شرکت AMD رسما پردازنده‌ های Ryzen 7 8700F و Ryzen 5 8400F را معرفی کرد

شرکت AMD به تازگی وب‌سایت خود را به‌روز کرده است، همان زمانی که پردازنده‌های جدید دسکتاپ در دسترس قرار گرفتند. به گفته شرکت AMD، پردازنده‌ های سری Ryzen 8000F (نسخه‌های Ryzen 7 8700F و Ryzen 5 8400F) در تاریخ ۱۳ فروردین ماه (۱ آپریل) به بازار عرضه شدند، اما از سوی AMD خبر زیادی درباره این انتشار این محصول خاص نیامده بود. در واقع، این تراشه‌های جدید تنها در یک رویداد ویژه در چین ذکر شدند، با این وجود در آن زمان، شرکت AMD هیچ نظری درباره مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه این محصولات ارائه نکرد.
با این حال، امروز ما می‌دانیم که این پردازنده‌های جدید واقعاً بر اساس سیلیکون Phoenix/Hawk Point هستند و اساساً نسخه‌های G-variants بدون پشتیبانی گرافیک مجتمع محسوب خواهند شد. بنابراین، بله، این چیپ‌ها یکی از مهمترین ویژگی‌های این سیلیکون را پشتیبانی نمی‌کنند، و آن هم گرافیک مجتمع RDNA3 کارآمد است. با این حال، به جای آن، با بها تمام شده پایین‌تر و دسترسی به آخرین معماری Zen4 ارائه خواهد شد.
به گفته شرکت AMD، هم پردازنده‌های Ryzen 7 8700F و هم نسخه‌های Ryzen 5 8400F به صورت جهانی در دسترس قرار خواهند گرفت، بنابراین بر اساس شایعات، به بازار کشور چین محدود نخواهند بود. با این حال، گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه، هر دو پردازنده تنها برای شرکای OEM (و احتمالاً تولیدکنندگان سیستم) در دسترس خواهند بود. این به این معنا نیست که به بازار خرده‌فروشی‌ها نخواهند آمد، اما نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ MSRP رسمی ندارند، به علاوه دسترسی به این پردازنده‌ها به این بستگی دارد که شرکت‌ها چه زمانی شروع به فروش آن‌ها در قالب نسخه‌های tray در خرده فروشی‌ها کنند (که تقریباً قطعاً رخ خواهد داد).

شرکت AMD رسما پردازنده‌ های Ryzen 7 8700F و Ryzen 5 8400F را معرفی کرد
مشخصات پردازنده‌های Ryzen 7 8700F و Ryzen 5 8400F، منبع تصویر: شرکت AMD

مشخصات پردازنده‌ های Ryzen 7 8700F و Ryzen 5 8400F شرکت AMD

در مورد مشخصات پردازنده Ryzen 7 8700F می‌توان گفت، این یک تراشه با ۸ هسته و ۱۶ رشته است که از کلاک پایه ۴.۱ گیگاهرتز و بوست کلاک ۵.۱ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده از همان حافظه کش L2 و L3 مشابه تراشه‌های Ryzen 7 8700G استفاده می‌کند، که به ترتیب ۸ و ۱۶ مگابایتی هستند. این پردازنده نیازمند گرافیک جداگانه برای کار است و همچنین Ryzen AI (XDNA) فعال نیست.
از سوی دیگر تراشه Ryzen 5 8400F یک پردازنده ۶ هسته‌ای با کلاک پایه ۴.۲ گیگاهرتز و بوست کلاک ۴.۷ گیگاهرتز است. همانند تراشه‌های Ryzen 5 8500G، این پردازنده دارای ۶ مگابایت حافظه کش L2 و ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 است. لازم به ذکر است که این پردازنده از شتاب دهنده Ryzen AI پشتیبانی نمی‌کند.
در حال حاضر هیچ سیستم ترکیب کننده یا OEM وجود ندارند که این پردازنده‌ها را ارائه دهند. با این حال، به دلیل آزمایشات اولیه توسط یکی از سازندگان مادربردها، قبلاً آن‌ها را مشاهده کرده‌ایم.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.