بهترین بازیگران سوپرمن

سوپرمن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین، شناخته‌شده‌ترین و برترین ابرقهرمانان مدرن کمیک بوک‌های ایالات متحده آمریکا، همیشه محبوب پدیدآورندگان صنعت فیلم و سریال بوده است. سازندگان از خیلی وقت پیش داستان‌هایی خارج از دنیای کمیک‌ها را از مرد پولادین پدید آورده‌اند و این سنت حتی تا به امروز نیز ادامه یافته است. این شخصیت پرهوادار در قالب انواع فیلم و سریال لایو اکشن و انیمیشنی و همچنین بازی‌های ویدیویی در برابر مخاطبان حضور پیدا کرده و به این ترتیب بازیگر و صداپیشگان فراوانی نیز در قالب نقش سوپرمن قرار گرفته‌اند.

هنرمندانی که هنر خود را برای جان دادن به مرد پولادین وام داده‌اند به قدری زیاد هستند که نام بردن از همه آن‌ها در تمام ساخته‌ها یک لیست بلندبالا را پدید خواهد آورد. با این اوصاف ولی در این نوشتار قصد داریم به سراغ نسخه‌های لایو اکشن این شخصیت محبوب برویم. هر چند حتی نسخه‌های لایو اکشن سوپرمن نیز چندین بازیگر را به خود دیده‌اند؛ به ویژه اگر دوره‌های گوناگون زندگی او را نیز در نظر بگیریم.

بنا بر این قصد داریم شما را با با بهترین بازیگران لایو اکشن نقش سوپرمن آشنا کنیم؛ بازیگرانی که بیش از دیگران در این نقش درخشیدند و در ذهن باقی مانده‌اند. تلاش می‌کنیم که در این نوشته به خود بازیگران متمرکز باشیم و نه ساخته‌ها، داستان‌ها، گریم و لباس و موارد از این دست که مستقیماً به خود بازیگر مرتبط نیستد؛ هر چند گاهی پرداختن به این جنبه‌ها غیرقابل اجتناب است.


کرک آلین

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

هنگامی که سخن از بهترین‌ها می‌شود، نخستین‌ها می‌توانند جایگاه ویژه‌ای داشته باشند. کرک آلین نیز جزو آن دسته از نخستین‌هاست که ارزش اشاره در لیست برترین بازیگران لایو اکشن سوپرمن را دارد. این بازیگر بود که پیش از هر کس دیگری شنل مرد پولادین را به تن و مسیری را آغاز کرد که تمام دیگر بازیگران این لیست آن را دنبال کردند.

نام بردن از کرک آلین در این لیست فقط به خاطر نخستین بودن او نیست. این بازیگر به خوبی در دوران خود از پس نقش سوپرمن برآمد و در قالب این ابرقهرمان پرآوازه دنیای کمیک‌ها قرار گرفت. شاید اگر استانداردهای امروزی را متر و معیار قرار دهیم سوپرمن کرک آلین مورد پسند بسیاری نباشد ولی نکته مهم در مورد او همین است که نباید با زمان حال مقایسه شود چرا که آلین حالا بخشی از تاریخ به شمار می‌رود.

دین کین

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

دین کین در سریال Lois & Clark: The New Adventures of Superman عهده‌دار نقش سوپرمن شد و همان طور که از نام این ساخته می‌توان حدس زد، با ساخته‌ای طرف نیستیم که روی جنبه ابرقهرمانی سوپرمن تأکید داشته باشد. به همین ترتیب نیز کین را زیاد در نقش یک ابرقهرمان نماد امید (به جز برخی مواقع محدود) ندیدیم و بیش‌تر با یک آدم خوبه طرف بودیم که با شریک زندگی‌اش به ماجراجویی‌های مختلفی می‌پردازد.

البته این بازیگر از نقشی که به او محول شده بود، یعنی کلارک کنتی که در کنار لوئیس لین قرار می‌گیرد، به خوبی برمی‌آید. یک شخصیت خوش رفتار، مطمئن و دوست داشتنی را در کلارک کنت دین کین می‌بینیم. ولی سوپرمن او نیز کم و بیش با همین ویژگی‌ها به تصویر کشیده می‌شود تا دین کینی که به نظر می‌توانست به یک سوپرمن نیرومند جان بدهد فقط کالبدی از ابرقهرمان کلیدی دی‌سی باشد.


مطلب پیشنهادی:نگاهی به تاریخچه فیلم Superman از نیکلاس کیج و تیم برتون که هرگز ساخته نشدپروژه جذابی که هیچ‌گاه به پایان نرسید
نگاهی به تاریخچه فیلم Superman از نیکلاس کیج و تیم برتون که هرگز ساخته نشدنگاهی به تاریخچه فیلم Superman از نیکلاس کیج و تیم برتون که هرگز ساخته نشد

تام ولینگ

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

ستاره سریال Smallville کسی است که بسیاری از بینندگان دهه ۰۰ میلادی را با مفهوم سوپرمن آشنا کرد. شخصیتی که ولینگ ایفاگر آن بود در طول دوران طولانی مدت جان بخشیدن به سوپرمن بسیاری از جنبه‌ها و ویژگی‌های کلیدی و بنیادی سوپرمن را به خوبی به تصویر کشید. به طوری که هر چند هیچگاه واقعاً لباس مرد پولادین را تن نکرد و حتی از این نام به طور رسمی برای اشاره به او در سریال استفاده نشد ولی خیلی‌ها تام ولینگ را به عنوان سوپرمن پذیرفته‌اند.

دلیلی که تام ولینگ نمی‌تواند بالاتر از این در لیست قرار بگیرد نیز همین است. با این که این بازیگر هر آن چه که برای سوپرمن بودن نیاز است را داشت ولی هیچ گاه واقعاً نقش مرد پولادین را بازی نکرد. داستان Smallville یک روایت پایه‌ای برای سوپرمن و ماجراهایی است که باعث می‌شوند کال-ال در نهایت به یک ابرقهرمان تبدیل شود. به این ترتیب، ما فقط کلارک کنت تام ولینگ را دیدیم تا سوپرمنی که با پروازش در آسمان باعث اطمینان خاطر بی‌گناهان و ترس ویلن‌ها می‌شود. با تمام این محدودیت‌ها ولی تام ولینگ به قدری در این نقش جا افتاده است که نه تنها بتواند در لیست بهترین بازیگران سوپرمن قرار بگیرد بلکه حتی در اروورس نیز دوباره به این نقش بازگردد؛ هر چند برای چند دقیقه.

جرج ریوز

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

در طول دهه ۵۰ میلادی این جرج ریوز بود که به سوپرمن لایو اکشن (هم در فیلم و هم در سریال) جان بخشید. سریال Adventures of Superman با ایفای نقش ریوز در دورانی قرار دارد که هالیوود هنوز به جنبه‌های مدرن خود نرسیده و در حال تکامل است؛ به طوری که بخش نخست این سریال سیاه و سفید بود و بخشی دیگرش رنگی. ولی با تمام این محدودیت‌ها ریوز توانست در نقش یک ابرقهرمان قرار بگیرد که از تمام بازیگران پیشین این دست شخصیت‌ها یک سر و گردن بالاتر است. جرج ریوز حتی در دوران پایانی ایفای نقش سوپرمن کارگردانی برخی از قسمت‌های سریال خود را نیز به عهده گرفت تا جنبه جدی‌تری هم به مرد پولادین و هم به داستان‌های Adventures of Superman بدهد.

او کسی به نظر می‌رسید که واقعاً دوست ندارید در برابرش قرار بگیرد چرا که احتمال می‌دهید می‌تواند به راحتی زمین‌گیرتان کند و در حقیقت نیز همین طور بود. هر چند کلارک کنت ریوز نسبت به کلارک کنتی که معمولاً می‌شناسیم جدی‌تر و مطمئن‌تر است ولی در مواقعی جنبه خوش قلب و مهربان او را نیز می‌بینیم. جرج ریوز کسی بود که تقریباً تا زمان مرگ زودهنگامش به مدت یک دهه سوپرمن را زنده نگه داشت تا به عنوان یکی از برترین بازیگران سوپرمن شناخته شود.


مطلب پیشنهادی:با بهترین انیمیشن های ابرقهرمانی تاریخ آشنا شویدبهتر از لایو اکشن؟
با بهترین انیمیشن های ابرقهرمانی تاریخ آشنا شویدبا بهترین انیمیشن های ابرقهرمانی تاریخ آشنا شوید

برندان روث

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

در ادامه به سراغ افسانه کریستوفر ریو خواهیم رفت ولی اشاره به نام این بازیگر برای سخن گفتن از برندان روث الزامی است؛ چرا که پس از ریو این روث بود که شنل سوپرمن را به ارث برد تا یکی از سنگین‌ترین وظایف ممکن در دنیای ساخته‌های ابرقهرمانی به این بازیگرِ (در آن زمان) ناشناخته که بیش‌تر به خاطر شباهت ظاهری‌اش با ریو انتخاب شده بود سپرده شود. حالا برندان روث نه تنها باید نقش مرد پولادین را ایفا کند بلکه به خاطر روایت فیلم Superman Returns باید نقش سوپرمن کریستوفر ریو را نیز به عهده بگیرد.

با وجود تمام این بار سنگینی که روی دوش روث قرار گرفته بود ولی این بازیگر به خوبی از تمام این مسئولیت‌ها برمی‌آید و حتی احساساتی همچون انزوا، دل‌تنگی و غم را نیز به سوپرمن کریستوفر ریو اضافه می‌کند. البته هر چقدر روث در این نقش از عهده وظایف خود برآمد ولی خود فیلم و روایتش نتوانستند نظر بینندگان را جلب کنند تا تمام پتانسیل برندان روث در جایگاه مرد پولادین هدر برود. این هدر رفتن پتانسیل را هنگامی به خوبی می‌فهمیم که روث دوباره نقش یک نسخه دیگر از سوپرمن را در اروورس بازی کرد و باز هم دقیقاً به همان میزان که این دنیا اجازه می‌داد درخشید.

هنری کویل

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

زندگی مدرن این فرصت را برای بازیگران فراهم کرده است که بیش از پیش برای نقش‌هایی که عهده‌دار ایفایشان هستند آماده شوند. این فرصت به ویژه برای بازیگران اقتباس‌ها و برگردان‌های لایو اکشن سودآور است. به این ترتیب بود که هنری کویل به عنوان نخستین بازیگر غیرآمریکایی برای ایفای نقش سوپرمنِ آمریکایی انتخاب شد. این بازیگر مرزهای محدودیت‌های فیزیکی بازی در نقش یک ابرقهرمان همانند سوپرمن را جا به جا کرد تا با نیرومندترین بازیگر مرد پولادین تا به امروز طرف باشیم. سوپرمن هنری کویل هم نماد امید است و هم برای تقابل ترسناک به نظر می‌آید. مبارزاتی که این نسخه از واپسین پسر کریپتون انجام می‌دهد هیجان انگیزترین درگیری‌هایی هستند که تا به حال از این شخصیت در دنیای لایو اکشن دیده‌ایم. تمام این‌ها نیز جدای ظاهر کاریزماتیک هنری کویل در قالب این شخصیت هستند.

اما این سوپرمن فرصت چندانی برای تبدیل شدن به نماد امیدی که انتظار می‌رود را نداشت. داستان فیلم‌هایی که او در آن‌ها حضور دارد مسیر تاریکی را برای پشت سر گذاشتن در برابر این مرد پولادین قرار می‌دهند ولی همین که این شخصیت از تمام این پیچ و خم تلخ و تیره عبور می‌کند تا واقعاً تبدیل به سوپرمن شود، هنری کویل از ایفای این نقش کنار گذاشته شد تا پتانسیل او نیز همانند برندان روث به خاطر داستان‌ها و ساخته‌ها هدر رود. شاید اگر سوپرمن هنری کویل هنوز هم ادامه می‌داشت می‌توانست رقابت تنگانگی با کریستوفر ریو برای جایگاه نخست لیست برترین بازیگران سوپرمن داشته باشد.


مطلب پیشنهادی:معرفی لوئیس لین – همراه همیشگی سوپرمنبزرگ‌ترین پشتیبانِ بزرگ‌ترین قهرمان زمین
معرفی لوئیس لین – همراه همیشگی سوپرمنمعرفی لوئیس لین – همراه همیشگی سوپرمن

تایلر هوچلین

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

هیچکس انتظار چندانی از تایلر هوچلین نداشت و همین خود عاملی شد تا این بازیگر بتواند بدون احساس بار سنگینی روی دوشش به ایفای نقش مرد پولادین بپردازد. هوچلین در زمانی برای بازی نقش مرد پولادین انتخاب شد که هنوز هنری کویل عهده‌دار نقش سوپرمن در سینماها بود و بنا بر این انتخاب یک سوپرمن دیگر برای برخی‌ها عجیب به نظر می‌رسید. ولی با تمام این اوصاف تایلر هوچلین نشان داد که به اشتباه برای این نقش انتخاب نشده است.

سوپرمن هوچلین عصاره‌ای از بسیاری از نسخه‌های پیشین مرد پولادین به شمار می‌رود. او از جنبه‌های مدرن سوپرمن هنری کویل بهره می‌برد، بخشی از شکوه امثال کریستوفر ریو و برندان روث را در خود جای داده است، مثل مرد پولادین دین کین عاشق پیشه و خانواده دوست به شمار می‌آید و به اندازه جرج ریوز در ایفای نقش خود جدی است. همچنین روایت‌هایی که این نسخه سوپرمن در آن‌ها حضور دارند باعث می‌شود تا جنبه‌های گوناگونی از او را شاهد باشیم تا حتی از مرد پولادین هنری کویل نیز پیشی بگیرد. تایلر هوچلین بدون داشتن چهره صیقلیِ سنتی سوپرمن به عنوان یک شخصیت مهمان برای ایفای نقش واپسین پسر کریپتون در سریال Supergirl انتخاب شده بود ولی به قدری موفق بود که بیش‌تر و بیش‌تر این نقش را بازی کرد تا سریال (نیمه) اختصاصی خود را با Superman & Lois به دست آورد.

کریستوفر ریو

بهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتوبهترین بازیگران سوپرمن - ویجیاتو

نمی‌توان لیستی از بهترین بازیگران سوپرمن تهیه کرد و نامی جزو کریستوفر ریو افسانه‌ای را در بالاترین جایگاهش قرار نداد. این سوپرمن ریو بود که توانست این شخصیت را در یک جایگاه برجسته در دنیای فیلم‌ها قرار دهد. فرای هر چیزی و مشکلاتی که ساخت فیلم‌های سوپرمن کریستوفر ریو با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند، این بازیگر به درخشش در نقش خود ادامه داد و تبدیل به نماد امید چه در برابر دوربین‌ها و چه در پشت آن‌ها شد.

او با کم‌ترین زحمت شکوه و ابهت سوپرمن را به نمایش می‌گذاشت و سپس به راحتی تمام این والایی را در پشت عینک کلارک کنت و رفتار خام او پنهان می‌ساخت. هنوز هیچ کسی به اندازه کریستوفر ریو نقش سوپرمن را مال خود نکرده است و تا به حال هیچ بازیگری به اندازه او نتوانسته دنیا را متقاعد کند که یک مرد می‌تواند پرواز کند.

Loading ...Loading ... Loading …

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.