محاسبه کالری در رژیم غذایی کاری بیهوده است

کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی توصیه کرد: اینکه همواره نگران دریافت کالری بوده و با خوردن هر ماده غذایی برای محاسبه به جدول کالری موادغذایی مراجعه کنیم، کاری خسته‌کننده و در نهایت بی‌فایده خواهد بود.

آزاده آذرپیرا درباره ویژگی‌های تغذیه سالم و تاثیر حذف برخی گروه‌های غذایی در رژیم‌های لاغری بیان کرد: تغذیه سالم دارای مشخصات خاصی است که می‌تواند فرد را در برابر عوامل بیماری مصون کرده و توان دفاعی وی را در برابر تهاجم‌های محیطی افزایش دهد.

وی با بیان اینکه تغذیه و رژیم غذایی سالم دارای تنوع بالا از مواد غذایی بوده و حجم کالری آن با فعالیت بدنی فرد متناسب است، افزود: در تغذیه و رژیم غذایی سالم وزن فرد با مصرف مواد غذایی متفاوت به صورت نرمال حفظ می‌شود.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی ادامه داد: این نوع تغذیه دارای حداقل چاشنی‌های مضر همانند قند، شکر و نمک است و ادویه‌های سودمند جایگزین مواد مضر می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از نان و غلات در برنامه غذایی یکی از ویژگی‌های تغذیه سالم است که باید بدان توجه کرد، یادآور شد: کاهش مصرف نان سفید، شیرینی، نشاسته و شکر می‌تواند از افزایش سریع قندخون، نوسانات انرژی و تجمع چربی به‌ویژه در اطراف کمر جلوگیری کند.

آذرپیرا با اشاره به اینکه بهره‌مندی از مقادیر ضروری لبنیات و فرآورده‌های لبنی از دیگر مشخصات تغذیه سالم است، تصریح کرد: در برنامه غذایی سالم باید از انواع گوشت‌های سفید کم‌چرب استفاده و درصدهای قابل‌قبولی از غلات و مغزها در این برنامه گنجانده شود.

وی بیان کرد: توجه به مصرف میزان کافی آب و نوشیدنی‌های طبیعی مشخصه دیگر تغذیه سالم است؛ در واقع در طول روز باید هر فرد هشت لیوان آب بنوشد همچنین در رژیم غذایی سالم باید انواع سبزی و میوه‌ها گنجانده شود.

این کارشناس‌ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی با بیان اینکه در زمان سپری شده دوره رژیم‌های کاهش وزن، نیازی به حذف هیچ یک از گروه‌های غذای نیست، خاطرنشان کرد: تنها در صورت وجود بیماری یا منع مصرف در موارد خاص، مواد غذایی و یا گروه‌های غذایی حذف خواهند شد.

وی درباره اندازه‌گیری کالری مصرفی در برنامه رژیم غذایی لاغری و یا چاقی گفت: به‌طور کلی در علم تغذیه و برای تمامی انواع رژیم‌های غذایی و گروه‌های سنی و جنسی میزان کالری مصرفی محاسبه شده و براساس سهم‌های گروه‌های غذایی شش‌گانه توصیه شده تقسیم‌بندی خواهد شد اما اینکه همواره نگران دریافت کالری بوده و با خوردن هر ماده غذایی برای محاسبه به جدول کالری موادغذایی مراجعه کنیم، کاری خسته‌کننده و در نهایت بی‌فایده خواهد بود.

آذرپیرا خاطر نشان کرد: در صورت مراجعه به کارشناسان و متخصصان تغذیه، مقدار دریافت کالری توصیه شده هر گروه مشخص می‌شود و می‌توان با توجه‌ به جدول جانشینی موادغذایی تنوع غذایی را رعایت کرد.

 

نوشته محاسبه کالری در رژیم غذایی کاری بیهوده است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.