گیمرها گزارش می‌دهند چراغ‌های RGB رم به صفحات پشتی کارت گرافیک آسیب می‌زنند

گیمرهای PC به‌تازگی گزارش داده‌اند که چراغ‌های RGB حافظه رم (RAM) می‌توانند برای انواع مختلف کارت‌های گرافیکی (GPU) آسیب‌زا و خطرناک باشند. برای مطالعه ادامه گزارش آسیب‌رسانی چراغ‌های RGB رم به کارت‌های گرافیک همراه ما باشید.

دو تا از کاربران شبکه اجتماعی «ردیت» (Reddit) در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته، داستان‌های مشابهی را پیرامون آسیب‌پذیری پردازنده‌های گرافیکی RTX خود توسط یک مشکل غیرعادی به اشتراک گذاشته‌اند. گفته می‌شود کارت‌های گرافیک مدل MSI و Gigabyte کاربران با الگوی خاصی که با گسیل نور از حافظه RAM مطابقت دارد، سوزانده شدند.

گفتنی است حافظه RAM یکی از محبوب‌ترین اجزای با استفاده از نورپردازی روشن RGB به طور گسترده شناخته می‌شود. این ماژول‌های مدرن همچنین از انیمیشن‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند که طیف وسیعی از دید را در بر می‌گیرند. این مسئولیت سازنده RAM است که اطمینان حاصل کند که چراغ‌ها برای مشاهده ایمن هستند.

سوختگی صفحات پشتی کارت‌های گرافیک توسط چراغ‌های RGB حافظه رم

با این حال، برخی از دیودها ممکن است نور ماوراء بنفش به بیرون منتشر کنند و زمانی که با مواد یا رنگ بی‌کیفیت روی صفحه پشتی GPU ترکیب گردند، می‌توانند به رنگ آن آسیب وارد کنند. چراغ‌هایی که در کشورهای توسعه‌یافته فروخته می‌شوند، عموماً نور UV منتشر نمی‌کنند. با این اوصاف، نورهای CRI (شاخص نمایش رنگ) بالا ممکن است تابش در طیف فرابنفش در باند ۳۷۵ تا ۴۰۰ نانومتر را تولید کنند.

مشخص نیست که صفحه پشتی پردازنده‌های گرافیکی توسط اشعه ماوراء بنفش سوخته‌اند یا گرمای تولید شده توسط این دیودها. اگر فرضیه دوم صحیح تلقی می‌شد، این معضل روی سایر منابع گرما، مانند SSD‌های پرقدرت، گسترده‌تر و احتمالاً رایج‌تر بود.

گزارش‌های کاربران درباره آسیب‌رسانی چراغ‌های RGB حافظه رم روی کارت‌های گرافیکی MSI RTX 3080 و Gigabyte RTX 4080 بوده است. یکی دیگر از کاربران نیز گزارش داده است که این مشکل را حدود ۵ سال پیش روی کارت گرافیک GTX 1080 Ti شاهد بوده است. یکی از کاربران GPU را جایگزین کرد و متوجه الگوی سوختگی مشابهی در پردازنده گرافیکی جدید شد که به عنوان مدرک محکم نشان می‌دهد نور چراغ‌های RGB رم مقصر اصلی این جریان هستند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.