ادعای کوالکام: اسنپدراگون X Elite بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر از تراشه های Core Ultra اینتل

کوالکام به تازگی اعداد بیشتری از بنچمارک عملکرد پردازنده‌های ویژه PC خود یعنی اسنپدراگون X Elite را به اشتراک گذاشته است. این اعداد در تست‌های بنچمارک Geekbench 6 نشان می‌دهد که تراشه اسنپدراگون X Elite می‌تواند تا بیش از ۵۰ درصد سریع‌تر از سریع‌ترین پردازنده‌های Core Ultra اینتل باشد.

عملکرد اسنپدراگون X Elite در گیمینگ در سطح AMD Radeon 780M است!

کوالکام با اعتماد به نفس بالا تراشه اسنپدراگون X Elite خود را در مقابل Core Ultra اینتل قرار داده است

آخرین اعداد منتشر شده توسط کوالکام، شامل ارقام و اعدادی از پردازنده‌های جدید Snapdragon X Elite با پشتیبانی از معماری هسته Oryon می‌شود، که در مقابل آخرین پردازنده‌های Core Ultra “Meteor Lake” اینتل قرار گرفته است. پیش از این، کوالکام اعداد رسمی را به اشتراک گذاشته بود که تراشه‌های X Elite را با تراشه‌های Raptor Lake اینتل، AMD Phoenix و تراشه‌های M2 اپل مقایسه می‌کرد، اما این بار تراشه نسل بعدی خود را با جدیدترین پردازنده‌های رقیب خود مقایسه کرده است.

تست‌های بنچمارک شامل تراشه ۱۲ هسته‌ای Qualcomm Snapdragon X Elite در مقابل لپ تاپ ASUS Zenbook 14 OLED با پردازنده Intel Core Ultra 7 155H و همچنین لپ‌تاپ ASUS ROG Zephyrus M16 با پردازنده Intel Core Ultra 9 185H است. برای انجام بنچمارک، کوالکام از مجموعه آزمایشی بسیار محبوب Geekbench 6.2 استفاده کرده است. کوالکام قبلاً عملکرد هوش مصنوعی قوی را در برابر تراشه‌های Core Ultra اینتل به نمایش گذاشته بود، اما اکنون آنها در حال مقایسه دستاوردهای تک هسته‌ای و چند هسته‌ای این رقبا نسبت به یکدیگر هستند.

اسنپدراگون X Elite تراشه Core Ultra
اسنپدراگون X Elite تراشه Core Ultra

اول از همه، مقایسه به صورت تک هسته‌ای را داریم که در آن تراشه اسنپدراگون X Elite توانسته تا ۵۱ درصد عملکردی سریع‌تر با قدرت کامل (حدود ۱۵ وات در مقابل ۳۰ وات) و ۶۵ درصد قدرت کمتر با همان عملکرد در برابر Core Ultra 9 185H ارائه کند. همچنین تا ۵۴ درصد در قدرت کامل (حدود ۱۲ وات در مقابل ۲۰ وات) و باز هم همان عملکرد ۶۵ درصدی با قدرت کمتر نسبت به عملکرد مشابه Core Ultra 7 155H را به دست بیاورد.

اسنپدراگون X Elite تراشه Core Ultra
اسنپدراگون X Elite تراشه Core Ultra

اما در بنچمارک‌های چند رشته‌ای برتری ۴۱ درصدی نسبت به Core Ultra 9 185H (40 وات در مقابل ۸۰ وات) و ۵۲ درصد نسبت به Core Ultra 7 155H (40 وات در مقابل ۶۰ وات) در توان استاندارد و ۵۸ تا ۶۰ درصدی در توان کمتر نشان می‌دهند. در بخش پردازش گرافیکی نیز داستان مشابهی را داریم و iGPU توانسته تا ۳۶٪ عملکرد بهتری در توان استاندارد (۳۰ وات در مقابل ۴۵ وات) و ۵۰٪ با توان کمتر در مقایسه با رقیب خود به دست بیاورد.

بعد از آن نوبت به بررسی بخش پردازنده گرافیکی با استفاده از بنچمارک ۳DMark Wildlife Extreme در ویندوز ۱۱ می‌رسد و در اینجا، پردازنده Core Ultra 7 155H را خواهیم داشت و متاسفانه خبری از AMD Ryzen 9 7940HS نیست. باید دقت داشت که معماری این تراشه به خوبی برای بازی‌ بهینه‌سازی شده است و با ۸ Xe-core ارائه می‌شود. بنابراین اگرچه ممکن است بخش پردازنده مرکزی Snapdragon X Elite در آزمایش‌های مصنوعی بهتر عمل کند، اما نمی‌تواند لزوما به این معنی باشد که در اجرای بازی‌ها نیز به همین شکل عمل کند.

اسنپدراگون X Elite تراشه Core Ultra

کوالکام اعلام کرده است که پردازنده‌های Snapdragon X Elite مانند هر دستگاه ویندوزی دیگری از بازی پشتیبانی می‌کنند و آن‌ها در تلاش هستند تا تجربه‌ای روان از بازی‌ها را تضمین کنند. اخیراً شاهد نسخه‌ای نمایشی از پردازنده‌های X Elite بودیم که بازی Baldur’s Gate 3 را با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه (در وضوح ۱۰۸۰p) اجرا می‌کرد، که با عملکرد Ryzen 9 7940HS مطابقت دارد، اگرچه اطلاعات دقیقی از کل تنظیمات گرافیکی اعمال شده برای آن در دسترس نیست.

آیا اعداد نهایی در دنیای واقعی متفاوت خواهد بود؟

اگرچه این اعداد در ظاهر عالی به نظر می‌رسند، اما هنوز نمی‌توان به صورت قطعی از برتری این تراشه نسبت به رقبای خودش صحبت کرد، درواقع باید منتظر بررسی‌هایی بود که از سوی اشخاص ثالث و مستقل از اولین کامپیوترهای مجهز به Snapdragon X Elite انجام شود، که این امر تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ محقق نخواهد شد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.