استراتژی جدید اینتل برای تغییر در بخش تجاری ریخته گری و رقابت با TSMC

اینتل، که یک کمپانی سازنده تراشه‌های نیمه هادی به حساب می‌آید، به تازگی جزئیاتی را در مورد بخش تجاری ریخته گری به عنوان قسمتی از تغییر در قالب گزارش مالی خود به اشتراک گذاشته که به منظور رقابت با شرکت TSMC انجام شده است. بر اساس این جزئیات این شرکت اکنون بخش تولید تراشه‌های قراردادی را به عنوان یک خط جداگانه شامل می‌شود.

مدتی است که شرکت‌های اینتل و TSMC درگیر نبرد رقابتی برای ساخت تراشه‌های پیشرفته برای کمپانی‌هایی مانند انویدیا و اپل هستند. علاوه بر آن خبرهایی که به تازگی منتشر شده‌اند با صحبت‌های پاتریک گلسینگر (Patrick Gelsinger)، مدیرعامل کمپانی اینتل همراه بود، او بیان کرده است که در سال ۲۰۲۴ شاهد استفاده تولیدکنندگان تراشه از فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی برای بهره بردن از جدیدترین فناوری‌ها و همچنین بهبود حاشیه سود و کیفیت تراشه خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت Intel میلیاردها دلار هزینه را به عنوان بخشی از بودجه برای توسعه بخش تجارت ریخته‌گری تخصیص داد

در روزهای اخیر اطلاعیه‌های شرکت اینتل، برنامه‌های این شرکت برای استفاده از واحد تولید خود (Intel Foundry) به منظور صرفه‌جویی در هزینه و افزایش حاشیه سود محصولات خود را پوشش داده است. طبق اظهارات این شرکت، ریخته‌گری اینتل قصد دارد با بهبود در حوزه‌های کلیدی تولید چیپ، مانند تسریع فرآیند تولید چیپ و زمان‌های آزمایش، حاشیه سود خود را تقویت کند و سفارشاتی را که قبلاً به تولیدکنندگان قراردادی شخص ثالث واگذار شده بود، بازپس گیرد.

این تغییر همچنین باعث شده است که شرکت هزینه تولید این محصولات را از product side خود در صورت سود و زیان، با عنوان جدیدی به نام ریخته گری اینتل جدا کند. شرکت اینتل معتقد است که این رویکرد جدید که در صورت‌های مالی مجدد آن در SEC نیز منعکس شده است، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که ببینند چگونه هزینه‌های تولید، جدا از هزینه‌های کلی توسعه محصول در نظر گرفته می‌شود.

راهبرد جدید شرکت اینتل برای تغییر در بخش تجاری ریخته گری و رقابت با TSMC

رقابت ریخته گری اینتل و شرکت TSMC

این اعلامیه همراه با تلاش‌های شرکت اینتل برای به دست آوردن مجدد رهبری فناوری نیمه هادی، پس از عقب افتادن از کمپانی TSMC تایوان است. همانطور که می‌دانید اخیرا شرکت‌های TSMC و اینتل در نبردی برای ارائه جدیدترین فناوری‌های تولید به مشتریان غرق شده‌اند، و پاتریک گلسینگر، مدیرعامل شرکت اینتل، به اشتراک گذاشت که تقاضای مشتریان برای فناوری‌های پیشرفته ۱۸A اینتل بسیار قوی است.

از سوی دیگر شرکت TSMC در حال حاضر تراشه‌هایی را طراحی می‌کند که از طریق گره ۳ نانومتری تولید می‌شوند و ۱۸A پاسخ کمپانی اینتل به گره نسل بعدی آن‌ها با فناوری ۲ نانومتری است. گلسینگر بیان کرد که تا کنون شرکت او پنج مشتری متعهد دریافت کرده و با بیش از دوازده تراشه آزمایشی برای تولید این فناوری خاص کار کرده است. نظرات قبلی گلسینگر نشان می‌دهد که او شرکت را روی تراشه‌های ۱۸A شرط بندی کرده است. وی همچنین تاکید کرده است که اولین تراشه آزمایشی ۱۸A، برای شکست دادن شرکت تایوانی TSMC، امسال وارد مرحله تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت اینتل افزود که این مدل جدید ایجاد شده توسط شرکت، یک رابطه بین سرمایه‌گذاری‌های ریخته‌گری و گروه‌های محصول به منظور بازتاب قیمت عادلانه ویفر اجناس اینتل در بازار، ایجاد می‌کند. توسعه سریع گره فرایند نیز جزء برنامه شرکت برای رهبری در فناوری است، علاوه بر آن این شرکت برنامه دارد که در طول چهار سال، پنج نود فرایند نیمه‌رسانا را به سرعت معرفی کند.

هدف Intel Foundry تا سال ۲۰۳۰: تبدیل شدن به دومین کارخانه ریخته‌گری بزرگ جهان

پس از چند سال پرتلاطم هزینه‌های تجاری در میان بازار آشفته تراشه‌های مصرف‌کننده، مدیریت شرکت اینتل نسبت به سال ۲۰۲۴ خوش‌بین بود که این سال می‌تواند نقطه عطفی برای کسب‌وکار ریخته‌گری باشد. این شرکت معتقد است که با حاشیه‌های عملیاتی ناشی از تغییر فناوری‌های تولید تراشه‌های فرابنفش (EUV)، ریخته‌گری اینتل تا سال ۲۰۳۰ به دومین کارخانه ریخته‌گری بزرگ جهان تبدیل خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که ارزش مادام‌العمر قراردادهایی که شرکت اینتل برای بخش تجاری Foundry امضا کرده است ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده و چارچوب هزینه جدید همراه با مزایای EUV باید این امکان را به آن‌ها بدهد تا حاشیه عملیاتی را برای بخش محصولات خود تا پایان دهه تا ۴۰ درصد حفظ کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.