«مامان بادامی» کیست و چگونه یکی از آن‌ها نباشیم؟!

زمانی که «تایلر بِندر» شروع به ساخت ویدیوهای تیک‌تاکی می‌کرد، هرگز تصور نمی‌کرد که روزی این ویدیوها و اصطلاحی به نام «مامان بادامی» (Almond mom) روزی به ترندی جهانی در زمینه فرهنگ غذایی مادران و تأثیر آن بر رژیم فرزندان تبدیل شود اما این اصطلاح به چه معناست؟ چرا باید مادران و پدران باید از روش‌های مامان بادامی اجتناب کنند؟

مامان بادامی به چه کسی گفته می‌شود؟

مامان بادامی به مادری گفته می‌شود که بیش از اندازه تحت تأثیر رژیم‌های غذایی است. او نسبت به تغذیه‌ی سالم، تصویر بدن خود و فرزندش وسواس دارد. به نظر این دسته از مادران، فرزندان آن‌ها به‌ویژه دختران باید لاغر باشند تا زیبا به نظر برسند. این گروه از مادران گاه به‌اندازه‌ای سخت‌گیر می‌شوند که فرزندان خود را از خوردن برخی غذاها محروم می‌کنند. کارشناسان تغذیه معتقدند که پدران و مادران باید از سبک تربیتی مامان بادامی درس بگیرند و اشتباهات او را تکرار نکنند.

اگرچه مامان بادامی‌ها معمولا قصد بدی ندارند اما توصیه‌های آن‌ها ممکن است برای فرزندان گیج‌کننده و همراه با نارحتی باشد. توصیه‌های چنین والدینی می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودک را کم کند و سبب اختلالات تغذیه در او شود.

اصطلاح مامان بادامی از کجا آمده است؟

مفهوم مامان بادامی ارتباط مستقمی با رژیم‌های غذایی دارد.

اصطلاح مامان بادامی در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی، پس از پخش کلیپی از سریال «زنان خانه‌دار واقعی بورلی هیلز» در تیک‌تاک بر سر زبان‌ها افتاد. در این کلیپ، «جی‌جی حدید» بازیگر آمریکایی پشت تلفن به مادر خود «یولاندا» می‌گوید که تنها یک بادام خورده و احساس ضعف می‌کند. یولاندا به او جواب می‌دهد: «یک یا دو بادام بخور و آن‌ها را خوب بجو.»

یولاندا بعدها در مصاحبه با هفته‌نامه‌ی «پیپل» گفت که این کلیپ واقعی نیست و او در زندگی واقعی با دخترش چنین رفتاری ندارد. او حتی در تیک‌تاک ویدیویی از خود در حال خوردن بادام منتشر کرد تا اعلام کند که این ماجرا فقط یک شوخی بوده است.

بااین‌حال، هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی مختلف از اصطلاح مامان بادامی استفاده می‌شود. هشتگ مامان بادامی هم در این شبکه‌ها نزدیک به ۳۰۰میلیون بار به کار رفته و بسیاری از مردم از آن برای توصیف فشارهای اجتماعی جهت لاغری و لاغر ماندن به هر قیمتی استفاده می‌کنند.

سبک تربیتی مامان بادامی؛ خوب یا بد؟

اگر شما که این مقاله را می‌خوانید معتقدید که حق با مامان بادامی است، باید بگوییم که بله، کمی حق با شماست. به‌هرحال، رژیم غذایی سالم مزایایی دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. از آن گذشته، چاقی بیش از حد در جهان نرخ نسبتا بالایی دارد. اضافه وزن عامل مؤثر در بروز بسیاری از بیماری‌های اغلب کُشنده مانند بیماری‌های قلبی- عروقی، سکته‌ی مغزی، دیابت نوع دوم و برخی‌ از سرطان‌هاست.

در این شرایط، غیرعادی نیست که والدین نسبت به سلامت فرزندان خود نگران باشند. حتی ممکن است منطقی به نظر برسد که والدین فرزندان خود را از مصرف شیرینی‌ها یا غذاهای پرچرب منع کنند.

بااین‌حال، به عقیده‌ی کارشناسان تغذیه، والدین معروف به مامان بادامی، در مراقبت از سلامت فرزندان خود دچار اشتباهات قابل توجهی می‌شوند.

باید این حقیقت را بپذیریم که تمام ترندهای مربوط به سلامت تغذیه درست نیستند. غذا نخوردن صرفا به دلیل جلوگیری از افزایش وزن اشتباهی قدیمی است که هنوز تکرار می‌شود. بسیاری از والدین این نکته را فراموش می‌کنند که کیفیت غذایی که می‌خوریم اهمیت دارد نه کمیت آن.

علاوه‌براین، مامان بادامی اغلب توصیه‌های مربوط به سلامت را از طریق تشویق منفی به فرزندان منتقل می‌کند. به عنوان مثال، به آن‌ها می‌گوید: «آب‌نبات نخور!» این روش تربیتی ممکن است اعتمادبه‌نفس کودک را بگیرد و در نهایت به مشکلاتی مانند اختلالات تغذیه منجر شود.

چرا توصیه‌های مامان بادامی تأثیر منفی دارند؟

کارشناسان تغذیه معتقدند که روش مامان بادامی به چند دلیل مضر است. اول از همه اینکه تصحیح روش مادران و پدران کاری دشوار است. ما همه از کودکی یاد گرفته‌ایم که والدین از هر کسی بهتر می‌دانند. علاوه‌براین، نیاز کودکان به تأیید شدن از سوی والدین می‌تواند تعهد آن‌ها به اجرای توصیه‌های چنین والدینی را افزایش دهد. کودک ممکن است با خود این‌طور فکر کند که من نمی‌خواهم بچه‌ی چاقی باشم و مادرم را از خود ناامید کنم. بنابراین، هر کاری انجام می‌دهم تا به او ثابت کنم که چاق نیستم و اضافه وزن پیدا نخواهم کرد.

به این دلایل تبلیغات منفی را هم باید اضافه کنیم. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که با تبلیغات رژیم‌های لاغری و قرص‌های لاغری احاطه شده است. در این شرایط، احتمالا باورهای مامان بادامی منطقی به نظر می‌رسند. بااین‌حال، کارشناسان علم تغذیه معتقدند که حدود ۷۰ درصد از تبلیغات رژیم‌های لاغری پشتوانه‌ی علمی ندارند و تنها برای کسب درآمد شرکت‌های تولید قرص لاغری ساخته می‌شوند.

چگونه مامان بادامی نباشیم؟

مامان بادامی نسبت به تغذیه سالم، تصویر بدن خود و فرزندش وسواس دارد.

اگر برخی از نشانه‌های مامان بادامی را در خود می‌بینید، وقت آن رسیده که برای مقابله با آن‌ها کاری بکنید. اول از همه، باید بدانید که وجود برخی از این نشانه‌ها در شما طبیعی است. به‌هرحال، در زمان‌های زندگی می‌کنیم که فرهنگ غذایی غالب به سمت لاغری و تناسب اندام می‌رود. با وجودِ این، می‌توانید از چند روش ساده کمک بگیرید و فرزندان خود را به سبک زندگی سالم تربیت کنید.

۱. همیشه قصد و نیت خود را بررسی کنید

گاهی از خود بپرسید: «آیا توصیه‌های من به فرزندم واقعا به نفع اوست؟» هرچند در برخی از مواقع کودکان به خاطر وزن بالای خود در مدرسه قربانی قلدری هم‌کلاسی‌ها می‌شوند اما اغلب قضاوت درباره وزن خود از درون خانواده نشأت می‌گیرد. پس باید به آنچه به کودک خود می‌گویید توجه کنید.

۲. از برچسب‌ زدن خودداری کنید

اگر بعضی از غذاها مانند سبزیجات را بدون هیچ دلیلی غذای خوب بنامید و برخی دیگر مثل کلوچه و شیرینی‌جات را به نام غذاهای بد معرفی کنید، کودک احساس می‌کند که عادات غذایی او خوب یا بد است. به‌جای این کار، به کودک دلیل توصیه خود را بگویید. به‌طور مثال، به او بگویید: «هویج بخور چون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.»

۳. به ترازو توجه نکنید

ابزارهای اندازه‌گیری همیشه به ما کمک نمی‌کنند. تمرکز بر اعداد ترازو ممکن است به اختلالات تغذیه کودک منجر شود. پس به‌جای تمرکز بر میزان وزن کودک او را به تحرک بیشتر و خوردن غذاهای سالم مانند ماهی و سبزیجات تشویق کنید.

۴. همراه با کودکان آشپزی کنید

به‌جای اینکه مانند مامان بادامی از وزن کودک انتقاد کنید، روش‌های کاهش وزن را به کار ببرید. یکی از روش‌های مؤثر برای کاهش وزن کودکان این است که آن‌ها را در آشپزی مشارکت دهید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذاها را یاد بگیرند و برای مصرف صحیح مواد غذایی و کاهش وزن خود تلاش کنند.

۵. از منابع معتبر اطلاعات کسب کنید

از گذشته تاکنون همواره ترندهای سلامتی مختلفی وجود داشته‌اند. از رژیم لاغری سریع دهه ۹۰ گرفته تا رژیم‌های لاغری کنونی، همیشه همه‌ی مردم را به لاغر شدن تشویق کرده‌اند. بنابراین، پیش از اینکه به خبری درباره‌ی فواید لاغری اعتماد کنید، منبع آن را ببینید. به‌جای اینکه به منابع غیرموثق اعتماد کنید، خودتان درباره فواید هر رژیم ترند شده و آنچه سالم‌تر و واقع‌بینانه است تحقیق کنید.

۶. علت هوس‌های غذایی را کشف کنید

غذاهای شیرین، شور و چرب باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین در مغز می‌شوند. علاقه به چنین غذاهایی واکنش طبیعی و فیزیولوژیکی بدن انسان است و همه آن را داریم. آگاهی از هوس‌های غذایی فرزندتان اولین گام برای شکل‌گیری عادات غذایی سالم در اوست. سعی کنید دلیل اشتیاق او نسبت به بعضی از غذاها را کشف کنید و به راه‌هایی غیراجباری برای مقابله با این هوس‌ها فکر کنید.

۷. سلامت روان فرزندتان را حفظ کنید

اگر واقعا نگران فرزند خود هستید و می‌خواهید به او کمک کنید، با او همراه شوید. درصورتی‌که او از پرخوری رنج می‌برد بهتر است یک روان‌پزشک حرفه‌ای پیدا کنید تا از او حمایت کند یا با او درباره مشکلاتی که ممکن است به پرخوری منجر شوند صحبت کند. سلامت روانی و تغذیه با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند. پس بهتر است پیش از اینکه به اضافه وزن کودک فکر کنید، مسائل روانی که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند را کشف کنید.

۸. تیمی از کارشناسان قابل اعتماد تشکیل بدهید

سلامت روان بر نوسانات وزن کودک تأثیر می‌گذارد. بنابراین، باید تلاش کنید تا هم سلامت جسمی و هم سلامت روانی او حفظ شود. برای این کار می‌توانید تیمی از کارشناسان باتجربه و قابل اعتماد تشکیل بدهید. با تحقیق و مشورت با والدین دیگر، یک روان‌شناس، روان‌پزشک و کارشناس تغذیه کاربلد که با تغذیه کودک آشناست بیابید.

این تیم می‌تواند به شما کمک کند تا در وهله‌ی اول ریشه مشکل را پیدا کنید. کسانی که به اختلالات تغذیه دچار می‌شوند اغلب از مشکلاتی روانی رنج می‌برند. بنابراین، مشورت با روان‌شناس، روان‌پزشک و کارشناس تغذیه در کنار یکدیگر به شما کمک می‌کند تا به‌جای استفاده از روش مامان بادامی مشکلات تغذیه کودک را برای همیشه از بین ببرید.

۹. صبر و پایداری را تمرین کنید

اگر کودک شما مشکل اضافه وزن دارد، روش مامان بادامی دردی از شما دوا نمی‌کند. این گونه مشکلات نیاز به درمان دارند. درمان هم یک‌ شبه اثر نمی‌کند. هیچ کارشناس تغذیه یا روان‌شناسی نمی‌تواند با تجویز یک قرص یا دارو کودک را یک شبه از شر اضافه وزن خلاص کند. تغییر واقعی نیاز به درمآن‌هایی مانند افزایش خودآگاهی، روان‌درمانی و ثبات دارد. با درمان مشکل چاقی و اضافه وزن، فرزند شما احساس قدرت و تسلط بر زندگی خود خواهد یافت. این حس موفقیت و تمرینات مداوم به او کمک می‌کند تا همیشه وزنی متناسب داشته باشد. در این شرایط، هیچ‌کس به مامان بادامی نیازی نخواهد داشت.

کلام آخر

روش تربیتی مامان بادامی یکی از روش‌های رایج اشتباه برای تربیت فرزند است. این سبک تربیتی نه‌تنها به کاهش وزن کودک کمکی نمی‌کند، بلکه اعتمادبه‌نفس او را کاهش می‌دهد و او را دچار اختلالات تغذیه می‌کند. در این مقاله، ۹ راه برای مقابله با این روش تربیتی معرفی کردیم. آیا شما هم یک مامان بادامی هستید؟ به نظر شما برای مقابله با این سبک تربیتی چه‌راه‌های دیگری وجود دارند؟

قارچ دکمه‌ ای کامل ملارد - 400 گرم

۴۳,۷۰۰

۳۵,۹۹۰

تومان

گوجه فرنگی Fresh مقدار 1 کیلوگرم

۱۸,۰۰۰

تومان

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: parents

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.