تغییر ویروس کرونا به نفع انسان

یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد؛خطر ابتلا به کووید بلند مدت و بیماری های مرتبط با عفونت سندروم حاد تنفسی ویروس کرونا در صورت ابتلای افراد به سویه اومیکرون کاهش یافته و در واقع نحوه تکامل این ویروس به گونه ای بوده که به نفع بقای میزبان عمل کرده و مشکلات کمتری برای انسان ایجاد می کند.

به گزارش سیناپرس، ویروس ها موجوداتی نیمه زنده هستند که تنها در داخل بدن میزبان خود قادر به زندگی بوده و در صورت مرگ میزبان اگر نتوانند به میزبان جدیدی منتقل شوند، از بین خواهند رفت. در این میان ویروس ها با جهش های ژنتیکی متعددی نیز همراه هستند و این موضوع به طور ویژه در ویروس کرونا دیده شد. متاسفانه یکی از عوارض جانبی ابتلا به کرونا، تبعات ناشی از کووید طولانی مدت بود که تا سال ها بر زندگی بیماران تاثیر داشت اما جهش های ژنتیکی ویروس کرونا به نوعی صورت گرفت که خطر ابتلا به این عوارض طولانی مدت در بیمارانی که به سویه اومیکرون مبتلا شده اند بسیار کمتر است.

سوفی دیکسر، از  پژوهشگران دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ در آلمان  و تیمی از همکارانش به بررسی دقیق این موضوع پرداخته و بروز علائم طولانی مدت پس از عفونت سویه اومیکرون را در مقایسه با سایر انواع کرونا در میان شرکت کنندگان در یک مطالعه بزرگ به نام DigiHero بررسی کردند. طی این تحقیقات، شرکت کنندگان اطلاعاتی در مورد عفونت کرونا، واکسیناسیون و علائمی که ۱۲ هفته یا بیشتر پس از عفونت در آن ها ظاهر شد، ارائه کردند.

به گزارش سیناپرس، محققان با بررسی این نمونه ها دریافتند که خطر ابتلا به کووید طولانی مدت در شرکت ‌کنندگان آلوده به سویه اومیکرون کمتر از سایر سویه ها هستند. گفتنی است افراد آلوده به انواع آلفا و دلتا، در مقایسه با افراد آلوده به اومیکرون که سه دوز یا بیشتر واکسن دریافت کرده‌اند، بالاترین میزان افراد درگیر با کووید طولانی مدت بود.

به گزارش سیناپرس، بر اساس این مطالعه مشخص شد  تعداد واکسیناسیون های قبلی با کاهش خطر کووید طولانی مدت در میان افراد آلوده به یک نوع خاص مرتبط نبود، اما ابتلای قبلی به کرونا به شدت با کاهش خطر کووید طولانی مدت همراه شده و مصونیت بیشتری ایجاد می کرد.

سوفی دیکسر،در این خاتمه توضیحاتش افزود: در حالی که نوع اومیکرون با خطر بسیار کمتر کووید طولانی مدت در مطالعه ما همراه بود، عدم محافظت با واکسیناسیون در مورد وقوع و شدت علائم کووید طولانی مدت می‌تواند به یک چالش جدی برای بیماران تبدیل شود.

مترجم: رضوان خندان

منبع: consumer.healthday

نوشته تغییر ویروس کرونا به نفع انسان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.