درخواست انجمن موبایل از بانک مرکزی برای تغییر ارز واردات تلفن همراه

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد قانونی وضع شده که کلیه تلفن‌های همراه زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد ایران می‌شوند.

در فاصله کوتاهی مانده به آغاز سال جدید، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی خبر از اجرای قانون تازه‌ای می‌دهد. طبق این قانون، کلیه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد کشور می‌شوند. البته همچنان موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز ناشی از صادرات وارد ایران می‌شوند.

«مهدی عبقری» در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی از قانونی در مرکز مبادله ارز و طلا صحبت کرد که بر اساس آن، موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد کشور می‌شوند.

او گفت انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرد کلیه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود. «عبقری» اعلام کرد تاکنون بانک مرکزی با ورود موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم موافقت کرده است. اما هنوز موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات وارد خواهند شد و تصمیمی جدید در این باره گرفته نشده است.

«عبقری» با اشاره به اختلاف قیمت بیش از ۱۰ هزار تومانی نرخ ارز تالار دوم مرکز مبادله با ارز نیما تصریح کرد:

ما این قول را می‌دهیم در صورتی که سه تقاضای انجمن از بانک مرکزی شامل تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله به کلیه موبایل‌ها، حذف ارز حاصل از صادرات خود برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار و تسهیل در تخصیص و تامین ارز در تالار دوم مرکز مبادله اجرا شود، بازار رقابتی ایجاد می‌شود و قیمت موبایل در بازار با تغییر ارز نیمایی به ارز مرکز مبادله، افزایش پیدا نمی‌کند.

دبیر انجمن موبایل از ضرورت ایجاد تغییر در ارز واردات تلفن همراه می‌گوید

به نقل از دبیر انجمن موبایل، در صورتی که سرعت تامین ارز افزایش یابد، شرکت‌های واردکننده موبایل به علت رقابت بالا، حداقل سودی به معادل ۳ الی ۴ درصدی را دریافت می‌کنند. اما در حال حاضر به دلیل تاخیر در تامین ارز، امکان دارد واردکنندگان از سود قانونی ۱۸ درصدی بهره‌مند شوند. معنی مسئله مذکور این است با برآورده‌شدن درخواست واردکنندگان، بازار موبایل ایران شاهد افزایش قیمت نخواهد بود.

«عبقری» در ادامه به سختی در دریافت ارز نیمایی اشاره کرد و گفت تفاوت نرخ ارز برای موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار و بالای آن و همچنین بین ۳۰۰ الی ۶۰۰ دلار و بالای ۶۰۰ دلار، مشکلاتی در نرخ گذاری برای شرکت‌ها و عمده فروشان به وجود می‌آورد. از سوی دیگر، تفاوت نرخ ارز ممکن است موجب فساد شود. همچنین ممکن است فرصت‌طلبان با ارز نیمایی، تلفن همراهی را به صورت قاچاق وارد کشور کنند.

تغییر ارز واردات تلفن همراه

مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ دوم اسفند ۱۴۰۱ بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد. در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله در آن گشایش شده است. وظیفه اصلی مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدین گونه تعریف شده منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکت‌های صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای کشور تامین و برای فروش به واردکنندگان منتشر می‌شود.

البته لازم به ذکر است تامین ارز برای واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی، همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان از طریق سامانه «نیما» همچنان ادامه خواهد یافت. بنابراین، موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار که در این مدت با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد می‌شدند، در حال حاضر با نرخ دلار بیش از ۳۸ هزار تومان وارد کشور می‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا شما از درخواست انجمن موبایل برای تغییر ارز واردات تلفن همراه موافق هستید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.