۷ دلیل برای خریدن موتورولا موتو G84 (و ۳ دلیل برای نخریدن)

موتورولا موتو G84 یک گوشی اقتصادی قدرتمند از شرکت موتورولا است که سپتامبر سال گذشته راهی بازار شد. این گوشی از امکانات بسیار خوبی بهره می‌برد که سبب شده کاربران هنگام خرید گوشی اقتصادی، آن را هم مد نظر داشته باشند. اما آیا این گوشی واقعاً ارزش خرید دارد؟ در این مطلب به بررسی ۷ دلیل برای خرید موتورولا موتو G84 و ۳ دلیل برای نخریدن آن خواهیم پرداخت.

گوشی موبایل موتورولا مدل Moto G84 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

مشخصات فنی موتورولا موتو G84

موتورولا موتو G84
تاریخ رونمایی و عرضه ۲۴ آگوست ۲۰۲۳ – ۸ سپتامبر ۲۰۲۳۲ شهریور ۱۴۰۲ – ۱۷ شهریور ۱۴۰۲)
ابعاد و وزن ۷٫۶ × ۷۴٫۴ × ۱۶۰ میلی‌متر – ۱۶۶.۸ گرم
کیفیت ساخت فریم پلاستیکی و پنل پشتی پلاستیکی یا چرمی – استاندارد ضد آب و گرد و غبار IP54
مشخصات پنل ۶٫۵ اینچی از نوع P-OLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، وضوح ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت ۸۵٫۷ درصدی پنل به بدنه
سیستم‌عامل و مدت زمان پشتیبانی اندروید ۱۳ / پشتیبانی ۱ ساله نرم‌افزاری و ۳ ساله امنیتی
پردازنده و گرافیک اسنپدراگون ۶۹۵ ۵G – آدرنو ۶۱۹
رم و حافظه داخلی ۲۵۶/۸، ۲۵۶/۱۲ – حافظه از نوع UFS 2.2
دوربین دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی و فوق عریض ۸ مگاپیکسلی با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه – دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
فیلم‌برداری ۱۰۸۰P@30/60 برای دوربین‌های پشتی و ۱۰۸۰P@30 برای دوربین سلفی
باتری و شارژر ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت به همراه شارژر ۳۳ واتی
قیمت ۱۰٫۳۰۰ میلیون تومان برای مدل ۲۵۶/۱۲ گیگابایتی

۷ دلیل برای خرید موتورولا موتو G84


۱. نمایشگر P-OLED بسیار باکیفیت موتورولا موتو G84

نمایشگر P-OLED موتورولا موتو G84

نمایشگر موتورولا موتو G84 یکی از نقاط قوت آن به حساب می‌آید چرا که پنلی ۶.۵ اینچی از نوع P-OLED است که عمق رنگ ۱۰ بیتی را ارائه می‌کند. در این محدوده‌ی قیمتی، داشتن چنین نمایشگری واقعاً عالی است و تجربه‌ی لذت‌بخشی از تماشای محتوای بصری را برایتان فراهم می‌کند.

علاوه بر این‌ها، از لحاظ میزان روشنایی هم شما وضعیت بسیار خوبی را در این گوشی شاهد خواهید بود. این محصول با بیشینه‌ی روشنایی ۵۰۲ و ۹۹۶ در حالت دستی و خودکار، در زیر نور مستقیم خورشید هم مشکلی از بابت خوانایی برایتان به وجود نمی‌آورد. رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی هم مزید بر علت شده تا کار کردن با این پنل، گشت و گذار در بین منوهای مختلف گوشی، وب‌گردی و… به کار فوق‌العاده لذت‌بخش و جذابی تبدیل شود و تجربه‌ی نرم و روانی را برایتان به ارمغان بیاورد.

۲. وزن بسیار کم و کیفیت ساخت مطلوب موتورولا موتو G84

موتورولا موتو G84

اگر بگوییم در دنیای گوشی‌های ۶.۵ اینچی، شما هیچ محصولی را سبک‌تر و جذاب‌تر از این گوشی نمی‌توانید بیابید، اصلا اغراق نکرده‌ایم. حتی شیائومی ۱۲ لایت با ضخامت استثنائی ۷.۳ میلی‌متری و نمایشگر ۶.۵۵ اینچی‌اش ۱۷۳ گرمی است اما موتورولا توانسته وزن نماینده‌ی جذابش را علی‌رغم ضخامت ۷.۶ میلی‌متری، کمتر از ۱۷۰ گرم (۱۶۶.۸ گرم) نگه دارد و این عالی است.

علاوه بر این‌ها، این گوشی فقط ۱۶۰ میلی‌متر طول دارد که البته می‌شد با حذف بیشتر حواشی اطراف صفحه، کمتر هم باشد اما نمی‌توان از یک گوشی اقتصادی انتظار بیشتری داشت. اگر این اتفاق رخ می‌دهد، با یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین اقتصادی‌های تاریخ مواجه می‌شدیم که متأسفانه موتورولا تصمیم گرفت چنین کاری انجام ندهد.

با این حال از لحاظ ضخامت، وزن، اندازه‌ی کلی و زیبایی ظاهری، موتو G84 شما را راضی نگه می‌دارد و حتی در صورت استفاده از یک قاب سنگین، باز هم شما را در جلسات طولانی، خسته نمی‌کند.

۳. طول عمر عالی باتری

طول عمر عالی باتری موتو G84

گوشی‌های موتورولا معمولا از لحاظ نگهداری شارژ در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و موتو G84 هم اصلا از این قاعده مستثنی نیست و به کسانی که به دنبال خرید یک گوشی با طول عمر بالای باتری هستند، دلیل خوبی برای خرید می‌دهد چون در صورت استفاده معمولی، به راحتی تا ۲ روز دوام دارد.

این گوشی در تست‌های صورت گرفته توانسته امتیاز عالی ۱۲:۳۱ ساعت را کسب کند که تفکیک عملکرد آن به این شرح است؛ ۳۶ ساعت و ۴۱ دقیقه در مکالمه، ۱۵ ساعت و ۴۴ دقیقه در تماشای ویدیو از اینترنت، ۱۲ ساعت و ۰۲ دقیقه در وب‌گردی و ۶ ساعت و ۳۴ دقیقه در انجام بازی. گوشی‌های رقیب نظیر گلکسی A54 و ردمی نوت ۱۲ پرو در بازی به ترتیب ۱ و ۲ ساعت عملکرد بهتری از این محصول ارائه داده‌اند اما در سایر بخش‌ها، کاملا بازنده بودند.

۴. کیفیت بالای هر سه دوربین موتورولا موتو G84 در نور روز

موتورولا موتو G84

گوشی‌های اقتصادی را نمی‌توان محصولات جذابی برای عکاسی و فیلم‌برداری دانست اما با این حال اگر دوست دارید گوشی اقتصادی‌تان بتواند فیلم‌های خوبی ضبط کند و تصاویر خوبی را در اختیارتان قرار دهد، می‌توانید روی توانایی‌های موتورولا موتو G84 حساب کنید، البته فقط در نور روز.

این گوشی از یک سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی،‌ فوق عریض ۸ مگاپیکسلی و سلفی ۱۶ مگاپیکسلی بهره می‌برد که هر سه‌ی آن‌ها قادر هستند در بهترین شرایط نوری، تصاویری ثبت کنند که از دیدنشان لذت ببرید. اگر در یک سری از بخش‌ها نظیر عکاسی در شب نتوانید تصویری که مد نظرتان هست را خروجی بگیرید، کاملا طبیعی است چون با محصولی طرف هستید.

۵. تجربه‌ی بدون هنگ و لگ به لطف رابط کاربری بهینه موتورولا موتو G84

موتو G84

نمی‌گوییم موتو G84 بهترین گوشی اقتصادی بازار است اما سخت‌افزاری که در آن به کار گرفته شده در انجام کارهای سبک روزانه فوق‌العاده عمل می‌کند. البته بخش بزرگی از این عملکرد خوب را باید مدیون رابط بسیار بهینه و سبک موتورولا باشید که تجربه‌ای نزدیک به اندروید خام را برایتان به ارمغان می‌آورد اما در عین حال، کلی قابلیت جذاب هم برایش در نظر گرفته شده است.

این گوشی از اسنپدراگون ۶۹۵ به عنوان قلب تپنده بهره می‌برد که به لطف دو هسته‌ی Cortex-A78 می‌تواند برای کارهای سبک، یک انتخاب فوق‌العاده باشد. حتی می‌توانید یک سری از بازی‌های نسبتا سنگین را هم با آن اجرا کرده و لذت ببرید. اما نباید انتظار داشته باشید کیفیت بسیار زیادی را ارائه کند.

در انجام کارهایی نظیر وب‌گردی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، کار با اپ‌های سبک، رسیدگی به کارهای مدرسه و مواردی از این دست، شما به لطف پردازنده‌ی خوب و همچنین ۸/۱۲ گیگابایت رم و حافظه‌ی داخلی از نوع UFS 2.2، سرعت بسیار بالایی را شاهد خواهید بود و تجربه‌ی لذت‌بخشی خواهید داشت.

۶. مدل پایه ۲۵۶ گیگابایتی با ۸ گیگابایت رم

موتورولا موتو G84

معمولا گوشی‌های اقتصادی با ۱۲۸ و یا حتی ۶۴ گیگابایت حافظه در مدل پایه عرضه می‌شوند اما موتورولا با علم بر اینکه این میزان حافظه در سال ۲۰۲۴ دیگر کاربردی نیست، تصمیم گرفت مدل پایه‌ی نماینده‌ی جذابش را به ۲۵۶ گیگابایت حافظه آن هم از نوع UFS 2.2 مجهز کند. با این میزان حافظه، شما نه تنها از لحاظ فضای ذخیره‌سازی مشکلی پیدا خواهید کرد و نه از لحاظ سرعت به مشکل برخواهید خورد.

همچنین حافظه‌ی زیاد باعث می‌شود گوشی دیرتر با مشکل پر بودن حافظه مواجه شود و همیشه عملکرد سریع و روان خود را حفظ کند. در این بین باید به رم ۸ گیگابایتی هم اشاره کرد که برای مدل پایه در نظر گرفته شده و این یعنی شما حتی با خرید مدل پایه‌ی این گوشی که کمتر از ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد، تجربه‌ی شگفت‌انگیزی از کار با سیستم‌عامل اندروید خواهید داشت.

۷. پایداری بالای سخت‌افزار

پایداری بالای سخت‌افزار Moto G84

اگرچه سخت‌افزار موتو G84 در مقابل سخت‌افزار سایر گوشی‌های هم‌قیمت خیلی قدرتمند نیست اما با این حال از لحاظ پایداری عملکرد، یکی از بهترین مدل‌های بازار محسوب می‌شود. در صورت اجرای یک بازی در محدوده‌ی توانایی این پردازنده، شما اصلا گرمای خاصی را احساس نخواهید کرد و گوشی با بالاترین بازدهی به کار خود ادامه می‌دهد.

البته که زیر فشار سنگین، برای جلوگیری از داغ شدن اندکی از توان پردازنده و گرافیک کاسته می‌شود اما هر دوی آن‌ها حتی در این حالت هم آنقدر توانایی برای خود باقی می‌گذارند که بتوانند از پس بازی یا اپ مورد نظر به بهترین شکل ممکن بر بیایند.


۳ دلیل برای نخریدن موتورولا G84 5G


۱. عدم کنترل درست رفرش‌ریت در بازی

عدم کنترل درست رفرش‌ریت Moto G84 در بازی

از دلایل خرید موتو G84 که بگذریم، می‌رسیم به دلایلی که شاید شما را از خرید این گوشی منصرف کنند. یکی از این دلایل، عدم کنترل درست رفرش‌ریت در انجام بازی است. اسنپدراگون ۶۹۵ آنقدر پردازنده‌ی توانمندی نیست که بتواند بازی‌های زیادی را با وضوح ۱۰۸۰P و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز اجرا کند اما اگر این امکان هم وجود داشته باشد، باز هم گوشی به شکل عجیبی نمی‌تواند در این وضوح بازی‌ها را به اجرا در بیاورد.

تاکنون این مشکل از سوی موتورولا حل نشده و کاربر مجبور است از پنل گیمینگ موتورولا، رفرش‌ریت را روی ۱۲۰ هرتز قفل کند چون گوشی در حالت خودکار بیش از ۹۰٪ بازی‌ها را با رفرش‌ریتی بسیار کمتر از پتانسیل واقعی‌اش اجرا می‌کند.

۲. محدود بودن وضوح فیلم‌برداری به ۱۰۸۰P@30/60 به خاطر پردازنده قدیمی

محدود بودن وضوح فیلم‌برداری Moto G84 به 1080P@30/60 به خاطر پردازشگر گرافیکی ضعیف

اسنپدراگون ۶۹۵ شاید پردازنده‌ی بهینه‌ای باشد و زیر فشار سنگین داغ نکند، اما قدرتمند نیست؛ حتی برای یک گوشی ۱۰ میلیون تومانی هم می‌شد از پردازنده‌ی بهتری استفاده کرد. اسنپدراگون ۶۹۵ دیگر قدیمی شده و نباید از آن در گوشی‌هایی که در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شوند مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از دلایل این موضوع این است که موتورولا موتو G84 حتی امکان فیلم‌برداری ۴K را هم ندارد در حالی که رقیب اصلی‌اش یعنی گلکسی A34 چنین امکانی را با کیفیت بسیار خوبی به کاربران ارائه می‌دهد چرا که از دایمنسیتی ۱۰۸۰ بهره می‌برد.

موتورولا با انتخاب اسنپدراگون ۶۹۵ باعث شد موتو G84 از دایره‌ی انتخاب کسانی که به دنبال محصولی با امکان فیلم‌برداری ۴K حتی شده با کیفیت نه چندان بالا، خارج شود. حالا این گوشی فقط می‌تواند در وضوح ۱۰۸۰P با سرعت ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند که از حق نگذریم، این ویدیوها کیفیت بسیار خوبی از لحاظ جزئیات،‌ دقت رنگ، میزان نویز و… دارند. فقط حسرت امکان فیلم‌برداری ۴K در ما باقی می‌ماند این در حالی است که موتورولا کلی امکانات برای فیلم‌برداری به گوشی‌اش اضافه کرده و می‌شد به شکل بهتری از آن‌ها بهره برد.

۳. آپدیت نرم‌افزاری فقط ۱ ساله برای موتورولا موتو G84

آپدیت نرم‌افزاری فقط 1 ساله برای موتورولا موتو G84

در نهایت اما می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین ضعف‌های موتو G84، یعنی آپدیت نرم‌افزاری ۱ ساله؛ در نتیجه شما فقط می‌توانید اندروید ۱۴ را با آن تجربه کنید و این اصلا برای یک گوشی تقریبا ۱۰ میلیونی جالب نیست. گوشی‌هایی نظیر گلکسی A24 تا ۴ سال آپدیت دریافت می‌کنند در حالی که قیمت کمتری هم دارند.

انتظار داشتیم موتورولا حداقل این گوشی را تا ۲ سال آپدیت کند اما این اتفاق رخ نداده و باعث ناامیدی بسیاری از کاربران شده است. البته سخت‌افزاری هم که برای این گوشی در نظر گرفته شده فقط تا یک سال می‌تواند با کیفیت بالا به کار خودش ادامه دهد.  بنابراین می‌توان این موضوع را از طرفی به فال نیک هم گرفت اما کمتر کسی به چنین موضوعی اهمیت می‌دهد چون تجربه‌ی قابلیت‌های جدید حتی با سرعتی کمتر از گذشته هم برای بسیاری‌ها اهمیت زیادی دارد.


سخن پایانی؛ آیا موتورولا موتو G84 ارزش خرید دارد؟

موتورولا موتو G84

به صورت کلی، موتو G84 را می‌توان یک پکیج فوق‌العاده زیبا، خوش‌ساخت، سبک، خوش‌دست، پر از امکانات کاربردی، با طول عمر بالای باتری و مصرف بهینه در نظر گرفت که ای کاش از پردازنده‌ی بهتری بهره می‌برد تا همینجا ادعا کنیم علی‌رغم آپدیت نرم‌افزاری ۱ ساله، پتانسیل تبدیل شدن به بهترین گوشی اقتصادی را دارد.

این گوشی را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال خرید یک اقتصادی جذاب برای انجام کارهای سبک هستند و به آپدیت نرم‌افزاری و فیلم‌برداری ۴K اهمیتی نمی‌دهند. چون در سایر کارها اصلا ناامیدتان نمی‌کند.

گوشی موبایل موتورولا مدل Moto G84 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت

منبع: دیجی‌کالا مگ

سوالات متداول درباره موتورولا موتو G84

آیا موتو G84 با شارژر عرضه می‌شود؟

بله. درون بسته‌بندی این محصول یک شارژر ۳۳ واتی قرار گرفته است که می‌تواند گوشی را در مدت ۷۵ دقیقه کاملا شارژ کند.

آیا موتو G84 ضد آب است؟

ضد آب کاملا نه اما در برابر پاشش آب می‌تواند مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارد.

آیا موتو G84 داغ می‌کند؟

خیر. این گوشی زیر فشار سنگین داغ نمی‌کند ولی گرم شدن طبیعی است.

آیا موتو G84 برای بازی مناسب است؟

بله، البته بازی‌های سبک. برای اجرای بازی‌های سنگین حتما باید تنظیمات گرافیکی را روی پایین‌ترین حد تنظیم کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.