تردمیل یا الپتیکال؛ تمرین با کدام دستگاه بهتر است؟

تردمیل و الپتیکال تجهیزات ورزشی استانداردی هستند که تقریباً در تمام باشگاه‌های ورزشی پیدا می‌شوند. آنها همچنین ازجمله محبوب‌ترین دستگاه‌ها هستند. سوالی که وجود دارد این است که آیا یکی بهتر از دیگری است؟

در ادامه به بررسی دو دستگاه الپتیکال و تردمیل و تفاوت‌هایشان می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین گزینه برای اهداف خود را انتخاب کنید.

مزایای تردمیل

الپتیکال یا تردمیل؛ کدام‌یک بهتر است؟

تردمیل برای پیاده روی و دویدن طراحی شده است. از آنجایی که می‌توانید سرعت و شیب دستگاه را به‌راحتی تغییر دهید، امکان انجام تمرینات مختلف با این دستگاه را خواهید داشت. به‌علاوه برخی از تردمیل‌ها دارای برنامه‌ها و گزینه‌های تمرین تناوبی هستند که به راحتی می‌توانید آنها را انتخاب کنید و هر بار احساس تازگی و چالش برانگیزی برایتان داشته باشد.

برخی تردمیل‌ها حتی پیشرفت شما را ردیابی می‌کنند و نشان می‌دهند که از جنبه‌های مختلف مسافت، سرعت، انرژی مصرف‌شده، ضربان قلب و غیره چه تغییراتی کرده‌اید.

اگر اهل پیاده روی یا دویدن در خارج از خانه هستید، تردمیل می‌تواند در آب و هوای بد به کمکتان بیاید و این ثبات برای حفظ انگیزه و ایجاد یک روتین تمرینی پایدار بسیار مهم است.

معایب تردمیل

الپتیکال یا تردمیل؛ کدام‌یک بهتر است؟

تردمیل اغلب برای دویدن استفاده می‌شود که می‌تواند برای برخی افراد مشکل‌ساز شود. دویدن می‌تواند برای مفاصل سخت باشد و منجر به درد و آسیب‌های احتمالی شود. به‌ویژه برای کسانی که از قبل مشکلات مفصلی دارند. اگر تنها روی تردمیل بدوید هرگونه مشکل مفصلی می‌تواند تشدید شود.

این دستگاه در درجه اول پاها را به کار می‌گیرد که می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به عدم تعادل عضلانی شود. به همین دلیل است که اگر از تردمیل استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که تمریناتی را که سایر گروه‌های عضلانی را نیز هدف قرار می‌دهند، اعم از تمرینات قدرتی یا انواع مختلف تمرینات هوازی انجام دهید.

در مورد ایمنی تردمیل‌ها نیز نگرانی‌هایی وجود دارد، زیرا در صورت عدم استفاده صحیح می‌توانند منجر به سقوط و آسیب شوند.

مزایای الپتیکال

الپتیکال یا تردمیل؛ کدام‌یک بهتر است؟

یکی از ویژگی‌های مهم دستگاه الپتیکال ماهیت «مفصل-دوست بودن» آن است. از آنجایی که پاها روی پدال‌ها ثابت می‌مانند، مفاصلی اصلی که معمولاً تحت تاثیر آرتریت یا آسیب قرار می‌گیرند، مانند مچ پا، زانو و باسن کمتر تاثیر می‌بینند.

و برخلاف تردمیل، الپتیکال‌ بیشتر تمرینی برای کل بدن ارائه می‌دهد. اهرم‌های بازو، عضلات بازو مانند دوسر و سه‌سر، سینه و پشت را به کار می‌گیرند و پدال‌ها عضلات چهارسر ران، همسترینگ و باسن را هدف قرار می‌دهند.

به‌علاوه بیشتر الپتیکال‌ها انواع مختلفی از سطوح مقاوت و تنظیمات شیب را ارائه می‌دهند به این معنی که می‌توانید آن را مطابق با سطح تناسب اندام و اهداف خود تنظیم کنید. برخی از مدل‌ها شامل تمرینات از پیش برنامه‌ریزی‌شده و گزینه‌های تمرین اینتروال هستند تا شما را باانگیزه نگه دارند.

معایب الپتیکال

الپتیکال یا تردمیل؛ کدام‌یک بهتر است؟

الپتیکال‌ یک دستگاه غیر-حمل‌کننده وزن است، به این معنی که فشار را بر بدن شما کاهش می‌دهد. این چیز خوبی است اما یک جنبه منفی هم دارد: الپتیکال فشار را از روی استخوان‌ها هم کاهش می‌دهد که برای ساخت یا حفظ تراکم استخوان اتفاق بهینه‌ای نیست. این فشارها برای قوی‌تر ماندن استخوان‌های شما با افزایش سن لازم هستند.

حرکتی که روی الپتیکال انجام می‌دهید نیز غیرطبیعی است و از آنجایی که برخی دستگاه‌ها قابلیت تنظیم عرض باسن یا طول گام را نمی‌دهند ممکن است احساس ناخوشایندتری داشته باشید. این موضوع ممکن است فشار غیرضروری بر بدن شما ایجاد کند.

چطور بین تردمیل و الپتیکال انتخاب کنیم؟

الپتیکال یا تردمیل؛ کدام‌یک بهتر است؟

اگر هنوز مطمئن نیستید که کدام‌یک از این دو دستگاه برایتان مناسب‌تر است این چهار عامل را در نظر بگیرید.

اهداف شخصی تناسب اندام

هر دوی این تجهیزات به شما اجازه یک تمرین هوازی قوی می‌دهند. در‌حالی‌که تردمیل می‌تواند عملکرد دویدن را بهبود بخشد و استقامت ایجاد کند، الپتیکال برای بهبود قدرت و هماهنگی کلی عضلات بهتر است.

سلامت مفاصل

تردمیل می‌تواند به طور بالقوه برای مفاصل ناراحت‌کننده باشد، به خصوص اگر در حال دویدن هستید. در مقابل، الپتیکال با حرکات نرم خود فشار را به حداقل می‌رساند، بنابراین ممکن است برای افرادی که درد مفاصل دارند مناسب‌تر باشد.

الپتیکال یا تردمیل؛ کدام‌یک بهتر است؟

تنوع تمرینی و انگیزه

تمرین با تردمیل‌ نسبت به الپتیکال کمتر یکنواخت‌ است، عمدتاً به این دلیل که متغیرهای بیشتری دارد که می‌توانید تغییر دهید و معمولاً برنامه‌های داخلی ارائه می‌دهد. با این حال اگر ازجمله افرادی هستید که با تمرینات یکنواخت به راحتی حوصله‌تان سر می‌رود و می‌خواهید از الیپتیکال استفاده کنید، نوعی از آن را انتخاب کنید که برنامه‌های تمرینی و ویژگی‌های سرگرمی متنوعی داشته باشد.

فضا و بودجه

اگر یکی از این‌ها را برای باشگاه خانگی خود می‌خرید، بدانید که تردمیل‌ به فضای بیشتری از کف خانه نیاز دارند و عموماً گران‌تر از الپتیکال است. تردمیل همچنین به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد درحالی‌که الپتیکال نگهداری کمتری می‌خواهد.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.