یک آپدیت دیگر برای سوکت AM4: عرضه AMD Ryzen 5000 XT با سرعت بیشتر!

طبق اخرین اخبار دنیا فناوری، نکته‌ای که توجه عده زیادی را به خود جلب کرده (از جمله ما)، این است که شرکت AMD قصد دارد پردازنده‌های سری Ryzen 5000 XT خود را با سرعت های کلاک بالاتر به بازار عرضه کند. همانطور که ممکن است بدانید، این شرکت مدل‌های پردازنده‌های مخصوص کامپیوتر شخصی (PC) خود را با تمرکز خاص بر روی سری AM5 و APU‌های Ryzen 8000G، در اوایل سال جاری میلادی گسترش داد. با این حال، شرکت AMD بسیاری از علاقمندان و دنبال کنندگان حوزه تکنولوژی را با معرفی چهار پردازنده AM4 جدید متعجب کرده است و آنطور که به نظر می‌رسد ماجرا در اینجا تمام نمی‌شود.

بر خلاف انتظارات اولیه، شرکت AMD پشتیبانی خود از سوکت AM4 را تا سال ۲۰۲۵ به خوبی گسترش داده است و ظاهرا قصد دارد به تعهد خود برای پشتیبانی چندساله از آن وفادار بماند. در حالی که تمام مادربردها نمی‌توانند همه پردازنده‌ها را به دلیل محدودیت‌های اندازه بایوس (BIOS) در خود جای دهند، اما تعهد شرکت AMD به پشتیبانی مداوم قابل مشاهده است.

ارتقاء‌های جدید در سری پردازنده‌های Ryzen شرکت AMD:

طی رویدادی که اخیرا در کشور چین برگزار شد، شرکت AMD دو محصول جدید خود را معرفی کرد که شامل چیپ‌های Ryzen 8000F که دارای گرافیک مجزای غیرفعال هستند و پردازنده‌های سری Ryzen 5000XT بود. لازم به ذکر است که این اولین باری نیست که این شرکت پردازنده‌های سری XT خود را معرفی می‌کند.

یک آپدیت دیگر برای سوکت AM4: سری AMD Ryzen 5000 XT با سرعت بیشتر
پردازنده‌های سری Ryzen 5000XT، منبع تصویر: @۹۵۵۰pro/QQ/AMD

از Ryzen 3000XT تا عرضه Ryzen 5000 XT با سرعت بیشتر و آینده Zen3

یکی از نمونه‌های قبلی این سری، پردازنده Ryzen 3000XT است که از سرعت‌های کلاک ۱۰۰ تا ۲۰۰ مگاهرتز بیشتر از سرعت نسخه اصلی پشتیبانی می‌کند. این ارتقاء‌ها بر روی پردازنده مبتنی بر Zen2 Mattise اعمال شدند، که یک میکرو معماری محسوب می‌شود که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و گزارش شده که برای PlayStation 5 Pro جدید نیز در نظر گرفته شده است.
به طور کلی به نظر می‌رسد که معماری مدرن‌تر Zen3 نیز در آینده ارتقاء‌های مشابهی را دریافت خواهد کرد. جالب اینجاست، در حالی که شرکت AMD انتشار این سری پردازنده‌ها را در کشور چین تأیید کرده، اما هیچ تراشه خاصی هنوز لیست نشده است.
پردازنده سری Ryzen 5000 XT پس از دیگر محصولات، که به تازگی به بازار عرضه شده‌اند، با نام ۵۰۰۰GT که بر اساس اصل افزودن فرکانس بیشتر به مدل‌های موجود استوار است، در دسترس قرار خواهد گرفت. با این حال لازم به ذکر است که ما در انتظار APU‌های مبتنی بر سیلیکون Cezanne بودیم، در حالی که در اینجا یک آپدیت از تراشه‌های دسکتاپ Vermeer خواهیم داشت. به‌روزرسانی‌ها در رابطه با این تراشه، پس از اینکه شرکت AMD این خبر را رسمی کند و اعلام کند که آیا آن‌ها را به صورت جهانی در دسترس قرار خواهد داد یا خیر، اعلام می‌شوند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.