برچسب: مسعود پزشکیان

  • دکتر پزشکیان در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه «ایران اکسپو 2025»: صلح و امنیت با تجارت و سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود/ برای هرگونه همکاری با دیگر کشورها اعلام آمادگی می‌کنیم

     

    رئیس جمهور با بیان اینکه صلح و امنیت با تجارت و سرمایه گذاری و رفت و آمد‌ها حاصل می شود؛ تاکید کرد: برای هرگونه همکاری با دیگر کشورها اعلام آمادگی می‌کنیم.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، دکتر مسعود پزشکیان صبح امروز دوشنبه در آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025» با بیان اینکه ایران کشوری مهمان‌دوست و مردمانی گرم و مهربان دارد اظهار داشت: از حضور مهمانان خارجی در کشور عزیزمان خوشحالیم و مقدم آنان را گرامی می‌داریم.

    رئیس‌جمهور با اشاره به تصورات نادرستی که برخی رسانه‌های خارجی درباره ایران ارائه می‌کنند تصریح کرد: آنچه در فضای رسانه‌ای گفته می‌شود، با آنچه مهمانان در سفر به ایران مشاهده خواهند کرد، بسیار متفاوت است.

    دکتر پزشکیان افزود: مردم ایران با روی گشاده، مهربانی و اصالت، پذیرای مهمانان خود هستند و امیدواریم بازدید از نمایشگاه و شهر تهران برای همه مهمانان خاطره‌ای خوش به همراه داشته باشد.

    رئیس‌جمهور با اشاره به موقعیت راهبردی کشور اظهار داشت: ایران چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب است و ظرفیت‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاران، تاجران و گردشگران دارد. این بستر می‌تواند آینده‌ای همراه با سلامت، صلح و امنیت برای منطقه و جهان رقم بزند.

    آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025»
    آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025»آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025»

    دکتر پزشکیان با تأکید بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی تصریح کرد: صلح و امنیت با تجارت، سرمایه‌گذاری و ترددهای سازنده میان کشورها برقرار می‌شود و لازمه آن احترام به حقوق ملت‌ها و همراهی واقعی است.

    رئیس‌جمهور با اشاره به ریشه‌های جنگ و خونریزی در جهان خاطرنشان کرد: بسیاری از درگیری‌ها ناشی از زیاده‌طلبی‌ها و بی‌اعتنایی به حقوق ملت‌هاست. جمهوری اسلامی ایران همواره بر احترام به تمامیت ارضی، حقوق کشورها و اصول انسانی تأکید داشته و دارد.

    دکتر پزشکیان با استقبال از گسترش همکاری‌ها افزود: ایران آمادگی دارد در تمامی حوزه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با کشورهای دوست همکاری کند. هیچ محدودیتی در تبادل تجربه‌ها، مهارت‌ها و انتقال علم و فناوری احساس نمی‌شود و این همکاری‌ها مایه افتخار ملت ایران است.

    رئیس‌جمهور با تأکید بر وحدت بشریت اظهار داشت: کره خاکی خانه مشترک همه انسان‌هاست. ملت‌ها با رنگ‌ها، زبان‌ها و چهره‌های گوناگون، از یک ریشه و خاستگاه هستند و آنچه در کتاب خدا آمده این است که «کان الناس أمة واحدة»؛ مردم، امتی واحدند.

    دکتر پزشکیان با اشاره به اینکه برتری میان ملت‌ها تنها با علم، انسانیت و خدمت به همنوعان سنجیده می‌شود تصریح کرد: هیچ قوم یا نژادی نسبت به دیگری برتر نیست و کرامت انسانی معیار برتری است. اگر انسانیم، باید برای ساختن خانه‌ای بهتر برای خود و آیندگان دست در دست یکدیگر بگذاریم.

    رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمین خانه کوچک ما در میان کهکشان‌های بی‌شمار است افزود: حرکت‌های مخرب بر روی زمین، آثار منفی بر همه موجودات خواهد داشت و اعمال نیک نیز سودش به همه بازمی‌گردد. راهی جز آباد کردن این خانه مشترک با محبت، صلح و احترام وجود ندارد.

    دکتر پزشکیان خاطرنشان کرد: این مسیر با گسترش ارتباطات، تبادل تجربیات، سفرها، شناخت متقابل و ایجاد نگاه روشن به دنیا ممکن خواهد شد.

    آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025»
    آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025»

    رئیس‌جمهور با تأکید بر فطرت پاک انسانی اظهار داشت: همه انسان‌ها ذاتاً عدالت‌خواه، حق‌طلب، آزادمنش و جویای عزت و سربلندی‌اند. آرامش، زندگی پاک و سازندگی برای خود و آیندگان، خواسته مشترک همه ملت‌هاست.

    دکتر پزشکیان با اشاره به مسئولیت مشترک ملت‌ها برای ساختن آینده‌ای بهتر تصریح کرد: زمین خانه همه ماست و ما همسایگان یکدیگریم. باید دست در دست هم، این خانه مشترک را سالم، پیشرفته و آینده‌ای روشن برای نسل‌های بعدی بسازیم.

    رئیس‌جمهور با دعوت به نهادینه شدن نگاه مثبت در نسل جدید خاطرنشان کرد: می‌توان با تغییر نگاه در خود و فرزندان، امید و انگیزه را زنده نگه داشت و جهانی بهتر خلق کرد.

    دکتر پزشکیان با ابراز امیدواری از سفر مهمانان به ایران گفت: حضور شما در کشور عزیزمان می‌تواند باعث تقویت همراهی، همکاری، همدلی و همبستگی بین ملت‌ها شود. جمهوری اسلامی ایران برای این همکاری آماده است.

    رئیس‌جمهور در پایان ضمن عذرخواهی از مهمانان به دلیل سفری که پیش‌رو داشت افزود: به احترام شما، سفر خود را به تأخیر انداختیم تا خوشامد بگوییم و آرزوی سلامتی و توفیق برایتان داشته باشیم. امیدوارم مدت زمانی که در ایران حضور دارید، با خاطراتی خوش کشور ما را ترک کنید.

    پیش از آغاز سخنان رئیس‌جمهور، دکتر اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تسلیت به خانواده جانباختگان و آرزوی بهبودی برای مجروحان حادثه غم‌انگیز بندر شهید رجایی، از توجه ویژه رئیس‌جمهور به توسعه تجارت خارجی قدردانی کرد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با خیرمقدم به مهمانان داخلی و خارجی حاضر در مراسم، اظهار داشت: حضور بازرگانان، فعالان اقتصادی و سفیران بخش خصوصی از نقاط مختلف جهان، نشانه‌ای روشن از اعتماد جهانی به ظرفیت‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران و امید به آینده‌ای بهتر برای همکاری‌های اقتصادی است.

    آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025»
    آئین افتتاح هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران «ایران اکسپو 2025»

     دکتر اتابک با اشاره به پیشینه درخشان تجارت ایرانیان در تاریخ، تأکید کرد: ایرانیان در طول قرون نه تنها کالاهای مرغوب، بلکه ارزش‌های اخلاقی، فرهنگی و تمدنی را به سرزمین‌های دوردست از شرق آسیا تا آفریقا گسترش داده‌اند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت تجارت را فراتر از تبادل کالا دانست و آن را زبانی مشترک برای ملت‌ها و پلی برای پیوند فرهنگ‌ها توصیف کرد.

     دکتر اتابک با اشاره به دستاوردهای اقتصادی اخیر کشور افزود: در سال 1403 صادرات غیرنفتی ایران به 152 میلیون تن کالا به ارزش 57.8 میلیارد دلار رسید و تراز تجاری بدون احتساب طلای وارداتی، 8 میلیارد دلار مثبت شد. حجم مبادلات تجاری ایران با جهان نیز با رشد 11 درصدی به 130 میلیارد دلار افزایش یافته است.

     وزیر صنعت، معدن و تجارت هدف‌گذاری برنامه هفتم پیشرفت کشور را افزایش سالانه 23 درصدی صادرات غیرنفتی عنوان کرد و گسترش بازارهای جدید در آفریقا، غرب آسیا، آسیای جنوبی، جنوب شرقی آسیا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی را از مهم‌ترین راهبردهای تحقق این هدف برشمرد.

     دکتر اتابک با تاکید بر اصولی چون تسهیل تجارت، حذف موانع غیرضروری، دیجیتالی‌سازی فرایندها، تنوع‌بخشی به بازارها، سرمایه‌گذاری در تولید پیشرفته و تعامل برد-برد، تصریح کرد: ایران امروز سرزمین فرصت‌هاست؛ چه در حوزه صنایع معدنی، انرژی، فناوری، گردشگری سلامت و کشاورزی.

     در پایان، وزیر صنعت، معدن و تجارت از همه مهمانان دعوت کرد ایران را از نزدیک ببینند و فرصت‌های واقعی سرمایه‌گذاری و همکاری را لمس کنند و ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه، سرآغاز فصل جدیدی از دوستی و همکاری‌های پایدار میان ایران و جهان باشد.

     

    نوشته دکتر پزشکیان در آیین افتتاح هفتمین نمایشگاه «ایران اکسپو 2025»:
    صلح و امنیت با تجارت و سرمایه‌گذاری حاصل می‌شود/ برای هرگونه همکاری با دیگر کشورها اعلام آمادگی می‌کنیم
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • به نمایندگی از سوی پرشکیان؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سفیر ایران در مراسم تشییع پاپ شد

    سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگی از مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، برای شرکت در مراسم تشییع پاپ فرانسیس عازم رم شد.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، پزشکیان در پیامی به مناسبت درگذشت پاپ فرانسیس، با تسلیت و ابراز همدردی با جامعه جهانی مسیحیت و پیروان کلیسای کاتولیک، از تلاش‌های ماندگار او در مسیر ترویج صلح، عدالت، گفت‌وگو و همزیستی ادیان یاد کرد.

    رئیس جمهور همچنین با تجلیل از مواضع انسان‌دوستانه پاپ، به‌ویژه محکومیت صریح جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تأکید کرد که یاد و نام او در دل وجدان‌های بیدار و آزادی‌خواهان جهان ماندگار خواهد بود.

    پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، که در سال‌های اخیر نقش برجسته‌ای در ترویج گفت‌وگوی ادیان ایفا کرده بود، روز دوشنبه یکم اردیبهشت ماه در سن 88 سالگی در واتیکان درگذشت.

     

     

    نوشته به نمایندگی از سوی پرشکیان؛
    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سفیر ایران در مراسم تشییع پاپ شد
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • پزشکیان: نخبه کسی است که مشکلات جامعه را درک کرده و راه‌حل آن را بیابد

     

    رئیس جمهور در همایش آموزش علوم پزشکی گفت: نخبه کسی است که بتواند با دیگران گفتگو کند، ارتباط برقرار کند، مشکلات جامعه‌ را درک کرده و برای آن راه‌حل بیابد و وارد عمل شود تا آن مشکل را حل کند.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، مسعود پزشکیان رئیس جمهور در همایش کشوری آموزش علوم پزشکی در سخنانی، گفت: به این همایش آمدم تا با وجود وزرای آموزش عالی بهداشت و درمان و آموزش و پرورش، از شماها کمک بگیریم تا نسل آینده را که در مدارس تربیت می‌شوند، درست و صحیح تربیت شوند، زیرا روش‌هایی که در حال حاضر در جهان برای آموزش وجود دارد روش‌هایی نیست که اکنون در مدارس ما وجود دارد.

    رئیس جمهور تاکید کرد: تغییر نگاه آموزشی در مدارس و نوع تربیت این عزیزان مشخص خواهد کرد که ما چه آینده‌ای خواهیم داشت، زیرا به هیچ وجه برای ما قبول نیست که نسلی که در حال رشد است از آموزش و نوع آموزشی که دارد از کشورهای همسایه که اطراف ما است عقب‌تر بماند. دانش آموزان در مهارت علم و رفتار و باورهایشان عقب‌تر بماند.

    وی افزود: آموزش تنها علم نیست آموزش یک مهارت و یک باور و اعتقاد است.

    رئیس جمهور اظهار کرد: باید باور و اعتقاد داشته باشیم که بتوانیم و بخواهیم برای مردم و کشورمان، برای جهان و برای سلامت انسان‌ها فارغ از هر نگاه و باوری، کاری انجام دهیم؛ کسی را ببینیم که دیگران نمی‌بینند و به درد کسی برسیم که درد دارد و فریادرسی ندارد و این نگاه از مدرسه و از همان رویکرد آموزشی آغاز می‌شود.

    وی ادامه داد: نوع آموزش به فرد می‌آموزد که وقتی با مشکلی مواجه شد، یا می‌تواند آن را حل کند یا قهر کرده و کنار بکشد. ما می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. این امر در مدرسه شکل می‌گیرد؛ از دوره ابتدایی، در محصل این باور ایجاد می‌شود که هر مشکلی که وجود داشته باشد، او قادر خواهد بود فردا آن را حل کند. نوع انتقال این باور، آینده کشور ما را خواهد ساخت.

     

    نخبه کسی است که مشکلات جامعه‌اش را درک کرده و برای آن راه‌حل بیابد

    رئیس جمهور تصریح کرد: ما در دولت مصمم هستیم که به مدارس توجه کنیم. در دانشگاه، بنده از توان علمی، انگیزه و مهارت‌های شما عزیزان آگاه هستم و به اینجا آمده‌ام تا بگویم این ظرفیت‌ها باید به مدارس ما منتقل شود؛ به فرزندان‌مان نگاه جدید، رفتار جدید و باور جدید منتقل شود.

    وی تاکید کرد: بچه‌ها باید بدانند وقتی در کلاس نشسته‌اند، باید با تفکر کار کنند. نخبه آن کسی نیست که گمان کند آسمان باز شده و او به زمین آمده، بلکه نخبه کسی است که بتواند با دیگران گفتگو کند، ارتباط برقرار کند، مشکلات جامعه‌اش را درک کرده و برای آن راه‌حل بیابد و وارد عمل شود تا آن مشکل را حل کند.

    رئیس قوه اجرایی کشور بیان کرد: افراد بزرگ، کسانی هستند که برای حل مشکلات جامعه خود چه اجتماعی، چه اقتصادی و چه علمی زمان و انرژی می‌گذارند، بی‌خوابی می‌کشند و مشکل را برطرف می‌کنند. این است آن چیزی که باید انجام داد.

    وی همچنین گفت: حضور من در اینجا و حضور برادرمان، آقای دکتر کاظمی، برای آن است که از شما بخواهیم در استان‌ها، وقتی حضور یافتید، با هماهنگی خانم دکتر محمدی که در اینجا مسئولیت دارند و معاونت‌های آموزشی استان‌ها، همین برنامه را در حوزه مدارس و در رابطه با چگونگی آموزش، اجرا کنید.

    پزشکیان بیان کرد: شما می‌توانید این نوع مهارت را منتقل کنید. شما می‌توانید نگاه‌ها را تغییر دهید. شما می‌توانید فرزندان ما را به گونه‌ای تربیت کنید یا روش‌هایی را به آنان بیاموزید که بتوانند آینده را با قدرت بسازند.

    رئیس جمهور تاکید کرد: آینده چیست؟ اکنون برخی می‌گویند ما به آینده امیدواریم یا ناامیدیم؛ آینده را نگاه و باور منِ [نوعی] خواهد ساخت. اگر افرادی داشته باشیم که باور داشته باشند باید آینده را بسازند، این خود باعث می‌شود که بمانند، تلاش کنند، باور، علم و مهارت‌شان را تغییر دهند تا فردای مملکت‌شان را بسازند.

    وی اظهار کرد: اگر بنا باشد افرادی را تربیت کنیم که اسیر امواج، اسیر جریان‌ها شوند و منتظر بمانند ببینند دیگران چه می‌کنند و آنگاه آنان تصمیم بگیرند چه کنند، نتیجه‌اش همین می‌شود که در بلاتکلیفی زندگی می‌کنیم. ما، فرزندان‌مان و خودمان آینده را خواهیم ساخت. ما کشورمان را خواهیم ساخت. این شما هستید که آن را خواهید ساخت، و قرار نیست کسی از خارج بیاید و آن را برای ما بسازد.

    رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: اگر این باور را در خودمان، فرزندان‌مان و مدیران‌مان ایجاد کنیم، دیگر چشم به دیگران نخواهیم دوخت.

     

    اگر در کنار هم باشیم، هم‌افزایی خواهیم داشت

    وی با استفاده از استعاره در سخنان خود با بیان شعری، اظهار داشت: ما چشم عقاب و دل شهباز نداریم؛ چون مرغ سراییم در یک چهاردیواری، لذت پرواز نداریم / ای مرغ سرا، خیز و پریدن دگر آموز، لذا باید تا آن پهنه‌ها را ببینیم و برای کشورمان، برای آینده این سرزمین، چشم‌اندازی زیبا با جوانان‌مان، دانشمندان‌مان و نخبگان‌مان بسازیم.

    وی تصریح کرد: ما با هم باشیم و [کشور را] بسازیم. اگر در کنار هم باشیم، هم‌افزایی خواهیم داشت. من عقل مطلق نیستم. اینکه کسی ادعا کند همه‌چیز را می‌داند، همان جهل مطلق است. آنکه خود را همه‌فن‌حریف می‌داند، در اشتباه است. [باید گفت] همه فن، همه ما هستیم؛ نه من، بلکه ما. [این] ما هستیم که می‌توانیم کاری انجام دهیم.

    رئیس جمهور با اشاره به دانشجویان و نخبگان حاضر در همایش اظهار کرد: شما، ان‌شاءالله، اگر اراده کنید و وارد میدان آموزش و پرورش شوید، ما پیگیری خواهیم کرد و از کمک شما بهره خواهیم برد تا این مفاهیم آموزشی را به مدارس منتقل کنیم و عدالت را در کل جامعه پیاده نمائیم.

    وی با اشاره به بخش سلامت تاکید کرد: سلامت نیز، که خواسته ماست، در درون این جریان به‌صورت طبیعی شکل خواهد گرفت.

     

    به پزشکان و نخبگان کشور دل بسته‌ام

    وی بیان کرد: من، به هر حال، از همه شما عزیزان قدردانم. اخیراً در جلسه‌ای با رؤسای دانشگاه‌ها صحبت می‌کردم و باید بگویم واقعاً به پزشکان و نخبگان کشور دل بسته‌ام و باور دارم اگر این عزیزان وارد میدان شوند، می‌توانند مشکلات را حل کنند و این یک باور است، نه فقط دانستن. من می‌دانم که شما نیز می‌توانید راه‌حل ارائه دهید.

    رئیس قوه مجریه عنوان کرد: عوامل تأثیرگذار بر سلامت، در حقیقت، در باور اعتقادی و علمی ما شکل گرفته‌اند و بیکاری، فقر، یتیمی، دورافتادگی و پیری، بیماری، مرگ و عارضه را به‌دنبال دارد. اگر به سلامت مردم می‌اندیشیم، لذا باید دغدغه یک زن سرپرست خانوار را که شب نمی‌تواند نان فرزندش را تهیه کند، در ذهن خود داشته باشیم.

    وی ادامه داد: اگر به سلامت فکر می‌کنیم، باید برای آن پدر یا مادری که شب باید به خانه بازگردد و نان فرزندش را تهیه کند اما نمی‌تواند، دغدغه داشته باشیم. ما باید دغدغه‌های او را درک کنیم، تا روان او آسیب نبیند. این مسائل را باید پیدا کنیم، و ما می‌توانیم راه‌حل پیدا کنیم. چرا که بالاخره شما نخبگان این جامعه هستید، روش‌ها را می‌دانید، راه‌ها را می‌شناسید؛ فقط کافی‌ست درد را حس کنید.

    پزشکیان گفت: مرد را دردی اگر باشد خوش است؛ درد بی‌دردی علاجش آتش است. ما می‌مانیم و کشورمان را اصلاح می‌کنیم و آیندگان این سرزمین را می‌سازیم. بدون توجه به اینکه حالا از چه قومیتی، چه جنسی، چه حزبی یا دسته‌ای که هستیم برای ایران و برای کشورمان و برای سربلندی نسل آینده این آب و خاک با تمام قوا تلاش خواهیم کرد و به یکدیگر کمک خواهیم کرد.

     

     

    نوشته پزشکیان: نخبه کسی است که مشکلات جامعه را درک کرده و راه‌حل آن را بیابد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • از سوی رئیس جمهور؛ ماده واحده «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی» ابلاغ شد

    رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی» که در جلسه ۹۱۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۱/۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، دکتر مسعود پزشکیان، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی» که در جلسه ۹۱۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۱/۱۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

    ماده واحده «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی» که در جلسه ۹۱۵ مورخ ۱۴۰۴/۰۱/۱۹ شورای عالی انقلاب و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ هیأت امنای جهاد دانشگاهی،  به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:

    جهاد دانشگاهی
    ماده واحده «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی» که در جلسه ۹۱۵ مورخ ۱۹/۰۱/۱۴۰۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۲۱ هیأت امنای جهاد دانشگاهی، به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می­‌گردد:

    «ماده واحده- با استناد به ماده ۷ اساسنامه جهاد دانشگاهی (مصوب جلسه ۲۶۳ مورخ ۱۳۷۰/۰۸/۱۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و به موجب تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقای علی منتظری‌مقدم به‌عنوان رئیس جهاد دانشگاهی برای مدت سه سال انتخاب می­‌شود».
    مسعود پزشکیان
    رئیس ­جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

     

    نوشته از سوی رئیس جمهور؛
    ماده واحده «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی» ابلاغ شد
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • پزشکیان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت

    رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت.

    به گزارش خبرگزاری سینا، مسعود پزشکیان امروز به شکل سرزده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت.

    همچون دیگر بازدیدهای سر زده رئیس جمهور از وزارتخانه ها وی در نشستی با وزیر و مدیران این وزارتخانه اقدامات و برنامه‌های آنها برای مدیریت عرصه  فرهنگ کشور را بررسی کرد.

    نوشته پزشکیان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • با دستور رئیس جمهور؛ مراکز آموزشی تحقیقاتی طب سنتی ملزم به اخذ مجوز از وزارت بهداشت شدند

    رئیس جمهور ماده واحده حذف تبصره ۲ مصوبه الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌­ای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، را برای اجرا ابلاغ کرد.

    به گزارش خبرگزاری سینا، مسعود پزشکیان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «حذف تبصره ۲ مصوبه الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» که در جلسه ۹۱۴ مورخ ۱۴/۱۲/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، را به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ کرد:

    وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

    ماده واحده «حذف تبصره ۲ مصوبه الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» که در جلسه ۹۱۴ مورخ ۱۴/۱۲/۱۴۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه ۵۲۰ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می‌گردد:

    «ماده واحده – متن تبصره ۲ ماده واحده «الزام کلیه مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای در حوزه تخصصی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کسب مجوز فعالیت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» مصوب جلسه ۸۹۸ مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی و شمارگان تبصره یک آن حذف می‌گردد».

     تبصره۲ این قانون که در سال گذشته توسط ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهور وقت ابلاغ شده بود مؤسسات آموزشی، تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی را ملزم می‌کرد تا امتیاز و مجوز فعالیت خود را از ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اخذ کنند.

    با حذف این تبصره، موسسات آموزشی تحقیقاتی و حرفه‌ای طب سنتی از این به بعد باید امتیاز و مجوز فعالیت خود را از وزارت بهداشت بگیرند.

     

    نوشته با دستور رئیس جمهور؛
    مراکز آموزشی تحقیقاتی طب سنتی ملزم به اخذ مجوز از وزارت بهداشت شدند
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • دیدار با مدیران موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی‌رازی؛ پزشکیان: ساخت برج فناوری از برنامه‌های اولویت‌دار دولت است

    رئیس جمهور بر ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه، مدیران موسسه‌های رازی و پاستور و مسئولان وزراتخانه‌های بهداشت و جهادکشاورزی، به منظور هماهنگی، برنامه‌ریزی، طراحی و احداث برج فناوری کشور مطابق مجموعه‌های مشابه پیشرفته و به روز دنیا تاکید کرد.

    به گزارش خبرگزاری سینا، مسعود پزشکیان در جریان سفر به شهرستان کرج، در دیدار با مدیران موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، ساخت یک برج فناوری با کاربری تولید واکسن، بیوتکنولوژی، هوش مصنوعی، نانو تکنولوژی و تحقیقات زیستی را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت برای ارتقای جایگاه این موسسه علمی-تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: هدف ما ساخت مجموعه‌ای متناسب با چشم‌انداز ترسیم شده از سوی رهبری معظم انقلاب و در حد نام ایران است که باید برای منطقه الگو و الهام‌بخش باشد.

    وی بر ضرورت تشکیل کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه، مدیران موسسه‌های رازی و پاستور و مسئولان وزراتخانه‌های بهداشت و درمان و جهادکشاورزی، به منظور هماهنگی، برنامه‌ریزی، طراحی و احداث این برج فناوری مطابق مجموعه‌های مشابه پیشرفته و به روز دنیا تاکید کرد و افزود: با اجرای این پروژه عظیم علمی-فناوری، زمینه برای ادغام دو موسسه رازی و پاستور و تبدیل آن به هاب تحقیقاتی، تولیدی و خدماتی در حوزه پزشکی برای کل کشور و منطقه فراهم خواهد شد.

    پزشکیان استفاده از ظرفیت نخبگان، به ویژه نخبگان خارج از کشور در احداث و بهره‌برداری از این برج فناوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: در صورت موفقیت در اجرای این پروژه خواهیم توانست نخبگان کشور را گردهم آوردیم و با بهره‌گیری از توانمندی آنها برای کشور تولید ثروت کنیم.

    رئیس‌جمهور با بیان این‌که «در طراحی و احداث برج فناوری، الگوی مصرف انرژی و تامین نیازهای آن از انرژی‌های تجدیدپذیر، حتما باید مورد توجه و اهتمام باشد»، تصریح کرد: قطعا آیندگان ما را بر اساس «عملکردها» قضاوت خواهند کرد و باید تلاش کنیم که بهترین باشیم و بهترین اهداف را برای کشور ترسیم و با قدرت در جهت رسیدن به آنها تلاش کنیم.

    نوشته دیدار با مدیران موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی‌رازی؛
    پزشکیان: ساخت برج فناوری از برنامه‌های اولویت‌دار دولت است
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • با حضور رئیس‌جمهور انجام شد؛ رونمایی از ۶ دستاورد جدید صنعت هسته‌ای کشور

    همزمان با بیستم فروردین، روز ملی فناوری هسته‌ای، از 6 دستاورد جدید فناورانه سازمان انرژی اتمی ایران با حضور رئیس جمهور، در محل این سازمان رونمایی شد.

    به گزارش خبرگزاری سینا، امروز چهارشنبه ۲۰ فروردین، همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای از دستاوردهای جدید هسته‌ای با حضور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور رونمایی شد.

    این دستاوردها، حوزه‌های متنوعی از جمله چرخه سوخت هسته‌ای، تولید رادیوداروها، صنایع بهداشتی و درمانی و کاربردهای صنعتی فناوری هسته‌ای را در بر می‌گیرد.

    در بخش سلامت، از رادیوداروی تشخیصی «گالیوم فاپی» برای شناسایی بیش از 30 نوع سرطان و رادیوداروی درمانی «لوتشیم فاپی» که در درمان هدفمند سرطان‌های پیشرفته کاربرد دارد، رونمایی شد. همچنین کرم پوستی «رنیوم-188» که برای درمان سرطان‌های شایع پوستی تولید شده، از دیگر محصولات نوآورانه معرفی‌شده بود.

    در بخش صنعت، چشمه کبالت 57 ویژه چاه‌پیمایی که تاکنون در انحصار چند کشور معدود بود، برای نخستین‌بار به دست متخصصان داخلی تولید و به بهره‌برداری رسید. همچنین از محصول متانول دوتره«D4»مورد استفاده در صنایع پتروشیمی، داروسازی و تجهیزات پیشرفته تصویربرداری NMR)) و ماده استراتژیک «دی اتیل هگزیل فسفریک اسید» (D2EHPA) به‌عنوان استخراج‌کننده فلزات ارزشمند نظیر اورانیوم، نیکل و کبالت نیز پرده‌برداری شد.

    رئیس جمهور در این مراسم پس از رونمایی از محصولات ارائه‌شده، از تلاش‌های متخصصان و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی در مسیر پیشرفت علمی کشور قدردانی کرد.

    نوشته با حضور رئیس‌جمهور انجام شد؛
    رونمایی از ۶ دستاورد جدید صنعت هسته‌ای کشور
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • دیدار رئیس جمهور با استاد علی نصیریان به مناسبت روز جهانی تئاتر: مسعود پزشکیان: دولت چهاردهم تا آنجا که بتواند، به هنر کشور کمک خواهد کرد/پیشنهاد استاد نصیریان برای کمک دولت به پایه‌گذاری مسابقه نمایشنامه نویسی

    دکتر مسعود پزشکیان شامگاه پنجشنبه همزمان با روز جهانی هنرهای نمایشی، با حضور در منزل استاد علی نصیریان، پیشکسوت عرصه سینما و تئاتر، ضمن تبریک نوروز و فرارسیدن سال جدید خورشیدی، با او درباره وضعیت سینما و تئاتر گفتگو کرد.

    به گزارش خبرگزاری سینا، مسعود پزشکیان ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با استاد نصیریان گفت که من علاقه زیادی به هنرهای نمایشی دارم، اما آنقدر برنامه‌ها و مشکلات ما زیاد است که چندان وقتی برای رفتن به تئاتر و سینما پیدا نمی‌کنم.

    استاد نصریان به دکتر پزشکیان گفت که «وظیفه تئاتر پرداختن به مشکلات و مسائل اجتماعی است» و رئیس جمهور اظهار داشت: فراتر از زاویه نگاه صرفا هنری، از زاویه نگاه علوم اجتماعی و مدیریتی می‌گویم، وقتی انتقادی و مشکلی را مطرح می‌کنیم ولی راهی نشان نمی‌دهیم، باعث بروز هرج و مرج می‌شود.

    علی نصیریان

    دکتر پزشکیان با بیان اینکه «دولت چهاردهم تا آنجا که بتواند، به هنر کشور کمک خواهد کرد»، درباره کمبود فضاهای لازم برای تمرین گروه‌های هنری و اجراهای نمایشی تصریح کرد: برای استفاده هنرجویان از فرهنگسراها و ظرفیت‌های دیگری که در دولت و شهرداری‌ها وجود دارد، حتما تلاش می‌کنیم با تعامل امکانات لازم برای این بخش را تامین کنیم.

    استاد علی نصیریان در این ملاقات تاریخچه‌ای از اجرای نمایش در ایران ارائه کرد و با انتقاد از برخی نگاه‌های منفی به هنر نمایش و تئاتر گفت: ما را متهم به سیاه‌نمایی می‌کنند، اما واقعیت این است که وظیفه تئاتر به نمایش کشیدن مشکلات و ضعف‌هاست. البته سینما و تئاتر نمی‌توانند راه‌حل ارائه کنند، ارائه راه‌حل بر عهده تماشاچیان است تا با لمس مشکلی که نمایش آن را با ابزار هنر و درگیر کردن احساس نشان داده، برای مشکلات راهکار پیدا کنند. در واقع تئاتر چهار رکن دارد؛ نویسنده، کارگردان، بازیگر و تماشاچی که از تئاتر درس می‌گیرد و وقتی مشکلات را از طریق نمایشنامه در ضمن درگیر شدن احساساتش، لمس می‌کند، به دنبال راه‌حل می‌رود.

    این پیشکسوت هنر بازیگری «هنر را یک نیاز در جامعه توصیف کرد» و اظهار داشت: نیاز مردم فقط آب و نان نیست، آنها نیاز به خوراک روحی هم دارند. اخبار بد از جنگ و مشکلات باعث شده است که روحیه مردم تشنه شود و تئاتر و سینما می‌توانند روح مردم را آرام کنند؛ هنر و فرهنگ هویت ما و دریچه‌ای برای تنفس مردم است.

    استاد نصیریان با بیان اینکه «جامعه ایران تشنه رویدادهای هنری است»، افزود: من در رویدادی هنری در خوزستان شرکت کردم که قرار بود یک شب برگزار شود، اما به دلیل استقبال مردم سه شب متوالی اجرا شد. استقبال بالای مردم از برخی تئاترهای مدرن نشان می‌دهد که مردم تشنه تئاترها و رویدادهای هنری فاخر و پر محتوا هستند.

     

    علی نصیریان

    این استاد هنرهای نمایشی و سینما عملکرد سینما و تئاتر در ایران را خوب توصیف و تصریح کرد: تئاتر و سینمای ایران در مجموع در قبل و بعد از انقلاب خوب کار کرده است و امروز سینمای ما در جهان مطرح است. من در این سال‌ها با برخی کارگردان‌های جوان کار کرده‌ام و می‌بینم که چه استعدادهای درخشانی در سینمای ایران وجود دارند.

    استاد نصیریان از دولت و رئیس جمهور درخواست کرد که به ایجاد یک رویداد رقابتی برای نمایشنامه نویسی کمک کنند و خاطرنشان کرد: ما در فرهنگ و تمدن خود ادبیات و شعر داریم و تا حدودی رمان هم تولید شده است، اما نمایشنامه کم داریم و اگر این مسابقه به راه بیفتد، بسیار مفید خواهد بود تا استعدادهای درخشان فرصت بروز را پیدا کنند. در کشور استعدادهای زیادی داریم و باید به آنها مجال بروز بدهیم.

    این پیشکسوت هنرهای نمایشی با اشاره به پیشینه و محتوای غنی ادبیات فارسی، بر ضرورت تالیف نمایشنامه‌هایی از آثار ادبای ایران تأکید و اظهار داشت: برخی هنرمندان خارجی نمایشنامه‌هایی از منطق الطیر یا شاهنامه نوشته‌اند، اما مشکل این است که آنها از دریچه نگاه خودشان این نمایشنامه‌ها را نوشته‌اند و ما باید از دریچه نگاه، تاریخ و فرهنگ ایرانی درباره آثار ادبی غنی گذشته‌مان نمایشنامه بنویسیم، چرا که وقتی یک ایرانی این محتواها را تبدیل به نمایشنامه کند، می‌تواند مفهوم آن را واقعی‌تر و دقیق‌ترعرضه کند.

    استاد نصیریان در پاسخ به سوال وزیر ارشاد درباره نحوه ساخت فیلم گاو به عنوان اولین فیلم بلند ایرانی، با بیان اینکه «من تمام عمرم را فقط کار نمایش کرده‌ام و تنها یک سال آن هم به دلیل مشکلات مالی معلمی کردم»، یادآور شد: گروهی داشتیم که قبل از فیلم گاو آن را به صورت یک نمایشنامه تلویزیونی به صورت زنده چند بار در تلویزیون اجرا کرده بودیم و همان عوامل، بازیگران اصلی فیلم گاو شدند. یک شب غلامحسین ساعدی به همراه جوانی به محل اجرای نمایش ما آمد و گفت این جوان می‌خواهد فیلم گاو را بسازد. او داریوش مهرجویی بود که فردی با استعداد و نخبه بود. او مولف فیلم گاو بود و من بازی کردن در مقابل دوربین را با او یاد گرفتم.

    بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر کشورمان در بخش انتهایی دیدار با دکتر پزشکیان، گفت: در محضر شما خیلی خوش گذشت. شما گره‌گشا هستید و امیدوارم گره‌های مملکت به دست شما باز شود.

    این بازیگر همچنین با تقدیر از انتخاب دکتر سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ اظهار کرد: وزیرانتخابی شما برای عرصه فرهنگ، فردی بسیار فرهیخته است.

    در این جلسه استاد علی نصیریان برای دکتر پزشکیان دو بیت شعر را نیز به شکل آواز خواند و همچنین یک بشقاب منقش به اثری هنری را به نمایندگی از اهالی تئاتر به رئیس جمهور هدیه داد. رئیس جمهور نیز یک تابلوی خطی نفیس و یک تابلو فرش به استاد نصیریان هدیه داد.

     

    نوشته دیدار رئیس جمهور با استاد علی نصیریان به مناسبت روز جهانی تئاتر:
    مسعود پزشکیان: دولت چهاردهم تا آنجا که بتواند، به هنر کشور کمک خواهد کرد/پیشنهاد استاد نصیریان برای کمک دولت به پایه‌گذاری مسابقه نمایشنامه نویسی
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • صالحی‌امیری عنوان کرد: پیش‌بینی ثبت ۴۵ میلیون سفر نوروزی تا پایان تعطیلات/ ستاد خدمات سفر، نماد وحدت و انسجام دستگاه‌های اجرایی

    وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پیش‌بینی ثبت ۴۵ میلیون سفر در ایام نوروز ۱۴۰۴ خبر داد و این میزان را نشانگر پویایی اجتماعی و تحرک گسترده در سطح کشور دانست.

    به گزارش خبرگزاری سینا، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امروز (پنجشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۴) در نشست سراسری استانداران کشور با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری، با ارائه آمارهای جدید از سفرهای نوروزی اظهار کرد: برآورد ما این است که تا پایان تعطیلات نوروزی، مجموع سفرهای ثبت‌شده در کشور به ۴۵ میلیون نفر برسد. بر این اساس، نیمی از جمعیت کشور در این ایام به سفر رفته‌اند.

    وی با اشاره به آمار ثبت‌شده افزود: بر پایه داده‌های موجود، تا این لحظه ۲۴ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۷۷۲ سفر در سراسر کشور ثبت شده است. در این میان، ۱۰ استان برتر از نظر میزان سفرهای نوروزی عبارت‌اند از: مازندران، گیلان، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان شرقی.

    هم‌افزایی دستگاه‌ها در ارائه خدمات سفر

    وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ضمن قدردانی از ۲۷ دستگاه اجرایی که در ستادهای خدمات سفر سراسر کشور مشغول خدمت‌رسانی هستند، تصریح کرد: خوشبختانه، در سایه همت دولت و همراهی مردم، شاهد تحرک جدی در صنعت گردشگری کشور هستیم. این حضور گسترده، نشانگر آن است که مردم هم قدر رمضان را می‌دانند و هم نوروز را به‌عنوان میراث معنوی خود گرامی می‌دارند.

    صالحی‌امیری در ادامه، بر وحدت و هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات به گردشگران تأکید کرد و گفت: ستادهای خدمات سفر در استان‌ها به ریاست استانداران و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران، به‌طور منظم تشکیل جلسه داده و روند ارائه خدمات به مسافران نوروزی را نظارت و مدیریت می‌کنند.

    وی با اشاره به بسترهای لازم برای توسعه گردشگری داخلی اظهار داشت: هم‌افزایی و مشارکت دستگاه‌ها در مدیریت سفرهای نوروزی در ستاد خدمات سفر، بستری نوین از وفاق و همدلی میان دستگاه‌های اجرایی را رقم زده است. این هماهنگی، نقش مؤثری در بهبود کیفیت خدمات‌رسانی و تسهیل سفرهای نوروزی داشته است.

    وی همچنین تأکید کرد: آمارهای فعلی نشان می‌دهد که بیش از ۲۴ میلیون ایرانی تاکنون سفر نوروزی داشته‌اند. این رقم، خود گویای پیام روشنی از شور و نشاط اجتماعی و پویایی ملت ایران است که البته نیازمند برنامه‌ریزی و بسترسازی مناسب از سوی مدیران و استانداران در سراسر کشور است.

    در این نشست، استانداران هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، تهران و سایر استان‌های گردشگرپذیر، به ارائه گزارش‌هایی درباره وضعیت خدمات سفر و روند مدیریت گردشگری در تعطیلات نوروزی پرداختند.

    نوشته صالحی‌امیری عنوان کرد:
    پیش‌بینی ثبت ۴۵ میلیون سفر نوروزی تا پایان تعطیلات/ ستاد خدمات سفر، نماد وحدت و انسجام دستگاه‌های اجرایی
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.