یخ های قطبی با سرعتی بیش از حد تصور در حال آب شدن است

تصاویر ماهواره‌ای جدید از مرکز ملی داده ‌های برف و یخ  نشان می‌دهد: سطح یخ دریا در قطب جنوبی سیاره ما به یک رکورد فاجعه آمیز دیگر برای فصل زمستان خود رسیده و با سرعت زیادی در حال ذوب شدن است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله نیچر منتشر شده است، این سومین بار در طول هفت سال گذشته است که یخ ‌های دریای قطب جنوب از نظر سرعت ذوب شدن رکورد  می‌ شکنند  که این موضوع  می تواند بسیار نگران‌ کننده باشد.

والتر مایر، دانشمند ارشد تحقیقاتی در مرکز ملی داده‌ های برف و یخ  در این رابطه گفت: روند ذوب یخ های قطبی  بسیار فراتر از چیزی است که ما پیش از این دیده‌ایم، این پدیده تقریباً شگفت‌ انگیز است. باید توجه داشت که یخ های موجود در دریای قطب جنوب بسیار مهم است. علاوه بر خطر ذوب یخ های دریا که به افزایش سطح اقیانوس ها و از بین رفتن زیستگاه ساکنان قطب جنوب کمک می کند، مناطق قطبی یخ زده سیاره ما به عنوان یک سپر محافظ در برابر حرارت خورشیدی عمل کرده و پرتوهای خورشید را از زمین منعکس می کند.

به زبان ساده، هرچه یخ بیشتری ذوب شود، زمین از حفاظت کمتری در برابر خورشید برخوردار است و در نتیجه هر روز با کوچک شدن این سپر یخی، مشکلات بدتر می شود. متأسفانه، به گفته دانشمندانی که در قطب جنوب کار می کنند، کاهش یخ دریا محسوس است.

رابی مالت، محقق دانشگاه مانیتوبا که در قطب جنوب مستقر است، در این رابطه گفت: ما می‌توانیم ببینیم که این منطقه چقدر آسیب‌ پذیرتر شده است. متاسفانه این خطر وجود دارد که یخ های زیر ما متلاشی شده و ما به دریا بیفتیم و این شرایط تا ده سال پیش به هیچ عنوان وجود نداشت.

از سوی دیگیر ذوب یخ های قطب جنوب در حال حاضر به افزایش سطح دریاهای کمک کرده است. در سال ۲۰۲۰، دانشمندان متوجه شدند که ذوب شدن صفحات یخی این قاره باعث افزایش ۷.۲ میلی متری سطح دریاهای جهانی از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی شده است.

به گزارش سیناپرس، در حالی که ممکن است این افزایش زیاد به نظر نرسد، اما مازاد فعلی آب اقیانوس ها در حال حاضر بر خطوط ساحلی و کشورهای جزیره ای تأثیر گذاشته است. اخیراً مردم بومی جزیره Carti Sugtupu در اقیانوس آرام مجبور شدند تا قبل از اینکه دیر شود از جزیره در حال غرق شدن خود به جای دیگری فرار کنند و همزمان برخی از ایالت های آمریکا، به ویژه لوئیزیانا، در حال از دست دادن مقادیر قابل توجهی از توده زمین به دلیل افزایش ارتفاع اقیانوس ها هستند.

مارتین سیگرت، یخ‌ شناس دانشگاه اکستر نیز در این رابطه افزود که در حال حاضر دلایل بسیار بسیار زیادی برای نگرانی وجود دارد. ذوب یخ های قطبی به طور بالقوه یک نشانه واقعاً هشدار دهنده از تغییرات آب و هوایی است که در ۴۰ سال گذشته دیده نشده و اکنون در حال ظهور است. ما باید برای نجات سیاره خود قبل از دیر شدن، کاری کنیم.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

نوشته یخ های قطبی با سرعتی بیش از حد تصور در حال آب شدن است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.