سیستم‌های هوش مصنوعی DGX نسل بعدی انویدیا دارای سیستم خنک کننده مایع هستند!

جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا تأیید کرده است که سیستم بعدی هوش مصنوعی DGX دارای خنک کننده مایع خواهد بود و فرصت جدیدی را در حوزه مراکز داده ایجاد می‌کند.

اینطور که به نظر می‌رسد، هدف شرکت انویدیا استفاده از خنک‌کننده مایع در سیستم‌های هوش مصنوعی DGX نسل بعدی خود است که نویدبخش افزایش بهره‌وری انرژی و حرارتی خواهد بود.

در ابتدا، این معرفی غیرمنتظره بود زیرا مدیر عامل کمپانی انویدیا آن را در طول یک کنفرانس فاش کرد. استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده مایع در حوزه مراکز داده و سرورهای هوش مصنوعی در حال گسترش است. این پیشرفت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه شرکت‌ها برای تولید تجهیزات خنک‌کننده مایع برای هوش مصنوعی حاصل شده است. استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده مایع در مراکز داده نیازمند کار تحقیق و توسعه (R&D) و زیرساخت‌های مناسب برای نگهداری آن‌ها خواهد بود. به همین دلیل، احتمالاً شرکت انویدیا در این زمینه تحقیقات خود را انجام داده و زیرساخت‌های لازم را برای این منظور فراهم کرده است.

جنسن هوانگ تایید کرد که کامپیوتر بعدی DGX AI شرکت انویدیا با خنک کننده مایع تجهیز خواهد شد. 

—منتشر شده از سوی tae kim (@firstadopter) در تاریخ ۹ مارچ ۲۰۲۴

مزایا استفاده از خنک کننده مایع در مراکز داده و موانع آن

استفاده از خنک‌کننده مایع در مراکز داده دارای مزایا و معایب متعددی است. مزایا اصلی این کار شامل فرآیند خنک‌کنندگی بیشتر و کارآمدتر و تراکم رک سرور بالاتر است، زیرا خنک‌کننده مایع باعث بسته‌بندی نزدیک‌تر سرورها در رک‌ها می‌شود. با این حال، هزینه اولیه بالای آن و پیچیدگی‌های موجود در حفظ مکانیسم کلی، تا کنون مانع پذیرش آن در صنعت شده است. با پیشرفت‌های موجود در تجهیزات داخلی، مراکز داده در نهایت به سیستم خنک‌کننده بهتری نسبت به خنک‌کننده هوای اختصاصی نیاز خواهند داشت و به نظر می‌رسد خنک‌کننده مایع گزینه خوبی برای این منظور خواهد بود.

خنک کننده مایع در سیستم هوش مصنوعی DGX
مزایا استفاده از خنک کننده مایع، منبع تصویر: کمپانی اینتل

شرکت‌هایی مانند SMCI، اینتل و بسیاری دیگر از مدت‌ها قبل برنامه‌های خود را در حوزه سرورهای خنک کننده مایع اعلام کرده بودند، و در نهایت شاهد هستیم که شرکت انویدیا نیز با به کار بردن این فناوری در سیستم‌های هوش مصنوعی DGX خود به این رقابت پیوسته است. با این حال، یک نکته جالب توسط پاتریک مورهد (Patrick Moorhead)، بنیانگذار، مدیر عامل و تحلیلگر ارشد Moor Insights & Strategy بیان شده است که می‌گوید روش‌های موجود مانند کوچک کردن گره، جداسازی قطعات برای خنک کنندگی بهتر و بهینه سازی بسته بندی، نقش مهم و قابل توجهی در بهبود عملکرد سیستم‌ها داشته‌اند بدون اینکه مرزهای حرارتی یا قدرتی را فراتر از حدود مجاز ببرند. به زبان ساده، او اعتقاد دارد که صنعت مرکز داده به نقطه‌ای رسیده است که نیاز مبرمی به نوآوری اساسی در آن دیده می‌شود و جایگزین کردن خنک‌کننده‌ها این کار را انجام نخواهند داد.

تا کنون تمام تلاش‌های ممکن برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم با نسبت معقولی از گرما و قدرت انجام شده است، از جمله استفاده از روش‌های کوچک‌کردن نودها، طراحی‌های جداگانه و بسته‌بندی. سپس پرسیده می‌شود که گزینه بعدی چیست؟ آیا باید از نیتروژن مایع استفاده کنیم؟ بسته‌بندی نوری؟ انتقال به ASICs؟ شبکه‌های سریعتر؟ به نظر می‌رسد که نیاز به ….

— منتشر شده از سوی پاتریک مورهد (@PatrickMoorhead) در تاریخ ۹ مارچ سال ۲۰۲۴

حرکت به سوی استفاده از خنک کننده مایع به صورت دوره‌ای یک گزینه عالی خواهد بود زیرا مصرف برق را کاهش می‌دهد، اتلاف حرارتی بهتری را فراهم می‌کند و همچنین یک تغییر سالم برای یک بخش به عنوان یک کل است. با توجه به هزینه، فراموش نکنیم که شرکت انویدیا تقریباً ۲ تریلیون ارزش بازار را از بخش هوش مصنوعی به خود اختصاص داده است و درآمد مرکز داده نقش قابل توجهی در این رقم ایفا می‌کند. ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در جریان برگزاری رویداد GTC 2024 که تنها چند روز دیگر تا آغاز آن فرصت باقی مانده است، جزئیات بیشتری درباره نسل بعدی سیستم‌های خنک کننده مایع در DGX از شرکت انویدیا بیشتر بشنویم.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.