گوشه‌ای از جهنم در Six Days in Fallujah

فلوجه شهر بزرگی در غرب بغداد است و طی دهه‌های گذشته میدان نبرد متراکم و درهم‌فرورفته و بسیار وحشتناکی بوده که شنیدن داستان‌هایش هم وحشت به دل انسان می‌اندازد. بازی Six Days in Fallujah ساخته‌ی استودیو Highwire Games تجربه‌ای است از ۶ روز جنگ خونین نیروهای آمریکایی، بریتانیایی و عراقی علیه گروه‌های تروریستی و شورشی القاعده و وابستگانشان که طبق آمارهای مختلف در همین مدت زمان اندک منجر به کشته شدن ۴ الی ۶ هزار نفر شد!

<!–

–>

این جنگ خونین از این جهت وحشت آفرین است که در منطقه‌ای بسیار متراکم با تونل‌هایی زیرزمینی به هم متصل شده جریان داشت و نیروهای شورشی، نظامیان حزب بعث و تروریست‌های القاعده در میان مردم عادی بودند و عملیات نظامی صورت می‌دادند. ارتش آمریکا قبل از ورود به این منطقه به همه‌ی شهروندان اطلاع داده بود که فلوجه را ترک کنند اما به هر دلیلی، بیش از نصف جمعیت مردم در شهر ماندند. شناسایی مهره‌های نظامی از افراد غیرنظامی واضح نبود و به همین دلیل عمده‌ی کشته‌شدگان این جنگ غیرنظامیان بودند که در حملات نظامی طرفین و بمباران‌ها سوختند، زیر آوار دفن شدند و به وحشتناک‌ترین روش‌های ممکن از بین رفتند.

گوشه‌ای از جهنم در Six Days in Fallujah - ویجیاتو

توضیحات بالا شاید ارتباط زیادی به بازی Six Days in Fallujah نداشته باشد اما به خوبی بیانگر حواشی پیرامون بازی است. این بازی از سال ۲۰۰۹ در مرحله‌ی توسعه بوده و این یعنی فاصله‌ای بسیار نزدیک با درگیری‌های خونین فلوجه در سال ۲۰۰۴. تعداد زیادی از شهروندان عراقی و کشورهای مسلمان، فعالان عرب دنیای بازی و حتی بعضی از نظامیان آمریکایی از ایده‌ی بازی بسیار ناخشنود بودند و پرداختن به آن را روشی مناسب برای برخورد با اتفاقات تراژیک فلوجه نمی‌دیدند. بازی طی ۱۵ سالی که در توسعه بوده بارها تغییر کرده و حالا با یک شوتر نظامی واقع‌گرایانه طرف هستیم که تمام تلاشش را کرده نظامی‌گری را از زاویه دید آمریکایی‌ها نشان دهد و این انتقاد که نیروهای محلی و کشورهای دیگر هم در این درگیری به آمریکایی‌ها کمک کردند بسیار برجسته است و رویکرد صحیحی از واقعه ارائه نمی‌دهد.

مسئله‌ی مهم‌تر پس از اینکه مدتی با بازی می‌گذرانید این است که گویا صرفا این یک بازی نیست و تمرکز زیادی روی بازپرداخت به فجایع دارد و هدف سرگرم‌کنندگی را در جایگاه دوم قرار داده. ناخودآگاه در ذهنتان با بازی‌هایی مثل اسکواد که مقایسه کنید متوجه این تمرکز سنگین روی داستان‌های غم‌انگیز می‌شوید؛ داستان‌هایی که از زاویه دید سربازان آمریکایی تیره و ناراحت‌کننده است در حالی که فراموش شده فاجعه‌ی بزرگ و اصلی در این جنگ، کشته شدن غیرنظامیان بسیار زیاد است. بازی به طور کلی روی کشته شدن تروریست‌ها توسط آمریکایی‌ها و بالعکس تمرکز دارد و اصلا نمی‌تواند روایت دقیقی از آنچه در این شهر اتفاق افتاده ارائه دهد.

گوشه‌ای از جهنم در Six Days in Fallujah - ویجیاتوگوشه‌ای از جهنم در Six Days in Fallujah - ویجیاتو

وارد بحث گیم‌پلی که بشویم هم حرف زیادی برای گفتن… نیست. بازی در مرحله دسترسی زودهنگام قرار دارد و محتوای زیادی برای بازی کردن ندارد. بخش داستانی بازی به طور کلی قفل است و در آینده به بازی اضافه می‌شود و فقط می‌توانید وارد مراحلی شوید که ۴ نفره آنلاین است؛ شما به عنوان نظامیان آمریکایی در برابر شورشیان کنترل شده توسط هوش مصنوعی قرار می‌گیرید. برای اینکه تجربه خوبی داشته باشید بهتر است با اصطلاحات نظامی به زبان انگلیسی آشنا باشید و با بازیکنان دیگر از طریق میکروفون ارتباط بگیرید. اگر شانس داشته باشید و هم‌تیمی خوب گیرتان بیاید، تجربه‌ی هیجان‌انگیزی در انتظارتان است و اگر بازیکنان تازه‌کار کنار شما باشند که حتی میکروفون هم ندارند، Six Days in Fallujah تبدیل به یک کال آو دیوتی بسیار سخت و به‌دردنخور می‌شود. هم‌تیمی‌ها باید با تاکتیک حرکت کنند، وارد ساختمان‌ها شوند و هدف‌ها را از پا در بیاورند. حتی زمانی که اوضاع خطرناک می‌شود همکاری تیمی باعث می‌شود ماموریتتان در یک قدمی پیروزی با شکست مواجه نشود.

مپ‌های بازی مهم‌ترین قسمت بازی هستند. هر بار که وارد بازی می‌شوید یک منطقه‌ی جدید برای شما ساخته می‌شود که با تجربه قبلیتان متفاوت است! هیجان‌انگیز است نه؟ بازی برای خلق زمین‌های جدید از سیستم Procedural Generation استفاده می‌کند و حتی قابلیت تنظیم توسط خود شما را هم دارد. برای مثال می‌توانید انتخاب کنید که تعداد شورشی‌ها داخل ساختمان‌ها بیشتر باشد یا در فضای عمومی. یا برای ترسناک‌تر کردن عملیات، تونل‌های زیرزمینی و تراکم خانه‌ها در حداکثر حالت ممکن قرار بگیرد! مطمئنا هر بار که وارد بازی شوید تجربه جالب و متفاوتی خلق خواهد شد که بهتر است با دوستانتان تجربه کنید. اگر روی بازیکنان آنلاین دیگر حساب کرده‌اید، متاسفم… قرار است تجربه‌ی بسیار معمولی و حتی بدی داشته باشید. اگر بازی را خریدید حتما یک نسخه‌ی هدیه هم برای دوستتان بگیرید تا لذت دوچندان ببرید.

اگر اهل تعامل نیستید و میزان جدیت بازی را نمی‌پذیرید، اصلا سمت این بازی نیایید. راستش هنوز هم خیلی زود است که نظر نهایی در مورد بازی داد و باید منتظر آپدیت‌های بزرگ و بیشتری ماند. طبق وعده‌ی توسعه‌دهندگان، مسیر بازی قرار است بسیار هیجان‌انگیزتر شود. تا آن زمان، بهتر است به بازی فرصت بیشتری داد و فیدبک‌هایتان را برای توسعه‌دهندگان بفرستید. بازی علاوه بر پی سی، زمانی که کاملا آماده باشد برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سریز هم منتشر می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.