قیمت واقعی تپ سواپ چقدر هست؟ روی آن سرمایه‌گذاری کنیم؟

پس از معروف شدن پروژه نات کوین که از طریق یک بازی بسیار ساده اقدام به توزیع رایگان توکن‌های خودش در تلگرام می‌کرد، چندین توکن دیگر نیز به پیروی از این روش، تلاش کردند تا با سوار شدن بر روی این مدل از علاقه کاربران، برای خودشان محبوبیت و البته ارزشمندی پیدا کنند.

در این بین تپ سواپ را بایستی موفق‌ترین پروژه در جلب نظر کاربرها دانست که تا به امروز هم روند رو به رشد ثابتی را برای خودش در پیش گرفته است. قصد ما از این مطلب، آموزش کار با تپ سواپ یا همان روش‌های به اصطلاح درآمد زایی نیست، بلکه می‌خواهم که ببینیم این پروژه اصلا چقدر ارزش دارد و در صورت ورود به بازار، بررسی کنیم که چه قیمتی را می‌توان برای توکن‌های آن متصور بود؟ در صورتی‌ هم که علاقه‌مند به عضویت در بات تلگرام تپ سواپ هستید، از این لینک اقدام کنید که ۲۵هزار تپ سواپ رایگان نیز به شما هدیه می‌دهد.

در حال حاضر یعنی در تاریخ ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تعداد اعضای کانال تلگرامی تپ سواپ چیزی در حدود ۲.۸۰۰.۰۰۰ هزار نفر است. این عدد برای کانال توییتر یا همان ایکس این پروژه، در حدود ۱.۲ میلیون نفر است که هر دو را باید یک کامیونیتی قدرتمند محسوب کرد که اگرچه با پروژه‌ای چون نات کوین فاصله نسبتا زیادی دارد اما در مقایسه با بسیاری از توکن‌های دیگر، بسیار محبوب است.

از سوی دیگر به این مورد هم بایستی توجه کرد که تپ سواپ نسبت به نات کوین یک پروژه جدیدتر محسوب می‌شود اما با توجه به روند رشد، خیلی بعید به‌نظر می‌رسد که بتواند در بازه زمانی مشابه به چنین جمعیتی دست پیدا کند.

قاعدتا فعالیت اصلی کاربران تپ سواپ، ماین کردن از طریق همان بات تلگرامی به همراه سایر روش‌ها مثل عضویت در سوشال‌ها و رفرال‌گیری و… است. تا به الان از این روش، حدود ۱۴ تریلیارد و ۴۰۰ میلیارد از تپ سواپ توزیع شده است که حاصل ۲۳۰ میلیارد تاچ کردن از طریق فعالیت نزدیک به ۹ میلیون نفر کاربر بوده است.

این اعداد به تنهایی ارزش خاصی ندارند، یعنی قرار نیست اگر تعداد ۱۴ تریلیارد به ۲۰ تریلیارد رسید، ارزش آن پروژه را بیشتر و یا کمتر کند! در واقع از روی تعداد کل توکن‌هایی که قرار است توزیع بشوند و سپس محاسبه جایگاه تپ سواپ در بازار، می‌توان به ارزش و قیمت گذاری توکن‌های آن پی برد.

قبل از آنکه به سراغ محاسبه قیمت گذاری احتمالی برای تپ سواپ برویم، ۳ نکته را عنوان کنم.

Tapswap 1

Tapswap 1

۱- تعداد کل توکن‌های تپ سواپ که قرار است وارد بازار شود، طبق اعلام رسمی تیم آن، ۱ میلیارد واحد خواهد بود. از این ۱ میلیارد واحد، ۵۰ درصد آن بین جامعه فعال این توکن توزیع خواهد شد و از ۵۰ درصد باقی‌مانده، ۳۰ درصد در خزانه تپ سواپ برای بخش‌های توسعه و مارکتینگ سیو می‌شود و ۱۰ درصد به اعضای تیم و ۱۰ درصد هم به مشاوران و مارکتینگ و لیکوئیدیتی تعلق خواهد گرفت که البته این بخش آخر چندان هم شفاف نیست!

حال از ۵۰ درصد نخست که قرار است مستقیم بین اعضای کامیونیتی توزیع شود، ۳۰ درصد آن از طریق بات تلگرامی به کاربران خواهد رسید. ۲۰ درصد آن از روش ایر دراپ به یوزرهای فعال کامیونیتی می‌رسد که قاعدتا همه آن‌ها، جزو افرادی هستند که در بات تلگرامی تپ سواپ نیز فعال هستند. ۲۰ درصد هم به کسانی اختصاص خواهد یافت که در استخر نقدینگی تپ سواپ اقدام به تامین لیکوئیدیتی لازم برای آن می‌کنند و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز بین اعضایی توزیع می‌شود که پشتیبان لیکوئیدیتی لازم برای این پلتفرم هستند.

۲- تپ سواپ بر روی شبکه سولانا راه اندازی شده است و در تبلیغات خودش تلاش زیادی دارد که نشان بدهد توسط سولانا هم پشتیبانی می‌شود اما برخلاف پروژه‌ای چون نات کوین که ساپورت رسمی تلگرام را با خودش دارد، سولانا اظهار نظر خاصی در این ارتباط نکرده و بعید هم به‌نظر می‌رسد که به‌صورت واقعی پشت آن‌ها باشد. همین امر می‌تواند بر روی آینده پروژه و همچنین پلن‌های توسعه آن پس از لانچ شدن در مارکت تاثیر زیادی بگذارد.

۳- رشد بسیار سریع و خوب تپ سواپ تا حد زیادی مرهون نات کوین است که توجه کاربران را به این روش از استخراج رایگان کوین جلب کرد و به نوعی موج سواری در زمان مناسب توسط تپ سواپ توانست آن را به چنین جایگاهی برساند. اگر نگاهی به وایت پیپر این پروژه هم بکنیم، نکات چندان متفاوت و عجیبی با سایر پروژه‌های دیفای هم ندارد و بر روی همان شعارهای قدیمی همچون سرعت بهتر و کارمزد کمتر مانور می‌دهد که سال‌هاست بسیاری از این پروژه‌ها درباره چنین مواردی صحبت می‌کنند.

حالا به سراغ بررسی قیمت احتمالی تپ سواپ می‌رویم و می‌خواهیم ببینیم با هر ۱۰۰ میلیون واحد تپ سواپ که کاربران از طریق بازی یا سایر روش‌ها به‌دست می‌آورند، چقدر کاسب خواهند شد!

همان‌طور که جلوتر گفتیم، قرار است ۵۰ درصد از کل واحدهای قابل عرضه یعنی یک میلیارد توکن به بخش کامیونیتی برسد که معادل ۵۰۰ میلیون واحد می‌شود. از این مقدار هم ۳۰ درصد معادل ۱۵۰ میلیون واحد از طریق بات تلگرامی و ۲۰ درصد معادل ۱۰۰ میلیون واحد از طریق ایردراپ و سایر روش‌ها، بین این کاربران توزیع خواهد شد. یعنی در نهایت ۲۵۰ میلیون واحد تپ سواپ قرار است بین کاربران توزیع شود که ۱۵۰ میلیون عدد آن به‌صورت مستقیم از طریق بات است.

شاید برای بسیاری این سوال ایجاد شود وقتی بیشتر از ۱۴ تریلیون واحد الان داده شده، پس چطوری باید به عدد ۱۵۰ میلیون برسیم؟ جواب ساده است! با یک تقسیم ساده این نتیجه حاصل خواهد شد.

مثلا اگر همین امروز ۱۴.۴ تریلیارد واحد را تقسیم به ۱۵۰ میلیون بکنیم، به عدد ۹۶هزار می‌رسیم! یعنی هر ۹۶هزار واحد از تپ سواپ، تبدیل به یک توکن تپس خواهد شد که البته این رقم به‌طور قطع بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود چون هنوز ماین کردن از این روش ادامه دارد، اما خب تا چه زمانی؟

تپ سواپ اعلام کرده که روش ماین کردن از بات تلگرامی تا ۶ ماه به طول می‌انجامد. زمان آغاز رسمی این فرآیند هم ۱۵ فوریه یا همان ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ بوده است که با این حساب باید تا ۱۵ جولای یا ۲۵ تیر ماه منتظر ماند تا این کار به پایان برسد، اما تا آن زمان مقدار توکن‌ها چقدر خواهد شد؟

اگر بخواهیم روند فعلی را ملاک قرار دهیم، با توجه به آنکه از زمان آغاز پروسه ماین کردن، تقریبا ۷۰ روز گذشته است، پس عدد روزانه ۲۰۷ میلیارد واحد به‌صورت میانگین، استخراج شده است اما این عدد نمی‌تواند مبنای محاسبه باشد چرا که به‌طور قطع روزها و حتی ماه نخست، سرعت ماین بسیار کمتر بوده و با افزایش تعداد کاربران، سرعت آن افزایش یافته به طوری که الان تقریبا روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد به این عدد افزوده می‌شود که همچنان احتمال افزایش آن وجود دارد، پس ما به‌صورت میانگین، عدد رشد را روزانه ۸۰۰ میلیارد واحد در نظر می‌گیریم. البته این رقم می‌تواند طبعا دچار تغییرات زیادی شود ولی با همین فرض، پس در طی ۱۱۰ روز آینده، حدود ۸۸ تریلیارد دیگر به جمع توکن‌های ماین شده افزوده خواهد شد و با این حساب، پس از پایان ۶ ماه حداقل ۱۰۲ تریلیارد از تپ سواپ توسط بات تلگرامی توزیع شده است که معادل ۶۸۰هزار عدد می‌شود. یعنی هر ۶۸۰ هزار تپ سواپی که کاربران از ربات تلگرامی به‌دست می‌آورند، در نهایت تبدیل به یک واحد از تپس خواهد شد. پس اگر شما ۱۰۰ میلیون واحد از تپ سواپ داشتید، حالا با این تقسیم به عدد ۱۴۷ عدد از تپس می‌رسیم!

Tapswap 2

Tapswap 2

ارزش هر واحد از تپ سواپ چقدر است؟

مطمئنا ارزش هر واحد، بستگی مستقیم به حجم مارکت کسب شده توسط تپ سواپ خواهد داشت که آن را هم در سه سناریوی منطقی، بدبینانه و خوش‌بینانه بررسی می‌کنیم.

در حالت منطقی فرض می‌گیریم که با توجه به کامیونیتی نسبتا خوبی که تپ سواپ توانسته کسب کند، پس رقابت با میم کوینی چون پپه برای آن منطقی است و می‌تواند ارزش مارکتی در حد این کوین پیدا کند. از آنجایی که پپه در حال حاضر با مارکت کپ ۱.۷ میلیارد دلاری در جایگاه ۳۷ قرار دارد، پس داشتن رتبه ۳۵ تا ۴۰ بازار برای تپ سواپ هم چندان دور از ذهن نخواهد بود.

با این حساب، ارزش یک میلیارد توکن از تپ سواپ باید در حدود همین ۱.۷ میلیارد دلار باشد که به رقم ۱.۷ دلار به ازای هر تپس می‌رسیم و اگر فرض کنیم شما یک کاربر فعال بوده‌اید که ۱۰۰ میلیون واحد تپ سواپ معادل ۱۴۷ عدد از تپس داشتید، می‌توانید صاحب ۲۵۰ دلار دارایی یا ۱۶.۵ میلیون تومان شوید!

در حالت بدبینانه، باید فرض کرد که تپ سواپ حتی موفق به ورود به جمع ۱۰۰ کوین برتر بازار هم نمی‌شود و در جایگاهی قرار می‌گیرد که لونای شکست خورده الان قرار دارد، یعنی جایگاهی در حدود ۱۵۰ بازار که برای دست‌یالی به چنین رده‌ای، مارکت کپ ۴۸۰ میلیون دلاری، عددی معقول است.

در این شرایط، قیمت هر توکن از تپس به ۴۸ سنت نزول خواهد کرد که برای ۱۰۰ میلیون واحد تپ سواپ معادل ۱۴۷ واحد از تپس، به عددی نزدیک به ۷۱ دلار می‌رسیم که شاید برای کسی که چنین زحمت زیادی برای بدست آوردنش کشیده باشد، بسیار کم باشد.

اما در حالت خوش‌بینانه چطور؟ یعنی زمانی که تپ سواپ بتواند فراتر از انتظارات عمل کرده و به یک مارکت کپ خیلی خوب برسد. برای کسب چنین رتبه‌ای، رسیدن به میم کوینی چون شیبا اینو یک هدف بسیار عالی است! کوینی که در حال حاضر با حدود ۱۶ میلیارد دلار ارزش، در رتبه ۱۱ مارکت قرار دارد و برای کسب چنین مقامی، هر توکن از تپس به بهایی در حدود ۱۶ دلار خواهد رسید که ارزش دارایی فردی با ۱۴۷ واحد از آن را به رقم رویایی ۲۳۵۲ دلار معادل تقریبا ۱۵۳ میلیون تومان می‌رساند!

در پایان باید این نکته را عنوان کرد که هنوز هیچ چیز قطعی درباره لیست شدن تپ سواپ در صرافی‌ها پس از ۶ ماه وجود ندارد و حتی ممکن است تعداد توکن‌های ماین شده بیشتر نیز شوند و برای همین تعداد تعلق گرفته به هر کاربر پایین‌تر بیاید، اما از آنجایی‌که برای بسیاری از افراد، تپ سواپ مصداق ضرب المثل سنگ مفت گنجشک مفت محسوب می‌شود، پس شاید بد نباشد حداقل در حد کسب چند میلیون واحد از آن تلاش کنید، شاید به نتیجه مناسبی رسید!

عضویت در بات تپ سواپ

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.