ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان؛ زشت و ناپسند یا مفید و موثر؟

برخی از افراد تصور می‌کنند ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان کار اشتباهی است و باید در خلوت زوجین صورت بگیرد. اما یافته‌های علمی چنین باوری را کاملا نقض می‌کنند. اگر می‌خواهید در رابطه با این موضوع اطلاعات بیشتری دریافت کنید، با ما همراه باشید.

محبت و احترام به همسر یکی از مهم‌ترین اساس‌ها در رابطه‌ی زناشویی است که دلایل و مزایای زیادی برای آن وجود دارد. اولاً، محبت نسبت به همسر، احساس ارتباط و انسجام روحی بین دو نفر را تقویت می‌کند. این احساس از اطمینان و عشق، اعتماد به نفس و احترام متقابل را به همراه دارد که باعث بهبود کیفیت زندگی و روابط خانوادگی می‌شود.

دوماً، محبت و مهربانی در رابطه‌ی زناشویی باعث افزایش همدلی و حمایت متقابل می‌شود. زمانی که هر یک از طرفین می‌داند که مورد علاقه و محبت دیگری قرار دارد، احساس امنیت و آرامش روحی پیدا می‌کند که به ساخت رابطه‌ای مستحکم و پایدار کمک می‌کند.

سوماً، محبت به عنوان یک مفهوم دو طرفه، باعث افزایش احترام و توجه به نیازها و مشاغل همسر می‌شود. وقتی که هر یک از دو طرف احساس می‌کند که مورد احترام و اهمیت دیگری قرار دارد، به خواسته‌ها، انتظارها، مرزها و حقوق فردی طرف مقابل هم احترام می‌گذارد.

در نتیجه، محبت نه تنها به نفع همسر و رابطه زناشویی است، بلکه به صورت کلی برای ایجاد ارتباط‌های موثر و مثبت در زندگی افراد اهمیت زیادی دارد.

ابراز علاقه به همسر به چند شکل صورت می‌تواند صورت بگیرد؟

آیا باید به همسرمان در مقابل فرزندان محبت کنیم؟

اما ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان چه فایده‌ای دارد؟ قبل از اینکه بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم، باید بدانیم در درجه‌ی نخست، ابراز علاقه به همسر به چند شکل می‌تواند صورت بگیرد؟

  1. کلامی؛ ابراز علاقه از طریق کلام عاطفی و محبت‌آمیز می‌تواند به شکل اظهارات مثبت و قلب‌نوشته‌ها باشد. این موارد شامل ابراز عشق، تشکر، تحسین، وعده‌های محبت آمیز و کلامی است که نشان دهنده‌ی علاقه و احترام به همسر است. استفاده از عباراتی مثل «دوستت دارم»، «تو برای من بسیار مهمی»، «بهترین همسر دنیا را دارم» و «زندگی با تو بهترین هدیه است» نشان دهنده‌ی عشق و محبت به همسر است. همچنین ابراز قدردانی از همسر به خاطر کمک‌ها، حمایت‌ها و تلاش‌هایش در زندگی روزمره هم می‌تواند احساس محبت و ارتباط مثبت را تقویت کند. مثلاً عباراتی مانند «از تمام زحماتت تشکر می‌کنم» یا «ممنونم که همیشه پشتیبان من بوده‌ای» نشان‌دهنده‌ی محبت و تقدیر است.
  2. فعالیت‌های مشترک؛ اشتراک در فعالیت‌ها و مشغولیت‌های مشترک می‌تواند یک راه خوب برای ابراز علاقه به همسر باشد. این فعالیت‌ها شامل مشارکت در تفریحات، سفرهای مشترک، یادگیری همزمان مهارت‌ها و همچنین انجام کارهای روزمره به همراه همسر می‌شوند که لازم است به همراه همسر، در این رابطه تصمیم بگیرید تا او متوجه شود تصمیماتش چقدر در زندگی نقش دارند.
  3. هدیه دادن؛ دادن هدیه‌های محبت‌آمیز به همسر نشان دهنده‌ی ابراز علاقه است. این هدایا می‌توانند ساده و کوچک باشند، اما از ارزش عاطفی بالایی برخوردار هستند و به همسر احساس اهمیت و محبت می‌دهند. شما با دادن هدیه به همسر خود، نشان می‌دهید که به او اهمیت می‌دهید و دلبستگی خاصی به او دارید. همچنین شادی و نشاطی که بعد از دریافت هدیه در فرد به وجود می‌آید، به افزایش حس خوب، اعتماد به نفس، انگیزه و… و در نهایت به داشتن رابطه‌ای سالم کمک زیادی می‌کند.
  4. فیزیکی و عاطفی؛ ابراز علاقه از طریق محبت و لمس‌های عاطفی نیز اتفاق می‌افتد. مثلاً نوازش کردن، در آغوش گرفتن، بوسه دادن و ابراز عشق از طریق زبان بدن نیز نمونه‌هایی از این نوع ابراز علاقه هستند.
  5. توجه و حمایت؛ ابراز علاقه به همسر می‌تواند از طریق توجه به نیازها و مشکلات او و حمایت در مواجهه با چالش‌ها صورت گیرد. شنیدن و درک مشکلات و اندیشیدن به او نشان دهنده‌ی این است که به او اهمیت می‌دهید و به حرف‌ها و احساساتش احترام می‌گذارید.

ابراز علاقه به همسر چه فایده‌ای دارد؟

ابراز علاقه به همسر

محبت کردن به همسر یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل برای ایجاد و حفظ یک رابطه زناشویی موفق و پایدار است. در زیر به برخی از فوائد محبت کردن به همسر به صورت کلی می‌پردازیم.

  1. ایجاد کشش عاطفی؛ محبت و عشق، اتصال و ارتباط عاطفی میان همسرها را به وجود می‌آورد. این اتصال عاطفی باعث ایجاد احساس امنیت و آرامش در رابطه و تقویت اعتماد متقابل میان زن و شوهر می‌شود.
  2. ایجاد روابط مثبت؛ محبت کردن به همسر، باعث ایجاد روابط مثبت و مهربانی میان اعضای خانواده می‌شود. این احساس مهربانی و حمایت متقابل، به کاهش تنش‌ها و اختلافات در رابطه کمک می‌کند.
  3. افزایش رضایت‌مندی از زندگی؛ زندگی زناشویی پر از چالش‌ها و مواجهه با مشکلات است، اما وقتی همسران به هم محبت و با هم همراهی کنند، در مدیریت این چالش‌ها موفق‌تر عمل کرده و به افزایش رضایت‌مندی زندگی دست پیدا می‌کنند.
  4. حفظ و تقویت رابطه؛ محبت کردن به همسر، باعث حفظ و تقویت رابطه‌ی زناشویی می‌شود. زمانی که هر دو نفر در رابطه با هم مهربانی و احترام داشته باشند، احتمال بروز اختلافات و تنش‌ها کاهش می‌یابد.
  5. سلامت روحی و روانی؛ محبت و عشق به همسر، به عنوان یک فاکتور مهم در سلامت روحی و روانی افراد تأثیر مثبت دارد. احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن، به هر دو طرف احساس خوشحالی و رضایت می‌دهد.
  6. مدل‌سازی برای فرزندان؛ اگر فرزندان در محیطی بزرگ شوند که محبت و احترام بین والدین وجود دارد، آن‌ها هم ارزش مهمی را یاد می‌گیرند و به احتمال زیاد در زندگی بزرگسالی خود نیز این ارزش را به کار خواهند برد.

در این مطلب، بیشتر تمرکزمان روی فایده‌ی شماره‌ی ۶ یعنی مدل‌سازی برای فرزندان است. اینکه ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان چگونه می‌تواند برای آن‌ها هم در زندگی آینده‌شان مفید باشد؟

ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان؛ زشت و ناپسند یا مفید و موثر؟

ابراز علاقه به همسر در مقابل فرزندان؛ زشت و ناپسند یا مفید و موثر؟

حالا که می‌دانیم به صورت کلی چگونه می‌توان به همسر ابراز علاقه کرد و اصلا چرا باید این کار را انجام داد، می‌توانیم تا حدودی به این پرسش پاسخ دهیم که کدام یک از آن‌ها قابل انجام بوده و چه فایده‌ای دارند؟ برای برخی از افراد این پرسش مهم به وجود آمده که آیا ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان ایرادی ندارد و اینکه آیا یک کودک باید ابراز علاقه‌ی پدر و مادرش به یکدیگر را ببیند یا خیر؟

در پاسخ باید بگوییم بله، کودکان باید ببینند که پدر و مادرشان به هم علاقه نشان می‌دهند. ارتباط عاطفی مثبت و سالم بین والدین نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه‌ی روانی کودکان دارد. بنابراین، ابراز عشق و احترام والدین به هم به شدت تأثیرگذار است و از اهمیت بالایی برخوردار است. در زیر به چند دلیل برای اهمیت ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان اشاره می‌کنیم:

الگویی برای رشد

کودکان از والدین خود به عنوان الگوهای اصلی زندگی الهام می‌گیرند. اگر کودکان ببینند که پدر و مادرشان به هم علاقه‌مند بوده و رفتارشان محبت‌آمیز است، این برای آن‌ها یک الگوی سالم و مثبت خواهد بود که در زندگی خودشان هم اهمیت دارد. این کودکان همچنین رابطه‌ی اجتماعی بسیار قدرتمندتر و ماندگارتری را هم ایجاد می‌کنند، چراکه در فضایی با عشق و محبت و احترام بزرگ شده‌اند و برای این هنجارها اهمیت زیادی قائل هستند.

ایجاد احساس امنیت و سلامت ذهنی

هیچ چیز مثل احساس امنیت داشتن در خانه برای رشد و توسعه‌ی یک کودک سالم با ذهنی سالم موثر نیست. کودکانی که همیشه در ذهن خود، تنش‌های بین پدر و مادرشان را نشخوار می‌کنند، در بزرگسالی نه همسر خوبی می‌شوند و نه پدر و مادر قابل تحملی برای کودکان‌شان. وقتی کودکان شاهد ابراز عشق و احترام متقابل بین پدر و مادرشان باشند، احساس مطمئنی به خصوصیت خانوادگی خود خواهند داشت و این امر به تقویت اعتماد به نفس، سلامت ذهن و احساس امنیت آن‌ها کمک می‌کند. کودکی که کودکی‌اش پر از اضطراب و استرس باشد، در بزرگسالی زیر بار فشار ساده از پا در خواهد آمد.

ایجاد محیط محبت‌آمیز

محبت و احترام میان والدین به کودکان انتقال می‌یابد و به تشکیل محیطی محبت‌آمیز و مهربان برای رشد و تربیت کودکان کمک می‌کند. این محیط باعث تقویت ارتباطات عاطفی و ایجاد همبستگی بین والدین و فرزندان می‌شود. در محیطی که آن را می‌توان محبت‌آمیز خطاب کرد، پدر به مادر و مادر به پدر احترام می‌گذارد، خواسته‌هایش را در اولویت قرار می‌دهد، ناسزا نمی‌گوید، با صدای بلند و شاکی صحبت نمی‌کند، آرامش خود را در تمام شرایط حفظ می‌کند، به هم در انجام کارهای خانه کمک می‌کنند، از هم به خاطر کوچک‌ترین کار قدردانی می‌کنند، در انجام کارها با هم مشورت می‌کنند و… که همه‌ی این رفتارها به کودک می‌آموزد او نیز باید در زندگی زناشویی چنین احترامی را برای همسر خود قائل باشد.

ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان

کاهش تنش‌ها و استرس

همسرانی که به هم علاقه نشان می‌دهند، به احتمال زیاد در مواجهه با تنش‌ها و استرس‌ها مدیریت بهتری خواهند داشت. این باعث می‌شود که کودکان در معرض تنش‌های کمتری قرار گیرند و محیط خانواده‌شان برای رشد و بهبود روانی بسیار مناسب باشد. نباید زمان‌هایی که کودکمان هنوز ظرفیت بزرگسالی را ندارد، او را دچار استرس و تنشی کنیم که به خاطر دعوای پدر و مادر به وجود می‌آید.

آموزش نوع ابراز علاقه؛ مرد به زن، والدین به فرزند

کودکان باید فرق بین ابراز علاقه‌ی از روی عشق و لمس جنسی را متوجه شوند تا هیچوقت قربانی یک تجاوز نباشند. حال پرسش اینجاست که اگر آن‌ها چیزی نبینند، چگونه باید از خود دفاع کنند؟ اینجاست که نشان دادن کمی عاطفه، عشق و علاقه به همسر و حتی لمس کردن معمولی می‌تواند مفید باشد؛ کارهایی نظیر بوسیدن (صرفا جهت نشان دادن علاقه)، در آغوش کشیدن و… .

کودکان هیچگاه نباید شاهد اتفاقات زناشویی بین شما باشند؛ اگر هم این اتفاق افتاد، سعی کنید دوباره تکرار نشود چون این کار یک الگوی نادرست در ذهن کودک شما از رابطه‌ی صمیمی می‌سازد. او تصور می‌کند یک رابطه فقط بر پایه‌ی رابطه‌ی جنسی است و شاید در ادامه‌ی زندگی، در مسیر کاملا اشتباهی قدم بگذارد. سعی کنید بعد از ابراز علاقه به همسر، در رابطه با این موضوع هم با کودک خود (در صورتی که متوجه می‌شود) صحبت کنید تا به شکلی خیلی پسندیده و مناسب، نحوه‌ی ابراز علاقه در یک رابطه‌ی سالم را هم به او آموزش داده باشید.

چگونگی ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان؟

عشق ورزیدن به همسر در مقابل فرزندان

برخی‌ها خیلی از حد می‌گذرند و برخی دیگر اصلا کاری انجام نمی دهند. کار هر دو طرف پسندیده نیست و باید اصلاح شود. برخی دیگر هم معتقدند نباید در مقابل فرزند، به همسر ابراز علاقه کرد چون باعث می‌شود حرمت‌ها شکسته شده و به اصطلاح کودک با چیزی آشنا شود که برایش زود است. اما نباید اوضاع را خیلی جدی کرد. وقتی می‌گوییم «ابراز علاقه به همسر در مقابل فرزندان»، منظورمان خیلی واضح و به دور از پیچیدگی است.

دین مبین اسلام انجام هر کاری را که زن و مرد در خلوت خود انجام می‌دهند، در مقابل فرزندان منع می‌کند که مخالفتی با آن نداریم و کاملا هم موضوع درستی است. اما اینکه اصلا همسر خود را لمس نکنید، او را نبوسید یا به طور کلی، با محبت فراوان با او صحبت نکنید، کار درستی نیست. کودک باید ابراز علاقه‌ی شما به همسرتان را به شکلی کاملا درست و پسندیده ببیند. نیازی نیست از حد بگذرید، همین که به خاطر انجام هر کار کوچکی، با یک بوسه روی پیشانی، در آغوش کشیدن ساده یا ابراز علاقه‌ی کلامی، از همسرتان قدردانی کنید، کودک الگوی رفتاری مناسب را دریافت می‌کند.

کلام پایانی

کودکان باید ببینند که پدر و مادرشان یکدیگر را عاشقانه دوست دارند، به هم احترام می‌گذارند و یکدیگر را در اولویت قرار می‌دهند. کودک باید ابراز علاقه‌ی کلامی پدر و مادرش را بشنود، باید همکاری بین پدر و مادر را ببیند، باید در محیطی پر از عشق و محبت و صمیمیت بزرگ شود تا در بزرگسالی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد، نحوه‌ی برخورد با یک خانم یا آقا را بلد باشد، قربانی تجاوز جنسی نشود و در نهایت، زندگی موفقی تشکیل داده و کودکان خوبی را تربیت کند.

کتاب 48 قانون قدرت اثر رابرت گرین انتشارات پارس اندیش

۳۸۶,۰۰۰

۱۷۹,۰۰۰

تومان

کتاب تصمیم گرفتم خودم باشم اثر کیم‌ سو‌هیون انتشارات آثار قلم

۶۰,۰۰۰

۳۱,۹۰۰

تومان

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: Smart Parenting

سوالات رایج درباره‌ی ابراز محبت به همسر در مقابل فرزندان

آیا دیدن پدر و مادر در حال در آغوش کشیدن هم روی کودک تأثیر بدی ندارد؟

قبل از هر چیز، توصیه می‌کنیم حتما برای بهبود تربیت فرزند خود، نزد پزشک مشاور متخصص بروید تا او با توجه به روحیات خانوادگی‌تان، شما را راهنمایی کند. اما به طور کلی باید بگوییم در آغوش کشیدن‌هایی که فقط برای ابراز محبت، قدردانی و نشان دادن علاقه هستند، ایرادی ندارد اما در آغوش کشیدن به قصد برقراری رابطه‌ی جنسی باید به دور از چشم کودک صورت بگیرد.

اگر کودک والدین را حین رابطه‌ی زناشویی ببیند، ایراد دارد؟

قطعا بله و باید حتما اقداماتی جهت پیشگیری از این اتفاق انجام داد. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد، سعی کنید با توجه به سنی که دارد، با او صحبت کرده و به حرف‌هایش گوش داد. توجه داشته باشید در این شرایط نباید به گونه‌ای صحبت کنید که کودک احساس شرمساری یا ترس کند چون او مقصر این اتفاق نیست و نباید چنین حسی به او القا شود. اما به او بگویید آنچه که شاهد بوده تنها نشانه‌ی عشق و علاقه بین والدین است.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.