۸ کنسول بازی که برای همیشه فراموش شدند

راستش را بخواهید، امروزه دیگر کنسول‌های بازی با عناوین بزرگی مانند پلی‌استیشن، ایکس باکس، و در نهایت نینتندو شناخته می‌شوند. کنسول‌هایی که سال‌هاست در میان گیمرها حضور دارند و یکی از بهترین تجربه‌های ممکن را به تصویر کشیده‌اند. اما سال‌ها پیش، شرایط ابدا اینطور نبود. رقابت در بازار کنسول‌های بازی داغ‌تر و جدی‌تر بود و ما نام کمپانی‌های بزرگی را می‌توانستیم پیدا کنیم. شاید شناخته‌شده‌ترین کمپانی‌هایی که زمانی کنسول بازی می‌ساختند، سگا و آتاری باشند که متاسفانه امروزه دیگر خبری از آن‌ها نیست.

<!–

–>

پس بنابراین اگر شما نیز طرفدار کنسول‌های بازی هستید، در این مقاله از ویجیاتو همراه ما باشید تا سری به ۸ کنسول بازی دوست داشتنی بزنیم که شکست خوردند و برای همیشه فراموش شدند. کنسول‌هایی که اگر موفق می‌شدند، می‌توانستند رقبای بسیار خوبی برای ایکس باکس و سونی باشند. بنابراین این شما و این ۸ کنسول فراموش‌شده تاریخ ویدئوگیم!

فهرست محتوا
نمایش

Atari Jaguar


کنسول Atari Jaguar پایانی تراژدیک برای یک امپرطوری بود. زمانی نام آتاری تبدیل به نمادی برای دنیای بازی‌های ویدئویی شده بود و آتاری به لطف خلاقیتی که داشت، کنسول‌های دوست داشتنی را می‌ساخت. درواقع در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی، آتاری پادشاه بازی‌های ویدئویی و کنسول‌های بازی بود. اما با شروع دهه ۹۰، رفته رفته از شکوه و عظمت آتاری کاسته شد. آن‌ها به نوعی آخرین کنسول خودشان را در سال ۱۹۹۳ساختند و آن را با نام Atari Jaguar معرفی کردند که یک پروژه شکست خورده بود.


مطلب پیشنهادی:چرا بازی ها شبیه تریلرهاشون نیستند؟ [تماشا کنید]
چرا بازی ها شبیه تریلرهاشون نیستند؟ [تماشا کنید]چرا بازی ها شبیه تریلرهاشون نیستند؟ [تماشا کنید]

Atari Jaguar قدرت سخت‌افزاری نسبتا خوبی داشت. اما تبلیغات نادرست آتاری و همچنین حضور رقیب دیرینه آتاری یعنی نیننتندو در آن سال، باعث شد تا کنسول Atari Jaguar آن‌طوری که آتاری انتظار داشت، فروش خوبی نداشته باشد و به همین دلیل، Atari Jaguar تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های کمپانی آتاری شد.

WonderSwan


کمپانی‌های ژاپنی اکثر کنسول‌هایی که می‌سازند را صرفا در بازار ژاپن منتشر می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا این کنسول‌ها به اندازه کنسول‌هایی چون پلی‌استیشن، شناخته نشوند و WonderSwan نیز دقیقا یکی از همین‌هاست. این کنسول برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ توسط کمپانی Bandai ساخته شد. WonderSwan درواقع یک کنسول دستی و قابل حمل بود که به شما اجازه می‌داد تا بازی‌های مورد علاقه‌تان در هرجایی که دوست داشتید، تجربه کنید.

منتهی این کنسول هم سرنوشت چندان خوبی نداشت. کنسول بازی WonderSwan در زمان عرضه، رقیب جدی کنسول Game Boy از کمپانی نینتندو بود و حتی نسبت به این کنسول، بازی‌های بیشتری نیز داشت. جالب است بدانید که در آن زمان بازی‌سازهای شناخته‌شده‌ای چون کپ‌کام و Squaresoft، بازی‌های مختلفی را برای کنسول WonderSwan ساخته بودند. اما با این‌حال این کنسول در خارج از ژاپن چندان شناخته شده نیست و دیگر هرگز نسخه جدیدی از این کنسول دوست داشتنی معرفی نشد.

Apple Pippin


وقتی صحبت از کنسول‌های فراموش‌شده و شکست خورده می‌شود، غیرممکن است که درباره کنسول بازی اپل صحبت نکنیم. همه می‌دانند که اپل یکی از پادشاهان دنیای تکنولوژی، گیمینگ و فناوری است. اما آیا می‌دانستید که اپل هم کنسول بازی خودش داشت؟ کمپانی اپل در اواسط دهه ۹۰ میلادی و در سال ۱۹۹۶ با همکاری کمپانی Bandai، کنسول بازی Apple Pippin را معرفی کرد. این کنسول قرار بود که رقیب جدی برای کامپیوترهای گیمینگ و کنسول‌های خانگی در آن دوره باشد. اما اگر بخواهیم صادقانه بگویم، باید گفت که Apple Pippin حتی نزدیک به چیزی که ادعا می‌کرد هم نبود.


مطلب پیشنهادی:نقد سریال Twisted Metal | فلز درهم‌تنیدهبرداشتی کمدی از یک بازی ویدیویی
نقد سریال Twisted Metal | فلز درهم‌تنیدهنقد سریال Twisted Metal | فلز درهم‌تنیده

کمبود بازی‌های مختلف، رابط‌ کاربری پیچیده، عدم پشتیبانی از بازی‌های جدید و حتی مشکلات سخت‌افزاری، جزو اصلی‌ترین دلایلی بودند که Apple Pippin را تبدیل به یک شکست کردند. درواقع این دلایل بقدری قانع‌کننده بودند که بخواهند، اپل را راضی به خروج از صنعت کنسول‌سازی کنند و بعد از این کنسول، اپل دیگر هیچ کنسول بازی را نساخت.

HyperScan


وقتی به گذشته کنسول‌های بازی نگاه می‌کنیم، کمپانی‌هایی را می‌توانیم پیدا کنیم که امروزه دیگر خبری از آن‌ها نیست. درست مانند آتاری، کمپانی Mattel نیز جزو کمپانی بود که چندان با دنیای کنسول‌سازی و صنعت بازی‌های ویدئویی غریبه نبود. آن‌ها در سال ۱۹۷۹ اولین کنسول ویدئویی خودشان را با نام Intellivision ساخته بودند. این کنسول یک موفقیت بزرگ برای Mattel بود. اما تا سال ۲۰۰۶، این کمپانی دیگر هیچ کنسولی نساخت و درست در همین سال بود که کنسول HyperScan را معرفی کرد.

HyperScan یک ایده خلاقانه بود که واقعا آن‌طوری که باید حساب شده عمل نکرد. شما برای تجربه بازی‌های این کنسول باید دیسک‌های آن را که با نام IntelliCards نیز شناخته می‌شدند، خریداری می‌کردید. اما مسئله اینجاست که این دیسک‌ها قیمت بسیار بالایی داشتند و این درحالی بود که رقبای این کنسول مانند پلی‌استیشن و ایکس باکس، ابدا نیاز به چنین چیزی نداشتند. از طرفی کمبود بازی‌ها نیز دیگر دلیل شکست HyperScan بود. این کنسول تا پایان عمرش یعنی تا سال ۲۰۰۷، تنها ۳۰ هزار نسخه فروخت و صرفا ۵ بازی داشت!

۳DO


۳DO یکی از منحصر به فرد‌ترین کنسو‌ل‌های بازی بود که برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ منتشر شد و در آن زمان، توسط چندین ناشر مختلف منتشر می‌شد. این کنسول از سال ۱۹۹۳ تا سال ۱۹۹۷ ساخته شد و در این بیش از ۲ میلیون نسخه فروخت. جالب است بدانید که این کنسول توسط کمپانی پاناسونیک نیز منتاژ می‌شد و حتی پرازنده آن نیز، پردازنده Panasonic M2 بود. جالب‌تر این‌که این کنسول در زمان عرضه، ۶۹۹ دلار قیمت داشت و یک کنسول ۳۲ بیتی بود.


مطلب پیشنهادی:نسل‌ های مختلف گیمرها چه فرقی دارن؟ | ویجی کستشما چه نسلی هستید؟
نسل‌ های مختلف گیمرها چه فرقی دارن؟ | ویجی کستنسل‌ های مختلف گیمرها چه فرقی دارن؟ | ویجی کست

اما با این‌حال، کنسول بازی ۳DO نیز مانند سایر کنسول‌های بازی در این لیست شکست خورد و دیگر هرگز دنباله‌ای دریافت نکرد. درواقع این کنسول اگر از پتانسیل‌هایش به نحوه درستی استفاده می‌کرد، می‌توانست یکی از بهترین کنسول‌های زمان خودش باشد.

Phillips CD-i


راستش را بخواهید، فیلیپس جزو آن دسته از کمپانی‌هایی است که سابقه درخشانی در ساخت محصولات صوتی تصویری دارد. بنابراین جای تعجبی نیست که آن‌ها نیز بخواهند کنسول بازی خودشان را بسازد. آن‌ها در سال ۱۹۹۰ کنسولی با نام Phillips CD-i را روانه بازار کردند. کنسولی که در زمان عرضه پنانسیل‌های بالایی داشت و موفق شد تا تبدیل به یکی از نوآوری‌های آن زمان شود.

Phillips CD-i کنسولی بود که از زمان خودش جلوتر بود. اما محدودیت‌های سخت‌افزاری و همچنین عدم انتشار بازی‌های مناسب برای این کنسول خانگی، جزو دلایلی بودند که سبب شدند تا کنسول Phillips CD-i برای همیشه به دست فراموشی سپرده شود.

Ouya


کنسول مرموز Ouya زمانی رقیب جدی پلی‌استیشن و ایکس باکس در نسل هشتم بود. اما خیلی زودتر از آن‌چیزی که گیمرها انتظار داشتند، فراموش شد. این کنسول طراحی مبتنی بر اندروید داشت و همچنین به سبب طراحی مینیمال و کوچکی که داشت، توانسته بود تا دنیای کنسول‌های بازی را از آن حالت یکنواخت و همیشگی خارج کند.

اما با این‌حال، ایم کنسول نیز مشکلات خودش را داشت. به سبب سایز کوجک این کنسول، طراحان Ouya مجبور بودند تا از سخت‌افزار به مراتب ضعیف‌تری استفاده کنند. این کنسول در اجرای بازی‌های شناخته‌شده ناتوان بود و از طرفی تبلیغات و بازاریابی ضعیف سازندگان این کنسول نیز، جزو دیگر دلایلی بود که Ouya را تبدیل به کنسولی شکست خورده کرد.

Vectrex


پیش از آن‌که کنسول‌های بازی محبوب شوند این دستگاه‌های آرکید بودند که پرطرفدار بودند. حالا کنسول بازی Vectrex دست روی ایده خلاقانه‌ای گذاشته بود. آن‌ها کنسول‌های چند ده کیلویی آرکید را تبدیل به یک کنسول خانگی کرده بودند.

منتهی متاسفانه این کنسول نیز سرنوشت چندان خوبی نداشت و خیلی زودتر از آن‌چیزی که انتظار داشتیم، به دست فراموشی سپرده شد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.