کشف نوع جدیدی آنتی بیوتیک از ماده تاریک میکروبی

محققان آنتی بیوتیکی را از میکروب های ساکن در خاک شنی کارولینای شمالی بدست آورده اند و از آنجایی که کلوویباکتین کاملاً متفاوت از سایرین قبل از خود عمل می کند، ممکن است به تغییر رویه در مبارزه با ابر میکروب هایی که در برابر داروهای فعلی مقاومت می کنند، کمک کند.

به گزارش سیناپرس، در توسعه این آنتی بیوتیک، محققان آلمانی و ایالات متحده از دستگاهی به نام iCHip استفاده کردند که به دانشمندان اجازه می‌ دهد باکتری‌هایی را که تا به حال ماده تاریک باکتریایی در نظر گرفته می ‌شدند یا باکتری‌هایی که به سادگی نمی‌ توان آنها را در آزمایشگاه رشد داد، کشت کنند. جالب اینجاست که ۹۹ درصد از کل باکتری ها در این دسته قرار می گیرند.

این دستگاه به محققان کمک کرد تا کلوویباکتین، آنتی بیوتیکی که توسط میکروب های خاک موجود در کارولینای شمالی به نام Eleftheria terrae تولید می شود را پیدا کنند. این باکتری ها برای حمله به کلوویباکتین تولید شده و به آنها کمک می کنند تا با سایر میکروب های خاک رقابت کنند.

مارکوس وینگارت (Markus Weingarth) یکی از محققان این مطالعه از دپارتمان شیمی دانشگاه اوترخت، گفت:کلوویباکتین متفاوت است. از آنجایی که کلووی‌باکتین از باکتری‌هایی که قبلاً قابل رشد نبودند جدا شده بنابراین باکتری‌های بیماری‌زا قبلاً چنین آنتی‌بیوتیکی را ندیده‌ و زمانی برای ایجاد مقاومت نداشته ‌اند.

در حالی که برخی از آنتی ‌بیوتیک ‌های کنونی با تخریب دیواره‌های سلولی باکتری‌ها نیز کار می ‌کنند، کلوویباکتین در روشی که مولکول‌های معروف به پیروفسفات‌ها را مسدود می‌ کند، منحصر به ‌فرد است.

وینگارت می گوید: کلوویباکتین مانند یک دستکش محکم به دور پیروفسفات می پیچد. مانند قفسی که هدف خود را محصور می کند. از آنجایی که کلووی باکتین فقط به بخش تغییرناپذیر و حفظ شده اهداف خود متصل می شود، باکتری ها برای ایجاد مقاومت در برابر آن بسیار دشوارتر خواهند بود. در واقع، ما در مطالعات خود هیچ مقاومتی نسبت به کلووی باکتین مشاهده نکردیم.

هنگامی که آنتی بیوتیک خود را به باکتری های مضر می چسباند، رشته هایی را می فرستد که بیشتر میکروب ها را از بین می برد. همچنین باعث می شود که باکتری ها آنزیم هایی به نام اتولیزین آزاد کنند که با حل کردن دیواره های سلولی خود به آنها کمک می کند تا خودکشی کنند.

تانیا اشنایدر (Tanja Schneider) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه بن در آلمان گفت: مکانیسم حمله چند هدفه کلوویباکتین، سنتز دیواره سلولی باکتری را به طور همزمان در موقعیت‌های مختلف مسدود می‌ کند. این امر فعالیت دارو را بهبود بخشیده و به طور قابل ملاحظه ای استحکام آن را در برابر توسعه مقاومت افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، این تیم تحقیقاتی اکنون قصد دارد چگونگی استفاده از اثربخشی کلوویباکتین را بیابد و می گوید مدتی طول می کشد تا این آنتی بیوتیک به طور گسترده به عنوان دارو در دسترس قرار گیرد، زیرا باید مسیر معمول آزمایشات بالینی و تاییدیه ها را طی کند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Cell منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی

نوشته کشف نوع جدیدی آنتی بیوتیک از ماده تاریک میکروبی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.