گوگل در حوزه هوش مصنوعی، مایکروسافت و ChatGPT را «نابود می‌کند»

google bard ai chatbot logo 63e3db8b212860d0e4c7e766

هیاهوی رسانه‌ای پیرامون نسخه‌ی جدید موتور جست‌و‌جوی بینگ باعث شده است بسیاری از مردم تصور کنند که مایکروسافت به‌لطف همکاری با OpenAI (خالق ChatGPT) می‌تواند گوگل را در نبرد هوش مصنوعی شکست دهد. یک تحلیلگر در توییتر که می‌گوید رقابت در حوزه‌ی هوش مصنوعی هیجان‌زده‌اش می‌کند، با ذکر ۶ دلیل توضیح داده است که چرا گوگل می‌تواند این دو شرکت را «نابود کند.»

درحالی‌که مایکروسافت برای رونمایی نسخه‌ی جدید بینگ آماده می‌شد، گوگل در بیانیه‌ای غیرمنتظره چت‌بات بارد را به‌عنوان رقیب اصلی ChatGPT معرفی کرد تا ثابت کند که پروژه‌های مهمی برای برتری در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارد. قبل از رونمایی بارد، مایکروسافت اعلام کرد که ۱۰ میلیارد دلار به OpenAI تزریق و ۴۹ درصد از سهام این شرکت را تصاحب می‌کند.

مایکروسافت در ابتدا قابلیت‌های نشئت‌گرفته از ChatGPT را به پیام‌رسان تیمز اضافه کرد تا آن را «هوشمندتر» کند. غول آمریکایی صنعت فناوری در ادامه سراغ ادغام موتور جست‌و‌جوی بینگ با هوش مصنوعی رفت.

با این تحولات، مایکروسافت اکنون رؤیای بزرگی را که یک دهه در ذهنش پرورش می‌داده است دنبال می‌کند: سلطه بر بازار موتورهای جست‌و‌جو. ساتیا نادلا، مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه‌ای جدید گوگل را «گوریلی ۴۰۰ کیلویی» خطاب کرد که مایکروسافت در پی «به‌رقص‌درآوردن» آن است.

نادلا گفت: «امیدوارم که با نوآوری ما، آن‌ها خودنمایی کنند و نشان دهند که آن‌ها نیز می‌توانند برقصند. می‌خواهم مردم بدانند که ما آن‌ها را به رقصیدن وادار کردیم.»

هیجانی که برای موتور جست‌و‌جوی بینگ ایجاد شده، گوگل را به دردسر انداخته است. سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، «کد قرمز» صادر کرد. این کد در گوگل تنها به شرطی صادر می‌شود که این شرکت نسبت‌به رقبایش احساس خطر کند و به دنبال پروژه‌ای همه‌جانبه برای خودنمایی باشد. گوگل اکنون از طریق بارد برای حضور همه‌جانبه در بازار چت‌بات‌ها آماده می‌شود.

تیبو میکر در تحلیلی قابل‌تأمل می‌گوید: «معتقدم که حق با ساتیا است، اما نه به‌طور کامل. گوگل واقعا گوریلی ۴۰۰ کیلویی محسوب می‌شود، اما همین گوریل مایکروسافت و OpenAI را به خاک سیاه می‌نشاند.»

میکر برای اثبات گفته‌هایش، ۶ دلیل ذکر کرده است. نخست این‌که گوگل انحصار بزرگی بر بازار موتورهای جست‌و‌جو دارد. گوگل و یوتیوب بالاتر از تمامی سرویس‌های دیگر، پراستفاده‌ترین موتورهای جست‌و‌جوی دنیا محسوب می‌شوند و ۹۱٫۹ درصد از سهم بازار را در اختیار دارند. فاصله‌ی بینگ با گوگل فراتر از حد تصور است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.