آموزش ۱۵ مدل گره کوهنوردی که در کمپینگ و کوهنوردی کاربرد دارند

امکان ندارد که راهی یک سفر، کمپینگ یا کوهنوردی شده باشید و در میانه‌های راه به گره‌های مختلف نیازی پیدا نکنید. گره‌هایی که در کوهنوردی و کمپینگ به کار می‌روند، هم تنوع بالایی دارند و هم در همه جا به کارتان می‌آیند. در این مقاله، درباره انواع گره کوهنوردی می‌خوانید.

اصطلاحات تخصصی گره‌ها

قبل از اینکه بخواهیم درباره‌ی گره کوهنوردی و کمپینگ توضیحی بدهیم، باید مهم‌ترین اصطلاحاتی که برای توصیف انواع گره به کار می‌روند را بدانید. این اصطلاحات و معانی آن‌ها به این ترتیب هستند:

  • انتهای آزاد (Working End): قسمتی از طناب که در گره نقش اصلی را دارد.
  • انتهای ایستاده (Standing End): بخشی از طناب که در گره زدن نقش اصلی را ندارد.
  • قرقره (Turn): طنابی که به دور یک جسم چرخانده می‌شود.
  • گره‌ی کور (Jamming): هر گرهی که باز کردن آن بسیار دشوار است.
  • حلقه‌ی طناب (Eye): حلقه‌ای که برای گره زدن درست می‌شود.
  • حلقه (Bight): بخش تاشده‌ی طناب که یک نیم‌دایره را تشکیل می‌دهد.
  • انتها (Tail): انتهای کوتاه طناب، قسمتی که در حال گره زدن آن هستیم.
طناب صخره نوردی مدل ویژه کمپینگ طول 10 متر

انواع گره کوهنوردی

گره کوهنوردی کاربردی

گره کوهنوردی یکی از چیزهایی است که هر کسی که در طبیعت سفر می‌کند یا عاشق کوهنوردی و کمپینگ است، باید آن را بداند. البته، یاد گرفتن انواع گره‌های کوهنوردی یک مسئله است و تمرین آن‌ها موضوع مهم دیگری محسوب می‌شود. در ادامه، مهم‌ترین گره های کوهنوردی را می‌خوانید. برای یاد گرفتن آن‌ها باید بسیار تمرین کنید.

۱. گره‌ی ساده

برای بستن طناب به دور خود از گره‌ی ساده استفاده می‌شود. گره‌ی بند کفش یا گره‌ی کراوات نمونه‌هایی از یک گره‌ی ساده هستند.

۲. گره زدن به یک چیز

این گره برای بستن طناب به یک جسم دیگر به کار می‌رود. معمولا این گره به یک جسم استوانه‌ای مانند تنه‌ی درخت یا چوب زده می‌شود. این گره برای بستن هر چیزی که با خود حمل می‌کنید یا می‌خواهید آن را کنترل کنید، به کار می‌رود. هنگام بستن یک بار سنگین، برای بکسل کردن خودرو یا برپا کردن چادر از این گره استفاده می‌شود.

۳. گره‌ی پیچ

برای بستن دو طناب مختلف به یکدیگر از گره‌ی پیچ استفاده می‌شود. اگر دو اندازه‌ی مختلف طناب برای گره زدن به یکدیگر دارید یا می‌خواهید یک طناب بلندتر را کوتاه کنید، این گره محکم برای طناب بسیار مفید خواهد بود.

طناب کوهنوردی مدل sa طول 5 متر

۴. گره‌ی Half Hitch

نگایه به انواع گره کوهنوردی

گره‌ی Half Hitch یک گره‌ی کمپینگ اساسی و آسان است که به عنوان گره‌ی پایه برای بسیاری از گره‌های دیگر استفاده می‌شود. گره‌ی Half Hitch به خودی خود چندان ایمن نیست و برای مؤثر بودن باید دو بار بسته شود. با وجود این، گره‌ی Half Hitch یک گره‌ی اصلی برای یادگیری بیشتر گره‌های پیشرفته و پیچیده‌تر است. برای بستن این گره به یک طناب و یک جسم دیگر نیاز دارید که گره را به آن ببندید.

۵. گره‌ی اورهند

این گره‌ی کوهنوردی یکی دیگر از گره‌های اصلی است که به عنوان گره‌ای روی گره‌های دیگر به کار می‌رود. این گره به خودی خود به جلوگیری از لغزش گره‌ی قبلی کمک می‌کند. احتمالا می‌دانید که این گره را چگونه ببندید، حتی اگر نام آن را ندانید. برای زدن گره‌ی اورهند باید ابتدا یک حلقه درست کنید. سپس، انتهای آزاد طناب را از آن عبور دهید و محکم کنید.

کارابین پیچی مدل 2

۶. گره‌ی Sheet Bend

گره‌ی Sheet Bend

این گره را به عنوان یک گره‌ی بافتنی هم می‌شناسند. گره‌ی Sheet Bend یک گره ساده است و برای اتصال دو تکه طناب به یکدیگر به کار می‌رود. این گره کوهنوردی در شرایط دشوار کمپینگ یا کوهنوردی به شما کمک خواهد کرد.

برای گره‌ی Sheet Bend، دو تکه طناب را نگه دارید. در دست چپ خود یک حلقه ایجاد کنید. طناب دوم را در دست راست خود از داخل حلقه و سپس از پشت طناب سمت چپ عبور دهید. انتهای آزاد طناب را از درون خود بکشید تا کامل شود.

گره‌ی Sheet Bend برای ترکیب دو تکه طناب به یکدیگر و افزایش طول آن‌ها یا بستن یک طناب به دور یک دسته هیزم برای محکم نگه داشتن آن به کار می‌رود.

۷. گره‌ی هشتی

اگر کمی قدرت تصور قوی داشته باشید، زدن گره‌ی هشتی ساده است. البته، برای یاد گرفتن این گره باید تمرین کنید. گره‌ی هشتی یک گره کوهنوردی اطمینان‌بخش است که به عنوان گره‌ای روی گره‌ی دیگر به کار می‌رود. این گره بعد از گره زدن روی گره‌ی دیگر، به سادگی باز می‌شود و کمتر از یک گره‌ی ساده به طناب آسیب می‌رساند.

برای گره‌ی هشتی، باید ابتدا یک حلقه درست کنید و انتهای طناب را زیر انتهای ایستاده‌ی آن ببرید. انتهای آزاد طناب را از حلقه‌ی آن عبور دهید تا یک گره‌ به شکل عدد هشت انگلیسی ایجاد شود. این گره برای هر موقعیتی مناسب است. در صورتی که طناب نقطه‌ی نگهدارنده‌ی خود را از دست داده نیز می‌توانید از گره‌ی هشتی استفاده کنید تا طناب محکم شود.

طناب صخره نوردی ابریشمی مدل استاتیک طول 30 متر

۸. گره‌ی هشتی دوتایی

بستن این گره کمی زمان می‌برد و باید برای آن وقت بگذارید. گره‌ی هشتی دوتایی گره‌ی مهمی است که کوهنوردان از آن استفاده می‌کنند. علت این پرکاربرد بودن هم این است که این گره در عین محکم بودن به راحتی باز می‌شود.

برای بستن گره‌ی هشتی دوتایی باید ابتدا یک حلقه‌ی بزرگ ایجاد کنید. سپس، آن را به دو حلقه‌ی دوتایی تبدیل کنید و یک عدد هشت انگلیسی بسازید. انتهای طناب را از پایین شکل هشت و در جای خود بکشید. سپس، شاخه‌ی اصلی آن را از زیر، بالا و در نهایت، روی بخش دیگر گره بکشید. حالا دو طرف طناب را محکم بکشید تا دو حلقه‌ی محکم ایجاد شود.

این گره کوهنوردی بیشتر در مسیر کوهنوردی و غارنوردی به کار می‌رود. گره‌ی هشتی دوتایی برای آویزان نگه داشتن کیسه‌ی غذا و دور ماندن آن از دسترس حیوانات وحشی مفید است.

۹. گره‌ی مربعی

گره‌ای که بیشتر ما با آن آشنا هستیم، گره‌ی مربعی ساده است که برای محکم کردن دو بسته یا دسته از اشیاء به یکدیگر به کار می‌رود. گره‌ی مربعی یک گره کوهنوردی بسیار ساده است که برای بستن آن باید ابتدا دو سر طناب را به یکدیگر بچسبانید. سپس، انتهای سمت راست آن را روی انتهای سمت چپ بگذارید و رد کنید. حالا انتهای سمت چپ را روی انتهای سمت راست بگذارید و رد کنید. در آخر هم گره را محکم کنید.

گره‌ی مربعی کاربردهای بی‌شماری دارد اما برای اتصال دسته‌های هیزم به یکدیگر یا قرار دادن وسایل بزرگ و سنگین روی وسیله‌ی نقلیه بسیار سریع و عالی است.

۱۰. گره‌ی Taut Line Hitch

گره‌ی Taut Line Hitch یک گره‌ی دریانوردی است که پیشاهنگان آمریکایی در سال ۱۹۱۰ میلادی آن را ابداع کردند. این گره یک گره‌ی متحرک قابل خم شدن است که می‌تواند در طول طناب به بالا یا پایین تنظیم شود. می‌توانید از این گره کوهنوردی و کمپینگ برای اتصال چادرهای خود به گیره‌های آن یا برای لنگر انداختن قایق به اسکله استفاده کنید. این گره کوهنوردی آموزش ساده و تمرین فراوانی نیاز دارد.

برای بستن گره‌ی Taut Line Hitch، به یک طناب و یک میله یا شیء مشابه آن نیاز دارید. ابتدا طناب را دور میله بچرخانید. سپس، طناب را کمی شل کنید. در ادامه، انتهای آزاد طناب را دو بار روی انتهای ایستاده‌ی آن ببندید. این کار را تا سه مرتبه ادامه دهید اما انتهای آزاد طناب را جایی میان این انتها و روی انتهای ایستاده‌ی آن بکشید. طناب را تا جایی بکشید که محکم شود. گره باید طوری بسته شود که آزادانه به بالا و پایین برود.

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی ضد آفتاب T6 طول 10 متر

۱۱. گره‌ی Round Turn And Two Half Hitches

گره‌ی Round Turn And Two Half Hitches

گره‌ی Round Turn And Two Half Hitches برای محکم کردن طناب به یک میله، اغلب به عنوان پایه‌ای برای بستن اجسام به یکدیگر به کار می‌رود. این گره گره‌ای است که حتی اگر آن را محکم بکوبید هم به راحتی به گره‌ی کور تبدیل نمی‌شود. بنابراین، می‌توانید آن را به‌ سادگی باز کنید. اگر گره‌ی Half Hitch را یاد گرفته باشید، این گره کوهنوردی را به سادگی می‌بندید.

برای بستن این گره، باید ابتدا دو بار طناب را به دور یک جسم ببندید. سپس، گره‌ی Half Hitch را تا نیمه ببندید. حالا در همان جهت یک بار دیگر گره‌ی Half Hitch را تا نیمه ببندید و آن را محکم بکشید. بیشترین فشار این گره روی پیچ دوم خواهد بود و این پیچ دوم بخشی از اتصالات طناب را محکم نگه می‌دارد.

این گره در برابر ساییدگی مقاومت بالایی دارد. بنابراین، برای گره زدن روی اجسامی مانند میله‌ی فلزی مناسب است.

۱۲. گره‌ی بولین

یکی دیگر از انواع گره کوهنوردی که در کمپینگ کاربرد فراوانی دارد، گره‌ی بولین است. این گره‌ی کلاسیک برای محکم کردن بار سنگین با استفاده از یک حلقه‌ی ثبت به کار می‌رود. گره‌ی بولین باعث می‌شود که اجسام سنگین به راحتی لیز نخورند. بااین‌حال، اگر روی آن یک جسم سنگین قرار بگیرد، نمی‌توان آن را باز یا بسته کرد. برخی از افراد از دو گره‌ی بولین برای اتصال دو طناب به یکدیگر استفاده می‌کنند.

شاید در ابتدا بستن این گره دشوار به نظر برسد اما وقتی اصول اولیه‌ی آن را یاد بگیرید، مراحل بعدی کار بسیار ساده خواهد بود. برای بستن گره‌ی بولین، باید یک حلقه‌ی کوچک و کمی شل در انتهای طناب درست کنید.

گره‌ی بولین در کمپینگ کاربردهای فراوانی دارد و برای آویزان نگه داشتن چیزی از سطح زمین ایده‌آل است. در مواقع اضطراری، می‌توانید از این گره به عنوان یک گره‌ی نجات برای بلند کردن یک فرد از مکانی ناایمن استفاده کنید.

۱۳. گره‌ی Clove Hitch

گره‌ی Clove Hitch

اگر به دنبال یک گره کوهنوردی ساده و سریع هستید، گره‌ی Clove Hitch بهترین است. البته، نباید از این گره برای محکم کردن چیزی در جای خود استفاده کنید. این گره به عنوان یک گره کوهنوردی و کمپینگ موقتی کاربرد دارد. این گره برای نگه داشتن چیزی که فشار زیادی به طناب وارد نمی‌کند، به کار می‌رود. به طور مثال، می‌توانید از گره‌ی Clove Hitch برای بستن شاخه‌های درخت به طور موقت و زمانی که عجله دارید، استفاده کنید.

برای بستن این گره یک طول طناب را به یک میله یا جسم استوانه‌ای می‌بندید. به این ترتیب که انتهای آزاد طناب را یک دور کامل روی میله می‌کشید. سپس، آن را از انتهای ایستاده‌ی طناب عبور می‌دهید تا حلقه‌ی دوم ایجاد شود. در نهایت، انتهای آن را از زیر بکشید و محکم کنید. این گره برای اتصال وسایل به یکدیگر و معلق کردن آن‌ها در هوا به کار می‌رود.

۱۴. گره‌ی ماهی‌گیری

این گره را ماهی‌گیران برای محکم کردن اشیایی مانند قلاب ماهی‌گیری به کار می‌برند. از گره‌ی ماهی‌گیری برای محکم کردن دو طناب به یکدیگر نیز استفاده می‌کنند. البته، باز کردن این دو طناب از یکدیگر کاری دشوار است و همین مسئله هم باعث شده که گره‌ی ماهی‌گیری گره‌ای دشوار باشد.

برای بستن گره‌ی ماهی‌گیری، انتهای آزاد طناب را از حلقه‌ای که درست کرده‌اید، عبور دهید. این گره را ۴ تا ۵ مرتبه به صورت شل ببندید. حالا انتهای آزاد طناب را از طریق حلقه‌ی ایجاد شده توسط جسم مورد نظر به عقب برگردانید و آن را از هر یک از حلقه‌های ایجاد شده عبور دهید. در نهایت، گره را سفت و محکم کنید.

اگر این گره را برای گره زدن دو طناب به یکدیگر به کار می‌برید، هر دو سر طناب‌ها را به یکدیگر بچسبانید. حالا انتهای طناب سمت راست را روی طناب سمت چپ و پشت آن بکشید و یک گره روی آن ببندید. این کار را برای طناب سمت چپ نیز تکرار کنید. در نهایت، گره‌ها را محکم کنید. سپس، انتهای ایستاده‌ی گره را بکشید تا گره‌ها به یکدیگر متصل شوند.

۱۵. گره‌ی Trucker’s Hitch

گره‌ی Trucker’s Hitch

گره‌ی Trucker’s Hitch از هر گره کوهنوردی دیگری پرکاربردتر است. این گره باعث می‌شود که طول طناب بسیار محکم شود. یادگیری این گره بسیار ساده است اما برای اینکه از آن استفاده کنید، باید بیشتر تمرین کنید.

برای بستن گره‌ی Trucker’s Hitch، یک سر طناب را به جسمی مانند سپر خودرو ببندید. سپس، طناب را روی بار بیندازید و نقطه‌ی وسط آن را مشخص کنید. به این ترتیب، یک حلقه‌ی کوچک در طناب ایجاد می‌شود. انتهای شل طناب را درون حلقه ببرید و آن را محکم کنید. انتهای آن را هم از حلقه‌ی سپر خودرو عبور دهید و وارد آن کنید. حالا آن را به سمت پایین بچرخانید تا در امتداد طناب کشیده شود. در نهایت، گره را محکم کنید.

این گره کوهنوردی برای بستن وسایل روی وسیله‌ی نقلیه یا محکم کردن هیزم‌ها به یکدیگر به کار می‌رود.

کلام آخر

گره کوهنوردی هم برای کمپینگ و سفر و هم برای انجام کارهای روزمره مفید است. انواع گره کوهنوردی که در این مقاله خواندید را می‌توانید در هر جایی به کار ببرید. البته، قبل از اینکه راهی سفر یا کوهنوردی شوید، باید این گره‌ها را بارها تمرین کنید. به این ترتیب، موقع سفر، کوهنوردی یا حتی کارهای روزمره که فکرش را نمی‌کنید هم روشی برای محکم کردن چیزها می‌دانید.

منبع: myopencountry

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.