۱۰ بازی رومیزی برتر جنگ ستارگان

اگر فکر کردن به این‌که استودیوی سازنده‌ی باران سنگین (Heavy Rain) دارد یک بازی ویدیویی جنگ ستارگان می‌سازد، شما را به وجد نمی‌آورد،‌ باید بدانید که راه‌های دیگری غیر از بازی‌های ویدیویی برای لذت بردن از این مجموعه‌ی علمی‌تخیلی پرطرفدار وجود دارد. بازی‌های رومیزی در تاریخچه‌ی این مجموعه نقشی حیاتی داشته‌اند و جای تعجب ندارد که میراث آن‌ها در قالب چندین محصول متفاوت تا به امروز ادامه دارد.

اگر فیلم‌های سینمایی و سریال‌های جنگ ستارگان در دیزنی پلاس برایتان کافی نیستند یا راضی‌تان نمی‌کنند، تعداد زیادی بازی رومیزی وجود دارد که می‌توانند سر شما را در کهکشان دوردست گرم نگه دارند.

روپولی (و البته ریسک و Trivial Pursuit و عملاً هر بازی رومیزی سنتی دیگری که به فکرتان می‌رسد) با تم جنگ ستارگان منتشر شده‌اند، ولی اگر دنبال بازی‌ای با عمق و خلاقیت بیشتر می‌گردید، گزینه‌های دیگری برای سلیقه‌ها و سطح‌مهارت‌های مختلف موجودند که در ادامه تعدادی از آن‌ها معرفی شده‌اند:

۱. جنگ ستارگان:‌ آرمادا (Star Wars: Armada)

بازی Star Wars Armada

مقیاس این بازی جنگی دونفره واقعاً بزرگ است. در این بازی شما کنترل یک ناوگان فضایی کامل را در اختیار دارید، ناوگانی که شامل فضاپیماهای بزرگ و اسکادران کاملی از سفینه‌های جنگی می‌شود. روند این بازی بسیار کند، ولی در عین‌حال دراماتیک و درگیرکننده است.

با استفاده از خط‌کش‌های ویژه‌ای که برای مانور دادن در فضا طراحی شده‌اند، می‌توانید نبردهای فضایی کلاسیک فیلم‌های جنگ ستارگان را روی صفحه بازسازی کنید. در فهرست دایره‌وار فرمان‌هایتان، چهار فرمان در اختیار دارید که می‌توانید آن‌ها را به سفینه‌های از قبل‌رنگ‌شده (و بسیار گران‌قیمت‌تان) صادر کنید. ولی باید حسابی آینده‌نگر باشید و طوری این فرمان‌ها را صادر کنید که بعداً به ضررتان تمام نشود. این بازی روی جنبه‌های تاکتیکی‌ای از دنیای جنگ ستارگان متمرکز است که به‌ندرت به آن‌ها پرداخته می‌شود.

۲. جنگ ستارگان: اکس‌وینگ (Star Wars: X-Wing)

بازی Star Wars X Wing

اگر بیشتر به درگیری‌های فضایی از فاصله‌ی نزدیک علاقه‌مندید، بازی مینیاتوری اکس‌وینگ مخصوص شما ساخته شده است. در این بازی می‌توانید از بین سفینه‌های ائتلاف شورشیان، امپراتوری و سفینه‌های مستقل یکی را انتخاب کنید. از این گزینه‌ها می‌توان به اکس‌وینگ‌ها، جنگنده‌های تای (TIE Fighter) و تعداد زیادی سفینه‌ی به‌مراتب ناشناخته‌تر اشاره کرد.

شما با استفاده از یک صفحه‌ی مدرج که به‌شکلی هوشمندانه طراحی شده بازی می‌کنید. روی این صفحه، به‌طور مخفیانه یک «سرعت» و «مانور» را برای اجرا انتخاب می‌کنید و بعد باید این سرعت و مانور را با مال حریف‌تان مقایسه کنید تا ببینید عملکرد کدام بهتر است. تعداد سناریوها نیز بسیار زیاد است و در هرکدام شرایط پیروزی متفاوت در نظر گرفته شده تا بازی جالب‌تر شود.

این بازی به‌راحتی پتانسیل این را دارد تا به یکی از سرگرمی‌های ثابت‌تان تبدیل شود، چون دائماً با انتشار سفینه‌های جدید به‌روزرسانی می‌شود، از میلنیوم فالکون (Millennium Falcon) محبوب گرفته تا اسالت گان‌شیپ (Assault Gunship) ناشناخته از بازی‌های ویدیویی قدیمی اکس‌وینگ. این بازی عنوانی بسیار قابل‌دسترس برای ورود به حوزه‌ی بازی‌های مینیاتوری است و هرکس که به سفینه‌ها و جنگنده‌های جنگ ستارگان علاقه دارد، حسابی از آن لذت خواهد برد. .

۳. جنگ ستارگان: لژیون (Star Wars: Legion)

بازی Star Wars Legion

اگر خانه‌یتان همین حالایش پر از مینیاتور نیست، جنگ ستارگان لژیون یک سری شخصیت کلاسیک در اختیارتان قرار می‌دهد تا با آن‌ها بازی و رنگ‌آمیزی‌شان کنید. از این شخصیت‌ها می‌توان به لوک اسکای‌واکر (Luke Skywalker) و دارث ویدر اشاره کرد. این بازی در مقایسه با «اکس‌وینگ» و «آرمادا» بیشتر روی مبارزات زمینی متمرکز است و برای همین از لحاظ گیم‌پلی و ماهیت مینیاتورها بیشتر به وارهمر (Warhammer) شباهت دارد، چون می‌توانید برای مینیاتورها ست‌های رنگ‌آمیزی مخصوص با طیف رنگی پیشنهادی بخرید.

طبیعتاً می‌توانید نبردهای نمادین سه‌گانه‌ی اصلی را در لژیون بازی کنید: در مکان‌هایی چون سیاره‌ی هاث (Hoth) و اندور (Endor) همراه با دو بازیکن که یکی نیروهای امپراتوری و دیگری نیروهای شورشیان را کنترل می‌کند. بسته به انتخاب نیروهایتان می‌توانید استراتژی‌ای متفاوت در پیش بگیرید و همچنین می‌توانید به وسایل نقلیه‌ای چون لندسپیدرها (Landspeeder) و واکرهای AT-ST فرمان صادر کنید. امکان رنگ‌آمیزی نیروها از جانب بازیکن باعث شده که جامعه‌ی هواداری بازی‌های مینیاتوری این بازی را با آغوش باز بپذیرند و یک سری میز بازی شگفت‌انگیز با استفاده از آن بسازند.

۴. جنگ ستارگان: شورش (Star Wars: Rebellion)

بازی Star Wars Rebellion

جنگ ستارگان: شورش احتمالاً پرطرفدارترین بازی رومیزی جنگ ستارگان در حال حاضر است. این بازی روی دو تخته‌ی بازی اجرا می‌شود و مقیاس آن بسیار حماسی است، بدین معنا که تمام جنبه‌های جنگ و درگیری در جهان جنگ ستارگان را پوشش می‌دهد. می‌توانید به بازی به چشم نسخه‌ی حماسی و فضامحور «ریسک» نگاه کنید، ولی با اشانتیون تیک‌تاک ساعت و شاید بحث‌های خانوادگی کمتر.

بهترین تعداد بازیکنان برای این بازی چهار نفر است: بدین صورت که دو نفر کنترل امپراتوری را بر عهده بگیرند و سعی کنند ائتلاف شورشیان را از بین ببرند (ساختن دث‌استار (Death Star) نیز شامل این تلاش می‌شود) و دو نفر دیگر نیز کنترل ائتلاف شورشیان را بر عهده بگیرند. شورشیان در مقایسه با امپراتوری منابع کمتری در اختیار دارند، ولی می‌توانند از جوامع دیگری که نسبت به نهضت آن‌ها احساس همذات‌پنداری می‌کنند درخواست کمک کنند و در سرتاسر کهکشان با گروه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

بازی از دو راه به پایان می‌رسد: یا این‌که امپراتوری ائتلاف شورشیان را از بین ببرد یا این‌که شورشیان در حدی دوام بیاورند که بتوانند یک جنگ داخلی کهکشانی راه بیندازند و بدین ترتیب شورش علیه امپراتوری را به حد نهایت برسانند.

۵. جنگ ستارگان: سرنوشت (Star Wars: Destiny)

بازی Star Wars Destiny

این بازی کارتی و تاس‌محور – با این‌که دیگر تحت پشتیبانی قرار ندارد – همچنان یکی از بهترین بازی‌های رومیزی جنگ ستارگان باقی مانده است. این بازی مکانیزم‌های مفرح و ساده‌ای دارد که یادآور بازی کلاسیک نت‌رانر (Netrunner) هستند. در این بازی بازیکن باید نقش یک سیث یا جدای را بازی کند، برای همین بازی در مقایسه با همتایان خود هرچه بیشتر وارد جنبه‌های روان‌شناسانه شده است.

بسته به این‌که کدام جناح را انتخاب کنید، به یک سری قابلیت منحصربفرد و همچنین قابلیت درخواست پشتیبانی از متحدان (که متعلق به دوران‌های مختلف تاریخ جنگ ستارگان هستند) دست پیدا می‌کنید. شاید سه‌گانه‌ی دیزنی نزد طرفداران محبوب نباشد، ولی پک شروع بازی با حضور ری (Rey) و کایلو رن (Kylo Ren) بسیار خوب است و نقطه‌ی شروع خوبی برای آشنایی با بازی‌های کارتی و تاسی به حساب می‌آید.

۶. جنگ ستارگان: حاشیه‌ی بیرونی (Star Wars: Outer Rim)

بازی Star Wars Outer Rim

همه‌ی بازی‌های جنگ ستارگان درباره‌ی درگیری بین امپراتوری و ائتلاف شورشیان نیستند. در حاشیه‌ی بیرونی، می‌توانید در نقش یک قاچاق‌چی یا جایزه‌بگیر، در قسمت فاسدتر کهکشان بازی کنید. در این بازی که برای یک تا چهار بازیکن طراحی شده، سناریوهایی را انتخاب می‌کنید تا به‌صورت تیمی آن‌ها را پشت‌سر بگذارید، ولی غیر از این یک سری هدف شخصی دارید که باید جداگانه انجام‌شان دهید.

این بازی در مقیاسی کهکشانی اتفاق نمی‌افتد، ولی محیط در اختیار بازیکن‌ها به‌قدری بزرگ است که بتوان روایتی دینامیک در بستر آن ایجاد کرد. همچنین تعداد انتخاب‌ها به‌قدری زیاد است که همچنان که در حال ردگیری شکارتان و آپگرید کردن سفینه‌یتان هستید، می‌توانید همیشه از وجود درام و خطر مطمئن باشید.

البته هنگام شرکت در عملیات قاچاق مخفیانه برای کسب اعتبار، حواس‌تان باید به گروه‌های در حال درگیری باشد. وقتی ۱۰ امتیاز شهرت کسب کنید و مقام خود را به‌عنوان یک افسانه تثبیت کنید، برنده می‌شوید. شایعاتی مبنی بر ساختن سریال هان سولو در دیزنی پلاس شنیده می‌شود، ولی تا موقع ساخته شدن آن، بهترین راه برای ماجراجویی در نقش یک خلافکار در دنیای جنگ ستارگان، بازی‌های رومیزی از قبیل حاشیه‌ی بیرونی است.

۷. جنگ ستارگان: سمت تاریک برمی‌خیزد (Star Wars: Dark Side Rising)

بازی Star Wars Dark Side Rising

امسال برای کریسمس از بابانوئل چه چیزی درخواست کردید؟ دث‌استار؟ بله، من هم همین‌طور. این بازی رومیزی کوآپ می‌خواهد برنامه‌ی ما را برای کریسمس خراب کند، چون ایده‌ی کلی آن قرار دادن بازیکنان در برابر سمت تاریک نیرو است. از چه راهی؟ از راه جلوگیری از ساخته شدن دث‌استار. یک دارث‌ویدر بدون پا در وسط صفحه‌ی بازی نشسته است و همچنان که سعی دارد سلاح سیاره‌نابودکن‌اش را به واقعیت تبدیل کند، مانع جلوی پای بازیکنان می‌گذارد. بین دو تا چهار بازیکن باید یک مهره را – که نماد یکی از اعضای ائتلاف شورشیان است – انتخاب و یک مقر را در سیاره‌هایی چون جدا (Jedha)، تاتویین، لوثال (Lothal) و ایدو (Eadu) انتخاب کنند.

شما باید شخصیت‌هایی را انتخاب کنید که از ویژگی‌هایی چون غریزه‌ی رهبری و هوش برخوردارند و با کمک منابع و متحدان، نقشه‌ای بریزید تا قبل از این‌که دیر شود، ماموران امپراتوری را شکست دهید. شاید جنگ ستارگان: سمت تاریک برمی‌خیزد در مقایسه با برخی از بازی‌های دیگر در این فهرست کمتر جدی و استراتژیک به نظر برسد، ولی به‌لطف ایده‌ی نهفته در قلب آن – جلوگیری از ساخته شدن دث‌استار – بازی‌ای مفرح و سرشار از تنش از آب درآمده است.

۸. جنگ ستارگان: حمله‌ی امپراتوری (Star Wars: Imperial Assault)

بازی Star Wars Imeprial Assault

این بازی نقطه‌ی مقابل «سمت تاریک برمی‌خیزد» است. در این بازی، دث‌استار به‌تازگی نابود شده و حالا شما باید روی مقر شورشیان در یاوین ۴ (Yavin 4) و اطراف آن، با عواقب آن دست‌وپنجه نرم کنید. این بازی سیاه‌چاله‌پیمایی کاشی‌محور (Tile-based) شامل سناریوهای مختلفی می‌شود – مثل تلاش برای نفوذ مخفیانه به مقرهای امپراتوری – که در کنار هم به پایان بازی ختم می‌شوند.

اگر می‌خواهید تنها بازی کنید یا کسی نمی‌خواهد نقش آدم‌بده را بازی کند و ترجیح می‌دهید با یارتان همکاری کنید، می‌توانید با استفاده از اپ یاور (Companion app) جناح مقابل را نیز کنترل کنید. در بازی حس قصه‌گویی و پیشرفت دلچسبی جاری است، چون هردو جناح برای شخصیت‌شان مهارت کسب می‌کنند، مهارت‌هایی که امکان انجام دادن اهداف شخصی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. بازی با رویارویی بین شورشیان و امپراتوری و مشاهده‌ی پیروزی یکی از این دو جناح به پایان می‌رسد. این بازی جزو بازی‌های رومیزی موردعلاقه‌ی طرفداران است و جوایز زیادی را در حوزه‌ی بازی‌های رومیزی برنده شده است.

۹. کارکاسون: نسخه‌ی جنگ ستارگان (Carcassonne: Star Wars Edition)

بازی Star Wars Carcassonne

بنده افتخار کسب مقام دوم (از آخر!) را در مسابقات رسمی کارکاسون در سال ۲۰۱۸ در بریتانیای کبیر دارم، ولی با این حال کارکاسون از آن بازی‌هاست که تقریباً به‌صورت هفتگی بازی‌اش می‌کنم. این بازی قابل‌دسترس و همه‌پسند ترکیبی از دوتا از چیزهای موردعلاقه‌ی من است: کارکاسون اصلی که در آن باید کاشی بچینید تا شهرهای قرون‌وسطایی یا جنگل بسازید و بعد به آن‌ها جمعیت اضافه کنید تا امتیاز جمع‌آوری کنید.

در نسخه‌ی جنگ ستارگان بازی، اقامت‌گاه‌ها به میدان سیارک (Asteroid Field) و جاده‌ها به مسیرهای تجاری هایپراسپیس تبدیل شده‌اند. کارکاسون هم مثل مهاجران کاتان (Settlers of Catan) از آن بازی‌هاست که دوست دارم تمام دگرگونی‌هایش را تجربه کنم و دگرگونی جنگ ستارگان آن نیز عنوانی ارزشمند برای کلکسیون است.

۱۰. جنگ ستارگان: بازی نقش‌آفرینی (Star Wars: The Roleplaying Game)

بازی Star Wars The Roleplaying Game

این بازی، که برای اولین بار وست اند گیمز (West End Games) آن را در سال ۱۹۸۷ منتشر کرد، در آن زمان اولین کالای تبلیغاتی رسمی جنگ ستارگان بود. این بازی بر پایه‌ی مکانیزم ساده‌ی تاس شش‌وجهی در بازی نقش‌آفرینی گوست‌باسترز (Ghostbusters) طراحی شده بود و نه‌تنها تفریحی عالی برای گذراندن عصر یک‌شنبه به حساب می‌آمد، بلکه منبعی رسمی برای گسترش دنیاسازی جنگ ستارگان نیز بود.

این بازی علاوه بر اضافه کردن جزییات به بیگانگان، وسایل‌نقلیه و فناوری‌هایی که در فیلم‌ها دیدیم، یک سری عنصر جدید نیز به جهان جنگ ستارگان اضافه کرد. همه‌ی این محتویات و جزییات اضافه نقش نقطه‌ی ارجاعی برای خلق جهان گسترده‌ی جنگ ستارگان (Star Wars Expanded Universe) را ایفا کردند، مثل مجموعه رمان‌های ثراون (Thrawn) در اوایل دهه‌ی ۹۰ و بازی‌های ویدیویی جنگ ستارگان.

وست اند گیمز نتوانست از دهه‌ی ۲۰۰۰ جان سالم به در ببرد، ولی فانتزی فلایت گیمز (Fantasy Flight Games) اخیراً نسخه‌ی ۳۰ سالگی بازی را منتشر کرد که شامل دستورالعمل اصلی بازی و کتاب ارجاع (Sourcebook) جنگ ستارگان می‌شد. شرکت جادوگران ساحل (Wizards of the Coast) نیز سعی کرد بازی نقش‌آفرینی خاص خود را مبتنی بر جنگ ستارگان (و تاس ۲۰وجهی) بسازد، ولی این بازی هیچ‌گاه محبوبیت کسب نکرد. اکنون شایعاتی مبنی بر تلاشی سوم از جانب استودیوی اسمودیز اج (Asmodee’s Edge) شنیده می‌شود.

منبع: Metro.co.uk


بازی فکری هاسبرو مدل Monopoly Star Wars Boba Fett
لگو سری Star Wars مدل Krennics Imperial Shuttle 75156
بازی LEGO Star Wars: The Skywalker Saga مخصوص PS5

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.