هواوی به ردیابی بازدیدکنندگان نمایشگاه MWC 2023 متهم شد

احتمالاً حداقل یک‌بار در ذهن بسیاری از شما این سوال ایجاد شده که چرا ایالات متحده هواوی را تا این محدود می‌کند. برخی معتقدند که این موضوع به موفقیت هواوی تا سال ۲۰۱۹ مربوط می‌شود. موفقیت‌های هواوی تا جایی ادامه داشت که آن را به‌سمت تبدیل‌شدن به بزرگترین تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان هدایت کرد. همین امر تهدیدی جدی برای برندهایی مثل سامسونگ و اپل بود. همچنین، هواوی به دلیل روابط نزدیکش با دولت چین، تهدیدی برای امنیت ملی در ایالات متحده محسوب می‌شود. حالا درکنار همه محدودیت‌های هواوی، به نظر می‌رسد که این شرکت درگیر حاشیه جدیدی شده است. هواوی با اتهامی مبنی‌بر ردیابی بازدیدکنندگان نمایشگاه MWC 2023 بارسلونا روبرو است.

برای سال‌ها این نگرانی وجود داشت که تجهیزات و دستگاه‌های شرکت هواوی به‌طور مخفیانه از شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان جاسوسی کرده و داده‌ها را به پکن ارسال می‌کنند. هواوی همیشه این موضوع را رد کرده‌است، اما شرکت‌های چینی در صورت درخواست از طرف دولت مجبور به جاسوسی می‌شوند. علاوه‌براین، در سال ۲۰۱۳، T-Mobile مدعی شد که مهندسان شرکت هواوی اطلاعات قطعات یکی از ربات‌های تست تلفن آن به‌نام تپی (Tappy) را به سرقت برده‌اند. براساس گزارش‌ها، هواوی از این دادها برای بهبود ربات خود استفاده کرده‌است. در سال ۲۰۱۷، هیئت منصفه دادگاه سیاتل به نفع T-Mobile رای خود را صادر کرد و هواوی را به پرداخت ۴.۸ میلیون دلار جریمه کرد.

آیا هواوی با استفاده از نشان‌های امنیتی خود حرکات بازدیدکنندگان MWC را ردیابی می‌کرد؟

حالا در سال ۲۰۲۳، هواوی به ردیابی بازدیدکنندگان نمایشگاه MWC که در بارسلون حاضر شدند، متهم شده‌است. انتظار می‌رفت که این سازنده چینی سری بعدی پرچمدار P60 خود را در این رویداد معرفی کند، اما این اتفاق نیفتاد. بااین‌حال، این شرکت موفق شد سرفصل خبرها را به خود اختصاص دهد اما این اتفاق دلیل خوبی نداشت.

هواوی ردیابی بازدیدکنندگان MWC

ظاهراً برخی از بازدیدکنندگان MWC که نشان‌های امنیتی هواوی را برای دسترسی به غرفه‌ها دریافت کرده‌اند، هنگام خروج از نمایشگاه آن‌ها را تحویل ندادند. برخی از بازدیدکنندگان کنجکاو قطعه پلاستیکی کوچکی را که بخشی از نشان بود باز کردند و تراشه‌ای را پیدا کردند که به‌طرز مشکوکی شبیه دستگاهی بود که حرکت فرد را ردیابی می‌کند.

یکی از احتمالات ذکرشده این است که هواوی از فناوری کم‌مصرف Beacon در غرفه خود استفاده کرده باشد. این فناوری می‌تواند افراد را در فاصله ۷۰ متری (تقریباً ۲۲۹.۵ فوت) ردیابی کند. البته در پشت نشان مذکور به استفاده از فرکانس رادیویی (RFID) و فناوری بلوتوث اشاره شده‌است. هواوی می‌گوید: ما در این نشان از فناوری‌های RFID‌ و بلوتوث برای اطلاع از موقعیت مکانی مراجعه‌کنندگان استفاده کرده‌ایم تا رفتارهای کاربران را بسنجیم. این اطلاعات تنها با هدف بررسی علاقه‌مندی بازدیدکنندگان به محصولات هواوی جمع‌آوری و پردازش می‌شود. هدف ما صرفاً افزایش کیفیت خدمات است. ما از چنین اطلاعاتی طبق خط‌مشی رازداری شرکت محافظت خواهیم کرد.

یکی از سخنگویان هواوی نیز اشاره کرد که نشان فقط در غرفه‌ استفاده می‌شود و زمانی که بازدیدکنندگان از آن خارج می‌شوند، تحویل داده می‌شود. دلیلی برای ردیابی مکان وجود ندارد.

اما مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از شرکت‌کنندگانی که از غرفه هواوی بازدید کردند، هواوی را به عدم شفاف‌سازی متهم می‌کنند. از نظر کاربران، با توجه به اینکه هواوی بارها به نصب درب‌های پشتی در نرم‌افزارهای موبایل خود و ارسال اطلاعات کاربران به مقامات دولتی چین متهم شده‌است، چنین اقدامی شایعات را تأیید می‌کند.

برخی افراد معتقدند که هواوی گوشی‌های هوشمند فوق‌العاده‌ای می‌سازد و باید حق رقابت در سراسر جهان را داشته باشد. اما مخالفان هواوی نظر دیگری داشته و انتظار دارند که هواوی همچنان توسط ایالات متحده مجازات شود. ازآنجاییکه بازدیدکنندگان غرفه هواوی باید نشان خود را هنگام خروج از نمایشگاه تحویل می‌دادند، اتهام موردبحث چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. غول چینی نیز تمام این اتهامات را رد می‌کند. اما مطمینا پاسخ‌های آن برای مقامات ایالات متحده چندان قانع‌کننده نبوده که تحریم‌های اعمال‌شده علیه این شرکت را باطل کنند. هواوی اعلام کرد که مسئولان GSMA این وضعیت را بررسی خواهند کرد، اما قطعاً هیچ چیز مشکوکی وجود نخواهد داشت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.