این ربات به خودی خود کار می کند

در حالی که اخیراً شرکت های مختلف سگ های رباتیک زیادی را ساخته اند، اما همه آنها برای حفظ راه رفتن خود به موتورهای کنترلی نیاز دارند. با این حال، یک مدل آزمایشی جدید، پس از راه اندازی به خودی خود کار می کند.

به گزارش سیناپرس، این دستگاه توسط دانشجوی کانادایی روباتیک میکائل آچکار (Mickaël Achkar) در مؤسسه تحقیقاتی EPFL سوئیس، بر اساس داده‌های ضبط حرکتی موجود از سگ ‌های دونده واقعی ساخته شده است. با استفاده از تکنیکی به نام تجزیه و تحلیل مؤلفه اصلی، داده ها در بردارهای متعددی که محورهای اصلی حرکت سگ را توصیف می کنند، گروه بندی شدند که به نوبه خود طراحی را هدایت می کردند.

ربات متقارن دو طرفه به دست آمده دارای میله های فلزی برای استخوان ها، قرقره های پلیمری چاپ سه بعدی برای مفاصل و کابل های فولادی نازک برای تاندون ها است. گفتنی است که درست مانند یک سگ واقعی هر یک از چهار پای آن دارای سه مفصل هستند که هر یک از آنها به طور مکانیکی با دیگران هماهنگ است.

وقتی آچکار و همکارانش سعی کردند ربات را روی یک تردمیل موتوری آزمایش کنند، با شگفتی متوجه شدند که وقتی ربات شروع به کار کرد، حرکت اولیه تردمیل تمام چیزی بود که برای ادامه کار لازم بود. اگرچه ربات به موتورهایی مجهز شده بود که می‌ توان از آن برای حرکت دادن هر پا استفاده کرد، اما لازم نبود این ربات فعال بماند.

آچکار می ‌گوید: در ابتدا فکر می ‌کردیم که ممکن است این اتفاق تصادفی باشد. بنابراین ما طراحی را کمی تغییر داده و دوباره ربات را آزمایش کردیم و دریافتیم که ربات دیگر نمی‌ توانست کار کند.

دانشمندان اقدام به اضافه کردن یک وزنه پاندول مانند به پشت ربات کردند تا پس از شروع به کار، به حرکت آن کمک کند. همانطور که گفته شد، بدیهی است که این ربات یک ماشین حرکت دائمی نیست و همچنان از موتورهای خود برای حرکاتی مانند پریدن و قدم زدن از روی موانع استفاده می کند.

به گزارش سیناپرس، آچکار در پایان توضیح می دهد: هدف ما رقابت با سگ ‌های رباتیک با فناوری فوق ‌العاده پیشرفته نیست، بلکه بیشتر کشف طرح‌ های ربات‌ های الهام‌ گرفته از زیست‌ شناسی است. این امر مستلزم اصلاح طراحی اساسی یک ربات و اصلاح ویژگی های غیرفعال آن است به طوری که فقط به سیستم های کنترل ساده نیاز است. کاری که ما در اینجا انجام دادیم، مهندسی اتصالات برای کار در هم افزایی بین دست های رباتیک و سایر اعضای بدن ربات بود.

مترجم:ندا جوادهراتی

منبع: newatlas

نوشته این ربات به خودی خود کار می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.