فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود

الیجا وود در فیلم‌های مختلفی بازی کرده است، اما از او منحصراً به عنوان شخصیت «فرودو» از مجموعه فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» یاد می‌شود. در یک نقطه از کارش، این مرد جوان چشم آبی که در تصویر یک قهرمان خوب زندانی شده بود، شروع به تغییر چشمگیر نقش‌های خود کرد. این یعنی الیجا وود به جای درام‌های مختلف و فانتزی‌های جذاب به دنیای وحشت روی آورد و توانایی خودش را در موقعیت جدیدی کشف کرد. اکنون ما در ویجیاتو می‌خواهیم در تولد ۴۳ سالگی این بازیگر، به یاد بیاوریم که چگونه او سرزمین میانه را به مقصد مکان‌های بسیار خطرناک تری ترک کرد.

<!–

–>

نقش کوین در فیلم شهر گناه

فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وودفرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود
Sin City, 2005

پس از تماشای این اقتباس کمیکی رابرت رودریگز، بینندگان ابتدا شک داشتند که در این فیلم آن شخصیت چشم آبی ارباب حلقه‌ها یا بهتر است بگوییم فرودو بگینز دیگر یک قهرمان سخت‌کوش نیست. در این فیلم الیجا وود دیگر مانند یک هابیت خوش اخلاق به نظر نمی‌رسید، در واقع او دیگر آن پسر خجالتی فیلم‌های پیتر جکسون نبود. اما چرا؟ چون همه چیز با تصویر یک قاتل آدم خوار با با اجرای الیجا وود به دست فراموشی سپرده شد.

شخصیت کوین با بازی وود واقعاً ترسناک است و در تضاد خاص با بافت مردانه و نوآر درون این فیلم به نظر می‌آید. در حالی که قهرمانان عبوس این اثر سینمایی یعنی میکی رورک و بروس ویلیس به دنبال انتقام هستند، اما این مرد باهوش شخصیتی جالب و آرام است که به طور فعال شب‌های خود را در نزدیکی یخچال می‌گذراند. و همه می‌توانند حدس بزنند که او چه میان وعده‌ای می‌خورد. اگر چیزی جز «ارباب حلقه‌ها» را تماشا نمی‌کنید و ناگهان الیجا وود را به این شکل می‌بینید، بدانید از شوکه خواهید شد.

نقش فرانک در فیلم مجنون

فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وودفرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود
Maniac, 2012

در دوره‌ای از سینما ناگهان تصاویر خاص از زندگی قاتلان روانی رواج پیدا کرد و پس از آن نیز فروکش کرد. اما در سال ۲۰۱۲ که این جنس روایت‌های خیلی در مدار توجه نبود، کارگردان فرانک خلفون، فیلم ترسناک اسلشر نیمه فراموش شده «دیوانه» که برآمده از سینمای دهه ۱۹۸۰ میلادی بود را را به روز کرد و دو ایده جالب نیز در آن ارائه کرد: یک اضافه کردن دید اول شخص (که در یک فیلم اسلشر نادر است) و دو نمایش الیجا وود در قالب یک دیوانه خونسرد که به شدت جالب بود.

این فیلم اسلشر نه تنها به چشمان آبی بازیگر نگاه می‌کند، بلکه او را به دیدن دنیا با آنها دعوت می‌کند. نقش قاتل، به طور کلی، تکمیل کننده تلاش‌های الیجا وود در ادامه بازی در فیلم شهر گناه است، اما او در نقش فرانک یک فرد سادیستی را به گونه‌ای به نمایش می‌گذارد که به نظر مخاطب با روان مریض او روبرو است. شاید تصور یک فرودو مهربان در پوشش یک قاتل روانی دردناک باشد. اما این واقعیتی است که در اجرای ایجا وود قابل تماشاست.

نقش نوروال گرینوود در فیلم بیا پیش بابا

فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وودفرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود
Come to Daddy, 2019

وقتی با عنوانی مثل بیا پیش بابایی مواجه می‌شویم، خود به خود پیش بینی می‌کنیم که تحمل چنین فیلمی عجیب و کمی سخت است. اما در مقابل، ژانر فیلم ما را مجاب می‌کند استدلال دیگری پیرامون فیلم داشته باشیم. بیا پیش بابایی فراتر از یک سفر معمولی به سمت پدر است، واضح تر بگویم هیچ چیز این اثر قابل پیش بینی نیست. بیا پیش بابایی، فیلمی مهیج به کارگردانی انت تیمپسون و با بازی الیجا وود است. یک جوان بعد از سال‌ها دوری، به واسطه نامه پدرش تصمیم می‌گیرد تا به دیدار او در یک کلبه دورافتاده برود اما…! داستانی مرموز و غیر قابل پیش بینی با طنزی عجیب در این فیلم به هم گره خورده است.

اما این تریلر کمدی بار دیگر ثابت کرد که الیجا وود عاشق ژانرهای خاص و تاریک است. این بار، فرودو سرزمین میانه تصویر یک هیپستر سرکوب شده و متنعم را به دست آورد که پس از یک مکث چندین ساله در ارتباط به سراغ پدرش در خانه‌ای دور افتاده می‌آید. وود همیشه در ایفای نقش پسرهای آسیب پذیر عالی بوده است و Come to Daddy نیز از این قاعده مستثنی نیست. ماجراجویی‌ داستان‌های تالکین در سرزمین میانه با این نقش به سطح بزرگسالانه‌تری رفته‌، سطحی با زخم‌های خون‌آلود خانواده، مشکلات ارتباطی و راهزنانی که دیدن چهره‌هایشان حکم مرگ است. تماشای این فیلم مصداق یک سرگرمی زود‌گذر است.

نقش نیک چمبرز در فیلم پنجره‌های باز

فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وودفرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود
Open Windows, 2014

یکی دیگر از نقش‌های متفاوت الیجا وود در این‌ سال‌ها شخصیت نیک چمبرز در فیلم تکنو تریلر پنجره‌های باز به کارگردانی ناچو ویگالوندو است. او در این فیلم نقش مدیر ترسو یک سایت طرفداری را دارد که توسط یک هکر به یک توطئه جنایتکارانه کشیده می‌شود. به طور کلی بازگویی داستانی دسیسه‌های فریبنده فیلم پنجره‌های باز دشوار است؛ اما باید بدانید ما در این فیلم شاهد تلاش‌های وود هستیم که دوباره در ورطه تاریک خیابان‌های شهر و آسیب شناسی‌های روانی یک شخصیت دیگر فرو رفته است.

این بازیگر در این فیلم بیشتر نماهای خاصی از صورتش را تجربه می‌کند؛ این یعنی قاب‌های کلوزآپ دائماً وضعیت او را به تصویر می‌کشد. در واقع ما شاهد اضطراب مردی هستیم که مجبور به بازی با قوانین نامشخص است. الیجا وود در این نقش نیز محکم ظاهر شده، اما خود فیلم به طرز ناامیدکننده‌ای مبهم است، اما ایجا وود، و همچنین پیچش نهایی فیلم، هنوز هم دلیلی برای تماشا به مخاطب می‌دهد.

نقش کلینت در فیلم شپش‌ها

فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وودفرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود
Cooties, 2014

در این فیلم یک قطعه مرغ آلوده می‌تواند باعث یک بیماری همه گیر زامبی شود و الیجا وود هم می‌تواند به یک مبارز فعال علیه آخرالزمان تبدیل شود. «شپش‌ها»، یک کمدی زامبی‌محور در مورد مبارزه کارکنان آموزشی با دانش‌آموزان آلوده است که سرانجام الیجا وود را با استانداردهای یک اثر بی‌مووی آشتی داد. ژانری به دور از ادعا که در آن وود نقش یک معلم جایگزین را بازی می‌کند که در اولین روز کاری خود با یک فاجعه زامبی مواجه می‌شود.

در این فیلم دانش آموزان دبیرستانی وحشی ترین هیولاها هستند (بعضی از آنها حتی بدون داشتن ویروس هم هیولا هستند). بنابراین به راحتی می‌توان در اینجا با نقش وود همراهی کرد. یک معلم‌ تازه کار که باید با هر ابزاری با دانش‌آموزان هیولا مبارزه کند. جالب است بدانید در «شپش‌ها» این هنرمند نه تنها نقش اصلی را ایفا می‌کند، بلکه وظایف تولید را نیز بر عهده دارد. این یعنی اکنون وود شرکتی به نام SpectreVision دارد که در حمایت از فیلم‌های ژانری کوجک تخصص دارد (فیلم‌های ترسناک رایج‌ترین در میان آن‌ها هستند)، که یک بار دیگر تأیید می‌کند که او مدت‌هاست در زمینه ژانر ترسناک متخصص شده است.

نقش جانی شاو در فیلم ماجراهای دکه سمساری

فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وودفرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود
Pawn Shop Chronicles, 2013

یک فیلم عجیب دیگر برای فرودو بگینز؛ ماجراهای دکه سمساری داستان از دست رفتن یک حلقه ازدواج است که منجر به یک درگیری و تعقیب و گریز بین یک معتاد و چند جایزه بگیر و یک پیروِ الویس پرایسلی می‌شود. اما نقش الیجا وود در کمدی جنایی وین کرامر را می‌توان یک شگفتی کوچک دیگر نامید. در این فیلم الیجا وود نقش یک دیوانه عجیب و غریب را بازی کرد که زنان را می‌رباید؛ بنابراین شخصیتی به نام ریچارد (مت دیلون) پس از کشف حلقه همسر گمشده خود در یک دکه سمساری، به دنبال او است.

به نظر من نویسندگان این فیلم، بدون شک، این تصویر را در کلیت بازی الیجا وود مورد نظر داشتند که او قبلاً خود را به عنوان یک قاتل، آدم ربا و آدم خوار تثبیت کرده است. پس تقریباً همه این ویژگی‌ها به صورت هماهنگ در فیلم «ماجراهای دکه سمساری» و نقش جانی شاو جمع شده است. الیجا وود در این فیلم یک بازی دیوانه‌کننده ارائه می‌کند و محیط اطرافش را تا حد روان پریشی پیش می‌برد. شاید این نقش را می‌توان گل سر سبد وحشی ترین بازی‌های الیجا وود دانست.

کلام پایانی

فرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وودفرودو در سرزمین کابوس: وحشی ترین نقش های الیجا وود

شاید کم‌تر بازیگری شهرت ناگهانی و فراموش نشدنی الیجا وود را در دوره جوانی پشت سر گذاشته باشد. اما این بازیگر که اکنون به تولد ۴۳ سالگی خودش رسیده است، روزگاری با نقش فرودو بگینز مورد توجه مخاطبان جهانی قرار گرفت. بنابراین، پس از بازی در سه‌گانه فراموش نشدنی ارباب حلقه‌ها شاید بازی در یک نقش جدید و متفاوت برای چنین بازیگرانی سخت باشد. چرا که مردم آن‌ها را برای همیشه در قامت همان شخصیت محبوب‌شان به یاد می‌آورند. اما فرودو سرزمین میانه با قبول ریسک‌های فراوان در دنیای بازیگری، اکنون به هنرمندی تبدیل شده است که می‌تواند در ژانر‌های مختلف نقش‌های متفاوتی را بازی کند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.