کشف گونه جدیدی از دایناسور در تایلند

دانشمندان از کشف گونه جدیدی از دایناسور در تایلند خبر دادند. گفته شده این دایناسور در اواخر دوران ژوراسیک می‌زیسته است.

دیرینه‌شناسان دانشگاه ماهاساراخام (Mahasarakham) در تایلند گزارش دادند که موفق به کشف گونه جدیدی از دایناسور در این کشور به‌نام Minimocursor phunoiensis شدند که در اواخر دوران ژوراسیک یعنی ۱۴۵ تا ۲۰۰ میلیون می‌ریسته است. البته نام ذکر شده را دانشمندان برای این گونه معرفی کرده‌اند و هم‌اکنون مشغول انجام تحقیقات فشرده‌ای روی این گونه هستند.

بیشتر بخوانید: کشف گونه جدیدی از دایناسور با قدمت ۱۵۰ میلیون ساله!

کشف گونه جدیدی از دایناسور در تایلند

دانشمندان از شناسایی استخوان‌های فسیلی مربوط به گونه جدیدی از دایناسور خبر داده‌اند که بین ۱۴۵ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش و در اواخر دوره ژوراسیک زندگی می‌کرده‌ است.

Minimocursor phunoiensis نامی است که به این گونه جدید دایناسور که در علفزارهای جنوب شرقی آسیا وجود داشته، داده شده است. نیمه اول این نام علمی از دو کلمه لاتین تشکیل شده: minimus به معنی کوچک‌ترین و cursor به معنی دونده. این تحقیق را دیرینه‌شناسان دانشگاه ماهاساراخام (Mahasarakham) در تایلند انجام دادند.

این استخوان‌های فسیلی در سال ۲۰۱۲ در شمال تایلند کشف شدند. بااین‌وجود، سال‌ها طول کشید تا مشخص شود که این بقایا متعلق به یک گونه جدید به‌جا‌مانده از عصر ژوراسیک است. پیش از این، اکثر فسیل‌های دایناسوری کشف‌شده در تایلند،‌ استخوان‌های جداشده‌ای مربوط به اندام‌ها یا مهره‌ها بودند.

محققان مطالعه اخیر اعلام کردند که محل کشف این استخوان‌های فسیلی، حاوی نمونه‌های فراوانی است و آن‌ها توانسته‌اند با کشف یک اسکلت استثنایی، به یکی از بهترین بقایای به‌جا‌مانده از دایناسورها در جنوب شرقی آسیا دست پیدا کنند.

کشف گونه جدیدی از دایناسور در تایلند

کشف گونه جدیدی از دایناسور در تایلند

دایناسور شناسایی‌شده متعلق به گروه Neornithischia است که دایناسورهای گیاهخوار مختلفی مانند اورنیتوپادها، مارژینوسفالیان و برخی دایناسورهای کوچک دوپا را شامل می‌شود.

این نمونه که به‌خوبی حفظ شده است،‌ پنج ویژگی متمایز را در صورت، باسن و استخوان‌های دست نشان می‌دهد. همین ویژگی‌ها باعث شده است که دانشمندان آن را به‌عنوان گونه‌ای جدید و متفاوت شناسایی کنند.

ساختار دندان‌های این دایناسور نشان می‌دهد که او گیاه‌خوار بوده و در سن جوانی از بین رفته است. محققان براساس اندازه استخوان‌ها، طول این دایناسور را چیزی حدود ۶۰ سانتی‌متر، یعنی تقریباً به‌اندازه یک سگ متوسط تخمین می‌زنند. اما تصورشان این است که بزرگسالان این گونه اندکی بزرگ‌تر از این اندازه بوده‌اند.

جالب اینجاست که محققان ۱۰ نمونه مختلف مربوط به اعضای این گونه را در محل کاوش پیدا کرده‌اند. آن‌ها عقیده دارند که وجود تعداد زیادی از نمونه‌های مربوط به بقایای به‌‌جا‌مانده، نشان می‌دهد که این گونه احتمالاً در آن منطقه سکونت داشته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف گونه جدیدی از دایناسور در تایلند چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.