همه‌چیز در باره‌ی ابعاد میز بیلیارد و نکات مهم خرید آن

اگر قصد خرید میز بیلیارد را دارید، یکی از فاکتورهای حیاتی که باید در نظر بگیرید، ابعاد این نوع از محصولات است. به طور کلی، میزهای بیلیارد در اندازه‌های مختلفی وجود دارند و انتخاب شما ممکن است به نوع بازی دلخواه شما بستگی داشته باشد. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری در مورد خرید میز، ابتدا باید فضای بازی را بشناسید، به این معنی که قصد دارید، میز بیلیارد را کجا نگه دارید. سپس بر اساس فضای پیش رو، میزی با ابعاد مناسب را خریداری کنید. یک میز بیلیارد با اندازه‌ی استاندارد، معمولاً در ابعاد ۴.۵ فوت در ۹ فوت (۱۳۷.۱۶ سانتی‌متر در ۲۷۴.۳۲ سانتی‌متر) است. این ابعاد اغلب برای افراد حرفه‌ای و حتی آماتور کاملا مناسب است. با این حال در این مسیر، انتخاب یک میز بیلیارد متناسب برای شما، با فوت و فن‌های مختلفی هم همراه است، که مطمئنا می‌تواند به شما در خرید و انتخابی بهتر کمک کند. پس با این راهنمای جامع انتخاب ابعاد میز بیلیارد همراه باشید.

بررسی اندازه‌های مختلف میز بیلیارد

ابعاد میز بیلیارد اسنوکر

اغلب اوقات، زمانی که مردم قصد خرید چنین محصولی را دارند، به دنبال اندازه‌ی استاندارد میز هستند که همانطور که در مقدمه هم به آن اشاره شد، در اغلب موارد بین شش تا نه فوت طول دارد. با این حال گزینه‌هایی که افراد انتخاب می‌کنند اغلب «میزهای بلیارد با اندازه‌ی قابل تنظیم» است که با اندازه‌های استاندارد اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین، اجازه دهید در همین ابتدای کار بین این دو مورد تمایز قائل شویم و در ادامه به بررسی اندازه‌های مختلف میز بیلیارد بپردازیم.

ابعاد استاندارد میز بیلیارد

به طور کلی میزهای بیلیارد در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند و طبیعی است که با افزایش ابعاد، قیمت آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. خرید میز بیلیارد مناسب در وهله‌ی اول مشروط به تناسب بین ابعاد میز بیلیارد و فضایی‌ست که برای قرار‌گیری آن انتخاب کرده‌اید. هنگام اندازه‌گیری به یاد داشته باشید که علاوه بر در نظر گرفتن مکانی برای میز، به فضایی خالی در اطراف آن احتیاج دارید تا بازیکنان توانایی حرکت و بازی در هر طرفی را داشته باشند. برای اندازه‌گیری دقیق‌تر، بهتر است تا فاصله‌ای به اندازه دو برابر طول چوب‌ها بین میز و موانعی مانند دیوار وجود داشته باشد.

در همین راستا میز بیلیارد با اندازه‌ای استاندارد که اغلب در خانه‌ها استفاده می‌شود ابعادی به اندازه‌ی ۸ فوت در ۴ فوت دارد. سطح میز بازی هم می‌تواند ۸۸ در ۴۴ اینچ (طول ۲۲۳ سانتی‌متر در عرض ۱۱۲ سانتی‌متر) باشد. با این حال در نظر داشته باشید که خوبی میزهای استاندارد در این است که می‌توانند کوچک‌تر و حتی سفارشی باشند. بنابراین برای افرادی که فضای محدودی دارند، قابل شخصی‌سازی هستند. در همین راستا یکی از گزینه‌های خانگی ارزان قیمت در بازار میز بیلیارد مدل Snooker که شما می‌توانید قیمت و خرید میز بیلیارد مدل Snooker را از سایت دیجی‌کالا بررسی کنید.

ابعاد میز بیلیارد قابل تنظیم

از آنجایی که میز مناسب برای بازی بیلیارد مبتنی بر زاویه است، تولیدکنندگان باید نسبت طول به عرض ثابتی را برای میزهای بیلیارد خانگی و تجاری ارائه دهند. بنابراین، وقتی صحبت از اندازه‌های قابل تنظیم به میان می‌آید، میز باید از نسبت ۲:۱ پیروی کند. بنابراین، اگر یک میز بیلیارد قابل تنظیم انتخاب کرده باشید، باید طول آن دو برابر پهنای آن است.

میزهای بیلیارد بزرگ

این میزها به عنوان میزهای هشت فوتی هم شناخته می‌شوند که معمولاً به آن‌ها «pro-8» می‌گویند. به طور کلی این دسته از میزهای بازی دارای سطح بازی ۴۶ اینچ در ۹۲ اینچ (۱۱۶.۸۴ در ۲۳۳.۶۸ سانتی‌متر) و طول ۸.۵ فوت (۲۵۹.۰۸ سانتی‌متر) هستند. البته در نظر داشته باشید که ابعاد میز بیلیارد ۸ فوت، جزو گزینه‌های رایج مخصوصاً برای مصارف خانگی نیست. در این میان یکی از گزینه‌های ۸ فوتی در ایران میزی بازی WG1 است که شما می‌توانید قیمت و خرید میز بیلیارد WG1 را از سایت دیجی‌کالا بررسی کنید.

ابعاد استاندارد میز بیلیارد برای مسابقات

برخی از افراد علاقه‌مند هستند که در زمان خرید میز به جدول‌های مسابقات پایبند باشند، به‌ویژه اگر قصد داشته باشند که تبدیل به یک بازیکن حرفه‌ای شوند. به طور کلی میزهای مخصوص مسابقات از نوع ۹ فوت هستند و عرض آن‌ها شامل اندازه‌ی ۴.۵ فوت می‌شود که از نسبت ۲:۱ هم پیروی می‌کند. این مدل‌های بازار می‌توانند ارتفاع متفاوتی داشته باشند که معمولاً از ۲۹.۲۵ اینچ تا ۳۱ اینچ (۷۴.۳ تا ۷۸.۷۴ سانتی‌متر) متغیر است.

ابعاد میز بیلیارد خانگی

همانطور که می‌دانید، بیلیارد بازی میلیمترهاست، بنابراین در این رشته اندازه‌ی میز تاثیر مستقیمی بر کیفیت بازی دارد. به همین علت هم باید قبل از انتخاب و خرید میز دلخواهتان حتما ابعاد و فضای مورد نیاز نصب آن را در نظر بگیرید. به طور کلی برای خرید میز بیلیارد خانگی، طول ۲۲۳.۵ سانتی متر در عرض ۱۱۱.۸ سانتی‌متر یا خرید گزینه‌ای با طول ۲۰۳.۲ سانتی متر در عرض ۱۰۱.۶ سانتی‌متر کاملا عاقلانه است.

چوب بیلیارد فیوری مدلAK-001

۹,۵۰۰,۰۰۰ تومان

۵ نکته‌ی مهم در انتخاب و خرید میز بیلیارد

ابعاد میز بیلیارد 6 فوت

در کنار نکات مهمی که در مورد ابعاد میز بیلیارد مطرح است، توجه به سایر ویژگی‌های کالا هم می‌تواند نقش مهمی در انتخاب میز بازی‌ای مناسب داشته باشد. همچنین اطلاعات این بخش می‌تواند نقش مهمی در ساخت میز بیلیارد در خانه برای علاقه‌مندان داشته باشد.

۱. توجه به جنس بدنه‌ی میز

در حالت کلی برای پشتیبانی از صفحه‌ی میز بیلیارد به بدنه‌ای قابل‌اعتماد از جنس چوب سخت نیاز است. عموما بدنه‌ی میز‌های بیلیارد از MDF یا چوب راش ساخته می‌شود که در زیر میز ساختاری شبیه به H را تشکیل می‌دهند. در کنار این مورد یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب میز موازی‌ بودن سطح آن و خط افق است. همچنین اهمیت پایه‌ها هم قابل توجه است و مدل‌هایی با پایه‌هایی محکم و به تعداد ۴ تا ۸ عدد انتخاب‌هایی مناسب به شمار می‌روند.

دستکش بیلیارد تادو مدل 2-322

۵۶,۰۰۰ تومان

۲. توجه به صفحه‌ی میز بیلیارد

میز‌های قیمت بالا و باکیفیت بازار، معمولا سطحی از جنس سنگ دارند. ولی در کنار مدل‌های سنگی میزهایی ساخته شده از فیبر یا تخته‌های چند لایه هم در بازار یافت می‌شود. با این حال صادقانه بگوییم که در صورت انتخاب چیزی به جز سنگ برای سطح میز، قیمت میز بیلیارد و همچنین دوام آن کاهش خواهد یافت. سنگ‌هایی به ضخامت ۱۹ میلی‌متر (۰.۷۵ اینچ) دارای استاندارد صنعتی هستند، ولی بازیکنان حرفه‌ای روی صفحاتی به ضخامت ۲۵ تا ۳۲ میلی‌متر (۱ تا ۱.۲۵ اینچ) بازی می‌کنند. افزایش ضخامت سنگ باعث افزایش طول عمر، کیفیت و البته قیمت میز بیلیارد می‌شود. در میان انواع مدل‌های بازار یکی از خوش‌قیمت‌ترین بیلیارد رومیزی‌های بازار هوانگ گوان مدل ۲۰۲A است که می‌توانید قیمت و خرید بیلیارد رو میزی هوانگ گوان را در سایت دیجی‌کالا بررسی کنید.

۳. پارچه‌ی میز در راهنمای جامع انتخاب ابعاد میز بیلیارد

ابعاد میز بیلیارد ایت بال

پارچه‌هایی که روی سطح میز بیلیارد کشیده می‌شود معمولا ترکیبی از پشم و نایلون است. الیاف پشم باعث بافت کرکی و اصطکاک پارچه می‌شود و نایلون مقاومت آن را افزایش می‌دهد. در بین انواع رنگ‌هایی که در بازار برای میزهای بیلیارد وجود دارد، سبز محبوب‌ترین انتخاب است. چرا که باعث کاهش خطای دید بازیکنان می‌شود.

از طرفی لازم است بدانید که معمولا در باشگاه‌ها بیلیارد از پارچه‌های ضخیم بر روی سطح میز استفاده می‌کنند تا طول عمر بالایی را برای آن رقم بزنند. در حالی که برای مصارف خانگی و باشگاه‌های حرفه‌ای از پارچه‌های نازک‌تر با اصطکاک کمتر استفاده می‌شود. طبیعتا این نوع از پارچه‌ها می‌تواند کیفیت بازی را مسابقاتی کند ولی از طرف دیگر عمر آن‌ها نسبت به مدل‌های ضخیم کمتر خواهد بود.

۴. باند میز بیلیارد

همانطور که می‌دانید در کنار اندازه‌ی میز بیلیارد، کیفیت و نوع باندهای میز هم بسیار با اهمیت هستند و معمولا از جنس پلاستیک یا چوب ساخته می‌شوند. به طور کلی کاربرد آن‌ها در برگشت توپ در هنگام برخورد با لبه‌های میز تعریف می‌شود. باندهای باکیفیت بعد از برخورد توپ، صدا‌ی قابل‌توجهی ایجاد نمی‌کنند و طول عمر آن‌ها نسبت به سایر مدل‌های ارزان قیمت بالاتر است.

۵. توجه به حداقل فضای اتاق برای قرارگیری میز

یکی دیگر از فاکتورهای مهم قبل از انتخاب ابعاد میز بازی توجه به حداقل فضای مورد نیاز برای یک میز بیلیارد با چوب استاندارد ۵۷ اینچ (۱۴۵ سانتی‌متر) است. به همین دلیل هم در بخش زیر ابعاد مناسب اتاق برای هر نوع میز بیلیارد بازگو شده است:

  • ابعاد میز بیلیارد ۷ فوت: حداقل اتاقی به اندازه‌ی ۴۹۳ در ۳۹۲ سانتی‌متر
  • میز بیلیارد ۸ فوت: حداقل اتاقی به اندازه‌ی ۵۲۴ در ۴۰۷ سانتی‌متر
  • ابعاد میز بیلیارد ۹ فوت: حداقل اتاقی به اندازه‌ی ۵۴۴ در ۴۱۷ سانتی‌متر
توپ بیلیارد مدل CHANCE مجموعه 16 عددی سایز 2

۲,۰۱۳,۵۲۰ تومان

منبع: QUEDOS

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.