۱۱ راهکار ساده برای روزهایی که حوصله‌ی کار کردن ندارید

بعضی از افراد مشتاقانه منتظر رفتن به سر کار هستند، در حالی که دیگران ممکن است در بعضی از روزها انگیزه‌ی کافی برای کار کردن نداشته باشند و با بی‌حوصلگی در محل کار خود حاضر شوند. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ، دلایل احساس بی انگیزگی در کار را بررسی می‌کنیم و راه‌های مقابله با آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

دلایل احساس بی انگیزگی در کار

عوامل زیر باعث می‌شوند در بعضی از روزهای هفته حوصله‌ی کار کردن نداشته باشید:

  • خستگی؛ وقتی خسته هستید یا خوب نخوابیده‌اید، به‌سختی می‌توانید انگیزه‌ی خود را برای کار کردن حفظ کنید. کمبود خواب نه‌تنها باعث بی انگیزگی در کار می‌شود، بلکه می‌تواند روی توانایی شما برای تمرکز کردن، به یاد آوردن موضوعات مختلف و تصمیم‌گیری تاثیر بگذارد. این‌ها همه مهارت‌هایی هستند که برای کار کردن به آن‌ها نیاز دارید.
  • فرسودگی شغلی؛ این مشکل به‌دلیل فشار شغلی طولانی‌مدت ایجاد می‌شود. یک مطالعه که فرسودگی عاطفی کارکنان را در ۶ شرکت بررسی کرد، نشان داد که ۶۰ درصد افراد از فرسودگی شغلی متوسط تا زیاد رنج می‌برند.
  • استرس؛ ۴۰ درصد کارمندان و کارگران کار خود را بسیار پراسترس می‌دانند. استرس متوسط و کوتاه‌مدت سطح انرژی را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که بهره‌وری بیشتری داشته باشید، اما استرس مزمن روی سلامت جسم و روان تاثیر منفی دارد.
  • لذت نبردن از شغلی که دارید؛ اگر از کاری که انجام می‌دهید لذت نمی‌برید، به‌سختی می‌توانید برای رفتن به محل کار از رختخواب خارج شوید. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که به شغل مورد علاقه‌اتان نمی‌رسید یا در محل کار پیشرفت نمی‌کنید.
  • مشکلات محل کار؛ اگر مدیرتان انتظارات غیرواقعی داشته باشد، با یکی از همکاران‌تان اختلاف نظر داشته باشید یا سبک کاری شما با سایر اعضای تیم متفاوت باشد، ممکن است با مشکل بی انگیزگی در کار مواجه شوید.
  • بی‌علاقه بودن به فرهنگ کاری؛ مقابله با یک فرهنگ کاری بی‌نظم، بدون حمایت، استرس‌زا یا تبعیض‌آمیز می‌تواند دشوار باشد. فرهنگ کاری نامناسب در توانایی شما برای کار کردن با اعضای تیم اختلال ایجاد می‌کند و روی رضایت شغلی شما تاثیر می‌گذارد.
  • کسل بودن و بی‌حوصلگی؛ همه‌ی افراد هر از گاهی احساس تنبلی می‌کنند یا حوصله‌ی کار کردن ندارند. اما اگر دائما با این احساس دست و پنجه نرم می‌کنید، به این معنی است که احتمالا شغل مناسبی انتخاب نکرده‌اید.

راه‌های مقابله با احساس بی‌حوصلگی و بی انگیزگی در کار

درمان بی انگیزگی در کار

اگر یک روز حوصله‌ی کار کردن ندارید، بدیهی است که در صورت امکان، بهتر است آن روز را مرخصی بگیرید. این کار همه‌ی مشکلات را برطرف نمی‌کند، اما فواید زیادی دارد. استراتژی‌های زیر هم می‌توانند کمک‌کننده باشند:

۱. علت بی‌حوصله بودن خود را پیدا کنید

بخشی از وقت خود را صرف فکر کردن به این کنید که چرا نمی‌خواهید کار کنید. آیا هر روز چنین احساسی دارید یا فقط امروز با این مشکل مواجه شده‌اید؟ آیا بی‌انگیزه بودن شما به‌دلیل خستگی و استرس است یا به شغل و محیط کارتان مربوط می‌شود؟ مشخص کردن علت این احساس به شما کمک می‌کند که زندگی خود را تغییر دهید و وضعیت‌تان را بهبود بخشید.

۲. فعالیت بدنی داشته باشید

اگر صرفا به‌دلیل احساس بی‌حوصلگی یا تنبلی تمایل ندارید به سر کار بروید، فعالیت بدنی می‌تواند مفید باشد. دویدن، پیاده‌روی سریع یا انجام هر ورزش دیگری که از آن لذت می‌برید به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید، پرانرژی‌ شوید و راحت‌تر فکر و تمرکز کنید.

کش تقویت مچ مدل گریپستر

۹۲,۰۰۰

تومان

دوچرخه کوهستان المپیا مدل 0003 سایز 26

۵,۸۰۰,۰۰۰

تومان

۳. از یک مکان متفاوت کار کنید

اگر می‌توانید محل کارتان را خودتان انتخاب کنید، از مکان دیگری برای کار کردن استفاده کنید. برای مثال، پشت یک میز متفاوت بنشینید یا به اتاق دیگری بروید. این کار نشاط‌آور است و به شما دیدگاه‌ی جدید می‌دهد.

۴. با کارهای آسان شروع کنید

شروع کردن روز با کارهای ساده می‌تواند بی‌حوصلگی و بی انگیزگی در کار را برطرف کند. برای مثال، ابتدا به ایمیل‌ها پاسخ دهید یا برای جلسات برنامه‌ریزی کنید. هنگامی که شروع به کار کردید، می‌توانید به‌تدریج به‌سراغ کارهای پیچیده‌تری بروید که به تلاش بیشتری نیاز دارند.

۵. به‌طور منظم استراحت کنید

در طول روز چند استراحت کوتاه‌مدت برای خود در نظر بگیرید. اگر شغل شما مستلزم نشستن در یک مکان مشخص است، سعی کنید به ازای هر یک ساعت کار پنج تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید و کمی قدم بزنید.

۶. برنامه‌ی روتین خود را تغییر دهید

به این فکر کنید که آیا می‌توانید برای بهبود برنامه‌ی روزمره‌ی خود، تغییراتی در آن ایجاد کنید یا خیر. به‌عنوان مثال، آیا زودتر خوابیدن به شما کمک می‌کند که به‌موقع برای رفتن به سر کار از خواب بیدار شوید و احساس آرامش بیشتری داشته باشید؟ آیا خوردن یک صبحانه‌ی سالم قبل از شروع کار به افزایش سطح انرژی شما کمک می‌کند؟ تغییر برنامه‌ی روزانه می‌تواند تاثیر چشمگیری روی زندگی شما داشته باشد، بنابراین باید آن را طبق نیازهای خود بهینه‌سازی کنید.

۷. روی اهداف‌‌تان تمرکز کنید و به خودتان پاداش دهید

فواید خود تشویقی

یادآوری اینکه چرا کار می‌کنید و اهداف‌تان چیست، کمک‌کننده است. برای مثال، آیا برای خرید خانه، حمایت از خانواده یا توانایی پرداخت هزینه‌های یک سبک زندگی خاص کار می‌کنید؟ اهداف خود را در ذهن داشته باشید و به‌طور منظم آن‌ها را مرور کنید.

برای کمک به بالا نگه داشتن سطح انگیزه‌، موفقیت‌های شغلی خود را جشن بگیرید و برای رسیدن به اهدافی که داشته‌اید به خودتان پاداش دهید. جوایز نباید حتما گران‌قیمت باشند. برای هر وظیفه‌ای که قبل از موعد انجام می‌دهید، با یک فنجان قهوه از خودتان پذیرایی کنید. حتی می‌توانید فیلم مورد علاقه‌اتان را تماشا کنید یا پس از مدت زمان مشخصی کار کردن با استراحت به خود پاداش دهید.

۸. شغل خود را ارزیابی کنید

اگر به‌دلیل مشکلات مربوط به شغل، همکاران یا سازمان‌تان تمایلی به کار کردن ندارید، به اصلاح وضعیت فکر کنید. آیا صحبت کردن با مدیر می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ آیا می‌خواهید جایگاه‌ی متفاوتی در محل کار خود داشته باشید؟ آیا فکر می‌کنید لازم است به‌دنبال کار دیگری بگردید و شغل فعلی خود را رها کنید؟

۹. برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید

تعطیلات و استراحت کوتاه‌مدت باعث می‌شود سرحال و شاداب به محل کار خود برگردید. اگر نمی‌توانید در حال حاضر به تعطیلات بروید، تا حد امکان برای آینده‌ی نزدیک برنامه‌ریزی کنید.

۱۰. برای چکاپ نزد پزشک بروید

اگر احساس ناخوشی یا خستگی می‌کنید و دلیل آن را نمی‌دانید، به پزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا بیماری خاصی در بروز این مشکل نقش دارد یا خیر.

۱۱. به متخصص بهداشت روان مراجعه کنید

اگر از نظر ذهنی یا عاطفی با مشکل مواجه هستید، مراجعه به متخصص سلامت روان و صحبت کردن درباره‌ی نگرانی‌هایی که دارید می‌تواند مفید باشد.

کلام پایانی

همه‌ی مردم در بعضی از روزهای هفته با مشکل بی انگیزگی در کار مواجه می‌شوند و حوصله کار کردن ندارند. با این حال، اگر به‌دلیل مشکلات جسمی یا روانی کار کردن برایتان دشوار است، باید برای درمان آن‌ها اقدام کنید. از سوی دیگر، چنانچه در محل کار خود با مشکل مواجه هستید، لازم است وضعیت کاری خود را مجددا ارزیابی کنید و برای حل کردن مسائل خود راه‌ی حل بیابید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: verywellmind

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.