گزارش وضعیت سرعت اینترنت در ماه فوریه؛ ایران دوباره افت کرد!

سامانه «اسپیدتست» (Speedtest) به صورت ماهانه گزارشی از وضعیت اینترنت جهان منتشر می‌کند که در گزارش ماه فوریه خود نشان می‌دهد سرعت اینترنت ثابت در ایران بر خلاف ماه گذشته با افت شدیدی روبه‌رو شده است. برای مطالعه ادامه بررسی وضعیت اینترنت بین‌الملل در ماه فوریه ۲۰۲۴ همراه ما باشید.

گزارش ماه فوریه (February) سامانه Speedtest نشان می‌دهد که میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل جهان معادل ۵۱.۱۶ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری ۱۱.۳۷ مگابیت بر ثانیه با تاخیر ۲۷ میلی‌ثانیه‌ای بوده است. از سوی دیگر، میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت جهان معادل ۹۲.۲۶ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری ۴۴.۶۵ مگابیت برثانیه بوده است. 

با توجه به اعداد ثبت‌شده در گزارش این ماه، سرعت دانلود اینترنت ثابت و جهان به طور کلی رشد نسبی را سپری کرده است. میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل و ثابت جهان در ژانویه (ماه گذشته میلادی) به ترتیب ۵۰ و ۹۱.۹۳ مگابیت برثانیه بوده است. ما همچنین در ادامه مشاهده می‌کنیم تاخیر اینترنت ثابت جهانی به میزان ۹ میلی‌ثانیه در ماه فوریه بوده است که تفاوتی با عدد تاخیر ماه قبلی ندارد.

وضعیت سرعت اینترنت در فوریه_1

صعود قطر به صدر جدول پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل؛ رشد غیرمنتظره جایگاه شیلی

ما در بخش‌ پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل و ثابت شاهد تغییرات قابل‌توجهی بودیم. از این نکات برجسته می‌توان به صعود کشور قطر به جایگاه نخست اینترنت پرسرعت موبایل و حضور کشور شیلی در جایگاه دوم اینترنت ثابت اشاره کرد. بر اساس گزارش Speedtest در ماه فوریه، قطر با سرعت ۲۸۶.۴۲ مگابیت بر ثانیه، امارات با سرعت ۲۸۴.۲۲۱ مگابیت بر ثانیه، کویت با سرعت ۲۱۶.۹۶ مگابیت بر ثانیه، کره جنوبی با سرعت ۱۷۳.۹۵ مگابیت بر ثانیه و دانمارک با سرعت ۱۵۷.۹۴ مگابیت بر ثانیه در جایگاه‌های اول تا پنجم فهرست کشورهای دارای پرسرعت‌ترین اینترنت موبایل در جهان قرار گرفته‌اند.

وضعیت سرعت اینترنت در فوریه_2

گفتنی است در رتبه اول تا پنجم فهرست کشورهای دارای پرسرعت ترین اینترنت ثابت نیز به‌ترتیب سنگاپور با سرعت ۲۸۶.۶۶ مگابیت بر ثانیه، شیلی با سرعت ۲۷۲.۰۱ مگابیت بر ثانیه، هنگ‌کنگ با سرعت ۲۷۰.۷۲ مگابیت بر ثانیه، ایسلند با سرعت ۲۵۹.۷۲ مگابیت بر ثانیه و امارات با سرعت ۲۵۷.۱۴ مگابیت بر ثانیه قرار دارند.

کشور کوبا در ماه فوریه کندترین اینترنت در بخش ثابت جهانی را به مردم خود ارائه کرده است. میانگین سرعت اینترنت کشور کوبا در بخش اینترنت ثابت معادل ۲.۵۵ مگابیت بر ثانیه بوده است. کشور تیمور شرقی با سقوط ۳ پله‌ای ضعیف‌ترین اینترنت موبایل را به نام خود ثبت کرده است. میانگین اینترنت موبایل این کشور برابر ۳.۳۴ مگابیت بر ثانیه بوده است.

گزارش وضعیت اینترنت ایران در ماه فوریه؛ کاهش سرعت در بخش نت ثابت

گزارش ماه فوریه سامانه «اسپیدتست» بیان می‌کند میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران معادل ۳۴.۷۱ مگابیت برثانیه (۴.۳۳ مگابایت بر ثانیه) بوده و جایگاه آن نسبت به ژانویه (ماه گذشته) با ۱ پله صعود رتبه ۷۴ (از ۱۴۵ کشور) اعلام شده است. در بخش اینترنت ثابت نیز میانگین سرعت اینترنت کشور معادل ۱۳.۵۱ مگابیت (۱.۶۸ مگابایت بر ثانیه) بوده است. جایگاه ایران در رتبه‌بندی اینترنت ثابت نیز رده ۱۵۷ (از ۱۸۱ کشور) است که نسبت به ماه قبل از آن ۴ پله سقوط کرده است.

وضعیت سرعت اینترنت در فوریه_3

در صورتی که اعداد فوق‌الذکر را با گزارش ماه ژانویه مقایسه کنیم، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۲.۷۷ مگابیت برثانیه (معادل ۴.۰۹ مگابایت بر ثانیه) و جایگاه آن در رتبه‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل رتبه ۷۵ بوده است. علاوه‌براین، میانگین سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۳.۵۸ مگابیت برثانیه (۱.۶۹ مگابایت بر ثانیه) و جایگاه آن در رتبه‌بندی Speedtest با رشد ۲ پله‌ای در رتبه ۱۵۲ قرار داشت.

راه‌اندازی کمپین اعتراض به کیفیت فاجعه‌بار اینترنت؛ پایان ۳G نزدیک است؟

در اسفند سال ۱۴۰۲، اتفاقات جالبی پیرامون وضعیت اینترنت کشور به وجود آمد. مهم‌ترین اتفاق شاید راه‌اندازی کمپین «اعتراض به وضعیت فاجعه‌بار اینترنت در ایران» بود. این کمپین وضعیت اینترنت کشور را متأثر از فیلترینگ گسترده، اختلالات متداوم و سرعت پایین «فاجعه‌بار» خوانده و اعتقاد دارد این شرایط حق دسترسی آزاد به اینترنت، به‌عنوان یک حق شهروندی، را نقض کرده است.

در متن این کمپین با بیان این که «ما امضاکنندگان این کمپین، کلیه نهادهای سیاستگذاری، تقنینی و اجرایی را مسئول فیلترینگ، اختلالات و سرعت پایین اینترنت در ایران می‌دانیم» و با ارجاع به گزارش انجمن تجارت الکترونیک، سه گام اجرایی برای بهبود وضعیت اینترنت مطرح شده است: رفع محدودیت‌ها، رفع اختلالات و بهبود سرعت.

از سوی دیگر، همزمان با توسعه و ایجاد اینترنت نسل پنجم در کشورها از جمله ایران، به نظر می‌رسد نسل سوم اینترنت که پس از سال‌ها توسط اپراتورهای ارتباطی در اختیار کاربران قرار گرفت، به پایان راه خود نزدیک شده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نظرخواهی تخصصی پیرامون پیش‌نویس مربوط به مقررات و ضوابط خاموشی نسل سوم ارتباطات تلفن همراه را منتشر کرده است.

دبیرخانه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با اتکا به تجارت بین المللی و مطالعات صورت گرفته، به منظور افزایش کیفیت خدمات باند پهن در کشور، پاسخ به تقاضای روز افزون ظرفیت انتقال داده و اینترنت در شبکه‌های سیار و استفاده موثر از منابع محدود طیف فرکانسی، برطرف‌سازی موانع، چالش‌ها و ملاحظات فعلی این فراخوان را برای نظرخواهی عمومی منتشر کرده است.

در پایان، بانک جهانی اعلام کرد ایران از نظر شاخص دولت الکترونیک در میان ۲۱۷ کشور و منطقه خودمختار در رتبه ۷۳ قرار گرفته است. گزارش جدید بانک جهانی نشان می‌دهد ۷۹ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند که این عدد بسیار بالاتر از متوسط جهانی است. در سطح جهان به طور میانگین ۶۶ درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند. میزان استفاده از اینترنت در ایران همچنین از متوسط خاورمیانه که ۷۶ درصد اعلام شده بیشتر است.

نظر شما درباره وضعیت سرعت اینترنت جهان و ایران در ماه فوریه ۲۰۲۴ چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.