بهترین شامپو ضد ریزش مو و خواص آن که باید بشناسید

ریزش مو یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که تقریبا همه‌ی افراد حداقل یک بار در طول زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. این عارضه در مردان شایع‌تر است و معمولا به‌دلیل ژنتیک، تغییرات هورمونی، مشکلات پزشکی یا حتی به‌عنوان بخشی از روند پیری رخ می‌دهد. خوشبختانه، با خرید بهترین شامپو ضد ریزش مو ایرانی یا خارجی می‌توانید تا حد زیادی به رفع این مشکل کمک کنید. چون این محصولات سلامت پوست سر را بهبود می‌بخشند، جریان خون را در پوست سر افزایش می‌دهند و باعث تحریک رشد فولیکول‌های مو می‌شوند. البته نتیجه‌ی استفاده از آن‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به علت ریزش مو بستگی دارد. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ با ما همراه باشید تا با خصوصیات بهترین شامپو ضد ریزش مو خانم ها و آقایان و نحوه‌ی تاثیر آن روی مو آشنا شوید.

چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود؟

ریزش ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد تار مو در روز طبیعی است. اما اگر متوجه شدید که تعداد موهایی که از دست می‌دهید بیشتر از این مقدار است، با پزشک تماس بگیرید. شایع‌ترین علت ریزش مو آلوپسی آندروژنیک است که اغلب از آن به‌عنوان ریزش مو یا طاسی با الگوی مردانه یاد می‌شود. این عارضه توسط هورمونی به نام دی‌هیدروتستوسترون (DHT) ایجاد می‌شود. DHT یک هورمون جنسی طبیعی است، اما وقتی سطح آن بیش از حد بالا می‌رود، روی فولیکول‌های مو تاثیر می‌گذارد و چرخه‌ی زندگی مو را کوتاه‌تر می‌کند. این اتفاق در نهایت باعث ریزش مو و کم‌پشت شدن آن می‌شود.

سایر دلایل احتمالی ریزش مو عبارتند از:

  • افزایش سن
  • ابتلا به بعضی از بیماری‌ها، مانند بیماری تیروئید
  • ژنتیک
  • عوارض جانبی داروها، از جمله داروهای کاهش وزن تزریقی
  • کاهش وزن شدید در مدت زمان کوتاه

آیا استفاده از بهترین شامپو ضد ریزش باعث پرپشت شدن مو می‌شود؟

تحقیقات درباره‌ی شامپو و مراقبت مو نشان می‌دهد که هیچ شامپویی علت ریزش مو را درمان نمی‌کند، اما انتخاب محصول مناسب می‌تواند از شدید شدن این مشکل جلوگیری کند. شامپوی نامناسب قطعا روی پوست سر تاثیر منفی دارد و ریزش مو را بدتر می‌کند. اگر شامپو انتخابی شما به تحریک پوست سر، پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش یا افزایش ریزش مو منجر شد، باید استفاده از آن را قطع کنید.

شامپو ضدریزش مو حاوی چه موادی است؟

یک زن در فروشگاه مشخصات 2 شامپوی مختلف را مقایسه می‌کند

بهترین شامپو ضد ریزش مو آقایان و خانم‌ها شامپویی است که با تمیز کردن پوست سر از رشد مو حمایت می‌کند، بدون اینکه آن را بیش از حد خشک کند یا به آن‌ آسیب برساند. بسیاری از این محصولات حاوی موادی هستند که به‌طور موضعی فعالیت هورمون دی‌هیدروتستوسترون را کاهش می‌دهند یا فاز آناژن (رشد) فولیکول مو را طولانی‌تر می‌کنند.

استفاده از شامپو مو مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کلاژن می‌تواند به ترمیم موها و پرپشت‌تر به نظر رسیدن آن‌ها کمک کند. علاوه بر این، کارشناسان توصیه می‌کنند که از مصرف شامپوهای حاوی سولفات، پارابن و الکل اجتناب کنید و در عوض به‌دنبال مواد طبیعی مانند کافئین، عصاره‌ی چای سبز، روغن درخت چای، رزماری و نعناع باشید. در نهایت شامپو مرطوب‌کننده و شامپ کتوکونازول هم می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشد.

شامپو مرطوب‌کننده

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ریزش مو دارند، در حالی که موی آن‌ها می‌شکند و این شکنندگی اغلب به روتین مراقبت از مو مربوط می‌شود. به همین دلیل، باید موهای خود را با یک شامپو مرطوب‌کننده بشویید و استفاده از ابزارهای حرارتی مثل اتوی مو را متوقف کنید. برای خرید چنین محصولی نیاز نیست بودجه‌ی زیادی در نظر بگیرید. خوشبختانه، انتخاب‌های مقرون به‌صرفه‌ی زیادی وجود دارد. فقط به‌دنبال یک برند معتبر باشید که حاوی مواد مرطوب‌کننده و تقویت‌کننده مو از جمله گلیسیرین، روغن آرگان و روغن جوجوبا باشد.

شامپو کتوکونازول

بعضی از شامپوهای ضدشوره حاوی موادی مانند کتوکونازول، زینک پیریتیون و پیروکتون اولامین هستند. پزشکان اغلب این محصولات را برای درمان شوره‌ی سر و پسوریازیس پوست سر توصیه می‌کنند، اما آن‌ها فواید دیگری هم برای مو دارند.

به گفته‌ی متخصصان، کتوکونازول ممکن است از ریزش مو جلوگیری نکند، اما شواهد نشان می‌دهد که استفاده از آن زیبایی و سلامت مو را بهبود می‌بخشد و به درمان التهاب یا پیشگیری از آن کمک می‌کند. همچنین باعث از بین رفتن یکی از مخمرهای ایجاد‌کننده‌ی شوره‌ی سر به نام پیتروسپوروم (مالاسزیا) می‌شود که روی پوست سر زندگی می‌کند.

چگونه از بهترین شامپو ضد ریزش مو خارجی یا ایرانی استفاده کنیم؟

یک نفر بهترین شامپوی ضد ریزش مو آلمانی را کف دست خود می‌ریزد

اگر با شست‌وشوی روزانه‌ی مو مشکل دارید، به‌سراغ لوازم بهداشتی و شامپوهایی بروید که هر چند روز یک‌بار استفاده می‌شوند. شما می‌توانید شامپو معمولی خود را با یک شامپو ضدریزش مو جایگزین کنید و از آن به همان دفعاتی که موهایتان را به‌طور معمول می‌شویید یا طبق دستور روی بطری استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که اثربخشی شامپو ضدریزش مو به‌مدت زمان تماس آن با پوست سر بستگی دارد. بنابراین، قبل از شستن موها باید چند دقیقه اجازه دهید شامپو روی سر بماند تا مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن به داخل پوست نفوذ کند. به‌علاوه، بهتر است هر سه ما یک‌بار شامپوی خود را عوض کنید؛ چون استفاده از یک محصول ثابت ممکن است احتمال انباشته شدن آلودگی را روی سر افزایش دهد.

۵ شامپوی ضدریزش موی پرفروش

در این بخش تعدادی از پرفروش‌ترین شامپوهای ضدریزش مو در بازار ایران را معرفی خواهیم کرد.

شامپو پرژک مدل سیر حجم ۴۵۰ میلی‌لیتر

شامپو سیر پرژک به‌دلیل داشتن عصاره‌ی سیر خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد، از سلامت پوست سر محافظت می‌کند و باعث تقویت پیاز مو می‌شود. این محصول برای انواع مو، به‌خصوص موهای شکننده و آسیب‌دیده، مناسب است. برای اینکه بیشترین سود را از شامپو سیر پرژک ببرید، توصیه می‌شود از آن ۲ تا سه بار در هفته استفاده کنید.

شامپو پرژک مدل سیر حجم 450 میلی لیتر

شامپو تقویت‌کننده و ضدریزش مو فولیکا حجم ۲۰۰ میلی‌لیتر

فولیکا یکی از برندهای تخصصی مو و پوست است که محصولات خود را با استفاده از فرمولاسیون پیشرفته تولید و روانه‌ی بازار می‌کند. شامپو ضدریزش مو فولیکا حاوی کافئین، عصاره‌ی آرنیکا، زینک سولفات و ویتامین B6 است. این محصول با افزایش جریان خون مویرگی در کف سر و تقویت پیاز مو باعث افزایش حجم و ضخامت ساقه‌ی مو می‌شود و به کاهش ریزش مو در زنان و مردان کمک می‌کند.

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش مو فولیکا حجم 200 میلی لیتر

شامپو تقویت‌کننده و ضدریزش سریتا مدل کافئین مناسب برای انواع مو حجم ۲۰۰ میلی‌لیتر

کافئین ۳ درصد به‌کار رفته در این محصول از طریق تقویت ریشه‌ی مو و تتظیم چربی پوست کف سر می‌تواند ریزش مو را مهار کند. علاوه بر این، شامپو ضدریزش مو سریتا حاوی ماده‌ای به نام سابال است که به‌عنوان مکمل کافئین عمل می‌کند و باعث افزایش تاثیر آن در جلوگیری از ریزش مو می‌شود. از سوی دیگر، رزماری موجود در این محصول گردش خون را در پوست کف سر افزایش می‌دهد و درنتیجه ریشه‌ی مو را تقویت می‌کند.

شامپو تقویت کننده و ضد ریزش سریتا مدل کافئین مناسب برای انواع مو حجم 200 میلی لیتر

شامپو پرژک مدل رزماری حجم ۴۵۰ میلی‌لیتر

عصاره‌ی رزماری یک آنتی‌اکسیدان طبیعی است که خاصیت ضدقارچی دارد و با جلوگیری از رشد مخمرها به رفع شوره‌ی سر کمک می‌کند. علاوه بر این، از اتصال دی‌هیدروتستوسترون به گیرنده‌های هورمونی جلوگیری می‌کند و احتمال طاسی زودرس را کاهش می‌دهد. این محصول برای انواع مو، به‌خصوص موهای نازک و دارای شوره، گزینه‌ی مناسبی است.

شامپو پرژک مدل رزماری حجم 450 میلی لیتر

شامپو ضدریزش مو نئودرم مدل نوتریسل حجم ۳۰۰ میلی‌لیتر

شامپو ضدریزش مو نئودرم از ترکیبات مختلف مانند کافئین، گلیسیرین و PQ10 تشکیل شده است. کافئین با نفوذ به پوست سر و خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد باعث افزایش گردش خون در کف سر می‌شود و فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند. از سوی دیگر، گلیسیرین و PQ10 موجود در آن ضمن جلوگیری از ریزش مو باعث حفظ رطوبت موها می‌شود الکتریسیته‌ی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

شامپو ضد ریزش مو نئودرم مدل نوتریسل حجم 300 میلی لیتر

کلام پایانی

ریزش مو یا کم‌پشت شدن مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به همین دلیل، بهترین شامپو ضد ریزش مو از نظر کاربران دیگر ممکن است برای شما گزینه‎‌ی مناسبی محسوب نشود. اگر با ریزش موی ناگهانی روبه‌رو شدید، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود. پزشک با در نظر گرفتن عوامل مختلف از جمله سطح رطوبت پوست سر، تراکم مو، سن و… بهترین شامپو ضد ریزش برای موهای چرب، خشک یا معمولی را به شما معرفی می‌کند.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منابع: health, menshealth, health.clevelandclinic

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.