۳ دلیل برای خریدن مک‌بوک ایر M3 (و ۱ دلیل برای نخریدن)

اپل چند روز قبل از مک‌بوک ایر جدید ۱۳ و ۱۵ اینچی مبتنی بر تراشه M3 رونمایی کرد. اما آیا این دو لپ‌تاپ برای شما مناسب هستند؟ این دو لپ‌تاپ از نظر ظاهری تفاوتی با نسل قبلی ندارند ولی حالا از تراشه جدید M3 بهره می‌برند. همانند گذشته، هر کدام از این لپ‌تاپ‌ها دارای نمایشگرهای روشن و رنگارنگ، طراحی فوق باریک و سبک، عمر باتری فوق‌العاده و عملکردی بسیار سریع هستند. تراشه M3 جلوه‌های بصری بازی‌های ویدئویی را تقویت می‌کند، در حالی که موتور عصبی به‌روزشده کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را سریع‌تر انجام می‌دهد.

لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر M3 بدون شک فوق‌العاده هستند و به راحتی به افراد تازه‌کار با مک‌بوک یا کسانی که نیاز به ارتقاء از لپ‌تاپ قدیمی اپل دارند، توصیه می‌شوند. با این حال، با وجود تمام ویژگی‌های عالی این دستگاه‌ها، ممکن است به آن‌ها نیاز نداشته باشید؛  به خصوص اگر مدل‌های M2 را در اختیار داشته باشید. در ادامه به ۳ دلیل برای خرید مک‌بوک ایر M3 و ۱ دلیل برای صرف‌نظر از آن می‌پردازیم.

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020-M1 8GB 256SSD

۵۱,۴۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020 LLA-M1 8GB 256SSD

۵۳,۴۹۰,۰۰۰

تومان

دلایل برای خریدن

عملکرد عالی

مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی M3 نسبت به نسل قبلی خود، در تمامی زمینه‌ها عملکرد بهبودیافته‌ای ارائه می‌دهد. این لپ‌تاپ در تست CPU  بنچمارک گیک‌بنچ امتیاز بالاتری کسب کرده، یک ویدیوی ۴K  را در نرم‌افزار Handbrake سریع‌تر فشرده‌سازی می‌کند و در نرم‌افزارهای ادوبی فتوشاپ و پریمیر پرو نیز عملکرد بسیار بهتری دارد. در تست‌های کیفی انجام‌شده روی مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی M3، بیش از ۳۰ پنجره مرورگر با یوتیوب در حال پخش در پس‌زمینه باز بودند و این لپ‌تاپ کوچک حتی ذره‌ای کند نشد.

مک‌بوک ایر M3

مانند مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3 و دیگر مک‌بوک‌های مجهز به تراشه M3، ایر M3 نیز از سایه‌زنی مش (mesh shading) و ردیابی پرتو (ray tracing) با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کند. این قابلیت‌ها نورپردازی، بازتاب و سایه‌های دقیق‌تری را در بازی‌های ویدیویی ارائه می‌دهند. همچنین، کش پویا (Dynamic Caching) به‌صورت لحظه‌ای و در سطح سخت‌افزار، استفاده از حافظه محلی را مدیریت می‌کند و تنها مقدار دقیق حافظه مورد نیاز برای هر کار خاص را اختصاص می‌دهد. همه این موارد باعث می‌شوند تا بازی‌ها روی مک‌بوک‌های M3 زیباتر به نظر برسند و روان‌تر اجرا شوند.

بازی Lies of P روی مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی M3 تست شد و عملکرد آن بسیار چشمگیر بود. این بازی دارای قابلیتی برای فعال یا غیرفعال کردن MetalFX است که پاسخ اپل به فناوری‌های ارتقای کیفیت تصویر کمپانی‌های Nvidia و AMD به شمار می‌رود. با تنظیم MetalFX روی «بالاترین عملکرد»، بازی روی رزولوشن ۱۲۰۰p با نرخ فریم ثابت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شد. در صورت غیرفعال بودن MetalFX، نرخ فریم بین ۴۵ تا ۵۰ فریم بر ثانیه نوسان داشت که عالی به نظر نمی‌رسد، اما همچنان از نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه بهتر است. به طور کلی، مک‌بوک ایر M3 برای کارهای روزمره و حتی برخی بازی‌ها شما را ناامید نخواهد کرد.

عمر باتری فوق‌العاده

مک‌بوک ایر M3

لپ‌ تاپ‌های سری M اپل در مقایسه با بهترین لپ‌ تاپ‌های ویندوزی از عمر باتری فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و مک‌ بوک ایر M3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه عمر باتری ایر M3 دقیقاً به ۱۸ ساعتِ ادعاییِ اپل نمی‌رسد، اما همچنان صاحب یک لپ‌تاپ با استقامتی باورنکردنی خواهید شد.

در تست باتری سایت Tom’s Guide، مک‌ بوک ایر ۱۳ اینچی M3 موفق شد تا ۱۵ ساعت و ۱۳ دقیقه دوام بیاورد. این عدد، ۴۰ دقیقه بیشتر از نسل قبلی یعنی ایر M2 با عمر باتری ۱۴ ساعت و ۳۳ دقیقه است. شاید ۴۰ دقیقه‌ی اضافه چندان قابل توجه به نظر نرسد، اما زمانی که مشغول تکمیل یک پروژه یا کار مهم دیگری هستید، می‌تواند حیاتی باشد.

عمر باتری مک‌ بوک ایر M3 به‌طور قابل توجهی از لپ‌‌تاپ‌های ویندوزی مانند ایسر سوئیفت گو ۱۴ (با عمر باتری ۹ ساعت و ۵۰ دقیقه) و لپتاپ دل XPS 14 (با عمر باتری ۶ ساعت و ۲۶ دقیقه) بهتر است. این موضوع در مورد اکثر مک‌بوک‌های سری M نیز صدق می‌کند، اما مقایسه‌ی عمر باتری ایر M3 با یک لپ‌تاپ ویندوزی تقریباً غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. اما در هر صورت نمی‌توانیم این واقعیت را کتمان کنیم.

ارزان‌ترین مک‌بوک M3

MacBook Air M3 4

مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی M3 با قیمت پایه ۱۰۹۹ دلار  به بازار عرضه شده است. این قیمت کمی گران‌تر از مدل‌های قبلی مجهز به تراشه‌های M1 و M2 است، اما همچنان ارزان‌ترین مک‌بوک M3 حال حاضر به شمار می‌رود. در مدل‌های بالاتر، مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی M3 با قیمت پایه ۱۲۹۹ دلار و مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3 با قیمت پایه ۱۵۹۹ دلار به فروش می‌رسند. مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M3 پرو با قیمت ۱۹۹۹ دلار و مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی M3 مکس با قیمت ۲۴۹۹ دلار، گزینه‌های قدرتمندتر این سری هستند.

اگر به دنبال قدرت و امکانات M3 هستید و نمی‌خواهید هزینه بیشتری بپردازید، مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی M3 یک انتخاب فوق‌العاده است. مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی M3 با قیمت ۱۲۹۹ دلار نیز با در نظر گرفتن نمایشگر بزرگ‌تر و بلندگوهای باکیفیت‌تر نسبت به برادر کوچک‌ترش، ارزش خرید بالایی دارد.

دلیل برای نخریدن

همچنان مک‌بوک ایر M2 حرف زیادی برای گفتن دارد

MacBook Air M3 5

مک‌بوک ایر M3 یک لپ‌تاپ عالی است، اما مدل ۱۳ اینچی مک‌بوک ایر M2 ممکن است برای افرادی که بودجه محدودتری دارند، گزینه بهتری باشد. درواقع، در حال حاضر این مدل را به اکثر افراد توصیه می‌کنیم. مک‌بوک ایر M1 با قیمت ۹۹۹ دلار، ارزان‌ترین مک‌بوک موجود در بازار بود. حالا که اپل دیگر این لپ‌تاپ را در فروشگاه آنلاین خود نمی‌فروشد، این جایگاه به ایر M2 با قیمت مشابه رسیده است.

درحالی‌که تراشه M3 قدرتمندتر از M2 است، اما این افزایش عملکرد آن‌چنان چشمگیر نیست. مگر اینکه به قدرت بیشتری برای ویرایش ویدیو یا اجرای روان‌تر بازی‌ها نیاز داشته باشید، ایر M2 به‌خوبی از پس کارهای رایج کامپیوتری شما برمی‌آید. البته، اگر واقعاً به قدرتمندترین مک‌بوک احتیاج دارید، می‌توانید مدل‌های قوی‌تر مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی مجهز به تراشه‌های M3 پرو یا M3 مکس را انتخاب کنید.

در نهایت، طراحی مک‌بوک ایر M2 نسبت به نسل جدید یعنی M3 بدون تغییر باقی‌مانده است. این به این معنی است که شما صاحب یک اولترابوک باریک و خوش‌دست خواهید شد که حمل آن بسیار آسان است. همچنین، مانند مدل جدید، ایر M2 نیز در چهار رنگ مختلف عرضه می‌شود. روی هم رفته ایر M2 به لطف طراحی مدرن خود همچنان ظاهری زیبا دارد.

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020-M1 8GB 256SSD

۵۱,۴۰۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13.3 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020 LLA-M1 8GB 256SSD

۵۳,۴۹۰,۰۰۰

تومان

منبع: Tom’s Guide

سوالات متداول

آیا مک‌بوک ایر M3 تفاوت زیادی با نسل قبلی دارد؟

به غیر از تراشه متفاوت، عملا با تغییر مهم دیگری روبرو نیستیم.

آیا اپل همچنان مک‌بوک ایر M1 را تولید می‌کند؟

خیر تولید این محصول متوقف شده ولی در بازار می‌توانید همچنان آن را پیدا کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.