برنامه‌های NVIDIA CUDA با ZLUDA می‌توانند روی کارت گرافیک AMD اجرا شوند

گفته می‌شود که شرکت AMD پروژه‌ای به نام ZLUDA از یک توسعه دهنده را به دست گرفته است که در ابتدا یک پیاده‌سازی drop-in CUDA برای اجرا از طریق Intel OneAPI بود (drop-in به معنای یک محصول یا قطعه است که بدون نیاز به تغییرات یا تنظیمات اضافی، قابل استفاده و جایگزینی در محل یا سیستم مورد نظر باشد). این پروژه که قبلاً متوقف شده بود، به برنامه‌های CUDA اجازه می‌داد که به صورت طبیعی بر روی سخت‌افزار شرکت اینتل اجرا شوند. به نظر می‌رسد شرکت AMD با توسعه دهنده پشت پروژه ZLUDA تماس گرفته بود تا ببیند آیا علاقه‌مند است این ابزار را به منظور اجرا بر روی کارت گرافیک های AMD از طریق پلتفرم HIP/ROCM منتقل کند یا خیر.
بر اساس گزارش فورنیکس، پروژه با تلاش‌هایی برای فعال کردن برنامه‌های CUDA بر روی سخت‌افزار شرکت AMD بدون نیاز به ترجمه یا تغییر کد، مورد اجرا قرار گرفته است. در حال حاضر همه برنامه‌ها به صورت طبیعی اجرا نمی‌شوند (مانند NVIDIA Optix)، اما حالا توسعه دهندگان می‌توانند باینری‌ها را بدون تغییر، بر روی کارت گرافیک‌های Radeon اجرا کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کتابخانه ZLUDA را به عنوان جایگزین CUDA استفاده کنید.

بازگشت به زندگی: پروژه متوقف شده ZLUDA دوباره فعال شد

این پروژه که قبلاً متوقف شده بود، دوباره شروع به فعالیت کرد، اما در واقع زمانی این اتفاق افتاد که شرکت AMD پشتیبانی خود را متوقف کرده بود. با این وجود این امکان را برای خالق پروژه فراهم کرد که کد را به عنوان نرم‌افزار متن باز رایگان به اشتراک بگذارد و اکنون این اتفاق در جریان است. از سوی دیگر Phoronix کتابخانه را تست کرده و تایید کرده است که نرم‌افزارهای CUDA فعال بر روی ROCM به طور بی‌دردسر و بدون نیاز به تغییرات خاص اجرا می‌شوند (ROCm یک پلتفرم باز محاسباتی است که توسط AMD برای پشتیبانی از برنامه‌های محاسباتی و یادگیری عمیق توسعه داده شده است).

برنامه‌های NVIDIA CUDA با ZLUDA می‌توانند روی کارت گرافیک AMD اجرا شوند
V-Ray CUDA در کارت گرافیک‌های Radeon از طریق ZLUDA، منبع: فورنیکس

پشتیبانی از CUDA برای نرم‌افزارهای بهینه‌سازی نشده در کارت گرافیک های AMD با استفاده از کتابخانه ZLUDA

به طور اساسی این موضوع نشان می‌دهد که توسعه دهندگان اکنون به پشتیبانی CUDA برای نرم‌افزارهایی دسترسی دارند که به طور خاص برای سخت‌افزار شرکت AMD بهینه‌سازی نشده‌اند. علاوه بر این، امکان استفاده از CUDA به عنوان یک API رندرینگ برای Blender 4.0 یا V-Ray وجود دارد. این مسئله در Blender که همچنین رندر محاسباتی Radeon HIP خود را دارد، به معنای این است که کارت گرافیک‌های Radeon در واقع از طریق کتابخانه ZLUDA با سرعت بیشتری نسبت به HIP قابل اجرا هستند.

برنامه‌های NVIDIA CUDA با ZLUDA می‌توانند روی کارت گرافیک AMD اجرا شوند
Blender CUDA با سرعت بالاتر از Radeon HIP اجرا می‌شود، منبع: فورنیکس

کتابخانه ZLUDA اکنون منبع باز است و نتایج عالی را ارائه می‌دهد. در حالی که این کتابخانه ممکن است هنوز تمام برنامه‌ها را پشتیبانی نکند، با این وجود پروژه اکنون با حمایت توسعه دهندگان دیگر می‌تواند ادامه یابد. هنوز مشخص نیست که چرا شرکت AMD تصمیم گرفت پروژه ZLUDA را برای دو سال پشتیبانی کند و سپس حمایت خود را قطع کند، اما همانطور که فورنیکس اشاره کرده است، تعداد نرم‌افزارهایی که از HIP پشتیبانی می‌کنند، دو سال پیش بیشتر بوده و در حال حاضر کمتر شده است.
گفته می‌شود که آندرژ یانیک، تنها توسعه دهنده این پروژه، کار خود را ادامه خواهد داد. یکی از ایده‌هایی که ارزش بررسی دارد، فعال‌سازی NVIDIA DLSS از طریق ZLUDA بر روی کارت گرافیک‌های Radeon است. صفحه رسمی پروژه قبلاً به‌روز شده است تا نشان دهد که پروژه ZLUDA در حال حاضر بر روی کارت گرافیک های شرکت AMD تمرکز دارد. توسعه دهنده همچنین نتایج آزمایشگاه داخلی خود را در مقایسه با پیاده‌سازی OpenCL به اشتراک می‌گذارد:

برنامه‌های NVIDIA CUDA با ZLUDA می‌توانند روی کارت گرافیک AMD اجرا شوند
پروژه ZLUDA، منبع تصویر: Github

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.