌رود آهسته و پیوسته دوباره به آن دوران برسیم یا حداقل نزدیک‌تر شویم.

جالب است بدانید که به لطف اعتصابات اخیر بازیگران و نویسندگان هالیوودی که ماه‌ها به طول انجامیده بود، تعداد فیلم‌های کمتری قرار است در سال جدید اکران شوند که همین عامل رکود موردانتظار در باکس‌آفیس خواهد شد. با این حال آمار ۲ میلیارد دلار فروش داخلی بدترین سناریو درنظر گرفته شده، اما بد نیست نگاهی به بهترین سناریو نیز داشته باشیم؛ پس در ادامه مقاله همراه ویجیاتو باشید.

تقویم اکران فیلم‌های ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد

باکس‌آفیسباکس‌آفیس

بزرگترین مشکلی که پیش روی صنعت سینما و گیشه در سال ۲۰۲۴ خواهد بود، تعداد کل اکران‌های گسترده در تقویم امسال است. تا پایان سال ۲۰۲۳، تنها ۱۰۰ فیلم اکران گسترده در سینماها داشتند، اما این آمار در سال ۲۰۲۴ حول محور ۸۲ مورد پیش‌بینی شده است. با سه ماهه اول سال، به‌خصوص تا زمان اکران فیلم Dune: Part Two در ۱ مارس ۲۰۲۴ (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) این کاهش قابل توجیهی است و دلیل آن نیز، تعداد کمتر فیلم‌های موجود در سینماها و در نتیجه سقوط باکس‌آفیس به صورت کلی خواهد بود. به خصوص با توجه به اینکه بسیاری از فیلم‌هایی که به سال ۲۰۲۵ و بعد از آن موکول شدند، فیلم‌های بلاک‌باستری مانند «Mission: Impossible 8» و «Captain America: Brave New World»بودند.

اما قرار شد نگاه مثبت‌تری به بهترین سناریوی موجود نیز داشته باشیم. برای مثال، به نظر می‌رسد هر روز فیلم‌های جدیدتری به تقویم اضافه می‌شوند، از جمله عناوین با پتانسیل زیادی مانند لاینزگیت که اخیرا فیلم اره ۱۱، ( Saw XI) را برای اکران در ماه سپتامبر اعلام کرده، آن هم پس از اینکه فیلم قبلی، یعنی اره ۱۰ سال گذشته اکران شد و بیش از ۱۰۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. لاینزگیت همچنین عنون «White Bird»، را برای اکران در اکتبر سال آینده در دست دارد که در واقع پیش درآمدی برای فیلم Wonder «شگفت انگیز» محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۷ اکران شده بود. لازم به ذکر است که Wonder با وجود بودجه ۲۰ میلیون دلاری خود، موفق شد ۳۰۶ میلیون دلار فروش کند.

همچنان استودیوهایی وجود دارند که برای پر کردن خلاهای اولین بخش سال تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. برای مثال دیزنی اخیرا تاریخ اکران سینمایی انیمیشن‌هایی مانند Soul، Luca و Turning Red را اعلام کرده، چراکه هر سه عنوان مذکور در زمان دوران پاندمی کرونا مستقیم از دیزنی پلاس پخش شده و به این ترتیب نتوانستند به فروش موردانتظار خود برسند. سایر استودیوها نیز می‌توانند همین روش دیزنی و اکران مجدد در زمان سالگرد فیلم‌هایشان پیش‌بگیرند. فیلم The Lego Movie (که فروش جهانی آن به ۴۶۸ میلیون دلار رسید) در سال ۲۰۱۴ اکران شده بود، اکنون سالگرد ۱۰ سالگی‌ آن است و The Passion of the Christ (با فروش ۶۲۲ میلیون دلاری) در ماه فوریه ۲۰ ساله می‌شود، به این ترتیب استودیوها می‌توانند از چنین روش‌هایی استفاده و با اکران مجدد فیلم‌های مذکور خلاهای پیش رو را پر کنند.

تماشاگران احتمالا مشتاقانه تا ماه مارس به سینماها بازگردند

باکس‌آفیسباکس‌آفیس

بیایید تصور کنیم که بخش اول سال با ایده و روش‌های گفته شده کمی پر شود. در ماه مارس (اسفندماه ۱۴۰۲) و بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله، بسیاری از عناوین پرمخاطب و قطعا پرفروش تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاده‌اند که این یک نکته بسیارتلخ را یادآوری می‌کند. اما سال ۲۰۲۳ چیزی به ما یاد داد و آن هم این است که تماشاگران و اهالی سینما، بسیار آماده بازگشت به سینما هستند و این کار را برای فیلم‌های مناسب انجام خواهند داد. بنابراین در بسیاری از موارد، این فیلم‌های ابرقهرمانی یا دنباله‌های فرانچایزها نیستند که جانی دوباره به صنعت سینما می‌دهند و به درآمد آن کمک می‌کنند. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، در سال ۲۰۲۳ شاهد آن بودیم که فیلم‌های اورجینالی مانند «باربی» و «اوپنهایمر» و در کل پدیده «Barbenheimer» به افزایش درآمد سینماها کمک کردند. فیلم Five Nights at Freddy نیز نمونه خوبی از چگونگی آوردن تماشاگران جوان به سینما بود.

تقویم ۲۰۲۴ مملو از فیلم‌هایی است که این شانس را به مردم می‌دهد تا به سینما بروند و هیجان‌زده شوند. این تقویم با فیلم Dune 2 شروع می‌شود که فیلم اول آن بیش از ۴۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، آن هم زمانی که پاندمی کرونا عامل بسیار قدرتمندی به حساب می‌آمد. به نظر می‌رسد که فیلم دنباله «تلماسه» به کارگردانی دنی ویلنوو می‌تواند حتی عملکرد بهتری نسبت به عنوان قبلی خود داشته باشد. همین شرایط برای فیلم جدید «Godzilla x Kong: The New Empire» نیز صدق می‌کند و انتظار می‌رود که بهتر از Godzilla vs. Kong سال ۲۰۲۱ عمل کند. فیلم ترسناک و فراطبیعی بلوم‌هاوس با عنوان «Imaginary» که در ۸ مارس اکران می‌شود، فیلم موزیکال «Mean Girls» و حتی «پسران بد ۴» و مخصوصا انیمیشن پاندای کونگ‌فو کار ۴ نیز از جمله بهترین آثاری هستند که می‌توانند تا حدی خسارت احتمالی به باکس‌آفیس ۲۰۲۴ را کم کنند و هیچ‌چیز از پیش تعیین شده نیست.

استودیوها به این امر واقف هستند که نمی‌توانند سینماها را به حال خود رها کنند. AMC – بزرگترین زنجیره سینمایی در جهان – بدهی بسیار خطرناکی دارد. Regal پس از اعلام ورشکستگی شرکت مادرش، وضعیت بهتری نسبت به آن ندارد. هالیوود برای زنده ماندن به این زنجیره‌ها نیاز دارد و آن‌ها نمی توانند یک سال شوم دیگر را تحمل کنند. هر دو طرف انگیزه زیادی برای یافتن راهی برای عبور از این موقعیت سخت دارند. آیا وضعیت به همان اندازه بد خواهد بود که بسیاری در صنعت پیش‌بینی می‌کنند؟ احتمالا! اما با در نظر گرفتن بهترین سناریوهایی که در بالا اشاره شد، همچنان امید برای کمک به باکس ‌آفیس در سال جدید وجود خواهد داشت.

به نظر شما درآمد باکس‌آفیس در سال ۲۰۲۴ طبق پیش‌بینی‌ها با سقوط همراه خواهد بود یا فیلم‌های مذکور می‌توانند مخاطبان را به سینماها بکشانند؟


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های ماجراجویی جذاب هالیوودیسفر به سوی ناشناخته‌ها
بهترین فیلم های ماجراجویی جذاب هالیوودیبهترین فیلم های ماجراجویی جذاب هالیوودی


Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.