گوگل می‌خواهد هوش مصنوعی را به بخشی از فوتبال تبدیل کند!

آزمایشگاه Google DeepMind با راه‌اندازی ابزار جدیدی برای کمک به مربیان در تصمیم‌گیری تاکتیکی بهتر، پیشنهاد می‌دهد تا هوش مصنوعی (AI) را وارد فوتبال کند. این آزمایشگاه مستقر در لندن در ماه مارس از نمونه اولیه TacticAI پرده‌برداری کرد که به‌عنوان بخشی از همکاری سه ساله با باشگاه فوتبال لیگ برتر انگلیس، لیورپول (Liverpool FC)، ساخته شد.

محققان DeepMind یافته‌های خود را در مجله علمی Nature Communications منتشر کردند. کارشناسان فوتبال درگیر در این پروژه بر این باورند که سیستم هوش مصنوعی که بر روی مجموعه داده‌ای از بیش از ۷۰۰۰ ضربه کرنر از مسابقات EPL آموزش داده شده است، در طراحی برنامه‌هایی برای حمله و دفاع از این ضربات ایستگاهی بهتر از انسان‌ها عمل می‌کند.

گوگل می‌خواهد هوش مصنوعی را به بخشی از فوتبال تبدیل کند!

ژ وانگ، یکی از رهبران Google DeepMind در پروژه TacticAI، به Business Insider گفت: هیجان‌انگیزترین چیز در مورد [فوتبال] برای من این است که این ورزش بازی بین هنر و علم است. اتفاقات تصادفی زیادی در یک بازی وجود دارد، اما ما همچنان می توانیم از داده‌ها برای تصمیم گیری بهتر استفاده کنیم.

ضربات کرنر

برخی از نمادین‌ترین گل‌ها در تاریخ اخیر فوتبال از گوشه‌و‌کنار وارد دروازه شده‌اند. پتار ولیچکوویچ، یکی از نویسندگان پروژه DeepMind، به BI گفت که آموزش TacticAI بر روی داده‌های مربوط به کرنر منطقی است.

او گفت فوتبال فوق‌العاده غیرقابل‌پیش‌بینی است. شما هرگز نمی‌توانید دقیقاً پیش‌بینی کنید که چه اتفاقی قرار است بیفتد. اما کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به الگوهای تاکتیکی توجه کنید. کرنرها واقعاً برای این کار خوب هستند زیرا بارها تکرار شده و منجر به موقعیت‌های گل می‌شوند.

TacticAI می‌تواند در مورد موقعیت بهینه بازیکنان در هنگام حمله و دفاع از گوشه‌ها به مربیان پیشنهاداتی ارائه کند و برای تیم‌های آنها دستاوردهای جدیدی به ارمغان بیاورد که تفاوت‌های بزرگ در ورزش‌های رقابتی ایجاد می‌کنند.

هوش مصنوعی و فوتبال

انتشار TacticAI پایان همکاری بین DeepMind و لیورپول را نشان می‌دهد، اما محققان معتقدند که مدیران باشگاه های سطح بالا به‌تازگی متوجه شده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند نقشی دگرگون‌کننده‌ای در فوتبال ایفا کند.

به گفته آنها، مانند کرنر، سایر ضربات ایستگاهی، از جمله ضربات آزاد، پرتاب‌ها و پنالتی‌ها، داده‌های ساختاری را ارائه می‌دهند که هوش مصنوعی تمایل به رشد در آنها دارد و می‌تواند حوزه بعدی باشد که محققان در این زمینه به آن توجه می‌کنند.

وانگ گفت: ما سعی نمی‌کنیم مربیان انسانی را جایگزین کنیم. در عوض، می‌خواهیم به آنها کمک کنیم تا تصمیمات سریعتر و بهتری بگیرند، الگوها را ببینند و به پیشرفت‌های احتمالی از طریق هوش مصنوعی دست پیدا کنند. وی افزود: در نهایت، این مربیان هستند که تصمیم می‌گیرند. هوش مصنوعی فقط ابزاری است که به آنها کمک می‌کند تا تصمیمات جامع‌تری اتخاذ کنند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.