۱۳ فیلم‌ ابرقهرمانی پرطرفدار که هرگز دنباله‌ای برای‌شان ساخته نشد

روزی روزگاری، علاقه‌مندان به داستان‌های ابرقهرمانی باید در میان صفحات کتاب‌های کمیک داستان‌های محبوب خود را جست‌وجو می‌کردند. گاهی این داستان‌ها روی پرده سینما به نمایش درمی‌آمدند، که بسیار نادر بود. شخصیت‌هایی مانند کاپیتان آمریکا و بتمن در ماجراجویی‌های سریالی از اوایل دهه ۱۹۴۰ راه خود را به سالن‌های سینما باز کردند.

سریال تلویزیونی رنگارنگ «بتمن» (Batman) در دهه ۱۹۶۰ داستان‌های کمیکی را بین عامه مردم محبوب و زمینه را برای ظهور فیلم‌های ابرقهرمانی پرفروش در اواخر قرن بیستم، فراهم کرد. امروزه فیلم‌های ابرقهرمانی در سالن‌های سینما جولان می‌دهند و این ژانر، به یکی از پردرآمدترین ژانرهای هالیوود تبدیل شده است. در حقیقت ۴ فیلم از ۱۰ فیلم برتر تاریخ از روی یک کتاب کمیک اقتباس شده‌اند.

البته که تولید دنباله برای فیلم‌های موفق اجتناب‌ناپذیر است؛ معمولاً فیلم‌هایی که شامل مرد آهنی، مرد مورچه‌ای، سوپرمن، بتمن، اسپایدرمن و دیگر ابرقهرمانان مشهور می‌شوند با دنباله‌های متعددی به سالن‌های سینما برمی‌گردند. با این وجود روال فیلم‌های ابرقهرمانی همیشه به این صورت نبوده است.

در طول سال‌ها، فیلم‌های زیادی وجود داشته‌اند که از یک کتاب کمیک اقتباس شده‌اند اما به هر دلیلی، هیچ دنباله‌ای برای آن‌ها ساخته نشده. در فهرست پیش رو دلایل غافلگیرکننده ساخته نشدن دنباله چنین فیلم‌هایی را به شما خواهیم گفت.

۱.‌ بلک آدام (Black Adam)

بلک آدام

  • سال تولید: ۲۰۲۲
  • کارگردان: ژائومه کولت-سرا
  • بازیگران: دواین جانسون، آلدیس هاج، نوحا سنتینو، سارا شاهی، مروان کنزاری، کوئینتسا سوئیندل، بودی سابونگوی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۸ از ۱۰۰

برای سال‌ها دواین جانسون که در ابتدا یک کشتی گیر حرفه‌ای بود و بعدها حرفه خود را به بازیگری تغییر داد، به بازی کردن در نقش یک ابرقهرمان علاقه زیادی نشان می‌داد. تا اینکه در سال ۲۰۱۴ هم او و هم دی‌سی، تأیید کردند که او نقش یکی از قهرمانان (یا در حقیقت یکی از ضدقهرمانان) دنیای دی‌سی به نام بلک آدام را بازی خواهد کرد.

این فیلم پس از سال‌ها انتظار و مقدمه‌چینی، بالأخره در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. تا قبل از انتشار فیلم هواداران دی‌سی شک داشتند که آیا «بلک آدام» قرار است ارتباط مستقیمی با دیگر فیلم‌های دی‌سی داشته باشد یا خیر، اما پس از آنکه در صحنه پس از تیتراژ فیلم، بلک آدام با سوپرمن روبه‌رو شد، و حتی هنری کویل برای بازی کردن در نقش سوپرمن برای مدت کوتاهی برگشت، دیگر همه طرفداران قانع شده بودند که قرار است باز هم بلک آدام را در فیلم‌های این فرنچایز ببینند و چه بسا یک درگیری حماسی بین او و سوپرمن در راه است. اگرچه منتقدان چندان از فیلم راضی نبودند، اما استقبال مخاطبان و فروش فیلم به‌ اندازه‌ای زیاد بود که جای هیچ شکی را برای ساخت یک دنباله باقی نمی‌گذاشت.

اکشن فیگور مک فارلین مدل black adam

اما همه‌ چیز به طور غیرمنتظره‌ای پیش رفت و شرایط تغییر کرد. در اکتبر سال ۲۰۲۲، پیتر سافران و جیمز گان، کارگردان مشهور فیلم «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy)، به عنوان سرپرست‌های جدید استودیو دی‌سی انتخاب شدند تا سر و سامانی به این دنیای سینمایی بدهند. کاشف به عمل آمد که در چشم‌انداز جیمز گان برای دنیای سینمایی دی‌سی، خیلی چیزها تغییر خواهند کرد، از جمله بازیگر نقش سوپرمن؛ دیگر هنری کویل نقش این ابرقهرمان محبوب را بازی نخواهد کرد.

دواین جانسون در سال ۲۰۲۳ با کوین هارت که فیلم‌های متعددی را با هم بازی کرده‌اند، در یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگو محور درباره اتفاقی که برای فیلم «بلک آدام» افتاده و رویای او برای بازی در فرنچایز «بلک آدام» را خراب کرده بود، توضیح داد: «من فکر می‌کنم «بلک آدام» درون گردابی از رهبری جدید و تغییراتی که در صدر شرکت به وجود آمد، گرفتار شد. این اتفاق همیشه یکی از بزرگ‌ترین رازها باقی خواهد ماند، نه فقط برای من و دیگر عوامل فیلم، بلکه در کل این صنعت.»

۲. بی‌باک (Daredevil)

بی‌باک

  • سال تولید: ۲۰۰۳
  • کارگردان: مارک استیون جانسون
  • بازیگران: بن افلک، جنیفر گارنر، کالین فارل، جان فاورو، جو پانتولیانو، مایکل کلارک دانکن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۳ از ۱۰۰

هنگامی که مشخص شد بن افلک نقش دردویل را در «بی‌باک» بازی خواهد کرد، طرفداران مارول نسبت به این فیلم امیدوار شدند. دردویل یا مت مورداک، وکیل نابینایی است که به خاطر از دست دادن بینایی خود در یک سانحه، حواس دیگر او در حد و اندازه کسانی که توانایی‌های فوق بشری دارند، تقویت می‌شوند.

درنهایت وقتی فیلم «بی‌باک» منتشر شد، منتقدان به سمتش حمله‌ور شدند و نقدهای منفی بسیار زیادی به سمتش روانه شد. اما فیلم در باکس آفیس خوب عمل کرد و مجموع فروش جهانی آن به بیش از ۱۷۹ میلیون دلار رسید (که برای سال ۲۰۰۳ و یک ابرقهرمان درجه سه مانند دردویل، رقم خوبی به حساب می‌آید). این موفقیت مالی به اندازه کافی برای تولید یک اسپین آف درباره شخصیت الکترا با بازی جنیفر گارنر کافی بود، اما استودیو تصمیم گرفت برای «بی‌باک» هیچ دنباله‌ای نسازد و بیش از این روی این شخصیت سرمایه‌گذاری نکند.

اگرچه هواداران دردویل به خوبی می‌دانند که بیش از یک دهه بعد از «بی‌باک»، این شخصیت از طریق شبکه نتفلیکس جان تازه‌ای گرفت و در قالب یک سریال تلویزیونی نزد آن‌ها برگشت، سریالی که با استقبال گرم‌تری نسبت به «بی‌باک» مواجه شد و برای چند فصل ادامه پیدا کرد.

مجله DAREDEVIL 33 فوریه 2019

مارک استیون جانسون که نویسنده و کارگردان «بی‌باک» است، در بیستمین سالگرد اکران آن، مسئلویت شکست هنری فیلم را به عهده گرفت. او در طول مصاحبه‌ای که با یاهو انجام داد، در این باره توضیح داد: «به گذشته که نگاه می‌کنم، می‌بینم یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که درباره فیلم «بی‌باک» مرتکب شدم، این بود که می‌خواستم همه چیز را درون فیلم بگنجانم.»

جانسون اعتراف کرد که می‌خواست همزمان داستان خاستگاه دردویل را روایت کند و یک گروه کامل از شخصیت‌های مکمل (مانند الکترا) را درون همان فیلم اول بگنجاند و مهم‌تر از همه، در عین انجام همه این کارها، یک داستان ابرقهرمانی جذاب و گیرا تعریف کند. او با اشاره به اهداف خود، گفت در به ثمر رساندن مورد آخر (تعریف یک داستان جذاب و گیرا) کوتاهی کرد و شکست خورد، همین هم باعث شد باقی کارهایی که انجام داده، بیهوده به نظر برسند.

علاوه بر همه این‌ها، جانسون فاش کرد که دنباله «بی‌باک» حاضر و آماده بوده، اما تولید آن به موفقیت فیلم «الکترا» (Elektra) بستگی داشته. پس از آنکه فیلم «الکترا» با شکست مواجه شد، هر برنامه‌ای که برای قسمت دوم «بی‌باک» وجود داشت نیز از بین رفت. او در ادامه افزود: «من اصلاً در تولید فیلم «الکترا» دخالت نداشتم، اما به هر حال سرنوشت «بی‌باک» به آن گره خورده بود و زمانی که آن فیلم شکست خورد، متأسفانه باقی برنامه‌ها نیز کنار گذاشته شدند.»

۳.‌ مجازاتگر (The Punisher)

مجازاتگر

  • سال تولید: ۲۰۰۴
  • کارگردان: جاناتان هنزلی
  • بازیگران: توماس جین، جان تراولتا، ویل پاتون، روی شایدر، لورا هرینگ، بن فاستر، ربکا رومین
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۹ از ۱۰۰

وقتی از ضدقهرمان‌های دنیای کمیک صحبت می‌کنیم، هیچ‌ کدام آن‌ها نمی‌توانند به بی‌رحمی و خشونت‌آمیزی پانیشر مارول باشند. اولین اقتباس سینمایی این شخصیت در سال ۱۹۸۹ و در هیبت یک فیلم منحصر به نمایش خانگی ظاهر شد. در این فیلم دولف لاندگرن نقش فرانک کسل یا همان پانیشر را بازی می‌کرد، مردی که پس از کشته شدن خانواده‌اش به یک شورشی مرگبار و انتقام‌جو تبدیل می‌شود.

در اقتباس سال ۲۰۰۴، اقتباس مد نظر ما، توماس جین نقش پانیشر را در فیلم «مجازاتگر» بازی کرد. بودجه این فیلم ۳۳ میلیون دلار بود که برای تولیدکنندگان خود فروش جهانی ۵۴.۷ میلیون دلاری را به ارمغان آورد. بنابراین هواداران توقع داشتند فیلم دنباله داشته باشد و باز هم ماجراهای خونین فرانک کسل را تماشا کنند، اما چیزی که بعدها نصیب‌شان شد، نه یک دنباله، بلکه یک شروع مجدد بود. فیلم «مجازاتگر: منطقه جنگی» (The Punisher: War Zone) با بازی ری استیونسون در نقش فرانک کسل سال ۲۰۰۸ منتشر شد و هیچ ارتباطی با فیلم قبلی نداشت. (همچنین در سریال تلویزیونی این شخصیت در نتفلیکس، جان برنتال نقش پانیشر را بازی می‌کند.)

دستبند مدل پانیشر کد The Punisher

حالا این سؤال به وجود می‌آید که چرا آن‌ها زحمت ساختن یک شروع مجدد را به خود دادند، اما دنباله «مجازاتگر» را نساختند؟ به گفته جین، در حقیقت برنامه‌هایی برای بازگشت او در نقش فرانک کسل و قسمت دوم فیلم «مجازاتگر» وجود داشت. او در طول یک گفت‌وگو فاش کرد که دنباله «مجازاتگر» در دست تولید بود و راب زامبی، کارگردان ژانر وحشت، قرار بود آن را کارگردانی کند. جین گفت عوامل مارول با دیدگاه زامبی (کارگردان)‌ موافق نبودند و برای ساختن دنباله «مجازاتگر» به دنبال کارگردان دیگری رفتند. آن‌ها درنهایت سراغ والتر هیل رفتند، یک کارگردان کهنه‌کار هالیوود که موفق به ساخت آثار محبوبی مانند «چهل و هشت ساعت»‌ (۴۸ Hrs) و «جنگجویان» (The Warriors) شده بود.

جین که از طرفداران بزرگ آثار هیل بود، از انتخاب او به عنوان کارگردان دنباله «مجازاتگر» هیجان زده شد. تا اینکه مارول به طرز گیج‌کننده‌ای تصمیم گرفت مسیر دیگری را انتخاب کند. او در این باره گفت: «آن‌ها به دلایلی که خارج از درک من است، دست رد به سینه والتر هیل زدند.» زمانی که مارول کارگردان جایگزینی را برای ساخت این دنباله پیشنهاد داد، کارگردانی که از نظر جین از پس این کار برنمی‌آمد، او تصمیم گرفت این پروژه را ترک کند. بنابراین آنچه دنباله «مجازاتگر» بود، به یک شروع مجدد، یا ریبوت تبدیل شد.

۴. اسپاون (Spawn)

اسپاون

  • سال تولید: ۱۹۹۷
  • کارگردان: مارک ای. زی. دیپه
  • بازیگران: مایکل جای وایت، جان لگویزمائو، مارتین شین، تریسا رندل، نیکول ویلیامسون، دی دی سویینی
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۷ از ۱۰۰

فیلم «اسپاون» در سال ۱۹۷۷ و براساس کمیکی با همین نام نوشته تاد مک‌فارلین ساخته شد. داستان «اسپاون» درباره آدم‌کشی به نام آل سیمونز (با بازی مایکل جی وایت) است که رئیسش (با بازی مارتین شین) او را فریب داده و به قتل می‌رساند. آن موقع است که آل سیمونز با شیطانی به نام ملیبولجیا (با بازی فرانک ولکر) معامله می‌کند. آل به یکی از سربازان ارتش جهنم تبدیل می‌شود تا در ازای آن، بتواند به دنیای زندگان بازگردد.

این فیلم با موفقیتی اندک، بیش از دو برابر بودجه ۴۰ میلیون دلاری خود را در گیشه به دست آورد و خیلی زود به یک فیلم کالت تبدیل شد. با این وجود، برای استودیو نیو لاین سینما، این موفقیت به اندازه‌ای نبود که برای «اسپاون» دنباله بسازد.

در همان زمان‌ بود که مک‌فارلین، خالق این شخصیت، یک اقتباس انیمیشنی از «اسپاون» را به شبکه HBO برد که بین هواداران به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد و در سال ۱۹۹۹ برنده جایزه امی شد. از آن موقع به بعد مک‌فارلین در تلاش است تا یک فیلم دیگر از «اسپاون» تولید شود، از قضا او به دنبال ریبوت کردن و شروع مجدد فرنچایز «اسپاون» است و علاقه‌ای به دنباله همان فیلم قبلی ندارد.

سال ۲۰۰۵ مک‌فارلین در مصاحبه‌ای با سایت IGN توضیح داد که ایده جدیدی برای یک فیلم با رده‌سنی بزرگسال برای «اسپاون» به ذهنش رسیده؛ در این فیلم نقش اسپاون مشابه نقش کوسه‌ها در فیلم «آرواره‌ها» (Jaws) خواهد بود، یک موجود بدخواه که در طول فیلم به ندرت دیده می‌شود، اما حضورش در داستان پررنگ و ملموس است.

در سال ۲۰۱۳ مک‌فارلین فاش کرد که هنوز در حال کار بر روی ریبوت «اسپاون» است و توضیح داد که قرار است تا پایان همان سال یک فیلمنامه آماده داشته باشد و پس از آن، فیلم به زودی آماده تولید خواهد شد. به روزسانی بعدی درباره ریبوت «اسپاون» در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این بار جیمی فاکس درباره ریبوت «اسپاون»، که بنا بر شواهد قرار است در آن بازی کند، اطلاع داد. او به سایت ComicBook.com گفت که این پروژه طولانی‌مدت مشابه و در حد و اندازه «جوکر» تاد فیلیپس خواهد بود؛ همان‌طور که فیلیپس دشمن خونین بتمن را آن‌قدر متفاوت به تصویر کشید، در ریبوت «اسپاون» نیز، این شخصیت قرار است به شیوه‌ای جدید نمایش داده شود.

۵. هنکاک (Hancock)

هنکاک

  • سال تولید: ۲۰۰۸
  • کارگردان: پیتر برگ
  • بازیگران: ویل اسمیت، شارلیز ترون، جیسون بیتمن، الکسا هیوینز
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۲ از ۱۰۰

فیلم «هنکاک» محصول سال ۲۰۰۸ شبیه باقی فیلم‌های ابرقهرمانی نبود. در «هنکاک» ویل اسمیت نقش قهرمان داستان را بازی می‌کند، یک آدم بداخلاق، دائم‌الخمر و چندش که قدرت‌های فرابشری‌اش، چه برای خودش، چه برای شهری که در آن زندگی می‌کند، بیشتر به نفرین شبیه‌اند تا موهبت. همان شهری که بارها در تلاش‌های ناموفق برای قهرمان‌ بازی، آن را نابود کرده.

تولید فیلم «هنکاک» بسیار پر هزینه بود و طبق گزارش‌ها، ۱۵۰ میلیون دلار هزینه داشته است. که البته با فروش جهانی بیش از ۶۲۹ میلیون دلار، به یک موفقیت تجاری تمام عیار تبدیل شد. با چنین ارقامی، دنباله فیلم، یعنی «هنکاک ۲» قطعی به نظر می‌رسید، پس چرا این فیلم تولید نشد؟ چه علتی داشت؟ آن هم زمانی که قرار بود ساخته شود؟

در سپتامبر ۲۰۰۹، کارگردان پیتر برگ به MTV News اعلام کرد که دنباله فیلم «هنکاک» در دست ساخت است و ویل اسمیت و هم‌بازیان او، از جمله شارلیز ترون و جیسون بیتمن در آن ایفای نقش خواهند کرد. طبق گفته‌های برگ، داستان کلی فیلم مشخص بود و نویسندگانی برای نوشتن فیلمنامه آن استخدام شده بودند. برگ در آن زمان گفته بود: «امیدوارم به زودی فیلمنامه‌ فیلم آماده شود. این چیزی است که همه مشتاق هستیم روی آن کار کنیم.»

اما تنها چند ماه پس از این گفت‌وگو، لحن برگ کاملاً تغییر کرد و دیگر اثری از مثبت‌اندیشی و اشتیاق گذشته در آن دیده نمی‌شد. او توضیح داد: «غیرممکن است که همه ما را درون یک اتاق جمع کنید تا بتوانیم ضمن صحبت کردن با یکدیگر، سر مسائل مختلف به توافق برسیم. شما هرگز نمی‌توانید جمعی پیدا کنید که برای توافق کردن با هم به اندازه ما مشکل داشته باشند.» با این حال در آن زمان، برگ همچنان اصرار داشت که با وجود تمام مشکلات آن‌ها «هنکاک ۲» را خواهند ساخت. هرچند که تا به امروز این وعده برگ جامه عمل به خود نپوشانده است.

۶. مردان اسرارآمیز (Mystery Men)

مردان اسرارآمیز

  • سال تولید: ۱۹۹۹
  • کارگردان: کینکا آشر
  • بازیگران: هانک آزاریا، کلر فورلانی، جانین گاروفالو، ادی ایزارد، بن استیلر، گرگ کینر، ویلیام اچ میسی، کل میچل، لنا اولین، جفری راش
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۰ از ۱۰۰

فیلم «مردان اسرارآمیز» مسلماً یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های ابرقهرمانی است که تا به حال ساخته شده. «مردان اسرارآمیز» در سال ۱۹۹۹ براساس شخصیت‌هایی که برای اولین بار در کمیک‌های وحشتناک «هویج شعله‌ور» (Flaming Carrot) ظاهر شدند، ساخته شد.

«مردان اسرارآمیز» روایت گرد هم آمدن عجیب‌ترین ابرقهرمانان تاریخ است. این ابرقهرمان‌ها شامل بیل‌زن (با بازی ویلیام اچ. میسی. قدرت فرابشری او حفاری حرفه‌ای است!)، بولر (با بازی جین گارافولو. او با یک توپ بولینگ با جرم و جنایت مبارزه می‌کند.)، و آقای خشمگین (با بازی بن استیلر. قدرت فرابشری او این است که می‌تواند بی‌اندازه خشمگین شود) می‌شود. آن‌ها و بقیه گروه عجیب و غریب ابرقهرمان‌ها، با نیروهای شیطانی به رهبری کازانووا فرانکنشتاین (با بازی جفری راش که برنده جایزه اسکار نیز شده)، مغز متفکر این گروه جنایتکار مبارزه می‌کنند.

«مردان اسرارآمیز» فیلمی نبود که در باکس آفیس اقبال خوبی داشته باشد و فروش آن کمتر از نصف بودجه ۶۸ میلیون دلاری آن را جبران کرد. این شکست تجاری باعث شد احدی به تولید دنباله این فیلم فکر نکند و امیدی به آن نداشته باشد. اما در اتفاقی غافلگیرکننده، در سال‌های پس از انتشار فیلم، «مردان اسرارآمیز» به یک فیلم کالت محبوب تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد، طرفدارانی که تا همین امروز جمعیت فزاینده‌ای دارند و خواهان یک دنباله جنجالی برای فیلم محبوب‌شان هستند.

در حقیقت یکی از ستارگان فیلم برای ساختن دنباله آن تلاش کرده است: کل میچل، کسی که نقش پسر نامرئی را بازی کرده. میچل در سال ۲۰۲۳ به سایت ComicBook.com اعلام کرد که خواهان ساخته شدن دنباله «مردان اسرارآمیز» است. او در این گفت‌وگو افشا کرد که با هم‌بازی خود، هانک آزاریا که نقش راجای آبی را بازی کرده، درباره احتمال ساختن یک دنباله صحبت کرده.

او افزود برای دنباله فیلم ایده‌های جالبی به ذهنش رسیده و قرار است درباره همه این‌ها با بن استیلر صحبت کنند. وقتی از میچل درباره ایده‌هایی که برای «مردان اسرارآمیز ۲» دارد پرسیدند، او به گفتن «داستان خاستگاه» اکتفا کرد و گفت: «می‌دانید، ما اولین گروه ابرقهرمانی سینما بودیم، قبل از «انتقام‌جویان» و همه فیلم‌های ابرقهرمانی دیگر که پس از ما این کار را تکرار کردند.»

۷.  به بلندای آسمان (Sky High)

 به بلندای آسمان

  • سال تولید: ۲۰۰۵
  • کارگردان: مایک میچل
  • بازیگران: مایکل آنگارانو، کرت راسل، کلی پرستون، دنیل پانابیکر، کوین هافرنان، لیندا کارتر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰

قبل از آنکه دیزنی موفق به خرید مارول شود و دنیای سینمایی مارول را راه‌اندازی کند، در سال ۲۰۰۵ تلاش کرد با فیلم «دبیرستان آسمان» به ژانر ابرقهرمانی بپردازد. داستان فیلم در دنیایی به وقوع می‌پیوندد که مملو از افراد دارای قدرت‌های فرابشری است. «دبیرستان آسمان» درباره ویل استرانگهولد (با بازی مایکل آنگارانو) است، یک ابرقهرمان تازه‌کار که در حال آموزش دیدن است. ویل به همراه تعداد دیگر، در یک دبیرستان مخصوص نوجوانانی که قدرت‌های فرابشری دارند تحصیل می‌کند. البته ابرقهرمان شدن بیش از آنکه هدف خود شخص ویل باشد، خواسته پدر و مادر ابرقهرمان اوست: فرمانده (با بازی کرت راسل) و جت استریم (با بازی کلی پرستون).

«دبیرستان آسمان»، فیلم رنگارنگ و خانوادگی دیزنی هیچ شباهتی به فیلم‌های ابرقهرمانی آن دوره که برداشت بسیار تیره‌تری از این ژانر را ارائه می‌دادند، نداشت. به خصوص که همان موقع‌ها اولین فیلم از سه‌گانه «شوالیه تاریکی» (Dark Knight) کریستوفر نولان منتشر شده بود. با این حال، این فیلم در باکس آفیس عملکرد خوبی داشت و نزدیک به ۹۰ میلیون دلار در سطح جهانی به دست آورد که تقریباً سه برابر بودجه متوسط آن، یعنی ۳۵ میلیون دلار، بود.

به گفته کارگردان فیلم، مایک میچل، دیزنی قصد داشت «دبیرستان آسمان» را در قالب یک سریال تلویزیونی ادامه بدهد و همه بازیگران (به جز راسل و پرستون) برای این سریال اسپین اف قرارداد بسته بودند. میچل طی یک مصاحبه این را به عنوان نقشه اولیه دیزنی برای ادامه دادن «دبیرستان آسمان» تأیید کرد. اما «دبیرستان آسمان» به آن فیلم پرفروش و پر سر و صدایی که دیزنی انتظارش را می‌کشید، تبدیل نشد و به همین دلیل تمام برنامه‌هایی که برای سریال وجود داشت، کنار گذاشته شدند.

با این وجود میچل و چندی از نویسندگان فیلم به قدری به پتانسیل «دبیرستان آسمان» ایمان داشتند که تصمیم گرفتند فیلمنامه‌ای برای قسمت دوم آن تهیه کنند و نام دنباله فیلم را «دانشگاه نجات» (Save U، که معنی دوپهلویی دارد و هم به معنای «نجات دادن تو» و هم به معنای «دانشگاه نجات» است) گذاشتند. در «دانشگاه نجات» شخصیت‌های «دبیرستان آسمان» از مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند و حالا برای ادامه آموزش‌های خود، در دانشگاه نجات مشغول به تحصیل می‌شوند. میچل به این فیلم افتخار می‌کرد و معتقد بود دیزنی باید آن را به یک فرنچایز تبدیل کند.

۸. زنبور سبز (The Green Hornet)

زنبور سبز

  • سال تولید: ۲۰۱۱
  • کارگردان: میشل گوندری
  • بازیگران: ست روگن، جی چو، کامرون دیاز، تام ویلکینسون، ادوارد جیمز آلموس، ادوارد فرلانگ، آنالی تیپتن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۵ از ۱۰۰

فیلم «زنبور سبز» براساس کمیکی ساخته شده که قدمت آن به سال ۱۹۴۰ برمی‌گردد، این اثر در سال ۱۹۶۰ صاحب یک اقتباس تلویزیونی با بازی ون جانسون در نقش قهرمان نقاب‌پوش شد و اسطوره هنرهای رزمی، خود شخص بروس لی نقش خدمتکار او، کاتو را بازی کرد.

پس از آنکه فیلم‌هایی همچون «مرد آهنی» (Iron Man) و «شوالیه تاریکی» به موفقیت رسیدند و ژانر ابرقهرمانی را به رونق رساندند، این ابرقهرمان قدیمی در سال ۲۰۱۱ احیا شد. این بار ستاره فیلم‌های کمدی، ست روگن، نقش اصلی فیلم را به عهده گرفت و جی چو در نقش کاتو به او پیوست تا یک فیلم ابرقهرمانی با چاشنی طنز را به سالن‌های سینما ببرند.

«زنبور سبز» با بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری و فیلمنامه‌ای که روگن به همراه همکار قدیمی خود اوان گلدبرگ نوشته بود، به دست میشل گوندری کارگردانی شد. فیلم «زنبور سبز» نقدهای ضد و نقیضی دریافت کرد و ۲۲۷ میلیون دلار در باکس آفیس فروخت، درمجموع، نه می‌توان آن را یک موفقیت تمام عیار و نه یک شکست مفتضحانه خطاب کرد؛ اما کسانی که فیلم را تماشا کرده‌اند به خوبی می‌دانند «زنبور سبز» درنهایت سرگرم‌کننده و مفرح است.

با توجه به همه این‌ها، هواداران توقع داشتند «زنبور سبز» دنباله‌ای داشته باشد و چنین توقعی به هیچ وجه دور از ذهن نبود. با این حال نیل موریتز، تهیه‌کننده «زنبور سبز» در پاسخ به هالیوود ریپورتر توضیح داد چرا این فیلم هیچ دنباله‌ای ندارد. او با اشاره به هزینه بالای فیلمبرداری در لس‌آنجلس و میلیون‌ها دلاری که برای اکران سه‌بعدی آن خرج شده، گفت: «فیلم ۲۵۰ میلیون دلار فروخت و در حقیقت تا حد بسیار خوبی رضایت مخاطبان را جلب کرد، اما ما فیلم را با هزینه گزافی تولید کردیم. اگر من اکران سه‌بعدی را کنار می‌گذاشتم و  تولید فیلم را در حالت تخفیف مالیاتی انجام می‌دادم، موفقیت مالی «زنبور سبز» برای استودیو به یک سود مالی بزرگ تبدیل می‌شد. متأسفانه با شرایط حال حاضر، قرار نیست هیچ دنباله‌ای برای «زنبور سبز» تولید کنیم.»

با وجود اینکه وضعیت دنباله «زنبور سبز» مشخص نیست و نمی‌توان با قطعیت درباره آن صحبت کرد، اما مدتی است که زمزمه‌هایی درباره ریبوت شدن آن به گوش می رسد. در سال ۲۰۲۰ مالکیت حقوقی این شخصیت به دست شرکت Amasia Entertainment خریداری شد و طبق گزارش‌ها آن‌ها قصد دارند یک فیلم جدید برای «زنبور سبز» بسازند.

۹.  شبح (The Phantom)

شبح

  • سال تولید: ۱۹۹۶
  • کارگردان: سایمون وینسر
  • بازیگران: بیلی زین، کریستی سوانسون، تریت ویلیامز، کاترین زیتا جونز، کیسی شماشکو
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۳ از ۱۰۰

«شبح» نیز یکی دیگر از آثار قدمت‌دار دنیای کمیک است که اولین بار در دهه ۱۹۳۰ و در روزنامه‌ها ظاهر شد. شرکت پارامونت در سال ۱۹۹۶ این ابرقهرمان که به «شبحی که راه می‌رود» معروف بود را روی پرده سینما برد و بیلی زین، ستاره‌ای که بعدها در فیلم «تایتانیک» درخشید را در نقش اول آن قرار بود.

در حالی که از ابتدا بیلی زین برای بازی در دو دنباله از این فیلم آماده شده بود، بودجه کم فیلم، حال و هوای قدیمی آن و فیلمنامه‌ نه چندان خوبش، باعث شد «شبح» نه حمایت مخاطبان را به دست بیاورد و نه منتقدان را راضی کند. در نتیجه نقدهای خوبی از آن منتشر نشد و در گیشه فقط ۱۷ میلیون دلار فروخت. به این ترتیب هر برنامه‌ای که برای فرنچایز «شبح» ریخته شده بود، لغو شد.

بیش از یک دهه بعد، «شبح» دوباره ظاهر شد، این بار «شبح» به جای سالن‌های سینما در تلویزیون پرسه می‌زد. شبکه SyFy به یک مینی‌سریال درباره «شبح» چراغ سبز نشان داد و سال بعد آن را منتشر کرد. این شبکه مینی‌سریال را به عنوان یک فیلم چهار ساعته تبلیغ کرد و اعلام کرد که این مینی‌سریال با بازی رایان کارنز در نقش شبح، زمینه را برای یک سریال کامل آماده می‌کند. اما پس از انتشار مینی‌سریال، با وجود نقدهای منفی و امتیاز پایینی که دریافت کرد،‌ هیچ سریالی در ادامه آن ساخته نشد و «شبح» دوباره محو شد.

در طول سال‌ها، گاه شایعاتی مبنی بر ریبوت دوباره این اثر تحت عنوان «میراث شبح» (The Phantom Legacy) به گوش می‌رسید، اما این برنامه‌ها هرگز به نتیجه نرسیدند. با این وجود زین برای بازگشت به نقش شبح ابراز علاقه کرده است. زین در گفت‌وگو با ComicBook.com گفت: «راستش را بخواهید بازگشت شبح بسیار جالب خواهد شد. داستان به این شکل می‌شود که ۲۰ سال بعد، پدر جای خود را به پسر می‌دهد و شبح جدیدی به مبارزه با جرم و جنایت روی می‌آورد. بنابراین، درست مانند دنیای کمیک، می‌توان به جرأت گفت که شخصیت شبح {در سینما} غوغا خواهد کرد.»

۱۰. موشک‌زن (The Rocketeer)

موشک‌زن

  • سال تولید: ۱۹۹۱
  • کارگردان: جو جانستون
  • بازیگران: بیلی کمپل، جنیفر کانلی، آلن آرکین، تیموتی دالتون، پل سوروینو، تری اوکوئین، جاون پالیتو، اد لاتر
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰

فیلم «موشک‌باز» دیزنی با ظاهری الهام گرفته از هنر دکو، در سال ۱۹۹۱ انتشار یافت و به سرعت به یک شکست مفتضحانه تبدیل شد. «موشک‌باز» با بازی بیلی کمپبل در نقش اصلی فیلم، داستان یک خلبان خودسر را روایت می‌کند که از نمونه اولیه یک جت‌پک برای مقابله با نازی‌ها استفاده می‌کند. فیلم در گیشه شکست خورد و تنها ۴۶.۷ میلیون دلار به دست آورد. اگرچه برنامه‌هایی برای دنباله آن در نظر گرفته شده بود، اما فروش پایین آن برنامه‌های جاه‌طلبانه دیزنی برای ایجاد فرنچایز «موشک‌باز» را از بین برد.

۲۵ سال بعد، زمانی که «موشک‌باز» به واسطه جلوتر بودن از زمان خود به یکی از فیلم‌های کالت محبوب تبدیل شده، برنامه‌هایی برای ریبوت کردن آن در حال شکل‌گیری است. در سال ۲۰۱۶، هالیوود ریپورتر گزارش داد که «موشک‌باز» (Rocketeer) در دست توسعه قرار گرفته. سال ۲۰۲۱ ددلاین گزارش داد که دیوید اویلوو و همسرش جسیکا در حال تولید یک دنباله برای «موشک‌باز» هستند، یک فیلم منحصر به شبکه دیزنی+ که تحت عنوان «بازگشت موشک‌باز» (The Return of the Rocketeer) منتشر خواهد شد. به احتمال زیاد در این دنباله شاهد سپرده شدن جت‌پک به یک قهرمان جدید خواهیم بود.

اویلوو در سال ۲۰۲۲، طی یک مصاحبه با TheWrap افشا کرد که فیلمنامه فیلم «بازگشت موشک‌باز» همچنان در حال نگارش است و در حال حاضر هیچ کارگردانی برای فیلم انتخاب نشده. او درباره «موشک‌باز» گفت: «من به شخصه یکی از طرفداران پرو پا قرص فیلم اول بودم. درواقع پوستر فیلم را در نوجوانی در اتاق خوابم نصب کرده بودم. «موشک‌باز» یکی از دارایی‌های محبوب دیزنی است، بنابراین اینکه به تو اعتماد کنند تا میراث آن را زنده کنی، باعث افتخار است. ما طرفداران فیلم اصلی را راضی خواهیم کرد و امیدواریم جامعه جدیدی از هواداران را جذب «موشک‌باز» کنیم.»

۱۱. تاریخچه (Chronicle)

تاریخچه

  • سال تولید: ۲۰۱۲
  • کارگردان: جاش ترانک
  • بازیگران: دین دی هان، مایکل بی. جردن، الکس راسل، اشلی پلدن
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰

در میان انبوه فیلم‌های ابرقهرمانی پر سر و صدا که سال ۲۰۱۲ منتشر شدند، از جمله «انتقام‌جویان»، «مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» (The Amazing Spider-Man) و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises) و چندین فیلم دیگر، یک فیلم کاملاً متفاوت در ژانر ابرقهرمانی منتشر شد به نام «تاریخچه».

«تاریخچه» که به سبک ویدیوهای پیداشده (The found footage) ساخته شده، داستان گروهی از پسران نوجوان را دنبال می‌کند که یک ماده مرموز را کشف می‌کنند، ماده‌ای که به آن‌ها قدرت تله‌کینزی می‌دهد. اما هر موهبتی با یک نفرین همراه است، و نفرین قدرت آن‌ها، قرار گرفتن در مسیر شومی‌ست که هیچ عاقبت خوشی ندارد.

این فیلم که با بودجه اندک ۱۲ میلیون دلاری ساخته شد، با فروش بیش از ۱۲۶ میلیون دلار به یک موفقیت شگفت‌انگیز تبدیل شد. پس از این موفقیت چشمگیر، کارگردان «تاریخچه» جاش ترانک، به سرعت به استخدام درآمد تا یک فرنچایز ابرقهرمانی را احیا کند. اما با افتضاحی که ریبوت «چهار شگفت‌انگیز» (Fantastic Four) در سال ۲۰۱۵ به بار آورد، هرچه کمتر درباره آن صحبت کنیم، بهتر است.

در همان حال که ترانک مشغول «چهار شگفت‌انگیز» بود و جای دیگری دستش را بند کرده بودند، استودیو، که آن زمان به نام استودیو فاکس شناخته می‌شد (در سال‌های اخیر این استودیو به دست دیزنی خریداری شد)، تصمیم گرفت دنباله «تاریخچه» را بدون دخالت ترانک بسازد.

در کمال تعجب، ترانک با نهایت صداقت اعتراف کرد که عامدانه تمام تلاش خود را کرده تا این پروژه متوقف شود و به بن بست بخورد. ترانک طی یک گفت‌وگو در سال ۲۰۲۰ در این باره گفت: «من کار آن‌ها {استودیو فاکس} را برای تشکیل شدن جلسه‌ها و ملاقات‌ها سخت کردم. هر کاری برای سنگ انداختن در مسیر آن‌ها می‌توانستم انجام دادم، کارهایی که واقعاً مزخرف بودند. چرا؟ چون واقعاً نمی‌خواستم چیزی به نام «تاریخچه ۲» وجود داشته باشد. وجود داشتن همچین فیلمی بزرگ‌ترین کابوس من شده بود. قبل از هر چیزی، این من نبودم که آن را کارگردانی می‌کرد. علاوه بر آن، به خوبی می‌دانستم که اگر فرد دیگری «تاریخچه ۲» را کارگردانی کند، بدون شک قرار است فاجعه شود.»

با وجود همه این‌ها، یک سال پس از این گفت‌وگو جان دیویس، تهیه‌کننده «تاریخچه» تأیید کرد که دنباله «تاریخچه»، این بار با شخصیت‌ اصلی زن، در دست توسعه قرار گرفته. او درباره این فیلم که ۱۰ سال پس از فیلم اصلی به وقوع می‌پیوندد به مجله فوربس گفت: «ما در حال حاضر داریم روی «تاریخچه ۲» کار می‌کنیم و به شخصه فکر می‌کنم این فیلم عالی خواهد شد. این بار قرار است داستان از زاویه دید یک زن روایت شود.»

۱۲. استثنایی‌ها (The Specials)

استثنایی‌ها

  • سال تولید: ۲۰۱۹
  • کارگردان: کریگ مازین
  • بازیگران: راب لو، جیمی کندی، توماس هیدن چرچ، پگت بریستر، جودی گریر، کلی کافیلد پارک
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۴۷ از ۱۰۰

این روزها نام جیمز گان به خاطر کارگردانی سه‌گانه به‌ یاد ماندنی «نگهبانان کهکشان» در مارول و سرپرستی دنیای سینمایی دی‌سی در برادران وارنر حسابی سر زبان‌ها افتاده. اما در سال ۲۰۰۰، او هنوز چند سالی تا اولین تجربه کارگردانی خود فاصله داشت. آن موقع جیمز گان فیلمنامه «استثنایی‌ها» را نوشت، برداشتی عجیب و غریب و کمدی از ژانر ابرقهرمانی که بازیگرانی همچون راب لو و توماس هیدن چرچ در آن به ایفای نقش پرداختند. «استثنایی‌ها» یک فیلم مستقل و کم‌هزینه بود که داستان آن روی گروهی از ابرقهرمانان درجه سه تمرکز داشت.

«استثنایی‌ها» فیلمی بود که پس از انتشار خیلی زود فراموش شد و در زمان خود به فیلم محبوبی تبدیل نشد. اما از آنجایی که «استثنایی‌‌ها» به عنوان یک فیلم کالت هوادارانی پیدا کرد، و با توجه به شهرتی که جیمز گان امروز پیدا کرده، هنوز امکان تولید یک دنباله وجود دارد.

گان هرگز درباره هیچ برنامه‌ای مربوط به «استثنایی‌ها ۲» صحبت نکرده، اما در سال ۲۰۰۰، زمانی که برای تبلیغ فیلم در کمیک‌کان سن دیگو حضور پیدا کرد، درباره منشأ داستان فیلم صحبت کرد. او اعتراف کرد که اهمیتی به نبردی که این ابرقهرمانان (یا هر گروهی از ابرقهرمانان) درگیر آن می‌شوند، نمی‌دهد و درعوض این پویایی بین شخصیت‌ها است که برای او اهمیت بالایی دارد.

گان در توضیح ایده‌ خود درباره «استثنایی‌ها» به دیلی رادار (که حالا دیگر تعطیل شده) گفت: «من همیشه به شغل مردم علاقه‌مند بوده‌ام. نکته جالبی که وجود دارد، این واقعیت است که هر شغلی داشته باشیم، چه خواننده باشیم، چه بازیگر یا کارگردان یا هر چیز دیگری، درنهایت کاری که می‌کنیم چیزی بیشتر از یک شغل نیست، درست مانند کار کردن در یک فروشگاه لوازم خانگی. از بسیاری جهات داستان «استثنایی‌ها» نیز درباره همین موضوع است؛ شخصیت‌های فیلم ابرقهرمان هستند، اما به ابرقهرمان بودن عادت کرده‌اند. ابرقهرمانی برای آن‌ها به یک کار روزمره، به شغل‌شان تبدیل شده.»

۱۳. لیگ عدالت (Justice League)

لیگ عدالت

  • سال تولید: ۲۰۱۷
  • کارگردان: زک اسنایدر (اما فیلم به دست جاس ویدون به اتمام رسید)
  • بازیگران: بن افلک، ازرا میلر، گل گدوت، هنری کویل، ایمی آدامز، جیسون موموآ، ری فیشر، جرمی آیرونز، داین لین، جی. کی. سیمونز، فابیان واگنر، دیوید برنر، مارتین والش
  • امتیاز راتن تومیتوز: نسخه ۲۰۱۷ (۳۹ از ۱۰۰)، نسخه ۲۰۲۱ (۷۲ از ۱۰۰)

اگر در تمام دنیا فقط یک فیلم ابرقهرمانی وجود داشت که همه معتقد بودند این فیلم موفق خواهد شد، قطعاً «لیگ عدالت» می‌بود. در سال ۲۰۱۷ بالأخره هواداران دی‌سی به آرزوی دیرینه خود رسیدند و موفق شدند فیلم «لیگ عدالت» را روی پرده سینما تماشا کنند. فیلمی که سوپرمن (با بازی هنری کویل)، واندرومن (با بازی گل گدوت) و بتمن (با بازی بن افلک) را به همراه ابرقهرمانان دیگر با هم متحد کرد تا بشریت را از یک تهدید بزرگ نجات بدهند.

نمی‌توان درباره شکست «لیگ عدالت» صحبت کرد و به بدبیاری‌ها و بدشانسی‌هایی که در طول پروسه تولید آن رخ داد اشاره نکرد. یکی از بزرگ‌ترین بدبیاری‌های این فیلم، این بود که در میانه تولید «لیگ عدالت»، کارگردان اثر، زک اسنایدر، و تهیه‌کننده فیلم، همسرش دبورا اسنایدر، مجبور شدند پروژه را ترک کنند. چرا که دخترشان فوت کرده بود و با وجود این تراژدی خانوادگی آن‌ها نمی‌توانستند تولید فیلم مهمی همچون «لیگ عدالت» را به پایان برسانند.

وقتی این شرایط به وجود آمد، استودیو جاس ویدون را برای اتمام کار زک اسنایدر استخدام کرد. جاس ویدون، کارگردانی که فیلم موفق و محبوبی مانند «انتقام‌جویان» (و البته دنباله کمتر محبوب آن) را در کارنامه خود داشت، حالا قرار بود صحنه‌های پایانی فیلم را کارگردانی کند و حتی تعداد زیادی از صحنه‌های اسنایدر را نیز از نو فیلمبرداری کند. در حین تولید فیلم و پس از آن، چه از جانب عوامل فیلم، مانند بازیگران، و چه از جانب هواداران، حرف‌های زیادی درباره تأثیر منفی جاس ویدون روی فیلم زده شد. حتی کسانی که طرفدار زک اسنایدر نبودند هم از جایی به بعد باور کردند که دستکاری‌های نابه‌جای جاس ویدون بود که «لیگ عدالت» را به آن روز انداخت.

ماگ کاکتی طرح جاستیک لیگ Justice League مدل mgh39272

درنهایت کاشف به عمل آمد که نتیجه کارگردانی جاس ویدون فیلمی بود که نتوانست رضایت منتقدان را جلب کند و در باکس آفیس نیز با فروش پایین همه را غافلگیر کرد. در میان نقدهای بسیار منفی‌ای که فیلم دریافت می‌کرد، استودیو تقریباً ۶۰ میلیون دلار ضرر کرد و تعداد زیادی از هواداران دی‌سی را سرخورده و ناامید ساخت.

پس از سال‌ها مطالبه‌گری هواداران برای انتشار نسخه زک اسنایدر از «لیگ عدالت» که به Snyder Cut معروف شده بود، بالأخره استودیو به زک اسنایدر اجازه داد فیلمی که شروع کرده بود را به پایان برساند. اسنایدر صحنه‌هایی که دفعه قبل موفق به ضبط آن‌ها نشده بود را ضبط کرد، چیزهایی که ویدون حذف کرده بود را برگرداند و بالأخره نسخه اسنایدر «لیگ عدالت» سال ۲۰۲۰ از شبکه HBO Max انتشار یافت.

بخش اعظم طنزهایی که در نسخه ویدون شاهد آن بودیم، در نسخه اسنایدر حذف شد، که البته این رویکرد، با توجه به لحن تیره و خشن اسنایدر، رویکرد درستی بود. صحنه‌ای در نسخه اسنایدر وجود داشت که جرد لتو را دوباره پس از «جوخه انتحار» (Suicide Squad)در نقش جوکر به تصویر می‌کشید و او را با بتمن بن افلک روبه‌رو می‌کرد.

همان‌طور که تمام هواداران سینمای دی‌سی می‌دانند، این عدم موفقیت «لیگ عدالت» بود که باعث شد دنیای سینمایی دی‌سی به این حال و روز بیفتد و هنوز شروع نشده، دوباره ریبوت شود. شاید اگر همه آن اتفاق‌ها نمی‌افتاد و «لیگ عدالت» از همان اول با نسخه اسنایدر منتشر می‌شد، سرنوشت این فرنچایز تغییر پیدا می‌کرد.

سال ۲۰۲۱ زک اسنایدر طی حضور در یک جشنواره هواداری، فاش کرد که «لیگ عدالت» در ابتدا قرار بود سه‌گانه باشد. طرفداران اسنایدر همچنان امیدوارند دنباله‌های «لیگ عدالت» او (بی‌توجه به برنامه‌های دی‌سی برای جهان سینمایی جدید) ساخته شود، اما خود شخص اسنایدر چنین امیدی ندارد. ضمن اینکه اسنایدر در مکالمه‌ای که در این جشنواره داشت، گفت اخیراً برادران وارنر به شدت ضد اسنایدر بوده‌اند و این‌طور که پیداست مدیران جدید سینمای دی‌سی، یعنی جیمز گان و پیتر سافران، هیچ علاقه‌ای به برداشت‌های او از ابرقهرمانان دی‌سی ندارند.

مجله JUSTICE LEAGUE VS SUICIDE SQUAD 1 فوریه 2017

منبع: SlashFilm

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.