۵ نشانه‌ی مهم که به شما می‌گوید سلامتی‌تان در خطر است

آیا تاکنون شده که درد شدیدی را به صورت ناگهانی در نواحی مختلف بدن خود حس کنید و فکر کنید ممکن است دچار یک بیماری خطرناک شده باشید؟ بسیاری از زمان‌ها، شما فقط یک درد عضلانی ساده را تجربه می‌کنید که ناشی از بد خوابیدن، سردی، تمرینات ورزشی سنگین برای نخستین‌بار و مواردی از این دست است. اما گاهی اوقات، نشانه‌ها بسیار گنگ و در برخی مواقع حتی خطرناک هستند و می‌توانند نشان دهنده‌ی یک بیماری خاص یا شرایطی باشند که باید پیگیرش شوید. آنچه که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت، ۵ علائم مهمی هستند که بدنتان برای اینکه شما را متوجه یک بیماری خاص کند، از خود بروز می‌دهد.

۱. سرگیجه

علائم بیماری مرتبط با سرگیجه

بعد از یک روز تمرینی سخت، یا یک خواب طولانی، ممکن است ناگهان از جای خود بلند شوید و ببینید که تمام اطراف‌تان تیره و تار شده و دیگر چیزی را نمی‌بینید. چشمتان جز سیاهی چیزی نمی‌بیند و اگر شروع به راه رفتن در همان وضعیت بکنید، قطعا تعادل خود را از دست داده و به زمین برخورد می‌کنید. زمانی که آب بدن شما کم می‌شود هم دقیقا همین بلا بر سرتان می‌آید اما این‌ها شرایط کاملا طبیعی است که برای همه پیش می‌آید. بدیهی است نباید ناگهان از حالت دراز کشیده به حالت ایستاده تغییر وضعیت داد یا برای مدت طولانی بدون آب ماند. معمولا کسانی که رژیم غذایی روزه‌داری متناوب را در پیش می‌گیرند در روزهای اول دچار سرگیجه می‌شوند.

اما اگر این سرگیجه حالت ورتیگو یا همان چرخش اتاق به دور سر به خود بگیرد چطور؟ آیا باز هم علائم یک بیماری مهم نیست؟ اگر در شرایط عادی هم گاه و بیگاه برای ما پیش بیاید آیا باز هم می‌توان ساده از کنارش گذشت؟ اگر فردی هستید که سو تغذیه دارد، شاید بگوییم این اتفاق عادی است اما سو تغذیه هم یک بیماری بسیار جدی محسوب می‌شود که حتما باید آن را برطرف کنید. به صورت کلی سرگیجه اگر حالت دائمی یا معمول به خود بگیرد و در واقع وقت و بی وقت برای شما پیش بیاید، به این معناست شما یک مشکل مغزی، مشکلی در سیستم گوارشی یا چیزی مثل این دارید که دارد روی سیستم بینایی یا حتی گوش داخلی شما تأثیر می‌گذارد (در بحث ساختار گوش در بخش داخلی گوش میانی در استخوان جمجمه یک محفظه کوچک قرار دارد که شامل دستگاه شنوایی و تعادل بوده که به عنوان گوش داخلی شناخته می‌شود.)

دکتر شارات هوناتی، پزشکی در بنگلور هندوستان می‌گوید بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند منجر به سرگیجه شوند که برخی از آن‌ها خیلی ساده و ابتدایی هستند مثل استرس و اضطراب ناشی از یک امتحان اما یک مورد جدی، محتوای کم هموگلوبین خون است که از آن به عنوان کم‌خونی نیز یاد می‌شود. عفونت ویروسی گوش داخلی می‌تواند به صورت موقت باعث سرگیجه شود. دکتر هوناتی در این رابطه می‌گوید:

فشار خون بالا، فشار خون پایین و سطح بسیار پایین فشار هم می‌توانند باعث سرگیجه، خستگی مفرط و ضعف عمومی بدن شوند.

سرگیجه همچنین می‌تواند به خاطر قند خون بالا یا پایین، دیابت، بیماری تیروئیدی یا بیماری‌های قلبی عروقی هم به وجود بیاید که البته اگر دائمی باشد و بدون دلیل رخ دهد، باید به موارد خطرناک مشکوک بود. اگر سرگیجه به گونه‌ای است که هنگام تحمل آن استفراغ می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا دارو یا آزمایش خاصی را برای درمان یا تشخیص دقیق بیماری تجویز کند. این روزها به خاطر شرایط بسیار سخت جامعه، امتحان‌های پیاپی مدارس و مشکلات بسیار فراوان، افراد در معرض خظرات بسیار زیادی قرار دارند. در نتیجه ممکن است بسیاری از افراد به خاطر بیش از حد کار کردن، بیش از حد بیدار ماندن، بیش از حد درس خواندن و مواردی از این دست، سرگیجه را با شدت‌های گوناگون تجربه کنند. اگر این اتفاق برای شما پیش آمده، حتما با پزشک مشورت کنید و اجازه ندهید شرایط‌تان وخیم شود. چون گاهی اوقات خیلی دیر می‌شود.

دستگاه تست قند خون فریسنس مدل TAG به همراه قلم و 10 عدد سوزن و 10 عدد نوار تست قند خون

۲. عرق کردن زیاد

عرق کردن زیاد

تقریبا می‌توان گفت یک آدم عادی وجود ندارد که از کار و فعالیت زیاد عرق نکند. اما شدت عرق کردن از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. برخی از افراد در حالت عادی هم عرق می‌کنند و در صورت انجام فعالیت‌های سنگین کاملا خیس می‌شوند. برخی دیگر اما حتی هنگام انجام کارهای سنگین هم به مقدار بسیار کمی عرق می‌کنند. این موضوع چه در حالت کم و چه زیاد در افراد مختلف بر اساس شرایط بدنی متفاوت است اما اگر از حد خود فراتر برود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل باشد.

تعریق زیاد ممکن است عواملی نظیر یائسگی، چاقی مفرط، ورزش بیش از حد، اضطراب و استرس یا حتی خوردن یک سری غذاهای خاص نظیر سیر یا سایر غذاهای تند و فلفلی باشد. در بین این موارد فقط چاقی بیش از حد یک مشکل جدی ارزیابی می‌شود و سایر موارد در افراد مختلف طبیعی هستند. اما عرق کردن بیش از حد به گونه‌ای که در حالت عادی و بدون هیچ دلیلی به وجود بیاید، ممکن است علائم یک بیماری مهم بوده و به خاطر مشکل تیروئید، دیابت یا مشکلات قلبی ایجاد شود.

دکتر آرام فریدمن، استاد و رئیس دانشکده پزشکی و علوم سلامت دانشگاه جورج واشنگتن معتقد است تعریقف بیش از حد به شرایطی گفته می‌شود که بدن شما برای کنترل دما، چهار تا پنج برابر بیشتر از حالت عادی عرق می‌کند. این تعریق هم می‌تواند به صورت سرد و هم گرم باشد.

شما می‌توانید به خاطر استرس و اضطراب عرق کنید اما گاهی اوقات این حالت موقع تماشای یک سریال یا فیلم برایتان به وجود می‌آید. مادامی که یک مشکل درونی داشته باشید، مهم نیست در چه شرایطی هستید؛ فقط عرق می‌کنید چون عصب‌هایی که سیگنال عرق کردن را ارسال می‌کنند بیش از حد فعالیت می‌کنند.

او افزود:

در حال حاضر این مشکل با یک بیماری زمینه‌ای مرتبط است. حال این بمیاری می‌تواند دیابت، پرکاری غده‌ی تیروئید، عفونت‌های خاص یا حتی سرطان و در بسیاری از مواقع هم به خاطر مصرف یک سری داروهای خاص مانند قرص‌های فشار خون بالا و داروهای صد افسردگی باشد.

اگر بدن شما بیش از حد عرق می‌کند، اما این عرق کردن هنگان انجام یک فعالیت سنگین است، نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد و از علائم بیماری نیست؛ بالاخره شما در حال انجام یک کار هستید و کمتر یا بیشتر از شخص دیگری عرق می‌کنید. اما اگر این عرق کردن حتی در حالت عادی هم برای شما وجود دارد، پیشنهاد می‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید چون گاهی اوقات این موضوع می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد. این در حالی است که خیلی زودتر، بدن شما دارد به شما هشدار می‌دهد که جلوی یک اتفاق بد و ناخوشایند را بگیرید.

۳. احساس می‌کنید سردتان است

احساس سردی بیش از حد

احساس سردی کردن ممکن است برای خیلی از افراد وجود داشته باشد. بسیاری از ما در خانواده‌ی خود افرادی را داریم که حتی در تابستان هم لباس گرم می‌پوشند چون می‌ترسند مریض شوند یا واقعا احساس می‌کنند سردشان است. معمولا این افراد مشکل خاصی ندارند تا زمانی که در گرمای تابستان یا در شرایط آب و هوایی به معنای واقعی کلمه «گرم»، باید بخاری یا شوفاژ روشن کنند. اگر این مشکل برای شما وجود دارد و به صورت مداوم هم این حالت را تجربه می‌کنید، این می‌تواند ناشی از مشکلاتی نظیر کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، گردش خون ضعیف یا چربی کم بدن باشد. مورد آخر بیشتر پیش می‌آید؛ اینکه چربی کمی داشته باشید بیشتر احساس سردی می‌کنید.

کم‌کاری تیروئید را هم باید خیلی جدی گرفت. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که غده‌ی تیروئید هورمون‌های کمی برای تنظیم متابولیسم و ​​دمای بدن شما تولید می‌کند. دکتر جانت مورگان، متخصص داخلی در مرکز بهداشت و جراحی خانواده بیچ‌وود در اوهایو می‌گوید:

کار تیروئید تنظیم دمای بدن است؛ فرایندی که کم می‌کند دمای شما در شرایط عادی باقی بماند. به عنوان مثال، زمانی که می‌خوابید، بدن شما از فعالیت خود می‌کاهد تا انرژی را درون خود حفظ کند و خنک‌تر بماند.

طبیعتا وقتی شما خواب هستید، نیازی به انرژی و سوخت و ساز ندارید. در نتیجه‌ی این موضوع بدن شما فعالیت کمتری داشته و کمتر داغ می‌کند. اگر در این فرایند تیروئید شما کمکاری داشته باشد، دمای بدن در شرایط ایدئال باقی نمی‌ماند و در نتیجه می‌توان کاهش عجیب و غریب و قابل توجه دمای بدن را یکی از علائم جدی بیماری در نظر گرفت.

دکتر اریک برگ، پزشک کایروپراکتیک در اسکندریه، ویرجینیا، می‌گوید که قند خون پایین یا هیپوگلیسمی نیز ممکن است یکی از دلایل اصلی عرق کردن بیش از حد باشد. اما جالب است برخی از افراد تصور می‌کنند وقتی قند خون آن‌ها کاهش پیدا می‌کند باید حتما ۶ وعده در روز غذا بخورند یا قند و شکر مصرف کنند تا بتوانند ضعف و کمبود قند را جبران کنند اما این موضوع ابدا کمکی به آن‌ها نمی‌کند. شما نباید هنگامی که قند خون شما کم است، شکر یا قند مصرف کنید بلکه باید ریشه‌یابی کنید و ببینید مشکل اصلی از کجا نشئت می‌گیرد. دکتر برگ همچنین افزود که دلایلی از جمله کمبود آهن یا کمبود یک سری ویتامین خاص هم می‌تواند باعث عرق کردن بیش از حد شود.

دستگاه تست قند خون دیابان مدل SMM 1000 به همراه نوار تست قند خون بسته 50 عددی

۴. کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن ناخواسته به عنوان علائم یک بیماری خطرناک

اینکه وزن شما در نتیجه‌ی یک رژیم غذایی کاهش پیدا می‌کند می‌تواند در صورتی که آمادگی خاصی نداشته باشید، مشکل‌ساز باشد. مثلا پزشکان تغذیه‌ی مجرب اکثرا به شما پیشنهاد می‌کنند برای لاغری یا کاهش وزن، بیشتر تمرین و ورزش کنید، غذاهای ناسالم را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید و اگر هم مصرف می‌کنید، کمتر از قبل باشد. آن‌ها اجازه نمی‌دهند شما به یک باره همه چیز را از برنامه‌ی خود حذف کنید چون این کار می‌تواند به بدن شما صدمه وارد کند.

اما گاهی اوقات پیش می‌آید که بدن شما نه به خاطر رژیم غذایی بلکه به خاطر یک سری عوامل دیگر وزن از دست می‌دهد که این می‌تواند از علائم یک بیماری خطرناک باشد؛ عواملی که توضیح خاصی برایشان وجود ندارد و شاید شما خودتان هم متوجه نباشید، اما به صورت ناخواسته یا ندانسته برایتان به وجود آمده باشد.

برای مثال سرطان معده، مشکل تیروئید، بیماری کرون (بیماری کرون یک بیماری مزمن بوده که قسمت‌های گوناگون دستگاه گوارش، از دهان گرفته تا مقعد را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری بیشتر قسمت انتهایی روده‌ی باریک و قسمت ابتدایی روده‌ی بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد). این بیماری می‌تواند تمام لایه‌های روده را درگیر سازد و حتی موجب فیبروز شود)، مشکل قلبی و عروقی، بیماری آدیسون (بیماری آدیسون یکی از بیماری‌های خود ایمنی است که در آن اختلال در غده‌ی فوق کلیه نقش دارد.)، بیماری پارکینسون، ایدز، مشکلات گوارشی، مشکلات دندان، افسردگی یا اضطراب، عوارض جانبی داروهای تجویزی، بیماری سلیاک (یک اختلال آلرژی و خودایمنی روده‌ی باریک با زمینه ژنتیکی (ارثی) است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده‌ی باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال پیدا می‌کند)، دیابت، عفونت انگلی، سو مصرف مواد مخدر، اختلالات غذایی تشخیص داده نشده، تورم پانکراس، سو مصرف الکل، مشکلات بلع یا زوال عقلی.

این‌ها تمام مواردی هستند که می‌توانند دانسته یا ندانسته شما را با کاهش وزن مواجه کنند و در نتیجه سبب شوند بی مورد عرق کنید و اذیت شوید. بنابراین اگر عرق می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. یا از پزشک بخواهید برای شما آزمایش کامل بنویسد چرا که آزمایش کامل می‌تواند در بسیاری از مواقع خطراتی که شما را تهدید می‌کند را شناسایی کند.

۵. وجود لکه یا جوش روی بدن

وجود لکه یا جوش روی بدن به عنوان علائم بیماری سرطان

در نهایت اما می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین علائم بیماری یعنی پدیدار شدن لکه‌ها یا جوش‌های عجیب و غریب روی پوست که اصلا مشخص نیست دلیل ظاهر شدن آن‌ها چه چیزی می‌تواند باشد. خال‌ها یا لکه‌هایی که بدون دلیل روی پوست شما ظاهر می‌شوند می‌توانند به خاطر وجود سرطان باشد. البته اگر این خال‌ها گرد، متقارن و بدون تغییر هستند، می‌توان گفت دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما در غیر این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی بنیاد سرطان پوست، اگر لکه‌ها جدید، در حال رشد و نامتقارن باشند یا مرزهای مشخصی نداشته باشند، ممکن است نشانه‌ای از ملانوم باشند که نوعی سرطان پوست کشنده است. دکتر کایرا ال. بار، متخصص پوست و مدیر ارشد سلامت در موسسه سلامت رزیلینت می‌گوید؛

سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در سراسر جهان است. به این صورت که فقط در ایالات متحده، تعداد کسانی که در طول سال به این بیماری مبتلا می‌شوند، از کسانی که به دیگر سرطان‌ها در مجموع مبتلا می‌شوند بیشتر است.

تنها کاری که باید بکنید این است که بدن خود را هر بار چک‌آپ کنید تا اثری از خال‌های ریز و درشت نباشد. البته اگر این خال‌ها تغییر کنند خطرناک و از علائم یک بیماری جدی هستند در غیر این صورت نمی‌توان آن‌ها را خیلی جدی در نظر گرفت. البته در برخی از مواقع حتی خال‌های غیر سرطانی که اشکال غیر معمولی دارند هم می‌توانند نشانه‌ای از سرطان پوست باشند. بنابراین باید حتما آن‌ها را جدی گرفت.

دستگاه فشارسنج امرن مدل M7

سخن پایانی

بدن ما از طبیعت است و در نتیجه به محض اینکه چیزی آن را از حالت طبیعی‌اش خارج کند، سعی می‌کند به ما هشدار دهد. اینجاست که شناحت‌مان از بدن می‌تواند خیلی به کمک‌مان بیاید چون نه تنها می‌دانیم به چه بیماری یا مشکلی مبتلا هستیم بلکه بهترین راه را هم برای درمان آن انتخاب می‌کنیم. البته علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های خطرناک باشند زیاد هستند اما در این مطلب تلاش کردیم به مهم‌ترین و شایع‌ترین‌ها اشاره کنیم. اگر شما هم به یکی از این نشانه‌ها مبتلا هستید، سعی کنید در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: EatThis

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.